Är Proshop urusla på reklamation och garanti?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Proshop verkar helt ha checkat ut! VARNING!
De har STÄNGT sina telefonnummer och svarar INTE på mail. Borde fått paket för två veckor sen och har inte hört ett ljud. Inget svar trots upprepade kontaktförsök.

HANDLA INTE PÅ PROSHOP! Konkurs? Håller de på att tömma bolaget inför nåt sånt?

De har inte helt stängt då, kanske bara delvis. Med tanke på att de ger noll respons vid kontaktförsök misstänker jag ändå att det är konkurs på gång.

Vet inte vart du får dina påstående ifrån, Proshop ser inte ut att ha några ekonomiska bekymmer vad jag kan tyda. Bolagsfakta: https://www.largestcompanies.se/foretag/Proshop-Europe-AS-246...

Nu har vi inte alla fakta på bordet och vet inte din bakgrundshistoria med Proshop, de kanske bara tycker att du är en jobbig kund och undviker dig förvisso är inte det rätt, de skall sköta det snyggt ändå men det finns alltid två sidor av ett mynt. Ingen rök utan eld.

Jag beställde ett grafikkort från dem igår och det är på väg utan konstigheter, min bror beställde nya datordelar från Proshop för en månad sedan utan några konstigheter..

Visa signatur

Case: Antec Flux Pro PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer III 420 RGB Black Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Nova Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XB1X /Switch

Permalänk
Medlem

Jag vill inte vara alarmistisk men jag får inte heller tag på support och behöver göra en reklamation. Varken telefon eller mail funkar. Men deras automatiserade process för att påbörja en retur verkar funka åtminstone.

Permalänk
Medlem

De har STÄNGT sina telefonnummer och svarar INTE på mail. Borde fått paket för två veckor sen och har inte hört ett ljud. Inget svar trots upprepade kontaktförsök.

Har som många andra aldrig haft problem med Proshop förutom att de avbeställt 2 av mina 4 köp av 5090FE, 1 av dom på god grund men den ena på grund av att representanten inte tog sig tid att sätta sig in i och kommentera ärendet. Nu är det senaste köpet under ”utredning” och jag är säker på att det kommer att lösa sig.

Med det sagt så vet jag efter att ha varit i kontakt med dom att deras kundsupport har extremt mycket att göra kring släppen av alla FE kort från Nvidia och att detta med största sannolikhet är varför de valde att stänga kundsupporten igår. De behövde nog avlasta sin support för att styra upp allt kring det.

Permalänk

Haft flera returärenden (öppet köp) och aldrig haft problem.

Visa signatur

OLED77C44LA || RTX 5090 Astral OC || 7800x3d || switch oled @ 1.2 ghz/2.1 ghz/2000mhz

Permalänk
Skrivet av Blackie:

Vet inte vart du får dina påstående ifrån, Proshop ser inte ut att ha några ekonomiska bekymmer vad jag kan tyda. Bolagsfakta: https://www.largestcompanies.se/foretag/Proshop-Europe-AS-246...

Nu har vi inte alla fakta på bordet och vet inte din bakgrundshistoria med Proshop, de kanske bara tycker att du är en jobbig kund och undviker dig förvisso är inte det rätt, de skall sköta det snyggt ändå men det finns alltid två sidor av ett mynt. Ingen rök utan eld.

Jag beställde ett grafikkort från dem igår och det är på väg utan konstigheter, min bror beställde nya datordelar från Proshop för en månad sedan utan några konstigheter..

Tror jag handlar därifrån typ två gånger någonsin. Blir inte fler! Vill inte ha ursäkter utan det jag beställt. Finns ingen anledning att stå ut med dålig service. Och jag har inget intresse av att få reda på varför de har det svårt.

Permalänk
Medlem

Kan vara ett klassiskt fall av "nöjda människor klagar inte". Vi behöver lite siffror i form av försäljningssiffror, företag och marknadsandelar.
Man behöver inte söka långt här för att se klagomål på både den ena och den andra och en försäljare kan på ett år gå från hyllad till jävulen (och tvärtom )

Permalänk
Medlem
Skrivet av modular:

Har som många andra aldrig haft problem med Proshop förutom att de avbeställt 2 av mina 4 köp av 5090FE, 1 av dom på god grund men den ena på grund av att representanten inte tog sig tid att sätta sig in i och kommentera ärendet. Nu är det senaste köpet under ”utredning” och jag är säker på att det kommer att lösa sig.

Med det sagt så vet jag efter att ha varit i kontakt med dom att deras kundsupport har extremt mycket att göra kring släppen av alla FE kort från Nvidia och att detta med största sannolikhet är varför de valde att stänga kundsupporten igår. De behövde nog avlasta sin support för att styra upp allt kring det.

De är nog inte överförtjusta i att du köper flera kort. Det är inte för inte de ringer hem till varenda en som beställer

Permalänk
Medlem

Vad yrar du om? Deras telefonnummer 08-500 870 30 fungerar som det ska och på mail så svarade man på min förfrågan på mindre än 5 timmar.

Permalänk
Skrivet av Agima:

Vad yrar du om? Deras telefonnummer 08-500 870 30 fungerar som det ska och på mail så svarade man på min förfrågan på mindre än 5 timmar.

När jag skulle ringa stod det inga telefonnummer på hemsidan utan vid telefontider stod det "Stängt". De har inte svarat på varken reklamation eller upprepade mail på över en vecka.

§ 1.1 - MOD
Permalänk
Medlem

Som med alla företag. En nöjd kund ger kanske en spridning till 1-2 andra, en missnöjd kund sprider sig till 10 andra.

Inte ofta man läser en tråd att idag reklamerade jag en vara till Proshop och allt gick mycket smidigt. Tror det är lättare att hitta trådar om motsatsen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Total_Cu:

De är ungefär som ComHem förut, dvs jättebra tills saker klabbar ihop. Jag beställde nyligen en fläktkontroller och Premium RGB-belysning till en dator jag bygger åt min systerdotter. Det skulle skickas hem till mig med express, men istället hamnade det på ombudet senare än beräknat. När jag tog ut brevpaketet var det helt ihoptryckt, öppnat och ihoptejpat. När jag ringer till PostNord hänvisar de till Proshop. Jag har nu haft en daglig diskussion med Proshop som inte leder någon vart. Med tanke på hur känslig RGB är vill jag att de tar ansvar och byter ut varan men det vill inte Proshop. De är ungefär lika som alla andra. Jag behöver prima varor då jag bygger åt andra och mindre viktigt åt mig själv. Anledningen är att det blir för omständigt om saker går sönder och jag inte är på plats, då väljer jag hellre något annat. Är så vanligt att RGB är trasigt och en dålig hantering förbättrar inte oddsen.

Du är ett praktexempel på varför bolagen drar öronen åt sig gällande returer, ingenting har ju hänt men ändå ska du klaga hos återförsäljaren.

Ska de brösta bara för att ditt paket är lite ihoptryckt? Sakerna är ju inte ens sönder och ändå ska du skicka tillbaka och returner, helt onödig kostnad för företaget.

Skulle alla människor ha samma beteende som dig går ju varje återförsäljare i konkurs, det är ju uppenbart postnord som knycklat till paketet förövrigt, det är ju inte så att de trycker ihop paketen på lagret

Permalänk
Medlem

När jag skulle ringa stod det inga telefonnummer på hemsidan utan vid telefontider stod det "Stängt". De har inte svarat på varken reklamation eller upprepade mail på över en vecka.

https://www.proshop.se/Kundservice.htm ..längst ner

Eller hade dom gjort en specifik version av hemsidan bara för dej eller?

EDIT: Telefonnummer står i klartext, men ser nu att de tillfälligt stängt deras telesupport. Förstår dock inte vad det skulle vara för nåt bevis på att en konkurs skulle vara på g.

Har handlat på proshop lätt en 10ggr under åren och aldrig haft nåra problem. Tror det blivit 2 returer sammanlagt. Den ena gången tog det lite lång tid efter jag returnerat varan men gick bra ändå

stavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av plajton:

Du är ett praktexempel på varför bolagen drar öronen åt sig gällande returer, ingenting har ju hänt men ändå ska du klaga hos återförsäljaren.

Ska de brösta bara för att ditt paket är lite ihoptryckt? Sakerna är ju inte ens sönder och ändå ska du skicka tillbaka och returner, helt onödig kostnad för företaget.

Skulle alla människor ha samma beteende som dig går ju varje återförsäljare i konkurs, det är ju uppenbart postnord som knycklat till paketet förövrigt, det är ju inte så att de trycker ihop paketen på lagret

Hmm, finns alltid flera sidor på samma mynt - kanske lite väl anti reaktion där?

