Proshop listar RTX Pro 6000 – för 123 000 kronor

Permalänk
Melding Plague

Proshop listar RTX Pro 6000 – för 123 000 kronor

Monsterkorten väntas komma in i lager den 15 maj.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nvidias RTX Pro 6000 grafikkort till ett pris av hela 123 000 kronor. Kortet riktar sig till professionella användare inom exempelvis AI, 3D-rendering och videoproduktion, snarare än till vanliga gamers. Det höga priset speglar den extrema prestandan och den avancerade tekniken som kortet erbjuder.

Permalänk

Jag minns när 3D FX annonserade om deras 6000 kort med 128MB grafikminne, där de hade en artikel som beskrev varför kortet hade så hutlöst mycket minne.

Idag ca 25år senare. Så 96GB rgrafikminne är knappast något som höjer ögonbrynen för någon för ett grafikkort som kostar 123 000kr.
Så min åsikt är säkert bra grafikkort, men snålt med minne 256GB eller motsvarande hade jag önskat.

Permalänk

Japp ska sälja lever, mjälte och mina lungor plus ta ut ett lån för att ha råd!
Japp här ska det byggas...
Haha
Va kan du få för fps med ett 6000 kort...

Permalänk
Medlem
Skrivet av shrghi:

Det höga priset speglar den extrema prestandan och den avancerade tekniken som kortet erbjuder.

Mer ddr7 och en bättre binnad gpu motiverar inte det stora prisgapet, så det handlar allra främst om att de tar så mycket betalt bara för att de kan. Inget nytt under solen.

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Mer ddr7 och en bättre binnad gpu motiverar inte det stora prisgapet, så det handlar allra främst om att de tar så mycket betalt bara för att de kan. Inget nytt under solen.

Kanske riktar sig mot annan kundkrets än gamers. bara en tanke

Permalänk
Medlem

Tycker det är helt rimligt

Permalänk
Medlem

Kan inte AI-bubblan spricka snart? Börjar bli rätt less på dessa fantasipriser, som är helt orimliga och endast baserade på hype och brist på konkurrens.

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, PowerColor Red Devil 9070XT, 5TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk
Medlem

Är inte en macbook M4 MAX med 128gb unified memory mer värt? 70000kr, nästan halva priset, och så får man mer ram får o kunna köra större AI modeller ex. Någon mer kunnig än mig får gärna svara..

Permalänk
Medlem

Lätt jag paxar två!

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag minns när 3D FX annonserade om deras 6000 kort med 128MB grafikminne, där de hade en artikel som beskrev varför kortet hade så hutlöst mycket minne.

Idag ca 25år senare. Så 96GB rgrafikminne är knappast något som höjer ögonbrynen för någon för ett grafikkort som kostar 123 000kr.
Så min åsikt är säkert bra grafikkort, men snålt med minne 256GB eller motsvarande hade jag önskat.

Dags att återuppliva "GeForce 256" från 1999. Fast nu med innebörden 256GB VRAM

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör

Jag avvaktar tills jag ser att MSRP håller!

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Kan inte AI-bubblan spricka snart? Börjar bli rätt less på dessa fantasipriser, som är helt orimliga och endast baserade på hype och brist på konkurrens.

Utan AI bubblan kanske det inte ens fanns incitament för dylika kort?
Du hade i alla fall en kreativ tolkning av tillgång och efterfrågan

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av Dr.Mabuse:

Utan AI bubblan kanske det inte ens fanns incitament för dylika kort?
Du hade i alla fall en kreativ tolkning av tillgång och efterfrågan

Jag tycker att priset, egentligen, är rätt överkomligt. Tre gånger grafikminne för fyra gånger priset, i samma formfaktor, och med samma strömkrav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jag förstår vad du menar, och det är sant att prissättningen delvis handlar om vad Nvidia vet att de kan ta betalt i den här marknaden. Men samtidigt riktar sig RTX Pro 6000 inte till konsumenter utan till företag med behov av certifierad hårdvara, optimerade drivrutiner och maximal stabilitet i tunga produktionsmiljöer. Det handlar inte bara om bättre minne och binning, utan också om längre livscykel, supportavtal, ECC-minne och andra funktioner som är avgörande i professionella arbetsflöden inte minst inom AI och 3D-rendering där felmarginaler kan bli kostsamma. Så även om komponenterna på pappret kan likna konsumentkort, är det en helt annan produktklass i praktiken.

Permalänk
Medlem

Dags att återuppliva QUAD SLI för man måste ju har minst fyra!

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Asus ROG STRIX B850-I GAMING WIFI, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9950x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Blir dyrt att vara scalper på dessa korten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Jag tycker att priset, egentligen, är rätt överkomligt. Tre gånger grafikminne för fyra gånger priset, i samma formfaktor, och med samma strömkrav.

Så, 64GB GDDR7 är värt dryga 80,000kr. Det känns överkomligt, japp.

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, PowerColor Red Devil 9070XT, 5TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk
Medlem

För dom som har behov av ett sånt kort och som kan ta betalt för tjänsterna är det nog fullt överkomligt.

Det är ett arbetsverktyg, precis som arbetsbilar, borrmaskiner och sågar är för en snickare.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Dags att återuppliva QUAD SLI för man måste ju har minst fyra!

Med både cumpute (Cuda, OpenCL, Vulkan Compute) eller DX12 och Vulkan kan du köra multi-gpu, SLI behövs ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Är inte en macbook M4 MAX med 128gb unified memory mer värt? 70000kr, nästan halva priset, och så får man mer ram får o kunna köra större AI modeller ex. Någon mer kunnig än mig får gärna svara..

Som så ofta är det nog rätt mycket "det beror på".

Men ja, för ändamålet du nämner så anses ju t.ex. någon Mac, allra helst med Ultra-smak (främst pga högre minnesbandbredd), vara ett riktigt prisvärt alternativ. Detta då givet att en Mac passar det specifika användningsområdet mer i detalj.

Även AMD Strix Halo-baserade system faller väl i samma övergripande kategori, så det kan också vara en lite liknande möjlighet att jämföra med också men utanför Mac-världen.

Men sedan kan det ju vara så att hela poängen var att köra någon CUDA-baserad applikation, då är man väl rätt fast.
Eller om ett sånt där kort presterar avsevärt bättre för just det man faktiskt ska göra; olika användningsområden ställer ju olika krav.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av osgorth:

Så, 64GB GDDR7 är värt dryga 80,000kr. Det känns överkomligt, japp.

För ett arbetsverktyg, absolut! Eller som @shrghi så väl uttryckte det:

Skrivet av shrghi:

(...) samtidigt riktar sig RTX Pro 6000 inte till konsumenter utan till företag med behov av certifierad hårdvara, optimerade drivrutiner och maximal stabilitet i tunga produktionsmiljöer. Det handlar inte bara om bättre minne och binning, utan också om längre livscykel, supportavtal, ECC-minne och andra funktioner som är avgörande i professionella arbetsflöden inte minst inom AI och 3D-rendering där felmarginaler kan bli kostsamma. Så även om komponenterna på pappret kan likna konsumentkort, är det en helt annan produktklass i praktiken.

Permalänk
Medlem

Jag behöver ett par sådana.

Permalänk
Medlem

Klarar ändå inte att köra UE spel i 4k@60hz utan dlss o framegen 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

För ett arbetsverktyg, absolut!

Känns som definitionen av Copium, helt ärligt.

Alltså: det är fine att vissa saker kostar mycket pengar, det handlar inte det. Problemet är att Nvidia säljer produkter till ockerpriser för att de kan, och inget annat. Prislappen är helt orimlig baserat på den hårdvara man får.

Dessutom exkluderar de alla de indieutvecklare och mindre studios som inte badar i pengar bara för att vissa rycker på axlarna och tycker att det är överkomligt för att det är ett proffskort som papp..företaget betalar.

Oavsett hur jag ser på det tycker jag det luktar illa, och därav min önskan om att bubblan spricker så det kanske kan bli lite rim och reson i branschen igen.

Disskläjmer: har inget intresse av dessa kort själv, oavsett om jag hade råd/sponsring eller inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Känns som definitionen av Copium, helt ärligt.

Alltså: det är fine att vissa saker kostar mycket pengar, det handlar inte det. Problemet är att Nvidia säljer produkter till ockerpriser för att de kan, och inget annat. Prislappen är helt orimlig baserat på den hårdvara man får.

Dessutom exkluderar de alla de indieutvecklare och mindre studios som inte badar i pengar bara för att vissa rycker på axlarna och tycker att det är överkomligt för att det är ett proffskort som papp..företaget betalar.

Oavsett hur jag ser på det tycker jag det luktar illa, och därav min önskan om att bubblan spricker så det kanske kan bli lite rim och reson i branschen igen.

Disskläjmer: har inget intresse av dessa kort själv, oavsett om jag hade råd/sponsring eller inte.

Hypotetiskt, du tillverkar en produkt som är komplex och värdet för din kund är oändligt. Du säljer hela din tillverkning

Skulle du sälja den för BoM+12% (hypotetiskt 20k) fast bolaget tjänar 1m per kort om året ?
Eller skulle du öka marginalerna och du fortfarande säljer lika mycket?

För det är Nvidias fall just nu...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Hypotetiskt, du tillverkar en produkt som är komplex och värdet för din kund är oändligt. Du säljer hela din tillverkning

Skulle du sälja den för BoM+12% (hypotetiskt 20k) fast bolaget tjänar 1m per kort om året ?
Eller skulle du öka marginalerna och du fortfarande säljer lika mycket?

För det är Nvidias fall just nu...

Självklart, du har helt rätt, och som sagt därmed min önskan om att bubblan spricker så kanske efterfrågan blir mer "normal".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Det förutsätter ju dock att 5090 är rimligt prissatt.

Hade det varit någon större konkurrens så kan nog Nvidias marginaler, som ligger på vadå, 60% gjort att priset snarare legat på hälften..

Det hade jag kunnat hålla med om är överkomligt

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Självklart, du har helt rätt, och som sagt därmed min önskan om att bubblan spricker så kanske efterfrågan blir mer "normal".

En gång i tiden fick du betala 50-60KKr, i dåtidens penningvärde, för Quadro-kort med föregående generations GPU. Då var också vanliga spelkorten mer låsta så prestandan i vissa applikationer sög röv.

Nvidia behöver ingen AI-bubbla för dessa priser.

RTX Pro-korten är i varje fall riktiga monsterkort.

Permalänk
Medlem

Mycket pengar för huvudsakligen VRAM, som det verkar