Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Tror det är om det överstiger 10% av tiden under den varma årstiden. Men det gäller ju bara fastigheter med värdeår från när regeln kom. Jo, det finns ju en inbyggd tröghet, så absolut kan ju tempen vara lägre inomhus under perioder. Finns faktiskt flerfamiljshus där man kör frikyla på sommaren, men det är ju ganska ovanligt.
Jobbar på fastighetsbolag så jag får väl gå och fråga nån av våra energiingenjörer exakt vad som gäller.

Du får jättegärna ta reda på exakt vad som gäller och DM'a mig, jag är uppe i förberedelser inför att ta min hyresvärd till rätten då dem inte vill göra något åt dem höga inomhustemperaturerna, det är vanligt att jag har 28+ grader från april till september

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Ser ut som kvacksalvare så det bara sjunger om det.

Kostar nog inte många kronor att producera och då räcker det ju att några få naiva människor köper den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Vet att den är definitivt inte "silent" även om den kallar sig det, men så är det med alla modeller inom den här kategorin då man inte kommer undan kompressor ljudet.

Skrivet av BergEr:

Öronproppar och ANC hörlurar löser det, hör inte ens min Electrolux med sån setup

Men ja ingen är tyst, tar det bort några dB mot andra enheter så är det dock stor skillnad.

ANC är underbart när det går på full hastighet! Nästan ett måste med min nuvarande gamla trötta portabla AC.

Men ja, jag räknar med att dom flesta med liknande spec låter ungefär lika högt. Är nog främst effektiviteten, funktioner, appen och ”pålitligheten” jag är mest intresserad av!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Bluff. Du kan lika gärna elda upp pengarna. Det fanns tidigare en kub som lovade liknande, men den innehöll vatten som höjde luftfuktigheten och på så sätt lurade folk till att tro att det var svalare.
Samma sätt som vissa oärliga barer gör när de vill visa att ölen är kall. Bara för att flaskan har kondens så innebär det inte att ölen är kall, kan vara väldigt hög luftfuktighet i lokalen.

Det sjuka är att dom där säljs i allt från matbutiker till t.ex Kjell&Co än idag. Technology Connections har en video om dom, kallas "swamp cooler". Väl värd video att se!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Va dags nu inför sommaren att börja fixa för ACn igen så jag köpte nya fönsterkitt, man kan ha 2 slangar med dom så klart 👌
500cm passar mina fönster helt perfekt
HOOMEE fönsterkitt https://www.amazon.se/dp/B07KF7CPYK

Permalänk
Medlem

Tja!
Har en liten fråga som jag inte hittat något bra svar på.
Jag har redan en AC o tänkte nu skaffa en till grabbens rum.
Den förra transporterade jag liggandes i bagaget ca 3.5 mil. Har dock hört att man inte ska en AC liggandes pga kompressorn. Hur har ni gjort när ni har transporterat era? Räcker det med att den står upp ett tag innan använding efter att den har legat ner eller är jag ute o cycklar?

Permalänk
Medlem

Borde räcka med att låta den stå upprätt 1 timme. Som med allt med kompressor (kyl, frys, etc.) så finns det lite olja för att smörja, och denna olja ska vara i botten.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem
Skrivet av babblare:

Tja!
Har en liten fråga som jag inte hittat något bra svar på.
Jag har redan en AC o tänkte nu skaffa en till grabbens rum.
Den förra transporterade jag liggandes i bagaget ca 3.5 mil. Har dock hört att man inte ska en AC liggandes pga kompressorn. Hur har ni gjort när ni har transporterat era? Räcker det med att den står upp ett tag innan använding efter att den har legat ner eller är jag ute o cycklar?

Brukar vara bra om den står rätt någon timme innan man startar den. På kylskåp brukar man väl rekommendera 12-24h ifall det varit lutat under transport.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Hur är det med självångande AC - så man slipper aktivt tömma dem på kondens hela tiden?
Hittar bara en när jag söker och det är följande;
Whirlpool portabel AC PACW212CO

Finns det fler, eller är det ett icke problem idag? För si sådär 10 år sedan hade vi en som blev full på bara några timmar som vi fick tömma för att den skulle fortsätta kyla.

Visa signatur

Stationär: R4 ROG: Maximus VI Formula i7 4770K, 16GB RAM, GTX 760
Skärm: Acer Predator XB271HU
Bärbar: Lenovo Ideapad 720S 14"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirvasher:

Hur är det med självångande AC - så man slipper aktivt tömma dem på kondens hela tiden?