Har man nu specifikt valt express så är det väl rimligt att förvänta sig det?
(personligen har jag sällan så bråttom - tar det några dar hit eller dit så är det inte mycket att gnälla om, men om jag specade express och betalade för det så kan jag förstå frustration om man inte får det)

Och om paketet ser tillräckligt skit ut så kan jag också förstå om man drar öronen åt sig. Jag skulle inte vilja lösa ut ett paket som ser ut som tredje världskriget. (det framgick väl inte om något var trasigt eller inte?)

Postnord kanske manglat paketet, men Proshop valde Postnord som leverantör, och om Postnord bollar en vidare så jagar man nästa i kedjan...

---

(Har för övrigt inte haft några större problem med proshop, men handlar inte där speciellt ofta)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av n0kturnal:

https://www.proshop.se/Kundservice.htm ..längst ner

Eller hade dom gjort en specifik version av hemsidan bara för dej eller?

EDIT: Telefonnummer står i klartext, men ser nu att de tillfälligt stängt deras telesupport. Förstår dock inte vad det skulle vara för nåt bevis på att en konkurs skulle vara på g.

Har handlat på proshop lätt en 10ggr under åren och aldrig haft nåra problem. Tror det blivit 2 returer sammanlagt. Den ena gången tog det lite lång tid efter jag returnerat varan men gick bra ändå

Trodde du seriöst att jag hittat på att telefonen var stängd?

Permalänk
Medlem

Trodde du seriöst att jag hittat på att telefonen var stängd?

Refererade till ditt påstående om att det inte fanns telefonnummer på sidan

Permalänk
Skrivet av n0kturnal:

Refererade till ditt påstående om att det inte fanns telefonnummer på sidan

Om det står "STÄNGT" bredvid telefontider är det ren semantik du håller på med. Det ändrar inget.

Permalänk
Medlem

Ifall någon annan undrar: Jag ringde den danska kundtjänsten som inte hade någon aning om varför den svenska kundtjänsten inte var öppen, de kunde se min order osv men kunde inte hjälpa till utan bad mig kontakta den svenska kundtjänsten via (snigel)-e-post.

Så slipper ni ringa och betala 3kr i minuten.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | Gigabyte B650 Aorus Elite AX V2 | Corsair Vengeance RGB 32GB (2x16GB) DDR5 6000MT/s CL30 | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | Intel 510 120GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Om det står "STÄNGT" bredvid telefontider är det ren semantik du håller på med. Det ändrar inget.

Min poäng är du väldigt mycket framstår som arg kund som överdriver hela situationen med felaktiga påståenden.

• T.ex ovanstående, använder quotes som om du skrivit exakt vad det står, när det i sjävla verker står "Tillfälligt stängt, vi besvarar e-post".

• Vilda spekulationer om konkurs utan nån somhelst bevis.

• Anklagelser mot personer med positiv uppfattning om siten skulle jobba på företaget.

Permalänk
Skrivet av n0kturnal:

Min poäng är du väldigt mycket framstår som arg kund som överdriver hela situationen med felaktiga påståenden.

• T.ex ovanstående, använder quotes som om du skrivit exakt vad det står, när det i sjävla verker står "Tillfälligt stängt, vi besvarar e-post".

• Anklagelser mot personer med positiv uppfattning om siten skulle jobba på företaget.

Vad pratar du om? Det är ju inte sant att de svarar på epost, det skrev jag i mitt ursprungliga inlägg.

Du verkar ha tagit på dig att försöka misskreditera mig med obetydliga detaljer och hårklyveri för att försvara Proshop och varför får du svara på själv.

Det är alltså inte jag som gjort något fel här utan jag är en kund som har handlat på Proshop, inte fått det jag betalt för på flera veckor, möts av en telefonsupport som är stängd och inte får svar på varken email eller när jag försöker reklamera saken.

Det är självklart att personer som tar säljarens parti i ett sånt läge får misstänkas vara investerade på något sätt och det är lika självklart att sådant beteende väcker misstankar om att något är fel, t.ex. konkurs.

Alla fattar vad du sysslar med, det borde skötas betydligt mer diskret om det ska vara effektivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0kturnal:

Han jobbar väl hos en konkurrent?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Han jobbar väl hos en konkurrent?

Ja såå måste de ju vara (det fattar ju alla)

Permalänk
Medlem

Du jobbar väl sannolikt för Proshop eller har på annat sätt intresse där.

Jag kan inte svara för vad du råkat ut för men när jag har behövt ringa har telefonen fungerat, och när jag senast hade en fråga skickade jag ett mail som jag fick svar på efter 5 timmar.

Med din logik så måste du arbeta på en konkurrent eftersom du klagar på företaget.

Permalänk
Moderator
Moderator

Det här med "du säger så eftersom du jobbar för företaget" och liknande ad hominem-argumentation som söker misstänkliggöra är urbota korkat. Utöver att det är ett oärligt argument som inte har någonting med sakfrågan att göra underminerar det kritiken i de faktiska fall när en butiksrepresentant smyger in och försöker påverka diskussionen.

Inlägget som klev in på det spåret har redigerats i enlighet med § 1.1.

Ha gärna i åtanke att ni som diskuterar sällan är motståndare. Vi har (nästan) alla ett intresse av att den information som sprids om företag är korrekt, och då är samarbete ett betydlig mer konstruktivt verktyg än motarbete.

- MOD

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av twit:

Det här med "du säger så eftersom du jobbar för företaget" och liknande ad hominem-argumentation som söker misstänkliggöra är urbota korkat. Utöver att det är ett oärligt argument som inte har någonting med sakfrågan att göra underminerar det kritiken i de faktiska fall när en butiksrepresentant smyger in och försöker påverka diskussionen.

Inlägget som klev in på det spåret har redigerats i enlighet med § 1.1.

Ha gärna i åtanke att ni som diskuterar sällan är motståndare. Vi har (nästan) alla ett intresse av att den information som sprids om företag är korrekt, och då är samarbete ett betydlig mer konstruktivt verktyg än motarbete.

- MOD

Just det fast bara ett av två sådana inlägg så riktigt så enkelt var det inte.

Permalänk
Medlem

Hmm blir osäker jag också. Skapade ett reklamationsärende igår och skrivit ut fraktsedel. Men får "Mina reklamationer
Du kan skapa ett nytt reklamationsärende här: Skapa nytt reklamationsärende
Skapade reklamationsärenden, men ej mottagna.
reklamationsnummer
Datum
Status
Produkt
Du har inga reklamationsärenden.
Under behandling
reklamationsnummer
Datum
Status
Produkt
Du har inga reklamationsärenden.
Avslutade reklamationsärenden
reklamationsnummer
Datum
Status
Produkt
Du har inga reklamationsärenden."

Hoppas dom svarar på mail. Vill inte skicka iväg något paket om det ändå inte är öppet

Måndag-Fredag: Tillfälligt stängt, vi besvarar e-post
Lördag, Söndag & danska helgdagar: Stängt

Kontakta oss

Permalänk

Ville bara flika in om hur min beställningsupplevelse hos Proshop har varit med tanke på diverse negativa påståenden i tråden.
Har köpt fyra olika delar (fyra olika ordrar) till mitt senaste datorbygge hos Proshop eftersom de 1) Haft varorna i lager, och/eller 2) Varit billigare än konkurrenter, och/eller 3) Haft produkter som konkurrenter inte säljer.
Extremt snabb hantering av samtliga ordrar, vi snackar inom timmen från lagd order till hanterad och redo för leverans av postnord. Eftersom jag dessutom bor i södra Sverige så är leveransen via postnord snabb från Danmark, max en eller två dagar efter lagd order vanligtvis.
Det enda jag kanske kunnat klaga på om jag är väldigt petig är att de skickat varorna i storleksanpassade kartonger utan vaddering, så om postnord goes postmord så är det RIP.

Har inte behövt använda deras support så jag kan inte säga något om den, men mitt förtroende för Proshop är mångfaldigt mycket högre än t ex Komplett och webbhallen som jag inte ens skulle våga lägga en order hos.

Permalänk
Medlem

Intressant!

Handlade av dom i fredags kväll och varan ligger redan hos posten!

Brukar beställa en till två gånger per år, och har alltid haft snabb hantering av ordern.
Vid kontakt med kundtjänst så har dom alltid varit snabba och sakliga, sen så får man givetvis acceptera att det är Danmark man handlar ifrån och att svaret kan bli på danska.

Är det deras svenska nummer (08-500 870 30) du har ringt?

Får nog säga att jag aldrig haft något som tagit två veckor hos proshop eller någon av dom danska handlare som jag handlat av. som ComputerSalg och Compu-mail. mer än att det normalt tar en dag extra ifrån Danmark.

OBS!
Ser nu att dom har gjort om i deras kundsupport och gått över till AI assistans, samt över en tid även tagit bort möjligheten att ringa support. Det där ¤%&¤%&¤ AI är kanske inte det bästa som kundsupport, även om många höjer det till skyarna.

Du kan ju alltid använda dig av funktionerna i ditt konto där man kan skapa reklamation och returärenden.
Där ser man även status på sin beställning, om där är något som blivit fördröjt (om det man beställt kommer ifrån lager till extern leverantör, som ex.) eller andra problem...
Finns förresten liknande funktion under fakturor.

Edit: Dansk kundservice har öppet 08:00 - 13:00 Måndag till Fredag på nummer +45 70205080

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Skrivet av Bengt-Arne:

Intressant!

Handlade av dom i fredags kväll och varan ligger redan hos posten!

Brukar beställa en till två gånger per år, och har alltid haft snabb hantering av ordern.
Vid kontakt med kundtjänst så har dom alltid varit snabba och sakliga, sen så får man givetvis acceptera att det är Danmark man handlar ifrån och att svaret kan bli på danska.

Är det deras svenska nummer (08-500 870 30) du har ringt?

Får nog säga att jag aldrig haft något som tagit två veckor hos proshop eller någon av dom danska handlare som jag handlat av. som ComputerSalg och Compu-mail. mer än att det normalt tar en dag extra ifrån Danmark.

OBS!
Ser nu att dom har gjort om i deras kundsupport och gått över till AI assistans, samt över en tid även tagit bort möjligheten att ringa support. Det där ¤%&¤%&¤ AI är kanske inte det bästa som kundsupport, även om många höjer det till skyarna.

Du kan ju alltid använda dig av funktionerna i ditt konto där man kan skapa reklamation och returärenden.
Där ser man även status på sin beställning, om där är något som blivit fördröjt (om det man beställt kommer ifrån lager till extern leverantör, som ex.) eller andra problem...
Finns förresten liknande funktion under fakturor.
<Uppladdad bildlänk>

Edit: Dansk kundservice har öppet 08:00 - 13:00 Måndag till Fredag på nummer +45 70205080

Läs mina tidigare inlägg i tråden, telefonen var stängd.

Permalänk
Medlem

Läs mina tidigare inlägg i tråden, telefonen var stängd.

Ja det såg jag, men såg aldrig att något nummer var angivet.
ej heller om det var det svenska eller det danska...

Du skrev:
"När jag skulle ringa stod det inga telefonnummer på hemsidan utan vid telefontider stod det "Stängt". De har inte svarat på varken reklamation eller upprepade mail på över en vecka."

Så jag gav då TVÅ telefonnummer, då dom numren står på annat håll på proshop's sida.
Samtidigt så säger du att du ringt, för att sen i nästa mening säga telefonen var stängd. Då vet man inte längre om du har ringt eller bara gett upp när du läst "telefonen var stängd".

Jag försökte uppriktigt att hjälpa dig! Då med olika vägar att kontakta proshop.
Även om det kanske inte uppskattades...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Skrivet av Bengt-Arne:

Ja det såg jag, men såg aldrig att något nummer var angivet.
ej heller om det var det svenska eller det danska...

Du skrev:
"När jag skulle ringa stod det inga telefonnummer på hemsidan utan vid telefontider stod det "Stängt". De har inte svarat på varken reklamation eller upprepade mail på över en vecka."

Så jag gav då TVÅ telefonnummer, då dom numren står på annat håll på proshop's sida.
Samtidigt så säger du att du ringt, för att sen i nästa mening säga telefonen var stängd. Då vet man inte längre om du har ringt eller bara gett upp när du läst "telefonen var stängd".

Jag försökte uppriktigt att hjälpa dig! Då med olika vägar att kontakta proshop.
Även om det kanske inte uppskattades...

Du menar att när det står "stängt" på telefonen borde jag ändå ha ringt?
För mig är det likvärdigt, vad gäller kundservice, att ha telefonen stängd som att låtsas ha telefonen stängd.