Webhallen pressas av Konsumentverket för bluffpriser

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Vad skulle vara bra med att webhallen gick i konkurs pga av tre felaktigt prisangivna produkter? Känns som proportionalitetsprincipen blir rätt akterseglad..

Man får ha koll, helt enkelt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Helt rätt på dom bara!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Man får ha koll, helt enkelt.

Ja. låter ju extremt rimligt. Om man skulle ta exemplet i tråden och ställa mot en av dom värsta personuppgiftsskandalerna i Sverige efter införandet av GDPR.

Tre felaktigt angivna priser under reaperiod = sanktionsavgift på 40% av omsättningen.

Publicera känsliga personuppgifter genom att göra kommandorörelse på Internet och låta 2,7 miljoner samtal till 1177 ligga öppet på Internet = sanktionsavgift på 27% av omsättningen.

Proportionalitetsprincipen, som sagt..

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Ja. låter ju extremt rimligt. Om man skulle ta exemplet i tråden och ställa mot en av dom värsta personuppgiftsskandalerna i Sverige efter införandet av GDPR.

Tre felaktigt angivna priser under reaperiod = sanktionsavgift på 40% av omsättningen.

Publicera känsliga personuppgifter genom att göra kommandorörelse på Internet och låta 2,7 miljoner samtal till 1177 ligga öppet på Internet = sanktionsavgift på 27% av omsättningen.

Proportionalitetsprincipen, som sagt..

Helt olika saker, men 27 % låter lågt i det andra fallet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Håller verkligen med tidigare talare om hur tandlösa våra myndigheter är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Helt olika saker, men 27 % låter lågt i det andra fallet.

Exakt, själva poängen var ju att det var två helt olika saker. Annars blir det ju svårt att jämföra proportionalitet.

På vilket sätt är 27% lågt? Bolaget gick i konkurs så det bara visslade om det.

Skulle vi ha ett företagsklimat som tillät helt galna sanktioner vid minsta överträdelse av olika regelverk så skulle vi till slut se ut som Nordkorea, eller värre. Nej, det är bra som det är gällande sanktionsavgifter för överträdelser av dessa regler om prisangivelser. Sen kan man säkert skruva på andra saker i regelverket.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Exakt, själva poängen var ju att det var två helt olika saker. Annars blir det ju svårt att jämföra proportionalitet.

Skulle vi ha ett företagsklimat som tillät helt galna sanktioner vid minsta överträdelse av olika regelverk så skulle vi till slut se ut som Nordkorea, eller värre. Nej, det är bra som det är gällande sanktionsavgifter för överträdelser av dessa regler om prisangivelser. Sen kan man säkert skruva på andra saker i regelverket.

Jag tycker nog att företag som missköter sig inte ska få fortsätta verka, så helt riktigt som jag ser det.
Ärliga misstag är en sak, men här handlar det om medvetet fusk, och då ska det straffas brutalt hårt.
Det är ingen mänsklig rättighet att få driva företag i strid med lagar och regler, så bara rätt och riktigt att de går under.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Att det ska vara så svårt att vara helt enkelt reko och inte hålla på ljuga. För det är ju faktiskt det de blir. Personligen så har "Webbis" varit i blåsvärldret en gång för mycket för min smak nu. Det blir inga fler köp från mitt håll. Jag lägger hellre mina pengar på någon som är seriös i alla led. Inte för vara tjatig, men det är fan få företag som slår Inet på fingrarna här. Det borde inte vara så svårt egentligen. Va rak i ryggen och ärlig och sätt ett pris som inte får kunderna att känna sig blåsta och sälj inte begagnade produkter som nya. Var ärlig helt enkelt!

Att hitta någon som är seriös i alla led blir svårt tror jag.
Till syven och sist så finns dem där för att tjäna pengar. Dina pengar.
När det kommer till grumligt vatten så drar dem självklart till sin fördel och kunden känner sig missnöjd.

Permalänk
Medlem

Jag tycker Webhallen är lite lustig men om man hittar en produkt där priset ligger t,ex 1,990 kr och sen lägger man den i kundkorgen och så är det helt annat pris vilket oftast är dyrare än det man såg först man få betala det istället.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X3D | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Hellhound | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink, Kingston Fury Renegade Gen 4 2TB | Corsair RM850e ATX 3.0 850W V3 | Arctic Liquid Freezer III 240 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJ-SAAB:

Jag tycker Webhallen är lite lustig men om man hittar en produkt där priset ligger t,ex 1,990 kr och sen lägger man den i kundkorgen och så är det helt annat pris vilket oftast är dyrare än det man såg först man få betala det istället.

Du råkar inte ha moms avslaget?

Längst ner på sidan:

Permalänk
Medlem
Skrivet av esafesa:

Jag vill förstå detta.

När jag kollar på Webhallen, Elgiganten osv.

Så ser man när de har kampanjer vad tidigare lägsta pris är. Samt kollar man upp historiskt så stämmer det att senaste 30 dagarna innan kampanj har det varit det priset som står.

Eller menar dom att de måste ange det lägsta priset senaste 30 dagarna på produkten som varit på marknaden? Alltså alla kedjor?

Eller är det att de vill det ska stå specifikt " lägsta pris senaste 30 dagarna"?

Du har förstått lagen korrekt. Men det fuskas mer än du har märkt.
Du kan se på prisjakt också att priserna åker berg-och-dalbana, men sedan lagen trätt i kraft har kurvan dragits ut mer över 60-90 dagar. I det fallet följer dom lagen, men min gissning är att dom försöker luras så mycket och så systematiskt att dom helt enkelt råkar göra fel på några hundra produkter varje månad.

Och ja, matbutikerna borde också åka med i granskningen.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Poängen är att det aldrig ska löna sig att bryta mot lagen. Procentsatsen spelar inte så stor roll, det viktiga är att straffet ska vara avskräckande och det är ju uppenbarligen inte det nu. Som du säger kan man säkert skruva på andra saker och att det finns utrymme för att förbättra sig först.

Men dom här företagen har ju haft flera chanser att förbättra sig men fortsätter. Då är det ju faktiskt rimligt att dom får så högt vite att dom går i konkurs eller nära inpå. Det är inte Nordkorea att ge dom flera chanser och sedan ta i med hårdhandskarna till slut. Någonstans måste samhället säga ifrån att det räcker.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Funkar bra på Steam. Då redovisar de både ordinarie pris och lägsta pris sedan 30 dagar.

Inget konstigt alls.

Fast Steam fungerar ju exakt som man INTE får göra enl konsumentverket. Steam redovisar prissänkning relativt ordinariepris för ett spel, inte relativt lägsta pris. (Däremot kunde jag svurit på, precis som du säger, att Steam redovisar lägsta pris sedan 30 dagar.. men det ser jag inte längre?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

Poängen är att det aldrig ska löna sig att bryta mot lagen. Procentsatsen spelar inte så stor roll, det viktiga är att straffet ska vara avskräckande och det är ju uppenbarligen inte det nu. Som du säger kan man säkert skruva på andra saker och att det finns utrymme för att förbättra sig först.

Men dom här företagen har ju haft flera chanser att förbättra sig men fortsätter. Då är det ju faktiskt rimligt att dom får så högt vite att dom går i konkurs eller nära inpå. Det är inte Nordkorea att ge dom flera chanser och sedan ta i med hårdhandskarna till slut. Någonstans måste samhället säga ifrån att det räcker.

Håller med om det du skriver. Det SKA vara avskräckande. Men 40% av omsättningen, som var det jag började argumentera kring är bara löjligt.

Men jag skulle kunna tänka mig att regelverket görs om så att det går att utförda en sanktionsavgift / bot snabbare än idag exempelvis. Gärna att varje enskild avvikelse ger en bot. Inte så att bolaget går i konkurs men att det absolut inte lönar sig att fortsätta fuska. Kanske även att det finns en tydlig skala där upprepat fusk ger högre och högre sanktioner. Så hårdare tag, verkligen, gärna det, men att försätta bolag i konkurs tror jag inte på för denna typ av fusk.

Men exempelvis dom här scambolagen som kör dropshipping på fejkade SSD-diskar och sånt. Dom skulle man gärna få klämma dit ännu lite hårdare, där handlar det ju om renodlade bedrägerier.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det har diskuterats friskt här i kommentarerna om vilka summor som borde betatas som vite för sån här falsk marknadsföring. Personligen så tycker jag prat om summor osv missar poängen rätt mycket.
Det är ju egentligen inte företagen i sig som bör straffas, med hundra- eller kanske tusentals anställda som också straffas i förlängningen. Straffet borde gå mot personerna som leder företagen och de som tar dessa beslut att göra falsk marknadsföring.

Varför ska vi tillåta exempelvis nån VD, eller säljansvarig på företaget, att i dagsljus begå marknadsföringsbrott och sen låta dom gömma sig bakom att vi straffar företaget istället?

Permalänk
Medlem

Vore det inte bättre att dom var tvungna att jämföra med lägsta pris senaste 365 dagarna?

Alternativt ha med både ordinarie pris och föregående lägsta pris?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av JasBC:

Man skördar vad man sår - för att viten ska betyda något måste de göra ont, och de gör de inte när de är så pass pisslåga som de är.

Skrivet av cyklonen:

Bra sätt att få bort dåliga företag.

Skrivet av cyklonen:

Jag tycker nog att företag som missköter sig inte ska få fortsätta verka, så helt riktigt som jag ser det.

Men att tycka 40% av omsättningen är lagom är lite som att förespråka dödsstraff för fortkörning. Det är ju knappast något man gör av misstag, det man sår får man skörda.

Kostanden både för det här och för fortkörning är för låga men som sagt, det lär ju vara proportionerligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Det har diskuterats friskt här i kommentarerna om vilka summor som borde betatas som vite för sån här falsk marknadsföring. Personligen så tycker jag prat om summor osv missar poängen rätt mycket.
Det är ju egentligen inte företagen i sig som bör straffas, med hundra- eller kanske tusentals anställda som också straffas i förlängningen. Straffet borde gå mot personerna som leder företagen och de som tar dessa beslut att göra falsk marknadsföring.

Varför ska vi tillåta exempelvis nån VD, eller säljansvarig på företaget, att i dagsljus begå marknadsföringsbrott och sen låta dom gömma sig bakom att vi straffar företaget istället?

Mycket bra poäng!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Upplever att det pågår någon slags hetsjakt på SweClockers mot Webhallen påhejad av oss medlemmar och även redaktionen.
Nyanserad kritik är självklart bra och OK men anser att vi börja närma oss något annat här och att man "letar fel".

Visst, de har uppenbarligen gjort fel i detta exempel men tycker vi bör lugna ner oss lite mer proportionerna.
Man väljer att bildsätta med en tydlig Webhallen-bild också vilket förstärker intrycket.

Vad är det för fel på ett aftonbladet-drev?

---

Skrivet av Kamouflage:

Men att tycka 40% av omsättningen är lagom är lite som att förespråka dödsstraff för fortkörning. Det är ju knappast något man gör av misstag, det man sår får man skörda.

Men det skulle ju lösa problemet med fortkörning direkt!

(Tänkte dra till med precis samma förslag...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Ja, vad är problemet? Att dom ska få fortsätta fuska riskfritt?

Är inte dödsstraff rimligare? Eller åtminstone prygel?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Alla vägar bär till Malmö, Göteborg & Stockholm!
Tråkigt med så få butiker norr om Uppsala däremot.
Kjell & Co får börja satsa på datorer!

Skrivet av VinterSolen:

Ska man besöka Inet i stockholm får du spendera ett par timmar åka kommunalt om du inte bor granne med en inet-butik.. Med bil har jag en webhall knappa ca 20 minuter bort, netonnet 12, elgiganten/f.d. mediamarkt 15 minuter bort. Bil till inet innebär typ 40 minuter körande + tullar + typ 100+kr i parkering.

Ja alltså jag har bott fem år i Göteborg utan att se en Inet butik, jag vet var den ska finnas men dit orkar man inte åka. Webbhallen ser man dock ofta för det finns centralt.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Personligen tyclerbjag bara det är töntigt, och heöt onödigt. Tycler du att priset är bra i förhållande till specifikationerna och vad du får så köp det, helt sjukt att folk ska sitta och gå igenom bakåt i tiden för klaga på att ett förpris är hit eller dit. Är produkten på rea och du tycler att priset är rimligt så köp den, om inte skippa det.

Bara Sverige som har sjukt skeva regler som bara är omöjliga att följa till 100% och massa Karens som ska sitta pch gå igenom minsta lilla grej bara för att ha något att klaga på.

Permalänk
Skrivet av bubbelbabbel:

Är inte dödsstraff rimligare? Eller åtminstone prygel?

Stupstock!

