Byta SSD och ny Windows

Permalänk

Byta SSD och ny Windows

Jag har en 2tb m2 med Windows på, jag var korkad och partitionerade den med alltför lite plats för C-disken, det är därför problem nu när man uppdaterar drivrutiner och annat sånt som gärna lägger sig på den disken. Jag har därför investerat i en ny 1tb för att ha som C-disk.

Till frågorna då.
Om jag tar ut den gamla och sätter i den nya och installerar ny Windows, kommer systemet då på något sätt ihåg min Windows-nyckel? Eller var hittar jag den? Datorn är köpt av Inet via datorbyggaren och Windows var redan aktiverat av dom så jag har ingen nyckel vad jag vet. Möjligtvis kan de ha den i sina system kanske?

Fråga två, måste jag formatera den gamla disken innan jag tar ur den, eller går det bra att göra det efteråt? Det kommer ju ligga en Windows på den, och jag vill ta bort alla partitioner. Jag har försökt att ändra volymen på C: men det går inte har jag förstått. Det känns ändå bättre att ha en dedikerad ssd till just Windows och ha lagringen på en separat disk.

Kom gärna med förslag på hur ni tycker jag ska göra om jag är helt ute på Monarken.

Permalänk
Medlem

Hej!

Om du även har köpt din Windows 11 av Inet i samband med de övriga komponentera som Inet sedan har monterat åt dig, så bör du ha fått med serienummret till din Windows 11.

Kanske finns en mycket liten etikett med serienummret fastklistrat någonstans på ditt chassi?
Om du inte hittar serienummret så bör du kontakta Inet.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedishAg:

Jag har en 2tb m2 med Windows på, jag var korkad och partitionerade den med alltför lite plats för C-disken, det är därför problem nu när man uppdaterar drivrutiner och annat sånt som gärna lägger sig på den disken. Jag har därför investerat i en ny 1tb för att ha som C-disk.

Till frågorna då.
Om jag tar ut den gamla och sätter i den nya och installerar ny Windows, kommer systemet då på något sätt ihåg min Windows-nyckel? Eller var hittar jag den? Datorn är köpt av Inet via datorbyggaren och Windows var redan aktiverat av dom så jag har ingen nyckel vad jag vet. Möjligtvis kan de ha den i sina system kanske?

Fråga två, måste jag formatera den gamla disken innan jag tar ur den, eller går det bra att göra det efteråt? Det kommer ju ligga en Windows på den, och jag vill ta bort alla partitioner. Jag har försökt att ändra volymen på C: men det går inte har jag förstått. Det känns ändå bättre att ha en dedikerad ssd till just Windows och ha lagringen på en separat disk.

Kom gärna med förslag på hur ni tycker jag ska göra om jag är helt ute på Monarken.

Du kan ju justera partitionerna om du vill:
https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/expand-...

Det finns ju även många program som kan göra det.

Permalänk
Medlem

Om du ska installera om Windows på din nya disk, se till att koppla ur alternativt iaf avaktivera ALLA andra diskar i datorn.
Windows har en tendens att sprida sina filer som en vattenspridare, OM nån av dina gamla diskar får minsta lilla skvätt av ett nytt Windows på sig, så kommer det att krångla nångång i framtiden om/när du kopplar ur nån av dessa diskar.

Tips alltså, plugga ur alla diskar som inte ska få Windows på sig.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Du kan ju justera partitionerna om du vill:
https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/expand-...

Det finns ju även många program som kan göra det.

Intressant läsning, jag kör Windows 11 kan det fungera likadant där? Jag har ändå redan köpt den nya SSD:n som är snabbare än den nuvarande WD Black SN770. Det är pcie4 på alla mina m2 platser så den kommer göra nytta som lagring.

Tackar för detta svar ändå. 👍🏻

Permalänk
Skrivet av mrTLU:

Om du ska installera om Windows på din nya disk, se till att koppla ur alternativt iaf avaktivera ALLA andra diskar i datorn.
Windows har en tendens att sprida sina filer som en vattenspridare, OM nån av dina gamla diskar får minsta lilla skvätt av ett nytt Windows på sig, så kommer det att krångla nångång i framtiden om/när du kopplar ur nån av dessa diskar.

Tips alltså, plugga ur alla diskar som inte ska få Windows på sig.

Det var min tanke, jag har googlat och kollat på Youtube, jag är ganska ny på det här med PC, men jag har lyckats bygga ihop en själv till min son, och den fungerar mycket bra.

Men har du några åsikter om mina frågor? Kommer datorn veta att jag redan har en Windows licens, lagras det i Bios eller hur funkar det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedishAg:

Det var min tanke, jag har googlat och kollat på Youtube, jag är ganska ny på det här med PC, men jag har lyckats bygga ihop en själv till min son, och den fungerar mycket bra.

Men har du några åsikter om mina frågor? Kommer datorn veta att jag redan har en Windows licens, lagras det i Bios eller hur funkar det?

