Permalänk
Inaktiv
Skrivet av izzie:

Så kul ska vi inte ha det.

En riktig jävla röra, känns som hela världsekonomin skjuter från höften dag-till-dag. Den här typen av kaos talar för guld, även om jag sålt av i väntan på dipp, brukar bli köpläge när guldet faller lite från ATH.

Kina stoppar metaller:
https://omni.se/kinas-svar-stoppar-export-av-metaller-viktiga...

Det riktigt läskiga just nu om inflationen drar iväg uppåt samtidigt som konjukturen viker i USA. Då hamnar vi stagflation; man kan inte längre sänka räntan för att stimulera ekonomin.

Permalänk
Medlem

Efter alls svängar den gångna veckan så är jag tillbaka på noll mot nivån för 3 år sedan. 6 siffrig vinst gone with the wind.
Edit : okey... Utdelning gav en del också, den glömde jag .och den låg ändå över skatten för isk.

Tack din förbannade inkompetenta orang utan på andra sidan Atlanten. Usch .

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem

Quickbit nu mera valuno.

Inet bland annat använder dom som betalning.
Folk betalar med crypto och genom quickbit /valuno får inet kronor.

Svenskt företag

Visa signatur

inget av det understående stämmer /länge sedan det gjorde det

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av tombman:

Efter alls svängar den gångna veckan så är jag tillbaka på noll mot nivån för 3 år sedan. 6 siffrig vinst gone with the wind.
Edit : okey... Utdelning gav en del också, den glömde jag .och den låg ändå över skatten för isk.

Tack din förbannade inkompetenta orang utan på andra sidan Atlanten. Usch .

Aldrig kul med röda siffror men gone with the wind är det bara om du säljer. Eller om företagen du investerat i konkar, förstås.

Permalänk
Medlem

April höll sig "lungt":

Mars var desto tristare:

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Har nästan bara försvarsindustri på Avanza, det har tuffat på bra genom tullarna.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

April var helt klart en bättre månad än mars. Min huvudportfölj på Avanza ligger på +5.6% sedan 1 januari men totalt på Avanza så ligger jag på -1% i år. Det är framförallt mina globala indexfonder och mina amerikanska och norska aktier som har haft en dålig utveckling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Har nästan bara försvarsindustri på Avanza, det har tuffat på bra genom tullarna.

Har lite WisdomTree Europe Defence UCITS ETF, +17% sen köp, folk vill ha vapen i en orolig värld!

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Har lite WisdomTree Europe Defence UCITS ETF, +17% sen köp, folk vill ha vapen i en orolig värld!

Har lite av den med, men mesta ligger i Finserve Global Security.

Använder Lysa annars, Avanza är "lekhink".

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Inte så illa. Har bara enskilda aktier på Avanza dock, runt en tredjedel av totalt innehav ligger där.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

April blev i princip flat, energi drog ner men ädelmetaller upp, -0.29%.

Mest intressant var att man fick kvitto på att de sämsta dagarna följs av de bästa på börsen, procentuellt sett, därför man aldrig ska paniksälja.

Permalänk

Månadssparar i 2 fonder varje månad.
Köper aktier utöver det.

Permalänk
Medlem

US weighs plan to slash China tariffs to as low as 50% — down from 145% — as soon as next week: sources
https://nypost.com/2025/05/08/business/us-weighs-plan-to-slas...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

US weighs plan to slash China tariffs to as low as 50% — down from 145% — as soon as next week: sources
https://nypost.com/2025/05/08/business/us-weighs-plan-to-slas...

Ok. Tråden är "Hur investerar ni?", inte "Finans nyheter". Vad gör du pga denna nyhet?

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nioreh83:

Ok. Tråden är "Hur investerar ni?", inte "Finans nyheter". Vad gör du pga denna nyhet?

Nyheter som kan ge kraftiga reaktioner på marknaden som helhet tycker jag är relevanta här.