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av JunkyVirus:

Bara Sverige som har sjukt skeva regler

Jomenvisst. Om man bortser från den lilla detaljen att Prisinformationslagen i stora delar baseras på EU-direktiv. Exempelvis det i tråden aktuella som numera skall vara implementerat i samtliga EU-länder:

Citat:

The EU Price Indication Directive is a policy which aims to increase transparency of price reductions for consumers. The Member States must apply the rules of the Directive from May 2022. One of the ultimate goals of the Directive is to prevent businesses from artificially inflating an item’s original price and misleading consumers on how much a product is discounted by. It requires all B2C retailers to display the lowest price from the last 30 days when announcing price reductions.

https://www.dlapiper.com/en-us/insights/publications/2023/07/...

Nu har jag inte letat runt så mycket, men åtminstone Australien, Kanada och USA har liknande bestämmelser eller lagar. Ett rimligt antagande är att det existerar i betydligt fler länder än så.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

När varenda kedja vet reglerna, bortser vissa från det.
Därför ska vite utgå. Pronto. Betala och se glad ut.
Klanta inte till det, nästa gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Visst medhåll. Kör jag budbilen för fort får jag böter eller blir av med körkortet, parkerar jag den på trottoaren får jag parkeringsböter (som företaget ibland kan tänkas betala lite beroende på omständigheter). Men han som bestämt att jag måste köra för fort för att hinna med min rutt, han går helt fri. Jag kom ofta tillbaks från rutten när min arbetstid egentligen var slut, övertidsersättning fick man ju inte såklart. (riktigt exempel från ett tidigare jobb jag hade)

Men straffar man företaget tillräckligt kommer förhoppningsvis VDn eller säljansvariga att få kicken, det kan vara enklare att bevisa att ett företag gjort fel än att en person medvetet begått brott.

Jag störs personligen inte så mycket av "fusk" med reapriser, förutsätter att alla företag försöker klå mig på pengar mest hela tiden, däremot har jag svårt för annat mygel - som att inte lyckas betala tillbaks en spottstyver (150kr) när man misslyckas att leverera en vara i över en månad och jag avbeställer den då jag redan fått köpa (dyrare) på annat håll. Väldigt långa svarstider mot kundtjänst, tror det tog 3 veckor att komma fram till avbeställning och o-återbetalning eftersom presentkortet jag betalat med gick ut under tiden de misslyckades leverera. (Webhallen)

Samtidigt: köpte refurbat bläckstråleskrivarhuvud (pust) på Amazon, tredjepartssäljare i december 2024. Bara 90 dagars bytesrätt. Jag öppnade den nu (behövdes inte innan), den skrev suddigt (standardfel på Canons svarta skrivarhuvud), skickade en bild, återbetalning inom 24 timmar. Kan behålla patronen, den går nog att använda till att skriva ut bilder åtminstone (skriver man till fotopapper skriver den även svart med fotopatronerna istället för den suddiga textpatronen).

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

För att företag är sina egna juridiska personer med eget ansvar. Företag kan dock inte handla efter eget huvud då de inte har något, det är alltid personer som har ansvar att handla åt företaget.
När ett företag begår brott så straffas företaget, helt rimligt. Om en privatperson begår brott så straffas denne oavsett anställning, också rimligt.

VD och andra högre chefer är de som har som ansvar att se till att företaget *går med vinst* och just därför är *stränga böter det effektivaste straffet*. Stränga böter dödar vinsten, och företag utan vinst går i konkurs eller kommer i vart fall göra sig av med de personer som orsakade problemen.

Det finns inget som helst skäl att *oärliga fusk-företag* ska få finans kvar, tvärt om. Varje gång en av dessa jättar fuskar så får de en fördel mot alla andra och *slår då ut mindre och hederliga bolag*. Så nu får folk nog tänka lite längre, ska vi bli som i USA där stora företag styr staten?
Fy fasen, nej tack. Skurkar ska straffas oavsett om de bär kostym eller trikåer. Skumma företag ska drivas i konkurs då de, genom sin verksamhet, förstör för hederligt folk.

Permalänk
Skrivet av esafesa:

Haha det är oftast samma folk som tror omsättning är samma sak som vinst...

Vad menar du?

Permalänk

Vilka andra företag är det?

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow/EVGA 3080 FTW3/EK-Loop Vertical GPU Holder/AMD 7 5800X3D/ASUS ROG Strix B550-F /EK-Nucleus AIO D-RGB + EK-Loop Fan 120 D-RGB x4/Seasonic Prime GX 850W/ASUS 34" TUF Gaming VG34VQL1B

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaptenCap:

Vilka andra företag är det?

konsumentverket.se

Visa signatur

MLG Lurker