Vinn nätagg från Seasonic
Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

Dags att bli lite gubbsur igen...

Vad är det som händer med Sweclockers?

Redaktionen gör enbart krönikor och saknar nyhetsvärde samtidigt som de i princip spökskriver nyheter tagna från andra källor hejvilt...

Detta är bara min personliga åsikt och jag kan mycket väl ha fel men kvaliteten på det som släpps är bra mycket sämre än när Jonas, Emil och Jacob hade sina storhetsdagar...

Yes, det är Aftonbladet journalistik varning på det hela. De tar en artikeln från "Den och Den källan" och lägger upp den här... Men men... : tidningarna lägger upp någon artikel om Vilken nyhet som helst och så översätter de "Nyheten" som blir en kopia av den engelska versionen av originalnyheten...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Skrivet av Donkey:

Dags att bli lite gubbsur igen...

Vad är det som händer med Sweclockers?

Redaktionen gör enbart krönikor och saknar nyhetsvärde samtidigt som de i princip spökskriver nyheter tagna från andra källor hejvilt...

Detta är bara min personliga åsikt och jag kan mycket väl ha fel men kvaliteten på det som släpps är bra mycket sämre än när Jonas, Emil och Jacob hade sina storhetsdagar...

Det finns många utmaningar, jag skyller ej på sweclockers.
En utmaningen är att inte mycket händer inom datorteknik, förutom AI som många här ser ner på. Och det är svårt att få till intressanta artiklar om nya saker. En annan är att många förr gjorde saker gratis för det var roligt, men de flesta vill nog idag ha vettig lön.

Mitt gubbgnäll som jag har haft lite länge är att det finns 2 sorters grannar där jag bor.
1: Granne som går med hörlurar på sig hela tiden och tittar ner i backen, de säger inte ens hej till folk. De umgås inte ens med varandra.
2: Folk som röker eller har hundar, de pratar med varandra för fult om allt möjligt. Det är så man får veta saker som att de ska köpa in nya tvättmaskiner och annat.

Nu har någon gjort dumheter i närheten ryktas det om och då borde man hålla sig undan. Men det är lite svårt att umgås med grupp 1, det känns också tråkigt att bete sig så.

Permalänk
Medlem

De har vart och blåst in isolering på vinden och samtidigt sugit ut det lager sågspån som låg där. Jag godtog att själv forsla bort sägspånet. Men inte trodde jag att allt skulle samlas i bara två gigantiska säckar.

Sååååatte, tips på hur jag forslar bort dom? Väger norr om 7-800kg st

Gnället gäller nog både mig själv och företaget som kunde vart thdligare med förfarandet

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

<Uppladdad bildlänk>

De har vart och blåst in isolering på vinden och samtidigt sugit ut det lager sågspån som låg där. Jag godtog att själv forsla bort sägspånet. Men inte trodde jag att allt skulle samlas i bara två gigantiska säckar.

Gnället gäller nog både mig själv och företaget som kunde vart thdligare med förfarandet

Kanske du kan hitta en press som gör briketter eller pellets på blocket så kan du sälja det lagom till vintern
(kan inte garantera någon vinst dock då jag inte vet vad en sådan maskin kostar eller hur stor efterfrågan är )

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Va inne en sväng på Hemköp idag, 27kr för en liten chokladbit man brukade förr för inte så länge sedan kunna få 3st för runt 30kr. Fy fasen va dyrt !!

Nä det blev en loka, en banan och ett wienerbröd istället, allt för 29kr

Jag har bojkottat hemköp och Ica supermarket där jag bor.
För om vi ska se allt i svartvitt så är det diskriminerande för samtliga kunder att handla där för man har sattit upp "snattegrindar" vid utgången, inte efter självutcheckning där det borde sitta.

Om vi nu ska ha ett "Miljöpartiet" så ska vi ju minska mängden slöseri med papper vilket detta är då placeringen av snattegrindar kan göra det "omöjligt" att införa digitala kvitton.

#detvarbättreförr
Känns fortfarande som om vi lever delvis kvar i finanskrisen 2008.
Men vad vet jag?, som gick ut gymnasiet ungefär då...

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

<Uppladdad bildlänk>

tändvätska och halvdåligt omdöme borde lösa ditt problem.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

<Uppladdad bildlänk>

Kolla om det finns någon bondgård eller något stall i närheten.
Om de kan ha användning för dina spån i sina djurstallar kommer de säkert och hämtar allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Om de kan ha användning för dina spån i sina djurstallar kommer de säkert och hämtar allt.

Mycket god idé!!

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Medlem

Måste verkligen gnälla på Sony som gör så himla konstiga beslut.

Har haft min TV offline länge då den haft en gammal version av Android som jag sett som en säkerhetsrisk på nätverket.
Tänkte att jag kunde koppla upp den för att ladda ner den sista versionen av Android den fick så att den åtminstone hade den senaste versionen som släpptes.
Efter många försök där den helt enkelt vägrar koppla upp sig på nätet, både via min mobil och via hemma-Wifi så tänkte jag att jag helt enkelt laddar ner firmwaren från deras hemsida.

Vanligtvis går det inte. Men bara för att supporten upphört så har de tagit bort länken för att ladda ner sista firmwaren och anser att man ska kontakta deras kundtjänst för att få tag på länken.

Varför?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Tänkte gubbgnälla lite.
Nu är det den tiden på året igen då det ska swishas pengar till klassföräldrar för att de ska köpa klassgåvor till fröknarna i klassen.

Det är förstås "frivilligt" , men förenat med skam om man inte swishar. Och nåt år läste jag att det faktiskt finns fröknar som inte vill ha gåvor vid skolavslutning.
Lärarna gör förstås ett jättefint jobb med att utbilda våra barn. Men de gör också "sitt jobb". Ska "gatan där jag bor på" samla ihop pengar för att ge sopgubbarna gåvor, för att de hämtat våra sopor i ett år, också?

Jag har pengar så det är inte där skon klämmer, bara själva principen.

Det var skönt att få gnälla lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Det där kanske inte är den bästa av ideer. Förr strösslade man gärna diverse toxiner i spånen för att inte smådjur skulle tycka det var mysigt där. Så kolla ordentlig innan du ev ger bort till folk som använder det i hamsterburen 😉

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kundun:

Det där kanske inte är den bästa av ideer. Förr strösslade man gärna diverse toxiner i spånen för att inte smådjur skulle tycka det var mysigt där. Så kolla ordentlig innan du ev ger bort till folk som använder det i hamsterburen 😉

Bra noterat. Vi har f. ö en ärvd matta som är impregnerad med typ DDT och som barn inte ska leka på. Men den ska vara säker om man inte tuggar på den. Det är nog inte DDT, men det fanns ju mycket skit förr.

Skrivet av nadirian:

Tänkte gubbgnälla lite.
Nu är det den tiden på året igen då det ska swishas pengar till klassföräldrar för att de ska köpa klassgåvor till fröknarna i klassen.

Det är förstås "frivilligt" , men förenat med skam om man inte swishar. Och nåt år läste jag att det faktiskt finns fröknar som inte vill ha gåvor vid skolavslutning.
Lärarna gör förstås ett jättefint jobb med att utbilda våra barn. Men de gör också "sitt jobb". Ska "gatan där jag bor på" samla ihop pengar för att ge sopgubbarna gåvor, för att de hämtat våra sopor i ett år, också?

Medhåll. Vi bytte skola för ett av barnen i höstas, nya skolan har sabla mycket hyss för sig. Insamlingar till lärare, klassresehets (sälja strumpor, korv, etc), med mera. Alternativet hade dock varit en kaos-skola.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av kundun:

Yup! Snackade med en kompis som har hästgård och till djur köper de specifikt sågspån som är rent och inte dammar så där går den tanken fetbort.

Blir nog att forsla till tippen...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Måste verkligen gnälla på Sony som gör så himla konstiga beslut.

Har haft min TV offline länge då den haft en gammal version av Android som jag sett som en säkerhetsrisk på nätverket.
Tänkte att jag kunde koppla upp den för att ladda ner den sista versionen av Android den fick så att den åtminstone hade den senaste versionen som släpptes.
Efter många försök där den helt enkelt vägrar koppla upp sig på nätet, både via min mobil och via hemma-Wifi så tänkte jag att jag helt enkelt laddar ner firmwaren från deras hemsida.

Vanligtvis går det inte. Men bara för att supporten upphört så har de tagit bort länken för att ladda ner sista firmwaren och anser att man ska kontakta deras kundtjänst för att få tag på länken.

Varför?

Har samma erfarenhet.
Sony tog bort möjligheten att komma ut på nätet helt när de slutade supporta tvn. Vilket iofs kanske är bra eftersom en ouppdaterad tv kan dras in i en bot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Har samma erfarenhet.
Sony tog bort möjligheten att komma ut på nätet helt när de slutade supporta tvn. Vilket iofs kanske är bra eftersom en ouppdaterad tv kan dras in i en bot.

Kan också förstå det men jag hade hellre tagit en varningsruta än att se stänger av det för mig.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nadirian:

Tänkte gubbgnälla lite.

Det är väl ungefär samma som den där drickskulturen som ska in hela tiden…

Permalänk
Medlem

Måste få kräka av mig på Skånska. När ska den delen av Sverige lära sig prata.
Man behöver lyssna på eländet på radion av någon anledning. Kan de inte anställa programledare som kan prata Svenska?
" Nu skja vi pjata om lijte ajjndra saajkää hääj nnjuu däee haae vaaeuuiit njuua sjuutningaajjj i Uppsaala, juuu "
Vafan är det ett barn som saknar tänder som pratar?
Åh förutom det så kan dom inte grammatik heller.
Jao hajj bytat nyckelen på cykelen juuu.
Menlöst ju bakom allt de säger och nej bytat är inte ett ord. Nyckelen och Cykelen är inte heller Svenska ord.
LÖDAT är inte ett ord i Sverige heller !
Fan å vad trött jag blir på att höra skiten. Blir gubbsur.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Måste få kräka av mig på Skånska. När ska den delen av Sverige lära sig prata.
Man behöver lyssna på eländet på radion av någon anledning. Kan de inte anställa programledare som kan prata Svenska?
" Nu skja vi pjata om lijte ajjndra saajkää hääj nnjuu däee haae vaaeuuiit njuua sjuutningaajjj i Uppsaala, juuu "
Vafan är det ett barn som saknar tänder som pratar?
Åh förutom det så kan dom inte grammatik heller.
Jao hajj bytat nyckelen på cykelen juuu.
Menlöst ju bakom allt de säger och nej bytat är inte ett ord. Nyckelen och Cykelen är inte heller Svenska ord.
LÖDAT är inte ett ord i Sverige heller !
Fan å vad trött jag blir på att höra skiten. Blir gubbsur.

Du kan ju faktiskt stänga av radion eller byta kanal om en viss dialekt inte passar.
Att prata på dialekt är helt OK, däremot är det fan inte okej att skriva på dialekt, där drar även jag en gräns.
Men dialekter är viktigt att bevara, det är mer än bara ett sätt att prata.
Sen är det stor skillnad på skånska och svenska, skånska är mer än bara en dialekt.
Det är kultur, det är mitt arv från en tid då Skåne inte tillhörde Sverige.
Så låt folk prata dialekt hur mycket dom vill, oavsett vilken dialekt det är.
Ingen tvingar dig att lyssna.
Eller så lyssnar du och accepterar att alla inte pratar rikssvenska eller stockholmska (som jag för övrigt kräker på men jag accepterar att det finns folk som pratar så ändå).

-EDIT-
Du får gärna berätta vilket program du lyssnade på för så som du skriver att dom pratade, det låter inte skånskt alls.
Mer som Annie Lööf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av egbold:

Du kan ju faktiskt stänga av radion eller byta kanal om en viss dialekt inte passar.
Att prata på dialekt är helt OK, däremot är det fan inte okej att skriva på dialekt, där drar även jag en gräns.
Men dialekter är viktigt att bevara, det är mer än bara ett sätt att prata.
Sen är det stor skillnad på skånska och svenska, skånska är mer än bara en dialekt.
Det är kultur, det är mitt arv från en tid då Skåne inte tillhörde Sverige.
Så låt folk prata dialekt hur mycket dom vill, oavsett vilken dialekt det är.
Ingen tvingar dig att lyssna.
Eller så lyssnar du och accepterar att alla inte pratar rikssvenska eller stockholmska (som jag för övrigt kräker på men jag accepterar att det finns folk som pratar så ändå).

-EDIT-
Du får gärna berätta vilket program du lyssnade på för så som du skriver att dom pratade, det låter inte skånskt alls.
Mer som Annie Lööf.

Vi drar gränsen på väldigt olika plan.
Radio är för allmänheten och ska passa alla.

En dialekt som inte använder korrekt Svenska bör väljas bort från nyhetssändningar då de riktar sig till allmänheten.
Det absolut minsta man kan kräva är korrekt grammatik inte att det låter som ett barn som pratar.
Jag kan försöka ta reda på vem programledaren var ifall det nu spelar någon större roll. Han pratade som där Skånska som låter som barn. Med J överallt där R skall vara.
Ja precis som Annie Lööf.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Vi drar gränsen på väldigt olika plan.
Radio är för allmänheten och ska passa alla.

En dialekt som inte använder korrekt Svenska bör väljas bort från nyhetssändningar då de riktar sig till allmänheten.
Det absolut minsta man kan kräva är korrekt grammatik inte att det låter som ett barn som pratar.
Jag kan försöka ta reda på vem programledaren var ifall det nu spelar någon större roll. Han pratade som där Skånska som låter som barn. Med J överallt där R skall vara.

Ett uppenbart problem med ditt klagomål är då att Annie Lööf är från Småland, inte Skåne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Med J överallt där R skall vara.

Nu tror jag att man inte behöver vara skåning för att ha det talfelet...
Som f.d gift med en skåning, så skulle jag nog säga att jag inte kan påminna mig om att det talfelet är specifikt för skåne.

Skrivet av ZyntaX:

Förövrigt bör nog sthlm-are inte komma och tycka allt för vitt och brett om talfel/dialekter.
Om en "normal"-svenska skulle vara ett snitt eller medel av samtilga dialekter (rimlig förväntan tycker jag), så tror jag inte att sthlm-skan är den. Faktum är att isåfall ingen Svensk dialekt är den "normala", eftersom den isåfall skulle vara just medlet/snittet, och det bör ju rimligen vara rätt teoretisk.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Ett uppenbart problem med ditt klagomål är då att Annie Lööf är från Småland, inte Skåne.

Haha ja my bad jag är inte super bevandrad i hennes dialekt i huvudet.

Skrivet av mrTLU:

Nu tror jag att man inte behöver vara skåning för att ha det talfelet...
Som f.d gift med en skåning, så skulle jag nog säga att jag inte kan påminna mig om att det talfelet är specifikt för skåne.

Förövrigt bör nog sthlm-are inte komma och tycka allt för vitt och brett om talfel/dialekter.
Om en "normal"-svenska skulle vara ett snitt eller medel av samtilga dialekter (rimlig förväntan tycker jag), så tror jag inte att sthlm-skan är den. Faktum är att isåfall ingen Svensk dialekt är den "normala", eftersom den isåfall skulle vara just medlet/snittet, och det bör ju rimligen vara rätt teoretisk.

Jag är dock från Norrland, vi har våra egenheter talmässigt.
Oavsett dialekt, följer man inte svensk grammatik så tycker jag man är olämplig att läsa upp nyheter i radio.
Min största irritation är saker som lödat, bytat, cykelen. Det är inkorrekt svenska! Juuu

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Jag är dock från Norrland, vi har våra egenheter talmässigt.
Oavsett dialekt, följer man inte svensk grammatik så tycker jag man är olämplig att läsa upp nyheter i radio.
Min största irritation är saker som lödat, bytat, cykelen. Det är inkorrekt svenska! Juuu

Well. Så må så vara.