Vad jag själv gör? Väntar på nästa lön och nästa insättning på månadssparandet.
Sen är det lätt att vara efterklok men hade jag haft mer överskott i bufferten så skulle den ha petats in tidigare i april.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Ok. Tråden är "Hur investerar ni?"

Var inte så gnällig.
När jag skrev att jag sålde av allt var det massa gnäll också.
Nu återinvesterade jag i dippen.
Portföljen upp 12%...
Tullarna är ju ohållbara, men i slutändan är det Trump som bestämmer så svårt att bekräfta ryktena.
Trump sa att det var köpläge igår, så vem vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Var inte så gnällig.
När jag skrev att jag sålde av allt var det massa gnäll också.
Nu återinvesterade jag i dippen.
Portföljen upp 12%...
Tullarna är ju ohållbara, men i slutändan är det Trump som bestämmer så svårt att bekräfta ryktena.
Trump sa att det var köpläge igår, så vem vet.

Vore kul om du haft likvärdig belopp inne och som du nu investerade, gissar du hade mer andelar tidigare 🙂

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Undrade just varför lyxbolagen i min lekhink tog ett glädjeskutt... tullarna mellan usa/kina chocksänks. Man ska nog börja lyssna på Trump när han säger att NU är ett bra tillfälle att investera... Och vapenindustrin är ner... nu ska folk ha birkin's och inte kanoner.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/PpxJB5/usa-och-kina-choc...

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Undrade just varför lyxbolagen i min lekhink tog ett glädjeskutt... tullarna mellan usa/kina chocksänks. Man ska nog börja lyssna på Trump när han säger att NU är ett bra tillfälle att investera... Och vapenindustrin är ner... nu ska folk ha birkin's och inte kanoner.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/PpxJB5/usa-och-kina-choc...

Ja, synd att man inte hade mer pengar att peta in förra veckan för jag var lite försiktigt positiv att någon sådant avtal skulle bli av. Frågan är när han sänker börsen medvetet nästa gång eller om det bli mer uppgång innan dess.

Permalänk
Medlem

Funderar på om det kan vara läge att minska lite på innehaven jag har i Lundin Gold och SAAB.
Dessa aktier har varit min motvikter när börsen svajat och stigit med 250 respektive 130%.
Kanske läge att plocka hem lite vinster, men samtidigt vet man ju inte när Trump orsakar panik på börsen nästa gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chess_Norris:

men samtidigt vet man ju inte när Trump orsakar panik på börsen nästa gång.

Trump har ingen ambition att gå till historien som presidenten som sänkte usa’s ekonomi. Allt var/är bara förhandling från hans sida.

Vapen tror jag håller några år, alla länder i europa ska rusta upp och Tyskland som är en stor ekonomi ska låna upp många sköna slantar att köpa vapen för.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Om man vill räkna ut PE-tal för en kvartalsrapport är det vinst per aktie man använder då eller justerad vinst per aktie? Antar man sedan tar x 4 för att få talet som man sedan dividerar aktiekursen med för att få ett tillfälligt PE?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Om man vill räkna ut PE-tal för en kvartalsrapport är det vinst per aktie man använder då eller justerad vinst per aktie? Antar man sedan tar x 4 för att få talet som man sedan dividerar aktiekursen med för att få ett tillfälligt PE?

Det är vinst per aktie du använder då, ja.

Använd justerad vinst per aktie om du vill vara så snäll som möjligt (fulla potentialen), men det är lite av en BS siffra oftast.

Bäst (tycker jag iaf) är att använda fritt kassaflöde istället och räkna på det, vinst per aktie kan vara väldigt missvisande ibland (engångskostnader, engångsintäkter, värdeminskning på fastigheter och värdepapper etc etc).

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Inaktiv

Grattis till alla som köpte på botten. Och alla algos går på hur människor beter sig vilken förstärker vollan ytterligare. Har varit extremt lätt att tjäna pengar på börsen senaste 5 åren.

