Nu kan du delbetala ett grafikkort hos Telia

Permalänk
Medlem

Enda jag har på avbetalning är huset, och sedan tog vi ut avbetalning på Ikea kök utan extra avgifter. Ska det vara avbetalning ska det vara en större summa och spara på det eller avgiftsfritt. Givetvis ska det vara något man hade kunnat köpa rakt av annars också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Svaret jag fick nu när jag byter mobilabonnemang och de försökte övertala mig att stanna kvar: Jag nämnde att Comviq hade bättre deal och att Telia var för dyrt.
"Ja, vi är ju en premiumleverantör" sa hon.

Premium på bullshit absolut, men allt annat är då fan inte premium

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Annons?

Inget nytt, traditionella butikerna har erbjudit det i flera år.

Du (i princip) betalar alltid mer såklart, annars tjänar de inte pengar, såvida det inte är rabatterad/kampanj. Oftast luras ju kunder med att betala mer för själva abonnemanget då eg. Telia oftast är mycket dyrare än andra alternativ.

Kollade precis av ren nyfikenhet och ser att man inte kan köpa bara GPU i fall man redan har bredband hos telia . Köpte min Asus BT8 router där och den kostade mig 1800 ( ganska bra pris med tanken på marknadsvärde ) dom erbjöd mig att betala 50 sek per månad i 36 månader som i slutändan blir 1800 . Valde att betala den på en gång eftersom det rör sig om så pass låg summa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Som om Tele2 eller Bahnhof är billiga? Lever ni kvar i 2013 eller? De är minst lika dyra idag!

Telia verkar vara dyrast alternativ på de adresser jag kollat på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Som om Tele2 eller Bahnhof är billiga? Lever ni kvar i 2013 eller? De är minst lika dyra idag!

Nej.

Jag ger 699kr i månaden för 150/150 via Telia Fiber.
(Och detta är det billigaste abonnemanget Telia erbjuder)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Telia 150/150 (250/250*) 599 kr/månad
Bahnhof 1000/1000 599 kr/månad
Tele2 250 619 kr/mån

Gäller det "bit-priset" så är det ganska stor skillnad mellan Bohnhoff och Felia (om man nu kan tillgodogöra sig hela bandbredden)

* Bef. kunder får 250/250 som lojalitetrabatt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

de har ju precis som du säger subventioner på mobilen

Ja, från början sålde operatörerna mobiler subventionerade för att man skulle välja dom. Som jag uppfattar det idag är det istället en ren avbetalning, de särredovisar det t.o.m. på fakturan som en avbetalning.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Nästa steg är väl att betala för digitala spel på avbetalning.
GTA 6 för endast 100Kr/mån i 12 månader (uppläggningsavgift, faktureringsavgift och ränta tillkommer)

Inte så långt från framtiden, spel som tjänst är inget som är långt ifrån verkligheten.

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Skickar Telia ut en tekniker om kortet strular är frågan. Tänker främst på alla far- och morföräldrar som vill gejma men som inte vet hur man ställer in DLSS och dylikt

Skulle inte tro det,
Känns som majoriteten har nätverk i fokus och kommer felsöka via RDP isåfall - oavsett så kommer de ta ut ytterligare en kostnad för teknikern. Money talks. Skulle kortet braka så är det ju bara att lägga ett RMA.

Tror inte heller att våra 40-60 talister är intresserade alls av DLSS, eller gaming för den delen, bara att "det fungerar" med vad de än må göra - typ skrolla Instagram eller FB, kollar på någon gullig kisse, eller tar foton på sin gottepåse som de har inhandlat, så är dem nöjda sen. För de får ju bara en GPU, och ingenting mer, right? Skulle inte helt vara osannorlikt dock att mor- farföräldern ger bort kortet.

Visa signatur

The one and only Hebbe!

Permalänk
Skrivet av stoffe-2k:

Inte så långt från framtiden, spel som tjänst är inget som är långt ifrån verkligheten.

