Tråden om Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

Ni som bokat om, stod det nåt om estimerad leveransdatum? Lite drygt att boka om och i princip tappa en månad i kön om de nu inte har enheter till alla förbokningar :/

Som sidenote, vet någon om nätdelen stöder 100-240v? Dvs man klarar sig med UK->EU adapter?

5 juni står det i mitt mail.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 9110a:

5 juni står det i mitt mail.

<Uppladdad bildlänk>

Sedan 3-4 dagars leveranstid.

Permalänk
Medlem

Jag bokade om idag och det står samma som för @9110a

Permalänk
Medlem

aja jag tar väl risken och se om jag lyckas boka om också

Permalänk
Medlem

Både bundle och standard finns i lager på amazon.fr. Ryktet att Nintendo hade förberett mängder av konsoler verkar stämma

https://www.amazon.fr/dp/B0F2JCL3NZ

Verkar även som de tagit bort gränsen på antal ordrar eller höjt den. Gick inte för mig tidigare. Växelkursen SEK/EUR tycker jag är rimlig just nu med tanke på växlingsavgifter och sådant som jag inte orkar upprepa Har valt att ha en i EURO och en i SEK iallafall så får vi se i slutet av maj Om mina beräkningar stämmer måste euron gå ner mer för att jag ska behålla den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Både bundle och standard finns i lager på amazon.fr. Ryktet att Nintendo hade förberett mängder av konsoler verkar stämma

https://www.amazon.fr/dp/B0F2JCL3NZ

Verkar även som de tagit bort gränsen på antal ordrar eller höjt den. Gick inte för mig tidigare. Växelkursen SEK/EUR tycker jag är rimlig just nu med tanke på växlingsavgifter och sådant som jag inte orkar upprepa Har valt att ha en i EURO och en i SEK iallafall så får vi se i slutet av maj Om mina beräkningar stämmer måste euron gå ner mer för att jag ska behålla den.

Jag betalade 5981Kr hos Trader games med Mario kart, då finns det väl ingen anledning att byta?
Vilka är billigast och vad slutar det på i slutändan(ungefär) från Amazon eller Nintendo själva?

Har en beställning från Elgiganten med på 6300Kr som jag tänkte sälja för det priset till en arbetskamrat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jag betalade 5981Kr hos Trader games med Mario kart, då finns det väl ingen anledning att byta?
Vilka är billigast och vad slutar det på i slutändan(ungefär) från Amazon eller Nintendo själva?

Har en beställning från Elgiganten med på 6300Kr som jag tänkte sälja för det priset till en arbetskamrat.

Vet inte hur lätt det är att hantera returer och sådant om det blir problem med enheten på Trader Games, tänker att Amazon bör vara enkelt iallafall.

Kan tänka mig att direkt från Nintendo blir något billigare dock eftersom det inte blir VAT påslag. Men fick inte en inbjudan. Min order i SEK ligger på 5891 kr på Amazon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Från Nintendo själva blir det 509€ eftersom frakten är gratis och dom inte ändrar VAT så just nu blir det tillslut ca 5650kr efter banken har växlat valutan.

Permalänk
Medlem

Jag ändrade min beställning från ireland till tyskland. Kan dock inte se något leveransdatum.

Permalänk
Medlem

Ingen annan här som bara kände "F it" och bokade på en svenska sida och svalade Bergsala-skatten?

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX5070Ti
G915 | G502X | PROX | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av k4rst3n:

Ingen annan här som bara kände "F it" och bokade på en svenska sida och svalade Bergsala-skatten?

Jag har MK Bundlen via Retrospelbutiken för 6399, hade jag inte haft den hade jag nog beställt utomlands.

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av k4rst3n:

Jag beställde via Webhallen då när det precis kom. Jag är taggad till release.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

Jag ändrade min beställning från ireland till tyskland. Kan dock inte se något leveransdatum.

I beställningshistoriken på mitt konto (på tyska Nintendo store) står det att de levererar efter (eller när) produkten släpps. I bekräftelsemailet står det 3-4 dagars leveranstid. Lär väl komma 9 juni och framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av k4rst3n:

Jag kände absolut ”F it” men mest gentemot Bergsala och därför tog jag beslutet att för första gången i mitt liv beställa en konsol från en europeisk sida.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG C3 77" l

Permalänk
Medlem
Skrivet av k4rst3n:

Nej, tvärtom. Jag har egentligen inget problem med priset, men jag har problem med bergsalas girighet och beställde därför utomlands istället.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Jag kände absolut ”F it” men mest gentemot Bergsala och därför tog jag beslutet att för första gången i mitt liv beställa en konsol från en europeisk sida.

Ja precis så! +1

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || Corsair 34WQHD240-C OLED || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 990 PRO 4TB || Corsair SF600 || Thor Zone NANOQ R Chalk || 3xNoctua NF-A14x25 G2 PWM || Corsair iCUE LINK TITAN 280 AIO

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av V5er:

Behövs det eller går det med vilken USB-C adapter som helst med rätt watt?

Nuvarande Switch med docka verkar vilja ha minst 39W för att den ska fungera.
Kopplar man kabeln direkt till switch så verkar ca 10W räcka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Behövs det eller går det med vilken USB-C adapter som helst med rätt watt?

Nuvarande Switch med docka verkar vilja ha minst 39W för att den ska fungera.
Kopplar man kabeln direkt till switch så verkar ca 10W räcka.

Är det bara rätt watt så ska det gå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av V5er:

Är det bara rätt watt så ska det gå.

Inte riktigt så enkelt. Nintendo Switch 1-dockningsstationen kräver tillexempel att laddaren ska presentera exakt rätt USB-PD-profil (15v 2.6a) för att gå med på att visa bild via hdmi / köra i dockat läge. Det finns många laddare med tillräcklig effekt men som inte har rätt profil.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem

Eftersom vi är ett par stycken som beställt från Trader Games kan jag dela svaret jag fick från deras support när jag frågade ifall de börjar skicka konsolerna innan release datum. (står på deras hemsida att dom får in konsolerna några dagar innan release)

Dear Karl,
Thank you for your message.
Yes, we will begin shipping the Nintendo Switch 2 consoles as soon as we receive them in stock. Our objective is for everyone to receive their console as close to the official release date as possible.
Please note that shipments will be processed in the order of pre-purchase — the oldest pre-orders will be prioritized first.
However, as we are a small team and also limited in our capacity as humans, the shipments will be dispatched progressively over several days. We kindly ask for your understanding and patience during this time.
Best regards,
Trader Games

Jag kommer behålla min förbokning. Dom har varit supersnabba på att svara på frågor och tycker det finns alldeles för få fysiska spelbutiker nu för tiden, även om detta gäng är i Frankrike känns det kul att stötta något annat än Amazon.

Visa signatur

Asus TUF 3080 Ti | Ryzen 5600X | 16GB DDR4 | B550-i Strix | Corsair SF750 | SSUPD Meshlicious | Kraken X53

Permalänk
Medlem

Geekerwan som lyckades få tag i ett Switch 2-moderkort har analyserat det och kommit fram till att GPU:n i dockat läge har ~72% sämre prestanda än GPU:n i Xbox Series S (ja S, inte X). Han har även jämfört med andra grafikkort samt konsoler.

Citat:

T239 brief summary.

8 Core A78C cores, with 4MB L3 Cache and 256kb L2 cache on each die
The die area of the A78C is the same as the 8nm T234 orin, indicating the same process node.
The C and AE suffix doesn't bear much meaning on the core design itself, but rather the ARM classification indicating Compute and Automotive and how the cores operating
6 TPC, 2SM/TPC, 1536 CUDA Cores
Ampere design, although it's layout seems odd as the TPC's are separated
The design of the GPU seems more alike to Ada Lovelace
in terms of area of the TPC, the T239 is 22% smaller than the orin T234
There are some differences in the chip design itself, it's not exactly 8nm and some aspects are closer to Samsung's 10nm process node fabrication.
They highlight the previously "leaked" clocked speeds and like DF mention that its closest equivalent is the RTX 2050, although heavily downclocked.
Like DF they also do a simulation of Switch 2 performance with the RTX 2050 downclocked as a proxy.
The docked performance is aligned to the GTX 1050 Ti in docked mode and GTX 750 ti in handheld mode in Synthetic tests Steel Nomad Light
It's far from the Xbox Series S and the closest mobile equivalent are Apple's A18 Pro, M1 in docked mode, and the Steam Deck is a bit better in handheld mode * They test Cyberpunk 2077, Black Myth Wukong, Monster hunter Wild, KCD2
They also took a T234 board (Orin) and tested CPU performance through synthetics (geekbench 6)
Downclocking it to 1.1 GHz and 1 GHz, its single core performance is twice as much as the PS4 and 3x the Switch, closest laptop equivalent is the i7-4700HQ.
Closest mobile equivalent in multithreaded performance is the A12 in the iPhone, which btw has more than 2x the single threaded performance compared to the "Switch 2"
They also used a downclocked i7-10700KF to approximate Switch 2's CPU performance

Källa.

Permalänk
Medlem

Nu behövs ingen invite för att köpa från Nintendo Store.

https://store.nintendo.ie/en/nintendo-switch-2-mario-kart-wor...

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Nu behövs ingen invite för att köpa från Nintendo Store.

https://store.nintendo.ie/en/nintendo-switch-2-mario-kart-wor...

Vad bra, tack för tipset. Valde att lägga en order (MK-bundlen samt en Pro-kontroll) här också och valde EU för att vara säker på att få en strömadapter som är kompatibel i Sverige. Någon som vet om pengarna dras direkt eller precis som i fallet med Amazon,
först vid utskick?

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG C3 77" l

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Vad bra, tack för tipset. Valde att lägga en order (MK-bundlen samt en Pro-kontroll) här också och valde EU för att vara säker på att få en strömadapter som är kompatibel i Sverige. Någon som vet om pengarna dras direkt eller precis som i fallet med Amazon,
först vid utskick?

Det dras inte direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Någon som vet om pengarna dras direkt eller precis som i fallet med Amazon, först vid utskick?

"For physical pre-orders, payment will be charged 7-14 days prior to the release date of the product. This is to allow sufficient time to prepare the order for delivery on the release date."

https://store.nintendo.ie/en/faq?topic=payments

Permalänk
Medlem

vad blir det för datum för det som lagt ordern på irländska mynintendostore idag?, funderar på om jag ska hålla min franska order eller swappa(11 juni).

Permalänk
Medlem

Jag har också ändrat min order från trader games till Nintendo Irland istället. Det är bättre på flera sätt. Hoppas att den kommer till eller nära på release bara😅

Mailade trader vid typ 14 idag, men har inte fått bekräftelse på avbruten order än😓

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jag har också ändrat min order från trader games till Nintendo Irland istället. Det är bättre på flera sätt. Hoppas att den kommer till eller nära på release bara😅

Mailade trader vid typ 14 idag, men har inte fått bekräftelse på avbruten order än😓

Jag fattar inte riktigt (men så är jag gammal och väldigt trög också). Man väljer vilken Adapter man vill ha UK eller EU, klart och så länge är jag med, men sedan där man skall välja "Choose or confirm our shipping location and preferred language" så kan man inte välja Sverige (se bilden nedan) men trots det så kan man vid ett senare tillfälle välja sin hemadress i Sverige som leveransadress, vad betyder då egentligen detta Irland där upp i högra hörnet! Jag gillar Irländare i största allmänhet men inte så till den milda grad att jag vill sponsra någon med en gratis Switch 2 🙂

?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Du ska nog inte behöva oroa dig. Tycker dom varit profesionella när jag kontaktat dom. Om du skickade mail så avvakta en stund, annars kan du göra en kommentar på din order hos dom ifall du skapade ett konto. Uppdatera gärna när du fått svar.

Jag har också lagt en beställning via Nintendo Store nu, fast den tyska. Men har inte bestämt mig än ifall jag ska avboka eller behålla den från Trader Games.

Visa signatur

Asus TUF 3080 Ti | Ryzen 5600X | 16GB DDR4 | B550-i Strix | Corsair SF750 | SSUPD Meshlicious | Kraken X53