bra ide att byta från fiber till 5g nätverk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Det finns bara en operatör alltså?

Det var en intressant kommentar från någon som själv lät så tvärsäker.
Läs gärna de trådar som finns angående detta här på Swec i stället för att hävda något som inte stämmer i dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jodiodine:

Ja södra Sverige har ju helt klart bättre förutsättningar till högre hastigheter än här i norra Sverige.

Som TobiasStockholm skrev "Norra Sverige är inte riktigt representativt för genomsnitts-Sverige" vilket helt klart är en giltig poäng.
Men då jag inte vet vart trådskaparen befinner sig är det ju snarare bättre att utgå från mindre optimala förhållanden än dom bästa.

Det är av precis samma orsak som jag försökte vara nyanserad i mitt långa inlägg.
5G passar inte alla och alla har inte behov av fiber. Man får väga samman behov, funktion och pris.
De flesta har inte möjlighet att välja de extremt bra, snabba och dyra lösningar som många här på Swec gärna vill ha utan behöver bara något som är tillräckligt bra.

Permalänk
Skrivet av jodiodine:

Skulle höfta på kring 150-300kr då det är inbakat i avgiften till bostadsrättsföreningen.
Nu skrev ju trådskaparen inte ut vart hen befinner sig så jag utgick mest från dom sämre förutsättningarna.

Visst är det bra täckning och hastighet i städerna söderut men har upplevt väldigt mycket dålig täckning utanför storstäderna när jag jobbade som lastbilschaufför där nere.

Ja då är det ju självklart att man väljer fiber, om det är inbakat i månadsavgiften. Inte riktigt som att man har ett val då. Så hade jag det förut när jag bodde i lägenhet också. Men så fort det blir märkbart mer ekonomiskt med mobilt bredband så skulle jag säga att det är att föredra så länge man inte spelar online som sagt.

En stor fördel är som några har nämnt dessutom att man kan ta med det till sommarstugan, vilket innebär att man sparar en eller flera tusenlappar till per år på att slippa teckna fiber där också.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av LANberg:

Det var en intressant kommentar från någon som själv lät så tvärsäker.
Läs gärna de trådar som finns angående detta här på Swec i stället för att hävda något som inte stämmer i dag.

Så det finns bara en operatör alltså enligt dig. just Telenor som att de skulle vara just den enda existerande operatören i Sverige.

Jag skrev bara att datamängden är begränsad vilken den uppenbarligen är för de andra operatörerna

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Så det finns bara en operatör alltså enligt dig. just Telenor som att de skulle vara just den enda existerande operatören i Sverige.

Jag skrev bara att datamängden är begränsad vilken den uppenbarligen är för de andra operatörerna

Läs artikeln på sweclockers så ser du vad som gäller istället för att du ska hålla på och gissa vilt.

https://www.sweclockers.com/artikel/39945-sa-funkar-obegransa...

I korthet: Telenor och Tre har helt obegränsad data. Tele2 och Chili har också helt obegränsad data men man måste verifiera med sms när man använt mer än 50GB/dygn (det går lätt att automatisera så man slipper det, har gjort det själv på den tiden jag hade Tele2). Telia har i praktiken obegränsad data så länge man inte använder orimliga mängder data, och isf verkar de bara begränsa en till 4G/3G hastigheter.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Telia har mobilt bredband för 199kr månad. Bor man nära en riktig 5G SA station hade det nog kunnat vara nått. Finns 5G NSA vilket är 5G över 4G nätverk vilket är fusk 5G.

I Sverige så finns inte 5G SA för allmänheten än, vi har bara 5G NSA än så länge

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Kan ngn rekommendera en billig bra 5g leverantör?

Permalänk
Skrivet av internet946:

Beror på täckningen där du bor, men Telenor (eget nät), Tre, Chili (Tres nät) eller Tele2 (eget nät) skulle jag titta på själv i första hand. Telia är förstås också bra, men dyra.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Det skrev jag inte. Och enligt dig fanns det inte någon.
Jag nämnde bara Telenor eftersom jag med säkerhet och av egen erfarenhet vet att de har obegränsade data.
Enligt ditt första inlägg är datamängden begränsad, vilket är direkt felaktigt och skulle kunna sänka en seriös diskussion här.
Om man skriver ett så tvärsäkert inlägg kan det vara bra att kunna bevisa sitt påstående …

Permalänk
Medlem
Skrivet av klamek:

Sitter med Telenor for 349:- / mån. i 24 månader. Routern ingick med simkort att stoppa i.

<Uppladdad bildlänk>

Är det här med 4G eller 5G?
Vet du om det är med 5G SA eller NSA?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

I Sverige så finns inte 5G SA för allmänheten än, vi har bara 5G NSA än så länge

Kan du länka källan till den informationen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loke6074:

Här finns lite färsk information från Oookla (som ligger bakon SpeedTest) om 5G SA över hela världen:
https://www.ookla.com/articles/5g-global-reach-2025

Jag vill minnas att man har testat 5G SA vid några större evenemang i Sverige, men då har detta främst gjorts för att säkra tillgången till datakommunikation för de inblandade företagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loke6074:

Inte direkt, för våra operatörer har inte skrivit ut det, men det är NSA på alla våra operatörer i Sverige än så länge. Du kan se det i telefonen bland annat. På Android (och iallafall vanilla Android) så kan man se det genom att slå följande kod telefonappen som "telefonnummer" *#*#4636#*#* -> Telefoninformation och under raden "Åtsidosätt nätverkstyp" så står det: NR_NSA.

Skrivet av LANberg:

Här finns lite färsk information från Oookla (som ligger bakon SpeedTest) om 5G SA över hela världen:

Jag vill minnas att man har testat 5G SA vid några större evenemang i Sverige, men då har detta främst gjorts för att säkra tillgången till datakommunikation för de inblandade företagen.

