Bedrägeriförsök hos Zalando

Permalänk
Medlem

Bedrägeriförsök hos Zalando

Fick idag ett meddelande att Zalando igår gjort en kreditupplysning på mig i kivraappen.

Konstigt eftersom jag inte kunde erinra mig att jag handlat där på väldigt länge. Kollade min epost och kunde inte hitta någon order. Det enda jag hittade var ett mail från januari 2025 att de skulle radera kontot 1 feb om jag inte gick in och gjorde något, och det kom jag inte ihåg att jag ens gjorde.

Jag mailar Zalando och mycket riktigt har någon gjort en beställning i mitt namn. Nu stoppade de ordern men känns såklart väldigt olustigt.

Polisanmälde det direkt och polisen sa att Zalando tydligen haft flera tusen bedrägeriförsök men att det oftast stannade där. Han var kritisk till deras säkerhet, vilket jag kan förstå!

Är det troligt att de hittat mitt personnr slumpmässigt eller epost eller har de hackat på ngt annat sätt?Hur orolig ska man vara? Vilka åtgärder bör man vidta? Har inte sett några andra beställningar eller konstiga inloggförsök mot epost eller annat.

Permalänk
Medlem

Ditt personnr är mer eller mindre offentlig handling. Så ja, det är väldigt troligt

Jag hade också kontrollerat min egen folkbokföring nu. Och låst den så ingen obehörig kan ändra den, och inte heller göra eftersändning av post. https://skatteverket.se/privat/folkbokforing/flyttanmalan/spa...

Permalänk
Medlem

Låter konstigt att dom inte tar bankID för beställning med faktura. Antar att det va med faktura eftersom dom skulle göra kreditkontroll.
Hur dåligt är Zalandos beställningssytem om man kan beställa med random personers namn o pers nr utan verifiering?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Går det längre att beställa saker online på bara personnummer? Går inte allt genom Klarna och att Bank ID krävs för att lägga order?

Vet att detta var ett problem för flera år sedan men upplever att säkerheten blivit bättre generellt men detta kanske inte gäller Zalando? Uselt i sådant fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Går det längre att beställa saker online på bara personnummer? Går inte allt genom Klarna och att Bank ID krävs för att lägga order?

Vet att detta var ett problem för flera år sedan men upplever att säkerheten blivit bättre generellt men detta kanske inte gäller Zalando? Uselt i sådant fall.

Zalando ser ut att ha ett egen lösning för fakturor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Klarna har opt-in när det kommer till högre säkerhet så har du inte slagit på det så kan du lägga beställningar på ett personnummer utan bank-ID.
Jag har själv varit tvungen att gå in och aktivera högre säkerhet manuellt.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Provade att lägga en dummy-order och mycket riktigt kan man fylla i vilket personnummer som helst, välja faktura som betallösning och sedan välja vilken adress (eller instabox) som helst, utan några spärrar. Vilken present till alla bedragare! Hade jag inte gjort efterforskningen kanske de hunnit skicka ordern? :/

Så det är rimligen så någon gjort, vilket i nån mening känns skönt att jag iaf inte blivit hackad utan bara slumpmässigt (?) blivit utsatt för detta bedrägeri. Sen att Zalando inte har bättre koll utan tillåter detta är hål i huvudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Klarna har opt-in när det kommer till högre säkerhet så har du inte slagit på det så kan du lägga beställningar på ett personnummer utan bank-ID.
Jag har själv varit tvungen att gå in och aktivera högre säkerhet manuellt.

Fakturalösningen verkar inte vara Klarnas.