Vinn nätagg från Seasonic

Microsoft: Windows 11-datorer upp till 220 procent snabbare

Permalänk
Melding Plague

Microsoft: Windows 11-datorer upp till 220 procent snabbare

Upp till 8 generationer och år skiljer mellan datorerna i årets mest rättvisa jämförelse.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ahh! Vad intressant! Nyare datorer med snabbare hårdvara är snabbare än gamla datorer med sämre hårdvara?!

Permalänk
Medlem

Snacka om desperation från M$..

Permalänk
Medlem

Tagit lektioner i marknadsföring från Nvidia, ser jag. Det är lätt att hävda att OS "x" är snabbare än OS "y" när man jämför med olika hårdvarugenerationer.

Fun fact: Windows XP är Snabbare än Windows 10 på Ivy-Bridge datorer.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Datavetare

Man hävdar alltså att Wirths lag inte stämmer

"Software is getting slower more rapidly than hardware is becoming faster"

Det i sig är ju så fall trevligt i alla fall

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Själva problemet börjar och slutar väl i princip i att de tydligen gillar koncepten "Windows 11 PC" respektive "Windows 10 PC", där det anses vara en inneboende egenskap hos datorn att vara en "Windows 11 PC" t.ex., snarare än en fråga om vilken mjukvara man valt att installera.

Med den världsbilden som grund så kan man sedan jämföra datorer från de båda grupperna och dra roliga slutsatser, men frågan är väl just hur de fått till den idén (de har ju t.ex. en lång historik av att leverera uppgraderingar mellan olika versioner, vilket krockar lite med det tänket även om man helt snöat in på att köpa datorer med Windows förinstallerat).

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Lika relevant som Nvidias grafer alltså, känns rätt standard i tech-världen (och i allmänhet också, tyvärr) att jämföra kängurur med päron.

Permalänk
Medlem

CHOOO CHOOO! Windows 11 Hype Train let's gooooo!!!

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Dom har ju inte kört mjukvara/benchmark från 2018 på de äldre datorerna, så inte riktigt...

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Medlem

dafuq?

Visa signatur

9800x3d - 4070 ti super - 360hz qd-oled

Permalänk
Medlem

Tycker en dator jag har med Windows 10 har blivit långsammare och långsammare i takt med nya uppdateringar till operativsystemet. Nu är det säkert inbillning, och den var kanske lika långsam från början, men operativsystemet har i alla fall inte blivit rappare eller mindre bloatat. Självklart skulle nyare hårdvara göra att den datorn skulle kännas mycket rappare. Att installera Windows 11 på den i stället för ny hårdvara skulle däremot inte ha samma effekt.

Permalänk
Rekordmedlem

Härligt att se att de använt helt likvärdig hårdvara i testet för att verkligen isolera den påverkan operativsystemet har, 4 vs 10 kärnor och 1,5 GHz högre frekvens har ju absolut ingen påverkan på prestandan.
MS hävdar alltså att cputillverkarna vilseleder oss genom att påstå att hårdvaran inte spelar särskilt stor roll för påverkan av prestandan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Varför stanna där? De borde jämföra Windows 11-datorer med Windows 95- och XP-datorer. Då kan de verkligen bevisa en gång för alla hur mycket snabbare Windows 11 är.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Rövsombreron växer på Pyttemjuk.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Varför stanna där? De borde jämföra Windows 11-datorer med Windows 95- och XP-datorer. Då kan de verkligen bevisa en gång för alla hur mycket snabbare Windows 11 är.

Eller Linux och MacOS. Fast de vill väl vinna jämförelsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Tycker en dator jag har med Windows 10 har blivit långsammare och långsammare i takt med nya uppdateringar till operativsystemet.

Windows 10 har betydligt mer bloat idag i Version 22H2 jfm Version 1507 (RTM). Största skillnaden är från Version 1903 och senare, då Edge (Chromium) blev standard samt att Edge WebView2 och webbkomponenter började leta sig in överallt.