Ja, den kommer känna av det. På min dagliga verksamhet så beställde vi en dator som Inet byggde ihop tillsammans med Windows 11. Det finns en produktnyckel som man kan ta fram, du bör också ha fått den i samband med att du tog emot datorn. Jag ominstallerade Windows:et och när jag hade anslutit den till internet så aktiverades den automatiskt och står nu som att den är aktiverad genom en digital licens.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Tryck på Win + R, skriv regedit och tryck på enter
Följ mapparna genom registret till denna: HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\WindowsNT\CurrentVersion\SoftwareProtectionPlatform.
Titta efter raden "BackupProductKeyDefault". Efter den står din nyckel

Permalänk
Skrivet av Blueie:

Följ mapparna genom registret till denna: HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\WindowsNT\CurrentVersion\SoftwareProtectionPlatform.

Kanon! Tack så mycket för den! 👍🏻

Permalänk
Skrivet av Trum-Petaren:

Hej!

Om du även har köpt din Windows 11 av Inet i samband med de övriga komponentera som Inet sedan har monterat åt dig, så bör du ha fått med serienummret till din Windows 11.

Kanske finns en mycket liten etikett med serienummret fastklistrat någonstans på ditt chassi?
Om du inte hittar serienummret så bör du kontakta Inet.

troligen är licensen kopplad till ett microsoft konto extremt sällan att de sätter på klisterlappar med licenser på datorerna längre iom att de sparas till ditt microsoftkonto parade med hårdvaran.

Skrivet av Blueie:

det där är inte tillämpligt längre sedan nån gång runt win 8 när ditt konto kopplas till ditt microsoftkonto istället.

Licencen som står där är en default licens som kan användas för felsökning.

du kommer bara kunna läsa ut generic licensen VK7JG-NPHTM-C97JM-9MPGT-3V66T om du kör win 11 pro vilket är en generic licensnyckel för felsökning och testläget och inte går att aktivera öht.

tror inte det går läsa ut din faktiska licensnyckel längre ur windows os alls utan du är hänvisad till att använda kontot du registrerade nyckeln med vid aktiveringen eller koden som kom klistrad på "dvd"fodralet om man köpte en retail kopia.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

troligen är licensen kopplad till ett microsoft konto extremt sällan att de sätter på klisterlappar med licenser på datorerna längre iom att de sparas till ditt microsoftkonto parade med hårdvaran.

det där är inte tillämpligt längre sedan nån gång runt win 8 när ditt konto kopplas till ditt microsoftkonto istället.

du kommer bara kunna läsa ut generic licensen VK7JG-NPHTM-C97JM-9MPGT-3V66T om du kör win 11 pro vilket är en generic licensnyckel för felsökning och testläget och inte går att aktivera öht.

tror inte det går läsa ut din faktiska licensnyckel längre ur windows os alls utan du är hänvisad till att använda kontot du registrerade nyckeln med vid aktiveringen eller koden som kom klistrad på "dvd"fodralet om man köpte en retail kopia.

Jag har en laptop med Win11 Home, senaste uppdateringarna och en etikett undertill på datorn med en licensnyckel. Samma nyckel hittar jag enligt tipset ovan. Om det gäller Pro versionen vet jag inte men TS har bara nämnt Win11.

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Så rent tekniskt behöver man aldrig köpa en ny windows sålänge man använder samma MS-konto?

Men hur gör man om man ska sälja en dator då? Windows följer väl med datorn om man säljer den?

Permalänk
Skrivet av SwedishAg:

Så rent tekniskt behöver man aldrig köpa en ny windows sålänge man använder samma MS-konto?

Men hur gör man om man ska sälja en dator då? Windows följer väl med datorn om man säljer den?

ja. och licensnyckeln inte är låst till hårdvaran,

du blåser datorn tom, installerar windows och stänger av datorn när man kommer till steget att skapa MS kontot under installationen.

så får den nya användaren skapa sitt eget konto och aktivera om de har en licens eller köra oaktiverat.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedishAg:

Windows nyckeln är mig veterligen kopplat till Hardware ID på moderkortet.
Windows har alltid (sedan Win 10 iaf) aktiverats av sig själv när jag har installerat om på både laptops och stationära. Utan MS-konto då vill säga.
Jag använder för övrigt Rufus när jag skapar installations medium, den tar bort kravet på MS-konto.

Hur du ska göra när du säljer datorn vet jag faktiskt inte. Men jag har inte brytt mig. Jag köper ny nyckel för 100kr om jag bygger ny dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Windows har alltid (sedan Win 10 iaf) aktiverats av sig själv när jag har installerat om på både laptops och stationära. Utan MS-konto då vill säga.
Jag använder för övrigt Rufus när jag skapar installations medium, den tar bort kravet på MS-konto.

Hur du ska göra när du säljer datorn vet jag faktiskt inte. Men jag har inte brytt mig. Jag köper ny nyckel för 100kr om jag bygger ny dator.

Jag har bytt ut hårdvara(moderkort) och logga in med MS-konto och fått Windows aktiverat på 2st datorer.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Skrivet av bärplockaren:

Jag har bytt ut hårdvara(moderkort) och logga in med MS-konto och fått Windows aktiverat på 2st datorer.

Samma här, hade Windows 10, bytte ut CPU, moderkort och RAM och loggade in med mitt MS konto och kunde aktivera systemet igen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig