Vinn nätagg från Seasonic
Permalänk
Medlem

Dator frös, nya ram - ingen skillnad

Hej,

För 2 veckor sedan lämnade jag min dator på i några timmar medan jag hittade på annat, när jag kom tillbaka till datorn klockan 18.00 noterade jag att klockan var fast på 17.15 och datorn var helt frusen, det gick inte gör något, jag testade stänga av datorn och starta igen och då fick jag ingen bild. Jag såg på moderkortet att den orangea lampan för ram lös. Jag testade återställa cmos, testade ett ram åt gången i alla slots utan framgång. Efter detta hörde jag av mig till Inet och dom rekommenderade mig att skicka in ram-minnen och moderkort vilket jag gjorde, dom testade komponenterna och dom fick inga problem men dom bytte ram-minnena på goodwill. När jag satte ihop allt nu ut så fick jag samma problem som tidigare.

Jag är visserligen ingen stark datormekare så visst kan jag satt ihop något fel nu men jag hade tagit mycket bilder och det faktum att jag fick samma problem som tidigare tycker jag ändå indikerar att det är något som inte står rätt till. Vad hade ni gjort? Några tankar om vad som skulle kunna vara fel?

Datorn köptes i augusti och det har varit noll problem fram tills nu.

- Fractal Design Pop Air Black Solid
- Kingston 32GB (2K) DDR5 6000MHz FURY Beast Black
- CPU AMD Ryzen 7 7800X3D 4.2GHz 104MB, AM5, 120W
- ASUS TUF GAMING B650-PLUS WIFI
- Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD (2280) 2048G
- Thermalright Phantom Spirit 120 SE
- Seasonic Focus GX 850W

- AMD 5700 XT (är några år äldre..)

Mycket tacksam för eventuella råd!

Permalänk
Medlem
  1. har du uppdaterat bios på moderkortet eller gjorde inet det åt dig när du lämnade in den?

2. Kanske har du installerat något nytt program på datorn eller en ny uppdatering som är boven i dramat? - har du provat med en återställningspunkt?

skämtåsido, ge den en filt så kanske den slutar frysa

Permalänk
Medlem

Hmm, om allt funkade felfritt för dem med samma moderkort och RAM så kan man ju misstänka att det är någon annan av dina komponenter som är boven i dramat? (eller något du gör konstigt med monteringen?)

När du skickade in moderkortet, skickade du med installerad CPU och CPU-kylare då, eller demonterade du allt och skickade bara moderkortet? (vad har du för CPU-kylare?)

Har du andra komponenter du kan testa med, typ annat nätagg, annat grafikkkort osv?`

Och standardfrågan: du har väl inte gjort några andra ändringar precis före datorn började strula som skulle kunna vara grundorsaken? Typ ändrat överklocken, installerat om windows, ställt om fläktprofiler, bytt nån komponent, sommarstädat datorn eller liknande?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Det bästa är nog att bygga ihop moderkort, CPU, RAM och nätagg utanför chassit, d.v.s. så minimalt som möjligt. CPUn har integrerad grafik, så grafikkort behövs ej. Om det fortfarande inte fungerar då så är det sannolikt CPUn eller nätagget som är problemet (troligtvis CPUn med tanke på felet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det bästa är nog att bygga ihop moderkort, CPU, RAM och nätagg utanför chassit, d.v.s. så minimalt som möjligt. CPUn har integrerad grafik, så grafikkort behövs ej. Om det fortfarande inte fungerar då så är det sannolikt CPUn eller nätagget som är problemet (troligtvis CPUn med tanke på felet).

jag hade ett liknande problem med mitt gtx 460 så det kan vara grafikkortet också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vetulus:
  1. har du uppdaterat bios på moderkortet eller gjorde inet det åt dig när du lämnade in den?

2. Kanske har du installerat något nytt program på datorn eller en ny uppdatering som är boven i dramat? - har du provat med en återställningspunkt?

skämtåsido, ge den en filt så kanske den slutar frysa

Tack för svar!

Jag har inte aktivt uppdaterat BIOS, jag har inte heller hört något om att dom skulle gjort det.

Jag får alltså ingen bild alls och lampan för att ram skulle vara dåligt lyser på moderkortet så det blir svårt att testa. Inga nya program hade installerats.

Skrivet av Roger W:

Hmm, om allt funkade felfritt för dem med samma moderkort och RAM så kan man ju misstänka att det är någon annan av dina komponenter som är boven i dramat? (eller något du gör konstigt med monteringen?)

När du skickade in moderkortet, skickade du med installerad CPU och CPU-kylare då, eller demonterade du allt och skickade bara moderkortet? (vad har du för CPU-kylare?)

Har du andra komponenter du kan testa med, typ annat nätagg, annat grafikkkort osv?`

Och standardfrågan: du har väl inte gjort några andra ändringar precis före datorn började strula som skulle kunna vara grundorsaken? Typ ändrat överklocken, installerat om windows, ställt om fläktprofiler, bytt nån komponent, sommarstädat datorn eller liknande?

Jag har visserligen ganska lågt förtroende för mina datormekarkunskaper, men jag tycker ändå det verkar osannolikt att jag skulle lyckas sätta ihop den fel på ett sätt som ger exakt samma symptom som innan jag skickade iväg delarna.

Jag skickade endast iväg moderkort och ram (upptäckte också att jag hade glömt skruva ur min m2-disk när jag fick tillbaka delarna).

Tyvärr ekar det tomt vad gäller andra delar att testa med. Ska ju också sägas att jag testade koppla in skärmen direkt i moderkortet istället för i GPUn, även det utan framgång.

Inga ändringar alls, datorn har i princip bara använts till surfande senaste tiden. Datorn byggdes ihop i augusti och inget har egentligen gjorts med den sedan dess, ingen överklockning eller ominstallering av windows. Den hade heller inte städats så den var lite lagom smådammig.

Skrivet av perost:

Hur gör jag det på bästa sätt? Kan man bara lägga moderkortet på bordet och starta den? Hur startar jag datorn utan chassit? Är det vanligt att moderkortet är ute och cyklar vad gäller "felkoden" man får i form av lysande lampor? Tänker alltså den orange lampan som nu indikerar för dåligt ram.

Skrivet av Vetulus:

jag hade ett liknande problem med mitt gtx 460 så det kan vara grafikkortet också

Jag har även testat starta datorn med skärmen inkopplad direkt i moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HJ1795:

Hur gör jag det på bästa sätt? Kan man bara lägga moderkortet på bordet och starta den? Hur startar jag datorn utan chassit? Är det vanligt att moderkortet är ute och cyklar vad gäller "felkoden" man får i form av lysande lampor? Tänker alltså den orange lampan som nu indikerar för dåligt ram.

Ja, precis. Du kan starta datorn genom att kortsluta pinnarna som knappen på chassit är kopplad till en kort stund, t.ex. med en skruvmejsel. Men du kan förstås börja med att koppla ur allt annat som inte behövs först och testa, sannolikheten att det skulle vara chassit som är problemet är ju egentligen rätt låg.

Att dioden för RAM visar fel betyder bara att moderkortet inte får igång minnena korrekt, men det kan lika gärna vara t.ex. moderkortet eller CPUn som är problemet eftersom minneskontrollern sitter i CPUn och moderkortet står för kopplingen mellan dem.

Skrivet av HJ1795:

Jag har även testat starta datorn med skärmen inkopplad direkt i moderkortet.

Värt att veta är att man ofta måste koppla ur grafikkortet för att det ska fungera, med ett grafikkort monterat så brukar den integrerade grafiken avaktiveras.