Nvidias krav för sajterna som kunnat testa RTX 5060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Tack till alla er som fortsätta endast köpa Nvidia som bidra till detta. 🙃

De bryr sig bara om rå prestanda och varumärket.

Visa signatur

5820k 4,2 GHz @ 1,220 V
6950 XT undervolt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Fortfarande inga problem med PCIe 3 och 8 lanes, tror även PCIe 2 är ok. Problemet är vid 4 lanes

Kan inte se det. Varje generation dubblerar ju brandbredden per lane. D.v.s att PCIe 2.0 med 8 lanes har samma bandbredd som PCIe 3.0 vid 4 lanes.

8 lanes i PCIe 5.0 har 8 gånger större bandbredd än PCIe 2.0, och 4 gång större bandbredd än PCIe 3.0.

Sedan är det ju självklart att 4 lanes flaskar rejält mycket mer än 8, det säger ju sig självt.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Kan inte se det. Varje generation dubblerar ju brandbredden per lane. D.v.s att PCIe 2.0 med 8 lanes har samma bandbredd som PCIe 3.0 vid 4 lanes.

8 lanes i PCIe 5.0 har 8 gånger större bandbredd än PCIe 2.0, och 4 gång större bandbredd än PCIe 3.0.

Sedan är det ju självklart att 4 lanes flaskar rejält mycket mer än 8, det säger ju sig självt.

Det beror ju på om du ens maxar bandbredd, 1080p lär inte göra det med 8gb vram.

Lite som din hastighetsmätare går till 220+ även om fordonet och däcken kanske klarar 150 🙂

Hålla på gnälla om PCIe banor över 8 lanes gör ingen vettig.
Som du ser här med 5090

Visst att 5090 tappar prestanda men den maxar bandbredden

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Fortfarande inga problem med PCIe 3 och 8 lanes, tror även PCIe 2 är ok. Problemet är vid 4 lanes

När de gick från PCIe 2.0 till PCIe 3.0 så ändrade de något med kodningen.
Så PCIe 3.0 har inte exakt dubbla användbara bandbredden per lane, men nära.
Så om vi avrundar lite kan vi säga att PCIe 3.0 har dubbla bandbredden per lane mot PCIe 2.0

Så då blir det att PCIe 2.0 8X motsvarar PCIe 3.0 4X.

Hur stor inverkan det har beror på vad man kör, inställningar, övrig hårdvara etc.
Men det är sannolikt att om man skulle köra ett RTX 5060 i antingen PCIe 2.0 8X eller PCIe 3.0 4X så skulle det troligtvis påverka prestandan negativt i många fall.

Sen om man ska köra det i praktiken så är ju problem att Sandy Bridge och andra plattformar som inte har stöd för nyare än PCIe 2.0 rätt så gamla plattformar idag.
Så om man vill benchmarka det så får man ta ett nyare system och sen begränsa PCIe version i BIOS/UEFI.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Fenrisulvfan:

GTX970 avrundade dock 3.5GB till 4GB, om jag inte minns fel så var även 0.5GB av slöare typ än övriga 3GB

Inte riktigt. Kortet hade 4 GB minne varav 3.5 fungerade som förväntat medan 0.5 var betydligt slöare och därför sällan användes.

https://en.wikipedia.org/wiki/GeForce_GTX_900_series#Advertis...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

GTX970 avrundade dock 3.5GB till 4GB, om jag inte minns fel så var även 0.5GB av slöare typ än övriga 3GB, men ja AMD var först med att kapa och både Nvidia och Intel har hakat på.

GTX 970 hade 4GB VRAM totalt, men...
De gjorde någon begränsning med bussen och i samband med de så delade de in minnet i 2 minnespooler, en snabbare minnespool på 3.5GB och en långsammare på 0.5GB.

Så totalt sett hade GTX 970 4GB VRAM och inte 3.5GB.
Men ja att de sista 0.5GB var betydligt långsammare på ett sätt som gjorde att det inte var optimalt att använda de sista 0.5GB om man inte måste.

Var väl fortfarande bättre att använda de sista 0.5GB långsammare VRAM än att låna minne från vanliga RAM, som då blir nästa steg när inte 4GB VRAM räcker.

Permalänk
Medlem

Jag blir inte direkt glad över att ha Nvidia i min burk. Lite pinsamt.

Permalänk
Medlem

Det beror ju på om du ens maxar bandbredd, 1080p lär inte göra det med 8gb vram.

Lite som din hastighetsmätare går till 220+ även om fordonet och däcken kanske klarar 150 🙂

Hålla på gnälla om PCIe banor över 8 lanes gör ingen vettig.
Som du ser här med 5090https://tpucdn.com/review/nvidia-geforce-rtx-5090-pci-express-scaling/images/minimum-fps-1920_1080.png

Visst att 5090 tappar prestanda men den maxar bandbredden

RTX5090 är ett ganska dåligt exempel då det har massa VRAM att buffra i, så här blev det när jag testade PCIE 4.0 mot 3.0:

Det var ungefär 3% skillnad i snitt, med A750 som kör 16 banor blev det ingen skillnad alls, A380 med 8 banor led mest, medans det vara ganska liten effekt med 4 banor för AMD.
Testerna maxade dock inte heller ut VRAM, då grafikinställningarna var ganska lågt ställda, men Forza Horizon var betydligt känsligare med en diskrepans på 10%

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

RTX5090 är ett ganska dåligt exempel då det har massa VRAM att buffra i, så här blev det när jag testade PCIE 4.0 mot 3.0:
<Uppladdad bildlänk>
Det var ungefär 3% skillnad i snitt, med A750 som kör 16 banor blev det ingen skillnad alls, A380 med 8 banor led mest, medans det vara ganska liten effekt med 4 banor för AMD.
Testerna maxade dock inte heller ut VRAM, då grafikinställningarna var ganska lågt ställda, men Forza Horizon var betydligt känsligare med en diskrepans på 10%

Nu är ju dina tester inte kliniskt testade med strikta regler och benchmarks? Åtminstone presenterade.
Så blir svårt att tag någon exakthet i det men det är obetydligt skillnad mellan PCIe gen X8-X16 3-5 (ca 5% enligt andra testare ) och ju snabbare kort desto större skillnad borde det bli.

Inte tvärtom. Detta då vram hastigheten inte får överstiga PCIe gens transfer rate. 5090 är väl typ det enda kort som ens är över PCIe 3

https://www.techpowerup.com/review/nvidia-geforce-rtx-5090-pc...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av Bernd_P1:

Inga problem, det blir kul med 6090 när det kommer

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Bojkotta Nvidia är en sak men vad absolut alla kan göra utan att blinka är att bojkotta de som är nyttiga idioter i detta påhitt. Dvs bojkotta sajterna som låter sig köpas på detta viset. It takes 2 to tango.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Det var AMD som var först att kapa banor med RX6600(XT)

Ha! Nej, det var AMD som först med att kapa banor med Öland, chippet som låg till bas för Radeon HD 8670 och otaliga lågpriskort sen dess. Det kortet lanserades med begränsad pompa och ståt på CES i januari 2013, så det är inga nyheter. När AMD gjorde Polaris 11/Baffin (nu är vi framme vid 2016) så kapade man till x8 även där, och flyttade således upp kapningen ett snäpp i pyramiden. Så har de gjort sen dess - Navi 23/6600XT är på samma nivå som Polaris 11.

Ingen brydde sig om detta då, för detta var kort som de flesta spelare inte brydde sig om - de var för svaga. Pandemin gjorde att folk började titta närmare på denna instegsklass, samtidigt som Nvidia började göra samma sak på det så viktiga 4060 utan att för den skull öka minnet till vad som hade behövts för att dölja det. Helt plötsligt var det en ny grej att bli upprörd över.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk

Röd flagg. Under all kritik. Inga reviews innan lansering betyder att produkten inte håller måttet.

Visa signatur

These are dark times there's no denying. The world has perhaps faced no greater threat than it does today. But I say this to our citizenry. We ever your servants, will continue to defend your liberty and repel the forces that seek to take it from you. Your ministry, remains, strong.

Permalänk
Medlem

Och folk _väljer_ ändå att köpa Från detta skurkbolaget. Patetiskt.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
PC - Potatis

Permalänk
Medlem

Bra av Gamestar Tech att berätta om det här. Om ingen säger ifrån så fortsätter fulspelen. Finns många företag som spelar oschysst, det är dags för förändring till det bättre!

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem

Ja det bevisar att man ska ta det lugnt när nya saker släpps.Vänta och se fullständiga tester innan man köper nytt.
Sitter nu med AMD kort RX7900XTX den fungerar fin fint .