Finns det fler, eller är det ett icke problem idag? För si sådär 10 år sedan hade vi en som blev full på bara några timmar som vi fick tömma för att den skulle fortsätta kyla.

Majoriteten gör det skulle jag nog säga, dock inget som brukar stå i deras marketing material av någon anledning. Gäller att man inte kopplar dit en slang dock för då kommer de bara dränera ut oavsett så då måste man tömma vad man dränerar ut i.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Sapphire RX 9070 XT Pure | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirvasher:

Jag har Electrolux comfort 600 (?) och sen behöver enbart tömmas när man kör värme/avfuktning

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Du får jättegärna ta reda på exakt vad som gäller och DM'a mig, jag är uppe i förberedelser inför att ta min hyresvärd till rätten då dem inte vill göra något åt dem höga inomhustemperaturerna, det är vanligt att jag har 28+ grader från april till september

Riktlinjen för inomhustemperatur under sommaren är 26 eller under varaktigt. Högre temperaturer behöver accepteras under värmeböljor. Åtgärder som krävs för att hålla nere temperaturen ska ställas mot kostnader och byggnadens tekniska förutsättningar. Solskyddsfilm brukar vara en bra startåtgärd.

Det bästa du kan göra är att sätta upp långtidsmätning av temperaturen och se till att du gör en skriftlig felanmälan varje gång när temperaturen är över 26 grader så att du har ett rejält underlag.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Riktlinjen för inomhustemperatur under sommaren är 26 eller under varaktigt. Högre temperaturer behöver accepteras under värmeböljor. Åtgärder som krävs för att hålla nere temperaturen ska ställas mot kostnader och byggnadens tekniska förutsättningar. Solskyddsfilm brukar vara en bra startåtgärd.

Det bästa du kan göra är att sätta upp långtidsmätning av temperaturen och se till att du gör en skriftlig felanmälan varje gång när temperaturen är över 26 grader så att du har ett rejält underlag.

jobbar du med fastigheter eller nått därtill?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

jobbar du med fastigheter eller nått därtill?

Ja sen 12 år tillbaka, först med drift och nuförtiden med styr/fastighetsautomation.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem

Elgiganten har en intressant tvådelad AC nu.

Midea Porta Split

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jefe:

Elgiganten har en intressant tvådelad AC nu.

Midea Porta Split

Tråkiga med den är ju att kompressorn sitter i delen som man har inne så även med den där så kommer man inte undan från jobbiga kompressor ljudet. Bättre effektivitet gör att den antagligen inte behöver köras lika mycket iaf men den är då inte billig plus gäller att man har ett fönster som den fungerar i. Sen är frågan om det är tillåtet att montera en sån där utanför ens fönster i lägenheter utan tillstånd?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Sapphire RX 9070 XT Pure | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Tråkiga med den är ju att kompressorn sitter i delen som man har inne så även med den där så kommer man inte undan från jobbiga kompressor ljudet. Bättre effektivitet gör att den antagligen inte behöver köras lika mycket iaf men den är då inte billig plus gäller att man har ett fönster som den fungerar i. Sen är frågan om det är tillåtet att montera en sån där utanför ens fönster i lägenheter utan tillstånd?

Nej inget får hänga utanför fönster så tveksamt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Du kommer inte få ha den i ett fönster alls utan den är tänkt att ställas ut på en balkong eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Du kommer inte få ha den i ett fönster alls utan den är tänkt att ställas ut på en balkong eller liknande.

Fast mycket av marketing materialet visar den stå på nån sorts ställning som hänger på fönstrets ram, som här exempelvis

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Fast mycket av marketing materialet visar den stå på nån sorts ställning som hänger på fönstrets ram, som här exempelvis

Ej tillåtet ens med blomlåda än mindre en ac

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Menade mer att det är inte tillåtet i Sverige så ingen svensk butik lär sälja den i det syftet, i andra länder har de däremot helt andra regler.

Permalänk
Medlem

Någon som äger Bauhaus Pro Klima 9000btu?
Svärföräldrarna har köpt en och vill försäkra sig att man inte behöver tömma vatyenbehållaren regelbundet vid vanlig AC drift? Dvs att varmluft och ev kondens går ut genom frånluftsslangen. Bauhaus personal var tydligen inte så pålästa i ämnet och manualen nämner det i klartext.

https://www.bauhaus.se/aircondition-proklima-wifi-9000btu#go-...