Hade gärna fryst tiden vid Windows 10 Version 1703 om jag kunnat. Därefter försökte Microsoft ersätta skärmtangentbordet med en mindre lyckad lösning från Lumia-mobilerna.

Ang. "testet" från Microsoft, så hade det varit mer intressant att se hur Windows 11 presterar på maskinerna som körde Windows 10.

I mina egna tester så är Windows 11 Version 24H2 betydligt långsammare och mer resurskrävande än Windows 10 Version 1809 på exakt samma dator (i7-8565U).

Ang. batteritesterna, så gissar jag på att ett par Windows 11 laptops har kört med 1080p-skärmar, medan motsvarande Windows 10 laptops blivit begåvad med 4k-skärmar.

Permalänk
Medlem

M$ vill väl motverka den "totalt felaktiga" bilden som målats upp av tester av Lenovo Legion Go S, som kan köra både Win11 och SteamOS.
Det är givetvis helt felaktigt att jämföra Det "kompletta" Win11, med en Steamdeck som bara är en spelkonsol.

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av walkir:

Ang. batteritesterna, så gissar jag på att ett par Windows 11 laptops har kört med 1080p-skärmar, medan motsvarande Windows 10 laptops blivit begåvad med 4k-skärmar.

Alldeles oavsett tänker jag mig att skärmar som är 4-8 år äldre inte är lika energieffektiva, även om de alla är satta på 150 nits, som grädde på moset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Men man körde ju samma bench-mark programvara på maskinerna, så jag tycker inte det bevisar någonting.
Så om win10 har 2% overhead och win11 4% så hade det inte påverkat slutresultatet nämvärt.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Ja, men en sån lag är ju en konsekvens av att det inte är lönsamt att optimera. Billigare att dubblera hårdvaran och nu sitter vi här och gnäller 😉

Visa signatur

Gaming, work: 14700k | 4070 ti super | 64GB RAM | 4+1TB nvme
Sim racing, flight sim: 49" Samsung, Quest 3, 3xAOC 1440p 144Hz

Bahnhof 10GbE (8/7) | Unifi UDM SE | 10GbE | WIFI 6e | TrueNAS 24TB | Proxmox computes | Plex Intel Quick Sync Video encoding
Sim servers: DCS, IL-2, ACC

Permalänk
Medlem

Nvidia är nu 90000000000000% snabbare än förra generationen, jämför med ett riva tnt2

Permalänk

Upplevelsen av snabbhet då? W11 file explorer Kan vara ruskigt seg ibland. När den inte krånglar på andra sätt.

Permalänk
Skrivet av Svedinaren:

Upplevelsen av snabbhet då? W11 file explorer Kan vara ruskigt seg ibland. När den inte krånglar på andra sätt.

Det har jag aldrig varit med om...

Visa signatur

Bahnhof 10GbE (8/7) | Unifi UDM SE | 10GbE | WIFI 6e | TrueNAS 24TB | Proxmox computes | Plex Intel Quick Sync Video encoding

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asken12345:

Det har jag aldrig varit med om...

Testa att öppna en katalog med 1000 bilder

Permalänk
Medlem
Permalänk

Windows 11 datorer är snabbare än MS-DOS 6.22 datorer. Ingen vet varför.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9700X 64Gb, Rx 6600XT, Seasonic Focus GX 750W | Ryzen 7 5800X 16Gb | Ryzen 5 4600G 16Gb

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av walkir:

Testa att öppna en katalog med 1000 bilder

1. Vem har 1000 bilder i en katalog?
2. Visa mig ett os aom inte har provlem att visa 1000 bilder inen katalog

Visa signatur

Permalänk

Jag har exakt noll problem med w11 och hastighet. De som har har ett "you problem"...

Hföar inga problem i Linux heller innan det tas upp...

Förtydlignade...
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jodot99:

Tänkte tillägga det också, då Ubuntu inte direkt är känd för att vara en snabb eller optimerad dist, men samtidigt besegrar Windows 11 i sömnen