Köpråd -- 27" 1440p monitor för ca 2000 kr?

Permalänk
Medlem

Köpråd -- 27" 1440p monitor för ca 2000 kr?

Tjo, jag funderade på att byta mina kurvade skärmar till raka. Jag bryr mig inte så mycket om deras specs, jag är inte stor på monitors. Bara de inte verkligen suger är jag nöjd.

Mina nuvarande monitors har samma som titel, alltså 27" storlek på 1440p. VA/IPS har inte stor betydelse, vet inte om IPS är något jag behöver. Jag sitter med 3 skärmar intill varandra rakt framför mig, om ni tror IPS gör stor skillnad i det fallet så skriv gärna!

Det finns ju många monitors runt 2000 kr så jag är väldigt osäker på vad jag i så fall skulle välja. Har ni någon monitor med dessa specs runt det priset som ni kan rekommendera?

Permalänk
Medlem

Hej!

För att andra lättare ska kunna ge bra råd....
Vad använder du skärmen till? Är det t.ex. 70 % spel och 30 % allmänt, eller hur ser din användning ut?

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trum-Petaren:

Hej!

För att andra lättare ska kunna ge bra råd....
Vad använder du skärmen till? Är det t.ex. 70 % spel och 30 % allmänt, eller hur ser din användning ut?

Det är mest spel, men en del programmering och allmänt surfande osv. Men ja mest spel.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Cranzle:

Mina nuvarande monitors har samma som titel, alltså 27" storlek på 1440p. VA/IPS har inte stor betydelse, vet inte om IPS är något jag behöver. Jag sitter med 3 skärmar intill varandra rakt framför mig, om ni tror IPS gör stor skillnad i det fallet så skriv gärna!

Har du kröka skärmar i dag sitter du redan idag troligtvis på VA-paneler. Krökningen kan delvis dölja nackdelen med VA likt att bilden blir allt sämre i vinkel så att färger och kontrast bleks ut. Kör du plana/vanliga VA-skärmar kan sådana effekter förstärkas.

Plus att det ena VA-panelen är inte riktigt den andra lik vad gäller dessa parametrar och sådant som hur mycket eftersläp de ger. Två olika VA-paneler kan vara väldigt olika. IPS är tryggare på det sättet med mindre variationer mellan olika panelmodeller, mindre problem med eftersläp och vinklar, men tekniken också sämre på kontrastförhållande överlag vilket också kan påverkar vad du upplever.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Har du kröka skärmar i dag sitter du redan idag troligtvis på VA-paneler. Krökningen kan delvis dölja nackdelen med VA likt att bilden blir allt sämre i vinkel så att färger och kontrast bleks ut. Kör du plana/vanliga VA-skärmar kan sådana effekter förstärkas.

Plus att det ena VA-panelen är inte riktigt den andra lik vad gäller dessa parametrar och sådant som hur mycket eftersläp de ger. Två olika VA-paneler kan vara väldigt olika. IPS är tryggare på det sättet med mindre variationer mellan olika panelmodeller, mindre problem med eftersläp och vinklar, men tekniken också sämre på kontrastförhållande överlag vilket också kan påverkar vad du upplever.

Finns det något jag ska hålla utkik på annars när jag väljer en VA skärm? Har liksom ingen aning om det går att jämföra dem utifrån specs, eller om jag istället ska försöka hitta reviews och gå efter det? De som har dessa specs, och ligger i denna låga prisklass, har inte mycket data eller reviews osv. Det blir lite skeptiskt.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Cranzle:

Finns det något jag ska hålla utkik på annars när jag väljer en VA skärm? Har liksom ingen aning om det går att jämföra dem utifrån specs, eller om jag istället ska försöka hitta reviews och gå efter det? De som har dessa specs, och ligger i denna låga prisklass, har inte mycket data eller reviews osv. Det blir lite skeptiskt.

Det finns inte mycket i specarna som berättar något om konkret kvalitet eller jämförbara egenskaper, utan det enda som bekräftar hur väl en skärm fungerar är att någon oberoende testar och jämför. När det finns fjorton skärmar på dussinet kommer lågprismodeller med VA-panel sällan testas på det sättet. Därför blir det i princip alltid chansningar.

Vilket kanske är sak samma om man har tillräckligt låga krav. Om det inte finns något du stör dig på i dagsläget med dina VA-paneler är det troligtvis inte så mycket du stör dig på med ett par raka VA-paneler heller. Men det varierar en del. Samsung har till exempel lyckats rätt väl med att minska mörka eftersläp i sin VA-skärmar. Byter du då till VA-paneler med mörka släp/black smearing kan det förstås riskeras upplevas sämre.