Själv kör jag Boosteroid istället för egen gaming dator, och Xbox game pass PC för spel, utöver det fåtal egna spel jag äger via Steam så definitivt redan idag gaming som en tjänst!
Sjukt nöjd med hur det fungerar kan tilläggas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Ja, från början sålde operatörerna mobiler subventionerade för att man skulle välja dom. Som jag uppfattar det idag är det istället en ren avbetalning, de särredovisar det t.o.m. på fakturan som en avbetalning.<Uppladdad bildlänk>

Det är bara en teknikalitet när man införde Telia Finans och därmed började särredovisa.
Exemplet är en iPhone 16. Den kostar 236 x 36mån om man vill köpa den utan abg = 8496kr.
iPhone 16 med Obegränsad surf bas: 150 x 36mån = 5400kr + abgkostnad då förstås.
Operatörerna har ju alltid en USP för att kunderna lovar att binda sig x antal månader, annars hade de inte haft många kunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Svaret jag fick nu när jag byter mobilabonnemang och de försökte övertala mig att stanna kvar: Jag nämnde att Comviq hade bättre deal och att Telia var för dyrt.
"Ja, vi är ju en premiumleverantör" sa hon.

Det stämmer väl till tillvis del Telia har ju överlägset bäst teckning i Sverige och du får mer surf via roaming när du är utomlands inom EU/EES dock inte utanför EU/EES som operatörer såsom Telenor och 3 erbjuder vilket är lite dåligt med tanke på hur dyrt Telia är.

Sen är det ju upp till en själv om man tycker att detta är värt extra pengarna.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Han_stog_still:

Grafikkortsabonnemang.. intressant affärside.Lockar en del, men 5070 om 36 månader är väll nästintill elektronikskrot vid det laget?

Nä. Ett kort i 70-serien är fortfarande ett bra kort efter 3 år.

Visa signatur

-dool

Permalänk

Does anyone know why I need to pay 14004 SEK now?

Visa signatur

Mouse: Razer DeathAdder V2 PRO Keyboard: SteelSeries 6G v2 MX Black Speakers: Audioengine A2+ Wireless, Audeze Maxwell Monitor: Samsung Odyssey OLED G8/G80SD Game Console: PS5 digital, Nintendo Switch, Xbox Series X, Rog Ally

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rullponken:

Betalar 549:-/månad för 1000/1000 med Bahnhof. Telia tar 899:-/mån med kampanj på 599:-/mån första året. Så visst, går man på kampanjpriset så är det väl någorlunda. Då har jag dock inte kollat upp om Bahnhof har något kampanjpris för nykund.

Betalar 549/månad för 500/500 med Bahnhof.Där ser man.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Bahnhof 429/mån för 1000/1000 vanlig pris där jag bor, 379 med kampanj. Telenor 1000/1000 650kr/mån men 349 kampanjspris med binding. Telia är 900kr/mån...
Fast är ju klart inte samma priser överallt.

Jävlar vad billigt.

Betalar själv 749 för 1000/1000 bahnhof. Telia ville erbjuda mig 1000/1000 för 629. Men av principsak så stannar jag ändå på bahnhof.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reizung:

Jävlar vad billigt.

Betalar själv 749 för 1000/1000 bahnhof. Telia ville erbjuda mig 1000/1000 för 629. Men av principsak så stannar jag ändå på bahnhof.

Jag förhandlade fram 1000/1000 för 95 kr/mån per hushåll till min BRF, från Ownit. Bahnhof erbjöd fem kr billigare men krävde utbytt utrustning.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5600X 3.7GHz
MOBO: MSI B550 Gaming Plus
RAM: Corsair DDR4-3200/PC4-25600 1600MHz 16Gb
GPU: GIGABYTE Radeon RX 7600 GAMING OC 8Gb
MONITOR: Dell U2414H 24" - HD: Kingston Renegade 1Tb - PSU: Seasonic Focus GX 650W - CHASSIS: Fractal Design Focus G

Permalänk
Medlem

Finns en kille på jobbet som hela tiden tjatar om att han har så lite pengar över varje månad eftersom han har flera lån, krediter och avbetalningar. När kommer folk att lära sig?

Permalänk
Medlem

Vilket gnäll, jag ser inte problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reizung:

Jävlar vad billigt.

Men är det Villafiber eller via "Öppen fiber"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

telia är näst dyrast i DERAS EGNA NÄT där jag bor..... nästan dubbelt så dyra mot obenet/bb2 och några till

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Varför har Telia så mycket högre månadspriser på fiber än t.ex. Bahnhof?

monopol

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Men är det Villafiber eller via "Öppen fiber"?

Vet ej vad skillnaden är.

Bor typ ute i ingenstans. Fick fiber här förra året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Delbetalning borde egentligen bara vara lagligt för bostad, bil eller dyrare investeringar. Inte enstaka datorkomponenter.... kan det inte påverka kreditvärdigheten också om man tar allt på delbetalning? Bättre att spara ihop och köpa ut direkt om man har möjlighet till det.

Och vad tjänar man på att delbetala hos Telia kontra exempelvis komplett flex?

Tele2 kör en liknande kampanj, men där ingår istället en nintendo switch vid köp av bredband premium.

Jag håller med dig. Eller så borde lagen säga att: Den som handlar 🛒 på avbetalning för produkter som inte är, Studier, Mat, Hus, Villa, Bostadsrätt, Herrgård, bil, båt,där är Upplysningscentralen, Banker och andra jämförbara företag Skyldiga att efterge Kunden/Konsumenten ett GOTT NYTT högre UC Score för de tjänster som ingås avtal om avbetalning.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Medlem

Inte en chans jag byter bort mitt Bahnhof till FELia! Sämre tjänst, till högre pris. Tack men nej tack.

Inget fel med grafikkorten som erbjuds, men köper hellre utan avbetalning.

Visa signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reizung:

Vet ej vad skillnaden är.

Bor typ ute i ingenstans. Fick fiber här förra året.

Där jag bor har Bahnhof sin egen del i fibernätet (även om Telia är nätägaren) och väljer man via det så blir man då låst till det nätet, kan inte eg. kombinera med andra leverantörers telefon eller TV. Bahnhof kan då erbjuda lägre pris eftersom de har (som jag förstått) äganderätt till den delen av fibern och jag antar att inte tillräckligt många använder det för att belasta hela. Skulle jag däremot valt Bahnhof fast via Telias "Öppet Fiber" där man kan kombinera olika leverantörer skulle det kosta mycket mer, runt det du beskriver, eftersom de då måste betala högre avgift till Telia.

Även Telenor priset jag skrev om är med "villafiber" vilket de börjar erbjuda nu till sommaren, innan hade de ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Kronofogden kommer inom kort säga att betalningsanmärkningar chock ökar pga att folk ej har råd att betala, precis som med Foodora på faktura.

Har du missat denna som numer alltid dyker upp om man inte betalar direkt…, den varningen fixar allt! (precis som cancer- och impotens-bilder på tobaksprodukter)

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Där jag bor har Bahnhof sin egen del i fibernätet (även om Telia är nätägaren) och väljer man via det så blir man då låst till det nätet, kan inte eg. kombinera med andra leverantörers telefon eller TV. Bahnhof kan då erbjuda lägre pris eftersom de har (som jag förstått) äganderätt till den delen av fibern och jag antar att inte tillräckligt många använder det för att belasta hela. Skulle jag däremot valt Bahnhof fast via Telias "Öppet Fiber" där man kan kombinera olika leverantörer skulle det kosta mycket mer, runt det du beskriver, eftersom de då måste betala högre avgift till Telia.

Även Telenor priset jag skrev om är med "villafiber" vilket de börjar erbjuda nu till sommaren, innan hade de ej.

Ah okej.

Vökby heter nätägaren här

Permalänk
Medlem

Inget kampanjpris på grafikkortet, och många kommer känna sig låsta till att betala mer på sitt bredband i tre år, det där sistnämnda håvar de in tusenlappar på

Permalänk
Moderator
Moderator

Jag har rensat bort ett spår som inte alls avhandlade trådens tema och senare började glida över i § 1.2.

- MOD

Visa signatur