Skrivet av Chris_H:

Mest intressant var att man fick kvitto på att de sämsta dagarna följs av de bästa på börsen, procentuellt sett, därför man aldrig ska paniksälja.

Permalänk
Medlem

Fan ska man dumpa USA Index ändå?

Varför kanske någon frågar och "det kommer vara högre om en massa år".
Tycker vindarna blåser lite åt det hållet med utflöden från fonderna, räntorna som stiger, tullarna, dollarn, protektionism.
PE-talen har ökat väldigt mycket senaste åren. Kursutvecklingen har varit väldigt hög främst driven av magnificent 7.

Brukar inte bry mig men har ändå drygt 20% av portföljen i USA indexfond (Länsförsäkringar USA Index).
Trump har många år kvar.. Minst 3,5.

Tror jag kommer ta beslut under dagen.

Frågan är vad man gör med stålarna i sådana fall..
Köpa tillbaka USA med mål att komma in 20% billigare, sen skita i vilket?
Betala av på lånet kanske. Känns svårt att gå in tungt i något för stunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amd81:

Brukar inte bry mig men har ändå drygt 20% av portföljen i USA indexfond (Länsförsäkringar USA Index).

Hur har du placerat övriga 80%?

Permalänk
Medlem

Sverige Spiltan investmentbolag, månaddsparar i denna och USA
En Europa indexfond som jag har slutat månadsspara i
Lite Avanza Auto 6
Det är fondbiten totalt ca 60% totalt
Aktier:
AMD (ligger tyvärr lite back, velar om jag ska köpa mer, lutar åt nej) och Microsoft totalt ca 50% av aktierna
Blev inspirerad av en kollega att köpa lite gruvbolag vilket har varit bra på kort sikt, 50% av aktierna fördelat på
Lundin Gold
Lundin Mining
Montage Gold
Fireweed Metals Corp

Sen 6% i cash/ränta för stunden av oklar anledning.

Av alla mina pengar är ca 80% på detta ISK, resten ligger och ruttnar och väntar på att spenderas på renovering eller annat.

Permalänk
Medlem

En federal domstol blockerar de svepande importtullar som USA:s president Donald Trump infört med hänvisning till nödlagar.
Beslutet, som är ett av de största juridiska bakslagen för Trump hittills, överklagas av regeringen.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/domstol-blockerar-trumptul...

The Justice Department filed a notice of appeal with the US Court of Appeals for the Federal Circuit. The US Supreme Court may ultimately have the final say in the high-stakes case that could impact trillions of dollars in global trade. For now, the ruling permanently blocks the tariffs unless the appeals court allows Trump to reinstate them during litigation.
https://www.bloomberg.com/news/articles/2025-05-28/trump-s-gl...

Nu kan det nog bli rally igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

En federal domstol blockerar de svepande importtullar som USA:s president Donald Trump infört med hänvisning till nödlagar.
Beslutet, som är ett av de största juridiska bakslagen för Trump hittills, överklagas av regeringen.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/domstol-blockerar-trumptul...

The Justice Department filed a notice of appeal with the US Court of Appeals for the Federal Circuit. The US Supreme Court may ultimately have the final say in the high-stakes case that could impact trillions of dollars in global trade. For now, the ruling permanently blocks the tariffs unless the appeals court allows Trump to reinstate them during litigation.
https://www.bloomberg.com/news/articles/2025-05-28/trump-s-gl...

Nu kan det nog bli rally igen...

Sjukt att det tog nästan två månader, men antar att det är en rätt krånglig process kanske. Undrar hur lång tid en eventuell rättsprocess skulle ta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Sjukt att det tog nästan två månader, men antar att det är en rätt krånglig process kanske. Undrar hur lång tid en eventuell rättsprocess skulle ta.

Allt inom juridik tar tid,av någon obegriplig anledning. Även saker man tycker borde tag max en vecka.

Edit
Gissar någon gång till hösten med HD

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop