Bluetooth 6.1 ger starkare skydd mot spårning

Permalänk
Melding Plague

Bluetooth 6.1 ger starkare skydd mot spårning

Nya Bluetooth-versioner ska släppas på halvårsbasis framöver.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Den andra sidan av myntet är att adressbytena inte kommer att belasta batterierna på dina anslutna enheter, såsom trådlösa hörlurar, vilket gör det till en mer strömsnål lösning." Menar du att detta är någonting negativt?

Permalänk
Medlem

Ser fram emot att ens enheter blir ännu fler versioner efter då

Permalänk
Medlem

Vad är meningen med frekventare versionsnummer om det ändå inte går att ta emot en mjukvaruppdatering för att få nya funktionerna?

Köper jag en fysisk pryl så ska den hålla bra många år framåt innan den är slut.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

"Den andra sidan av myntet är att adressbytena inte kommer att belasta batterierna på dina anslutna enheter, såsom trådlösa hörlurar, vilket gör det till en mer strömsnål lösning." Menar du att detta är någonting negativt?

Det negativa är ju såklart att man inte kan spåra folk lika bra!

Skrivet av NodCommander:

Vad är meningen med frekventare versionsnummer om det ändå inte går att ta emot en mjukvaruppdatering för att få nya funktionerna?

Köper jag en fysisk pryl så ska den hålla bra många år framåt innan den är slut.

Nästa gång du köper en enhet är den kanske uppdaterad dock!

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Nästa gång du köper en enhet är den kanske uppdaterad dock!

I max ett halvår, om man köper den helt sprillans ny när den kommer till marknaden. Resten av prylens livstid är den flera revisioner utdaterad.

Permalänk
Medlem

Är det endast illasinnade aktörer som får det svårare att spåra folk?

Permalänk
Skrivet av NodCommander:

Bates 4000 reklamen i The Unionfilmen beskriver ditt problem.

Nå teknik förbättras och man behöver inte ha det senaste, byter man mobil vart 3:e år så hänger man med, byter man mer sä kanske man klarar sig med lite äldre teknik.

Permalänk
Medlem

Hur tänkte dom nu egentligen, om dom tänkte?

När täta uppdateringar av en standard, blir viktigare än kvalitet och stabilitet på uppdateringen.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

I max ett halvår, om man köper den helt sprillans ny när den kommer till marknaden. Resten av prylens livstid är den flera revisioner utdaterad.

Det är väl bättre än flera år som det varit nu? I nuvarande läge har nog t.ex folk köpt trådlösa hörlurar flera gånger utan någon uppdatering.

Bättre frekvens på uppdateringar gör ju också att du kanske kan vänta in en uppdatering före du ska köpa något.

Visa signatur

Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Nya Bluetooth-versioner ska släppas på halvårsbasis framöver.

Innebär detta att det är mer mjukvarubaserat vad som är med i olika versioner nu? Känns hetsigt om det kräver ny hårdvara.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Kan jag mjukvaruuppdatera min 5.0 på moderkortet?

Permalänk
Medlem

Olika BT versioner låter ungefär lika intressant som olika wifi varianter.
Det enda man bryr sig i är om det fungerar, vill man ha hastighet och låg latens är det trådat som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Det är väl bättre än flera år som det varit nu? I nuvarande läge har nog t.ex folk köpt trådlösa hörlurar flera gånger utan någon uppdatering.

Bättre frekvens på uppdateringar gör ju också att du kanske kan vänta in en uppdatering före du ska köpa något.

Men när det gäller bluetooth så är det mesta sen version 4.2 som i princip satte standarden bara nya funktioner.
Liksom det många läser bt5.1. 5.2 etc, är att med största sanoligheten är att det använder basfunktioner som är från 4.0 eller till och med äldre. Egenligen bara nya codex och nya tranmission modes som faktiskt börjat avändas i någon skala.

BT är en sådan teknik som långsamt rör sig då en ny pryl, säg dörrlås med bt 6 med krypterad advertisement data ect...kan inte använda det för ens alla telefoner kan hantera det. Det är mycket som KAN implementeras men det mesta kommer vi inte se på länge för ens man är säker att det går att köra vid lansering utan tillverkare lär vänta tills de vet de kan stödja det fullt ut.

Är ju lättare med säg ett bt ljudprotokoll man kan falla tillbaka på något äldre. Men krypterad advertisement som kom med 5.4 lär inte användas för ens båda sidorna av kommunikationen alltid kan hantera det. Och en iphone 11 kan det t.ex. inte så svårt att sälja en produkt med det än.

Så BT är väl en teknik som är väldigt "mature" och det är ju i princip bara om man vill ha något specifikt, så som ldac man får kolla att det specifikt stödjs. Det är också rätt gjort på det sättet från BT sig att märkningen på produkter är bara Bluetooth, inget mer, sen gömmer det sig en version längre ner i databladet.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Skrivet av emopingvin:

Jag frågade en AI och den sa man kan mjuklödauppgradera blutouthcippet på sitt moderkort och gav denna nybörjarkurs som länk: https://youtube.com/shorts/QNhYjkIUNuA?si=CAePKwU1naWNzWlM Det var ett ironisk svar.

Jag tror att i framtiden kommer säkerligen firmware uppgraderas för bluetooth och det gör det säkert redan idag. Utvecklingen går dock snabbt och det är ny hårdvara så det blir lite som att uppgradera CPU med by firmware.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

På vilken sätt skulle detta göra dina prylar obrukbara snabbare?

Skrivet av evil penguin:

Innebär detta att det är mer mjukvarubaserat vad som är med i olika versioner nu? Känns hetsigt om det kräver ny hårdvara.

Rent tekniskt skulle den funktionen som kommer i 6.1 kunna vara en firmware-uppdatering. Men jag har aldrig varit med om en USB-enhet som har uppdaterat BT med firmware, så man kan nog räkna med att köpa ny hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Mobiltelefontillverkarna kan skylta med att det är ny version hela tiden och försöka lura/locka konsumenter att uppgradera sin mobiler?

Permalänk
Medlem

Ahh skit"standarden" #1 som vägrar att dö.

Men det klart allt måste ju få vara smidigt på bekostnad av i princip allt annat.

Bluetooth är ett perfekt exempel på hur man inte ska jobba med standarder. Leverantörer som får göra i princip exakt som de vill vilket gör att kompabiliteten är värdelös och näst intill skapar proprietära produktbubblor. Vill du att ditt headset ska fungera bra? A då ere bara å köpa telefon av samma märke.

Nej fan, denna så kallade standard hoppas jag dör en ond bråd död snart. Men det kmr inte hända för saker ska ju vara "smidiga" (vilket de aldrig är för standarden är så dramigbaklänges värdelös).

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem

Det folk efterfrågar är en generell Bluetooth-standard som inte har en pinsam fördröjning av ljudet, men de fortsätter fila på några % strömförbrukning typ. Märklig prioritering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Ahh skit"standarden" #1 som vägrar att dö.

Men det klart allt måste ju få vara smidigt på bekostnad av i princip allt annat.

Bluetooth är ett perfekt exempel på hur man inte ska jobba med standarder. Leverantörer som får göra i princip exakt som de vill vilket gör att kompabiliteten är värdelös och näst intill skapar proprietära produktbubblor. Vill du att ditt headset ska fungera bra? A då ere bara å köpa telefon av samma märke.

Nej fan, denna så kallade standard hoppas jag dör en ond bråd död snart. Men det kmr inte hända för saker ska ju vara "smidiga" (vilket de aldrig är för standarden är så dramigbaklänges värdelös).

Ge lite exempel där det inte går. Köper du prylar på Dollarstore eller vad?

Visa signatur

Dator:
Intel Core i5 14600K 3.5 GHz 44MB
ASUS Prime Z790-P
G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 7200MHz CL 35 Triden
EVGA GeForce RTX 3070 8GB XC3 ULTRA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erooo:

Ska inte säga jag håller med men arbetar på heltid med blåtandsprylar.
Blåtant är ett virrvarr av implementationer och specialhantering för varje operativsystem och enhet som ska ansluta. Jag som arbetar som testare har länge varit frustrerad över att det är i princip omöjligt att ha en stabil uppkoppling (ur testmiljö synpunkt). Minsta ändring för att de (då apple blåtands hantering eller linux blåtandshantering) ska fixa ett problem för en viss användare skapar 5 nya för andra användare, oavsett operativsystem, oavsett produkt. Detta är de basala grejerna från bluetooth 4 som i princip alla blåtandsenheter använder iaf initialt i kommunikation.
Det slutade för oss att vi skrev en helt egen stack på ett nordic chip som kallade på specifika funktioner från nordics softdevice och inget annat och det är rock solid för våra behov att ansluta till blåtandsprylar. Men skulle vi behöva hantera alla miljoner kombinationer av diff från specifikationen såsom windows, linux och telefoner så skulle vi också sitta där med ett korthus av specialhanteringar.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erooo:

Har haft 3 olika headset de senaste åren på jobbet. Poly, jabra osv. Enterprise segment, som fungerar dåligt. De fungerar inte mot två separata enheter utan massa strul, kopplar inte om som de ska, ibland är kvaliteten kass för codec blir fel, om du inte har tillhörande BT mottagare får du ännu sämre användarupplevelse.

Jag har för detta implementerat en work around där jag har ett separat BT headset för varje enhet jag har. Detta brukar vara tummregel, ett BT headset för varje enhet.

Ansluter till diverse möten/samtal var & vartannan vecka där användare har liknande problem.

Vad finns på dollarstore? Kass diskussionsteknik?

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Hur är det bättre? Köpte en Zen3-CPU i början av 2021. Den är alltså över fyra år gammal, men bara två generationer efter. Med uppdateringar varje halvår hade den varit åtta generationer efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emopingvin:

Det finns både bärbara och stationära datorer som har Wifi och Bluetooth på ett M.2 kort.
Då kan man byta det kortet och få både nyare Wifi och Bluetooth.
Jag har gjort det i någon bärbar dator. Förutom att anslutningarna till antennerna är lite pilliga så är det inte svårt eller dyrt.
Men visst, ska man byta två gånger om året så blir ju både kostnad och tid mer och större risk att man förstör kontakterna till antennerna om man ska in och pilla oftare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Har haft 3 olika headset de senaste åren på jobbet. Poly, jabra osv. Enterprise segment, som fungerar dåligt. De fungerar inte mot två separata enheter utan massa strul, kopplar inte om som de ska, ibland är kvaliteten kass för codec blir fel, om du inte har tillhörande BT mottagare får du ännu sämre användarupplevelse.

Jag har för detta implementerat en work around där jag har ett separat BT headset för varje enhet jag har. Detta brukar vara tummregel, ett BT headset för varje enhet.

Ansluter till diverse möten/samtal var & vartannan vecka där användare har liknande problem.

Vad finns på dollarstore? Kass diskussionsteknik?

Du skrev ju inte vad det gällde i din första post. Så...

Jabra är ju tvärsämst, har aldrig varit med om att Jabra fungerat smidig, kablage eller inte, undviker skiten och väljer själv vad jag vill ha. Poly har aldrig varit något problem what so ever, fungerat fin fint. Sitter bredvid hon som har hand om hårdvaran där jag är och jobbar nu, och det är mongloida fel hela tiden på Jabra för folk.

Själv upplever jag i princip aldrig fel på BT, men så kör jag Apple-prylar ( ).

Visa signatur

Dator:
Intel Core i5 14600K 3.5 GHz 44MB
ASUS Prime Z790-P
G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 7200MHz CL 35 Triden
EVGA GeForce RTX 3070 8GB XC3 ULTRA

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Hur är det bättre? Köpte en Zen3-CPU i början av 2021. Den är alltså över fyra år gammal, men bara två generationer efter. Med uppdateringar varje halvår hade den varit åtta generationer efter.

Och köper du en ny nästa år hade den varit tio generationer bättre, istället blir det bara två?

Eller så glömmer vi dig och tänker på någon som väntat två år istället som får en bättre produkt, istället för att de köper något flera år senare som är kvar på exakt samma teknik till samma pris.