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Mkt bra Swec att ni tar upp detta. Alla bolag försöker fula men Nvida är faktiskt ett specialfall. De försöker o gör det HELA tiden. Såg nu senast denna video från HW unboxed som alltid varit väldigt unbiased o pålitliga reviews. Kontentan är att Nvidia är extremt ruttna o kan ljuga sig blå för o sälja på dig något som de påstår va en Ferrari me är en Fiat punto med minsta motorn. https://youtu.be/QtFDz-BQLew?si=_Bu2mv-c6ackl_8s
Min röst, trots att jag sitter med et 5070ti är fullständig bojkott o spridning överallt hur ruttna de är, berätta åt alla man kan att de är skit, blåser dig, ljuger o går inte o lita på. Samtidigt skicka mail, meddelande till AMD att gör de samma sak så blir det bojkott. Är nog enda sättet o få nåt o hända. Jo, vi är lilla Sverige men nyheter idag sprider sig snabbt o börjar de pratas at entusiaster i ett land bojkottar ett bolag så sprider det sig snabbt. Är fullt beredd o kränga bort mitt kort o byta till AMD samtidigt som jag meddelar amd varför jag byter och att jag kan lika gärna bojkotta dem ifall de inte är ärliga..

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Bojkotta Nvidia är en sak men vad absolut alla kan göra utan att blinka är att bojkotta de som är nyttiga idioter i detta påhitt. Dvs bojkotta sajterna som låter sig köpas på detta viset. It takes 2 to tango.

Ja bojkotta men samtidigt skicka mail till motståndaren varför man byter o göra klart för dem att gör de samma skit så finns idag ett tredje, ja sämre, alternativ men att man skiter i om det är sämre, för man är beredd o ge pengarna till dem istället.
Kan låta banalt, men är det nog många som gör det, även i lilla Sverige, så kommer de fundera hur övriga som inte gormar tänker o resonerar

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

Edit:
Eeh.. Media "ska" alltså pressa in MFG i recensioner och jämföra prestandan mot kort med en generation äldre FG så att FPS-siffrorna ser stora ut.
Bryr dom sig såpass lite om deras kunder? Visst jag håller med om att teknologi kan inkluderas i en recension men om man ska mäta den faktiska prestandan mellan två olika produkter ska dom fanimig testas under samma förutsättningar.

Hade planerat att bygga nya burkar till mig och sambon men blir nog inte att vi köper Nvidia* denna generation, svineri rent ut sagt.

*Jo, jag är såpass korkad att jag kommer ursäkta bort detta om några månader och antagligen köpa deras GPUer i alla fall. Som så många andra gjort. Hur kan Nvidia inte fatta att folk är lika korkade som mig? Vi köper deras produkter trots Nvidias idioti. Varför ska dom gräva sig själv djupare? Är det någon hemma? Har jag bra morgonhumör?

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Folk som köper typ 60-80 serien så finns det ju alternativ från AMD men för en som vill ha 4090+ prestanda så finns det inga alternativ.

AMD kommer kanske konkurera med 4090 om 3-5 år och då är 4090 prestanda redan för dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Du är varsågod🙃

Visa signatur

"GET STRONG OR GET BENT!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Folk som köper typ 60-80 serien så finns det ju alternativ från AMD men för en som vill ha 4090+ prestanda så finns det inga alternativ.

AMD kommer kanske konkurera med 4090 om 3-5 år och då är 4090 prestanda redan för dåligt.

Exakt. Nvidia har fuck you pengar. Dom har helt enkelt råd att agera hur dem vill, särskilt när det kommer till low-end marknaden. Om amd kunde sluta sitta på händerna varje grafikkorts generation och leverera bra kort över hela prestanda spektrumet så hade det sett annorlunda ut.

Visa signatur

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör

Hej alla,

Innan frågan kommer upp kan jag säga att Nvidia:s nordiska gren aldrig har kontaktat mig med krav. Dock har jag bara varit här sedan februari. Jag meddelar aldrig någon tillverkare, innan recensionen blir klar, vad betyget är. Jag skulle dock kontakta en tillverkare själv om hårdvaran eller mjukvaran är uppenbart trasig.

Däremot har Nvidia, precis som andra tillverkare, kommit med review guides och framhävt unika funktioner med sina produkter. Just den biten är standardpraxis, för som tillverkare (vilket jag själv varit) vill man aldrig att en recensent ska missa eller missuppfatta ens produkter / funktioner. Det materialet läser jag igenom, men jag väljer själv om det är relevant för recensionen eller ej.

Permalänk
Medlem

Såklart dom vill att kortet ska jämföras med kort som inte stödjer FG eller MFG. Så kör dom jämförelsen i fps sen med alla andra kort utan framegen och framegen på för 5060 . Sjukt dåligt

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

För de som inte varit inne och läst på GameStar är dessa inställningar MFG 4x som används på 5060.
Därför 4060 inte är med för den stödjer FG också?
Oavsett blir ju resultaten helt galet missvisande.
<Uppladdad bildlänk>

Ja de e helt löjligt. Köra FGx4 med 30fps som bas 🤣

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvonS:

Min röst, trots att jag sitter med et 5070ti är fullständig bojkott o spridning överallt hur ruttna de är, berätta åt alla man kan att de är skit, blåser dig, ljuger o går inte o lita på.

Säg vad du vill men din plånbok har redan talat och nvidia har lyssnat😂.
Anledningen till att dom gör så här är helt enkelt för att dom kan. Nvidia är ett AI företag numera, och dom kunde bry sig mindre om budget pc-gamers. Dom som vill ha budget kort ska nog vara tacksam tror jag, amd har väl inte släppt något i 5060-prisklassen?
Om man genuint är upprörd över detta så ska man sluta handla och helt enkelt inte ens nämna nvidia i konversation.
Jag bryr mig inte, tycker det är roligt att hur vissa här resonerar bara😅 ”BOJKOTTA NVIDIA! SKITFÖRETAG! -5070 Ti användare 2025”😂

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Inte riktigt. Kortet hade 4 GB minne varav 3.5 fungerade som förväntat medan 0.5 var betydligt slöare och därför sällan användes.

https://en.wikipedia.org/wiki/GeForce_GTX_900_series#Advertis...

Det var dessutom kunglig valuta för pengarna när det kom. Tror jag pröjsade 3500kr för det 2014 vilket är 4600kr i dagens pengarna enligt SCB.

Jag vill minnas att jag inte behövde tänka på nått kommande åren utan kortet bara köttade genom alla nya AAA spel. Om man köper nått nu för 4600kr så får man inte ens 60fps o 1080p (typ 4060ti 8gb) - det är patetiskt dålig valuta för pengarna nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edd1e:

https://www.youtube.com/watch?v=AiekGcwaIho

Edit:
Eeh.. Media "ska" alltså pressa in MFG i recensioner och jämföra prestandan mot kort med en generation äldre FG så att FPS-siffrorna ser stora ut.
Bryr dom sig såpass lite om deras kunder? Visst jag håller med om att teknologi kan inkluderas i en recension men om man ska mäta den faktiska prestandan mellan två olika produkter ska dom fanimig testas under samma förutsättningar.

Hade planerat att bygga nya burkar till mig och sambon men blir nog inte att vi köper Nvidia* denna generation, svineri rent ut sagt.

*Jo, jag är såpass korkad att jag kommer ursäkta bort detta om några månader och antagligen köpa deras GPUer i alla fall. Som så många andra gjort. Hur kan Nvidia inte fatta att folk är lika korkade som mig? Vi köper deras produkter trots Nvidias idioti. Varför ska dom gräva sig själv djupare? Är det någon hemma? Har jag bra morgonhumör?

för nvidia finns media endast där för att vidartugga deras sales pitch och öka på försäljning.

Skrivet av BigO161107:

Exakt. Nvidia har fuck you pengar. Dom har helt enkelt råd att agera hur dem vill, särskilt när det kommer till low-end marknaden. Om amd kunde sluta sitta på händerna varje grafikkorts generation och leverera bra kort över hela prestanda spektrumet så hade det sett annorlunda ut.

sluta ljuga. är så himla trött på detta meningslöst påstående ifrån nvidia köpare. nej, ni kommer inte sluta köpa nvidia. det ni kommer göra är att ni vänta/vill att nvidia ska sänka priserna då.
AMD är ALDRIG ett alternativ för nvidia köpare. AMD finns bara för att prispressa nvidia så ni kan köpa nvidia kort billigare.
när AMD hade det starkaste kortet på marknaden så var det att den gick för varmt och ni var plötsligt miljöpartister.
Nvidia köpare kommer altid hitta en ursäkt varför dem kan inte köpa nåt annat istället.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk

Vidrigt beteende!
4070 blev det sista från det gröna laget. Detta var droppen

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Fint att veta vilka sajter jag inte ska lita på i framtiden. Sellouts!