Testpilot: Samsung Odyssey G8 OLED – Färgstark och vrålsnabb 4K-gaming

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Samsung Odyssey G8 OLED – Färgstark och vrålsnabb 4K-gaming

Testpiloten André "Yatagarasu" Uppman synar Samsungs nya OLED-spelskärm – kompetent men inte helt utan kompromiss.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tycker det verkar vara en vettig skärm men i den prisklassen så skulle jag valt en annan.

Visa signatur

| 9800X3D | 3080 |

Permalänk
Medlem

avvaktar 4K 360Hz innan jag byter ut nuvarande 1440p 360Hz G60SD.

Visa signatur

GAMING
G60SD OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090 XLR8|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|OLED77S90C|HT-A9M2+SW5

Permalänk
99:e percentilen

Inga problem med återkommande svart skärm med DisplayPort som många inklusive jag själv observerat på 32-tummaren G80SD?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

avvaktar 4K 360Hz innan jag byter ut nuvarande 1440p 360Hz G60SD.

Problemet är när 4K 360Hz börjar närma sig standard då är vi inte långt ifrån 8K 360Hz

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Det är hopplöst att testa HDR skärmar i windowsmiljö tyvärr. Det är så många saker som skall stämma.
Mycket bättre att ha en extern player av nått slag. Auto HDR i windows är ju bara vidrigt, oavsett skärm.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem

Jag har föregångaren G80SD. Kör man Peak Brightness på High i HDR så kan bilden ibland vara överlag för mörk. Den kompenserar för att kunna visa 1% highs med 1000nits.

Detta är extra tydligt i Windows, så jag kör alltid SDR när jag inte spelar eller ser på HDR content.

Föredrar man en överlag ljusare presentation i HDR kan man testa att sänka Peak Brightness till Medium (600nit) eller Low (400).

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX5070ti 16GB / Corsair RM850x Shift / Samsung G80SD 4K 240Hz OLED

Permalänk
Medlem

Ser ju trevlig ut överlag men att panel dimming aldrig fixas hos QD-OLED är ju en stor dealbreaker om man kör mycket HDR.

Samsung är ju i alla fall unika med att ha ett matt reflexfilter, inget för mig då det tar bort mycket av djupet men bra att valmöjligheten finns!

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Det är hopplöst att testa HDR skärmar i windowsmiljö tyvärr. Det är så många saker som skall stämma.
Mycket bättre att ha en extern player av nått slag. Auto HDR i windows är ju bara vidrigt, oavsett skärm.

Funderar på att för att redigera video skaffa någon extern adapter för en referensskärm. Är det BM Ultrastudio 4k mini som du rekommenderar då?

Förutom Windows har jag även bärbara och en stationär Mac.

Fungerar en sådan lösning lika bra till Windows som macOS?

Någon skrev att de lyckas genom att just gå förbi både grafikkort och operativsystem på både PC och Mac, som potentiellt degraderar videosignalerna. och speciellt för HDR.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Funderar på att för att redigera video skaffa någon extern adapter för en referensskärm. Är det BM Ultrastudio 4k mini som du rekommenderar då?

Förutom Windows har jag även bärbara och en stationär Mac.

Fungerar en sådan lösning lika bra till Windows som macOS?

Någon skrev att de lyckas genom att just gå förbi både grafikkort och operativsystem på både PC och Mac, som potentiellt degraderar videosignalerna. och speciellt för HDR.

Till och med en Playstation med Bluray är bättre att testa med än windows som OS.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Till och med en Playstation med Bluray är bättre att testa med än windows som OS.

Har redan en Xbox Series X kopplad till min OLED-TV som jag kör för att se Netflix och YouTube på. Men det var inte det jag frågade om.

Jag frågade om hur man bäst kopplar en referensskärm för att redigera video/HDR-innehåll på körandes på en PC med Windows eller Mac med macOS (har flera datorer av båda sorter).

Du kan inte köra Davinci Resolve eller liknande videoredigeringsapplikationer på en Playstation (eller Xbox), så det är tyvärr inte en lösning eller svar på min fråga och behov.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av martinot:

Ultrastudio är en väldigt smidig lösning som funkar så länge man har Thunderbolt. Det är som bekant standard med Mac men inte lika vanligt på PC.

Jag har en Decklink Extreme 4K 12g i min stationära PC. Fungerar otroligt bra och effektivt både för playback och capture via HDMI samt SDI. Den taggar HDMI-signalen korrekt så att bildvisaren identiferar PQ EOTF, men annars används som bekant ingen metadata vid grade av HDR (ingen tonmappning bör användas då iaf).

Behöver man inte capture eller 4k60 så funkar Decklink Mini Monitor 4K utmärkt och kostar lite mer än 2000kr med moms. Begränsningen till 4k30 alternativt 1080/60p är av mindre betydelse om man jobbar med film.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Ultrastudio är en väldigt smidig lösning som funkar så länge man har Thunderbolt. Det är som bekant standard med Mac men inte lika vanligt på PC.

Jag har en Decklink Extreme 4K 12g i min stationära PC. Fungerar otroligt bra och effektivt både för playback och capture via HDMI samt SDI. Den taggar HDMI-signalen korrekt så att bildvisaren identiferar PQ EOTF, men annars används som bekant ingen metadata vid grade av HDR (ingen tonmappning bör användas då iaf).

Behöver man inte capture eller 4k60 så funkar Decklink Mini Monitor 4K utmärkt och kostar lite mer än 2000kr med moms. Begränsningen till 4k30 alternativt 1080/60p är av mindre betydelse om man jobbar med film.

Tack!

Går fint med Thunderbolt. Har tre Mac (MB Air, MB Pro och Mini Pro) som alla verkar ha TB (från version 3 till 5). Checkade även mina fyra bärbara PC (Surface Laptop och Surface Pro, samt HP OmniBook Ultra Ryzen AI 9 och OmniBook X) för skojs skull, och alla har tydligen minst en Thunderbolt-port. Så verkar rätt vanligt även på PC-sidan numera som det ser ut.

Så om man har flera datorer med Thunderbolt (men ingen stationär med intern kortplats), vilka externa lösningar skulle du då rekommendera?

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av martinot:

Så om man har flera datorer med Thunderbolt (men ingen stationär med intern kortplats), vilka externa lösningar skulle du då rekommendera?

Då tror jag att det endast är UltraStudio som gäller och priserna varierar stort beroende på behov.

Tekniskt sett så skulle det i och för sig vara möjligt att använda en Thunderbolt till PCIe-expansion, typ som används för eGPU, och sätta in en Decklink. Men det har jag ingen erfarenhet av själv och kan inte lova hur väl det fungerar. Men kanske värt att titta närmre på?

Dubbelkolla också vilka enheter som har stöd för Apple Silicon innan köp. Har hört lite blandade historier med varierande framgång ur det avseendet.

Visa signatur
Permalänk

Köpte denna skärm till halva priset så förhoppningsvis är den värd pengarna, väntar fortfarande på leverans men ska bli spännande att se!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Då tror jag att det endast är UltraStudio som gäller och priserna varierar stort beroende på behov.

Tekniskt sett så skulle det i och för sig vara möjligt att använda en Thunderbolt till PCIe-expansion, typ som används för eGPU, och sätta in en Decklink. Men det har jag ingen erfarenhet av själv och kan inte lova hur väl det fungerar. Men kanske värt att titta närmre på?

Dubbelkolla också vilka enheter som har stöd för Apple Silicon innan köp. Har hört lite blandade historier med varierande framgång ur det avseendet.

Den är dock lite dyr. Vad tror du på om man kan få en gammal beg. 19" UltraStudio 4K för ca 3000?

Vad blir det för begränsningar? Tappar man möjlighet tex. HDR med en sådan här G8-skärm från Samsung?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeToucanHasArrived:

Köpte denna skärm till halva priset så förhoppningsvis är den värd pengarna, väntar fortfarande på leverans men ska bli spännande att se!

Intressant. Var köpte du och vad blev ditt totalpris med frakt?

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av martinot:

Den är dock lite dyr. Vad tror du på om man kan få en gammal beg. 19" UltraStudio 4K för ca 3000?

Vad blir det för begränsningar? Tappar man möjlighet tex. HDR med en sådan här G8-skärm från Samsung?

Efter en snabb googling verkar det som att den bara kan tagga HDMI-signalen med BT.709 samt BT.601. Däremot så skulle det förstås gå att skicka ut bildsignalen via HDMI och sedan forcera PQ EOTF med rätt färgrymd på en bildvisare där man har den möjligheten. Vet att Panasonics och LG:s OLED-TVs har den möjligheten.

Mao blir inte taggarna rätt och således skiftar inte bildvisaren över automatiskt, men man kan få ut rätt bilddata åtminstone. I övrigt verkar den vara ett bra val.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av martinot:

Intressant. Var köpte du och vad blev ditt totalpris med frakt?

Köpte igenom en undersöknings sida och frakten var gratis. Tror det var Smartson.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Efter en snabb googling verkar det som att den bara kan tagga HDMI-signalen med BT.709 samt BT.601. Däremot så skulle det förstås gå att skicka ut bildsignalen via HDMI och sedan forcera PQ EOTF med rätt färgrymd på en bildvisare där man har den möjligheten. Vet att Panasonics och LG:s OLED-TVs har den möjligheten.

Mao blir inte taggarna rätt och således skiftar inte bildvisaren över automatiskt, men man kan få ut rätt bilddata åtminstone. I övrigt verkar den vara ett bra val.

Ok, tack. Skippar nog den om det blir krångligt att få att fungera med skärmar generellt.

Om man struntar i 4K, men ändå vill redigera filmer i HDR, är nedan UltraStudio Monitor 3G ett alternativ?

https://www.blackmagicdesign.com/products/ultrastudio/techspe...

Skrivet av LeToucanHasArrived:

Köpte igenom en undersöknings sida och frakten var gratis. Tror det var Smartson.

Kan vem som helst signa upp och handla där? Vad tycker du om skärmen så här långt?

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av martinot:

Om man struntar i 4K, men ändå vill redigera filmer i HDR, är nedan UltraStudio Monitor 3G ett alternativ?

Ja, baserat på vad som står i specsheeten en bit ner i länken.

Citat:

HDMI Configuration
HDMI 2.0a supports Deep Color and HDR. Automatically configures to connected display.

HDMI Color Space
REC 601, REC 709 and REC 2020

HDMI HDR Support
HDR metadata packing, HLG and PQ transfer characteristics.

Mina understrykningar är vad som indikerar stöd för korrekta taggar i HDMI-signalen.

Det du kan göra är att ha projektet i 4K som vanligt men välja 1920x1080 (eller vilken annan upplösning du vill köra) under image scale. Davinci sköter då skalning under hela arbetets gång så att det matchar med din display men så fort du exporterar så görs det till projektet upplösning.

Annars kommer du märka att video output på både Decklink och UltraStudio pixelmappar bilden utan att skala om ifall upplösningarna inte matchar. Mao blir bilden rejält kapad om projektet är i 4K och du skickar ut HD till skärmen. Omvända sker ifall du kör ut 4K till skärmen men har projektet i HD, dvs du får svarta kanter på alla fyra sidor om bilden. Därav är Image scale väldigt användbart om man sitter med en äldre skärm (som jag) eller Decklink exempelvis.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Ja, baserat på vad som står i specsheeten en bit ner i länken.

Mina understrykningar är vad som indikerar stöd för korrekta taggar i HDMI-signalen.

Det du kan göra är att ha projektet i 4K som vanligt men välja 1920x1080 (eller vilken annan upplösning du vill köra) under image scale. Davinci sköter då skalning under hela arbetets gång så att det matchar med din display men så fort du exporterar så görs det till projektet upplösning.

Annars kommer du märka att video output på både Decklink och UltraStudio pixelmappar bilden utan att skala om ifall upplösningarna inte matchar. Mao blir bilden rejält kapad om projektet är i 4K och du skickar ut HD till skärmen. Omvända sker ifall du kör ut 4K till skärmen men har projektet i HD, dvs du får svarta kanter på alla fyra sidor om bilden. Därav är Image scale väldigt användbart om man sitter med en äldre skärm (som jag) eller Decklink exempelvis.

Bra info! Tack!

Då kör jag nog på en sådan som start tills jag kommit igång och lärt mig mer om videoredigering och kan satsa på en dyrare 4K-lösning om behovet uppstår senare.

Tycker du att man skall satsa på en Studio-licens av Davinci Resolve, och vad skiljer den emot gratisversionen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Problemet är när 4K 360Hz börjar närma sig standard då är vi inte långt ifrån 8K 360Hz

Känns som att 8K aldrig blir en standard såvida det inte sker något extremt teknikskifte. Vore sorgligt om det krävs MFG x10 för att få det att rulla på en 8K skärm.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av martinot:

Tycker du att man skall satsa på en Studio-licens av Davinci Resolve, och vad skiljer den emot gratisversionen?

Jag kör Studio på jobbet och gratisutgåvan hemma. För de allra flesta användningsområdena är skillnaderna tämligen marginella.

Det enda jag verkligen använder i Studioutgåvan är att kunna köra högre upplösningar än 3840x2160 pixlar samt brusreducering i färgkanalerna. Med det sagt finns det ändå en del användbara finesser i Studio (t.ex. går det att tonmappa varje klipp automatiskt till olika masteringnivåer och få fram dynamisk metadata) men du förlorar inget på att testa att jobba i gratisutgåvan först och sedan byta upp dig om det vore så.

Ifall du undrar något mer specifikt om HDR (som du ju inledningsvis frågade om) kan du skriva till mig i PM.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Känns som att 8K aldrig blir en standard såvida det inte sker något extremt teknikskifte. Vore sorgligt om det krävs MFG x10 för att få det att rulla på en 8K skärm.

Det du skriver är pessimisterna historia som upprepar sig själva... Hur många år tog det ifrån att man spelade på 360/480p till 720/1080p för sedan nå 1440p..

Från det första ordentliga grafikkortet släpptes runt 90-talet så dröjde det först till runt 2010 som man kunde börja lira i 1080p acceptabelt utan att börja blanda in SLI/CF d.v.s. 2ggr kostnaden för en lösning som sällen va problemfritt. D.v.s. Det tog nästan 20år att nå det som är dagens 1080p standard som nu börjar tippa över till 1440p samtidigt som man jobbar snabbare att gå från 1440p till 4K. Från 2010 tog det bara till 2013 som man redan då kunde lira på 1440p om man hade pengarna till både hårdvaran och skärm om man villa det.

Samsung pushar ju med sina 8K tv och Telefonerna som kan filma i 8K samt bärbara datorer börjar luta mot ny standard med skärmar som har högre upplösning än 1080p utan att totalt ruinera köparna som tidigare....

Så tekniken går bara fortare och fortare framåt...

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Det du skriver är pessimisterna historia som upprepar sig själva... Hur många år tog det ifrån att man spelade på 360/480p till 720/1080p för sedan nå 1440p..

Från det första ordentliga grafikkortet släpptes runt 90-talet så dröjde det först till runt 2010 som man kunde börja lira i 1080p acceptabelt utan att börja blanda in SLI/CF d.v.s. 2ggr kostnaden för en lösning som sällen va problemfritt. D.v.s. Det tog nästan 20år att nå det som är dagens 1080p standard som nu börjar tippa över till 1440p samtidigt som man jobbar snabbare att gå från 1440p till 4K. Från 2010 tog det bara till 2013 som man redan då kunde lira på 1440p om man hade pengarna till både hårdvaran och skärm om man villa det.

Samsung pushar ju med sina 8K tv och Telefonerna som kan filma i 8K samt bärbara datorer börjar luta mot ny standard med skärmar som har högre upplösning än 1080p utan att totalt ruinera köparna som tidigare....

Så tekniken går bara fortare och fortare framåt...

Jag tänker snarare på att det är fyra gånger mer pixlar mellan 4K och 8K men prestandaökningen per grafikkortsgeneration är enligt mig inte tillräckligt stor för att möta behovet. RTX 3090 lanserades ju som ett "8K gaming kort" men verkligheten var en annan.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9