Men "Med J överallt där R skall vara. Ja precis som Annie Lööf", vill jag hävda inte är dialekt, utan talfel.
Men talfel kanske också bör vara olämpligt för nyhetsuppläsare och/eller personer i en offentlig position?

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Well. Så må så vara.

Men "Med J överallt där R skall vara. Ja precis som Annie Lööf", vill jag hävda inte är dialekt, utan talfel.
Men talfel kanske också bör vara olämpligt för nyhetsuppläsare och/eller personer i en offentlig position?

Ångrar att jag sa Annie Lööf.
Personen på radion var skåning och hade grammatiska fel och j istället för r.
Måste vara helt omöjligt för en inflyttad att ens försöka förstå vad han sa.

Men ja, kraftiga talfel så kanske man inte är rätt person att vara radiotalare. Borde säga sig själv.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

När vi ändå är inne på språket måste jag få spy lite galla över de ”De Som Använder Versaler På Helt Fel Sätt”, även i det här forumet. Det blir så störande jobbigt att läsa, framförallt när vissa av dessa personer även flitigt kryddar sina inlägg med massor av emojier.
I svenskan används versaler i princip bara i början av en mening, i början av ett egennamn, i företagsnamn och i förkortningar. Det finns självklart undantag, men de är just undantag snarare än regel.
Så här skriver Svenska språknämnden i sina skrivregler:

Permalänk

Fortsätter väl på språklinjen jag med då.
Nedan är framförallt störande på arbetsplatsen när någon tomte försöker göra sig förstådd i mejl och vill ha min expertis.

Text utan skiljetecken är ofta svårläst det verkar vissa puckon inte begripa gå om grundskolan för fan lär dig skriva ordentligt eller skriv inte alls hur lyckades du förresten få jobbet du har jag är på kontoret på måndag Greta är hemma idag

Samma puckon som skriver likt ovan sätter även mellanrum före stort skiljetecken och gärna flera, ibland olika, tecken efter varandra, borstar de tänderna med diskborsten också !!?!??!?!?

Visa signatur

Tålamod och disciplin!

Permalänk
Medlem

Folk som växlar hastighet trafiken, speciellt på en plus två vägar. Åkte på en 100 väg och flertalet bilar pendlade mellan 80-100kmh när det är en fil och sen gasar de på när det blir tvåfiler för att inte bli omkörda...

Grammatik
Permalänk
Medlem

Angående dialektdiskussionen tidigare.
Jag arbetade med support inom IT i 20+ år och hade tekniker och kunder från Malmö i söder till Kiruna i norr. Det roligaste i mitt arbete var väl att anpassa sig till både dialekten och tempot. I Norrland sa de att "Kan de komma om någon vecka", i Stockholm frågade de "hur många minuter tar det tills han är här".
Det är så härligt att vi är olika, vad vore meningen med att åka på semester om alla vi mötte var som vi är?

Permalänk
Medlem

Tog hem Eurovisionappen för att kunna rösta i eländet. Sjukt krångligt. Hamnade via appen på någon websida. Jättemycket text. Tålamod 0. Det blir ingen röstning för mig i år. Hur svårt ska det vara att göra en app där man snabbt och lätt kan registrera sig, med personnummer om så krävs.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Tog hem Eurovisionappen för att kunna rösta i eländet. Sjukt krångligt. Hamnade via appen på någon websida. Jättemycket text. Tålamod 0. Det blir ingen röstning för mig i år. Hur svårt ska det vara att göra en app där man snabbt och lätt kan registrera sig, med personnummer om så krävs.

https://www.esc.vote/

Tre klick så är man på sidan för att skriva in sina kortuppgifter. Kan inte bli mycket lättare än så.