Men din oro verkar istället hänga på att om det uppdateras ofta så har du inte bästa och senaste nog länge så ditt köp känns ovärt? Du vill helt enkelt att alla är kvar på din nivå så att du känner dig bättre med ditt köp?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Nu kommer adressbyten på din Bluetooth-enhet att ske vid slumpmässiga tider, vilket ska detta göra det svårare för illasinnade aktörer att spåra dig, enligt Bluetooth SIG.

Den andra sidan av myntet är att adressbytena inte kommer att belasta batterierna på dina anslutna enheter, såsom trådlösa hörlura

Hörlurar är väl alltid peripherals, dvs den typ av enhet som skickar ut advertisements och som centrals (typ mobiltelefoner) kopplar upp sig till?

Sådana enheter advertis:ar ”local name”, vilket är vad som cachas när man bondar (sparar krypteringsnyclar på ömse sidor). Med andra ord så används inte adresserna när man spårar den typen av enheter mellan platser, man spårar ”local name” som broadcastas ett antal gånger per sekund. Då gör det inte så mycket att mobiltelefonen som bärs av samma person byter adress lite då och då, man spårar bara hörlurarna i stället.

Ladda gärna ner ”BLE Scanner” eller liknande mobilapp och kolla vilka enheter i närheten som kontinuerligt skvallrar om sin närvaro. Om enheten slutar advertisa eller inte när en enhet har anslutit är ett implementationsval. Målaren som jobbade på grannhuset i somras hade ett headset som kom och gick med honom och han pratade i det under dagen, så det var antagligen parat - märkte jag när jag kodade en BLE-app.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Och köper du en ny nästa år hade den varit tio generationer bättre, istället blir det bara två?

Eller så glömmer vi dig och tänker på någon som väntat två år istället som får en bättre produkt, istället för att de köper något flera år senare som är kvar på exakt samma teknik till samma pris.

Men din oro verkar istället hänga på att om det uppdateras ofta så har du inte bästa och senaste nog länge så ditt köp känns ovärt? Du vill helt enkelt att alla är kvar på din nivå så att du känner dig bättre med ditt köp?

Vadå glömmer mig? Vadå jag ska känna mig bättre?

Grejen var ju att du i stort sett aldrig kommer vara ens i närheten av uppdaterad. Har du en 8 versioner gammal Bluetooth i din laptop, så är det låg prio för tillverkaren som skriver drivrutiner. Den blir lättare inkompatibel med ett nytt tillbehör som är 8 versioner nyare. Dina prylar åldras snabbare helt enkelt, och du måste uppgradera dig oftare för att det överhuvudtaget ska funka. Till skillnad från att man måste gå två decennier tillbaka i tiden för att hitta CPUer som inte stödjer SSEx-instruktioner som skulle göra de mindre kompatibla med dagens program.

Lever du i en stängd värld som aldrig förändras, så kan du fortsätta använda din PIII med och BT1 och aldrig ändra eller uppgradera något. Men inget existerar i ett vakuum. Ska du köra moderna program eller koppla till moderna tillbehör så är du beroende av support för att allt ska funka tillsammans.

Så nej, det är inte nödvändigtvis en positiv grej att man jämt ska behöva köpa det bästa och senaste, tvärtemot vad du försöker tränga i munnen på mig. I nuläget behöver man inte göra det heller, men med snabbare versionsuppdateringar så händer det oftare att man måste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Är det endast illasinnade aktörer som får det svårare att spåra folk?

Vilka icke illsinnade aktörer behöver fingerprinta blåtandsenheter för geo-tracking?

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Vilka icke illsinnade aktörer behöver fingerprinta blåtandsenheter för geo-tracking?

Beror väl på hur man definierar "illasinnade". För bara några år sedan körde man smittspårning via bluetooth. Polisen och andra myndigheter har en förkärlek att inkräkta på individens personliga integritet i övervakningssyfte. Sådant betyder att de blir illasinnande i mina ögon.

Min fråga ska ses om det finns bakdörrar för myndigheterna i denna standard?