Stämmer, bland annat på Vasaloppet i år

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av internet946:

Testa alltid först på plats för att se vilken operatör som funkar (se mitt långa inlägg på trådens första sida).
Hastigheten kan variera enormt mellan olika operatörer på samma plats!
Tänk dessutom på att vissa lågprisabonnemang kan ha en begränsad maxhastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Tre har inga begränsningar, så det finns inte bara en, han gav dig ett exempel bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av relevantia:

bra ide att byta från fiber till 5g nätverk? det verkar vara billigare.

eller finns det några nackdelar med detta?

är det bara att skaffa en 5g router och stoppa i valfritt simkort?

Vill försöka hjälpa dig då jag själv ska byta från fiber 1000mbit upp/ner till 5G.

Anledningen är att huset jag ska flytta in inte har fiber. Men ligger i en tätort.

Har mätt med två olika operatörer via 5G mot Bredbandskollen och fick följande värden
Observera att detta är i en mobiltelefon ansluten mot 5G

Mot Telenor 5G 331Mbit per sekund i nedladdning
117Mbit per sekund i uppladdning
Svarstid 19 sekunder

Mot Telia 5G 124Mbit per sekund i nedladdning
15Mbit per sekund i uppladdning
Svarstid 45 sekunder

Inget vetenskapligt test men en ögonblicksbild från centrum i en större stad där 5G är väl utbyggt i hela centralorten.

Telenors abonnemang är deras obegränsade bas som har en hastighets spärr jämfört med obegränsat

Telias abonnemang vet jag ej vad för spec det hade

Hoppas det hjälper något.

Permalänk
Medlem

Största skillnaden jag ser är att mobilt bredband tenderar att vara mindre stabilt än fiber.
Min spåkula visar fler "buffrar"-tillfällen i din framtid.

Har du redan fiber indraget kanske du kan hitta en lägre hastighet som fortfarande fyller dina behov till ett pris som passar dig bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Jag bor i hyresrätt i Göteborg och kan få fiber via Itux. Ett 100/100-abonnemang kostar som standard minst 359 kr/månad.
Jag betalar i dag 169 kr/månad för obegränsade 5G-data och har normalt 700/100 Mbits. Jag får ett snabbare bredband och sparar flera tusen kronor varje år. Det blir pengar över till annat då.

Var hittar man obegränsad 5g surf för 160kr/mån?

Permalänk
Medlem

Förutsatt att det inte verkligen bara är 5G och verkligen är obegränsat (alltså utan de där * som ibland finns) så kan det vara ett bättre alternativ inte bara för att det råkar vara lite billigare. Eller mycket billigare beronde på användning.

Är hemmet mest basalt behov och man vill ha obegränsat billigt även mobilt så är det perfekt för en telefon med dubbla SIM.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Såg nyss annons för nån Tele2 grej för 180kt. Så det låter inte helt orimligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Det fungerar utmärkt så länge man inte spelar spel som kräver bra responstider.

Nu vet jag inte hur det är med 5G. Men jag spelade en hel del på 4G innan jag fick fiber utan problem. Men då satte jag upp riktantenn på taket och riktade in mot mast.

Hade hyfsad ping även när nätet var högbelastat 50-75ms~ om jag minns rätt, kanske gick upp 20-30ms när det var som värst och vanligen låg jag i det där 25-50 spannet. Men den var fortfarande stabil utan höga spikes, vilket var det viktigaste. När folk inne i huset knappt kunde ladda webbsidor på telefonerna via 4G på samma nät (telia) vid högtider osv. Så hade jag fortfarande 20Mbit+ (va max 75~ via den masten då runt 2015) och som sagt stabil ping fortfarande en bit under 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Såg nyss annons för nån Tele2 grej för 180kt. Så det låter inte helt orimligt.

Jag får dehär siffrorna. Så man är ju nyfiken på detta fantastiska pris om 160 för frisurf.

Permalänk
Medlem

Jag måste dock säga att 5G fungerar förvånadsvärt bra för mig.

jag har senaste 4 månaderna spelat LoL och Black Ops 6 med snitt på 45 ping och inga större problem.
Visst så händer det ibland (mer sällan än vad man kan tro) att man får ping-spikes i nån sekund eller 3.

TLDR; funkar bra men inget för den kräsne - sålänge teckningskartan säger att uppkopplingen är bra.
Är väl datamängden som är största problemet.

Visa signatur

Ultrawidemasterrace osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

därav "aldrig"

Tänk på datamängden som är begränsad också

Oftast är den inte begränsad. Körde 4G ett år ungefär och det fungerade utmärkt och då är jag nog above average i användning. Lite hög ping kanske men jag spelar inte mp så det kvittade.

Hade ca 250/100 på 4G, relativt störningsfritt. Nog haft fler avbrott på fibern när Telia ska göra underhållsarbete. Med 5G och antenn antagligen ännu bättre.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Jag får dehär siffrorna. Så man är ju nyfiken på detta fantastiska pris om 160 för frisurf.
<Uppladdad bildlänk>

Ja. Hade vart fint det.

300 är dock ändå rätt bra för en antagligen mer känd leverantör. Hoppa kanske över på det när mitt nuvarande fär samma är slut om det inte låter sig förlängs till samma istället för ordinarie 400.

Här är den jag såg förresten. Är någon familjedeal, men verkar inte finnas någon minstagräns för det. "Singelfamilj" ;D

www.tele2.se/mobilabonnemang/familj?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Ja. Hade vart fint det.

300 är dock ändå rätt bra för en antagligen mer känd leverantör. Hoppa kanske över på det när mitt nuvarande fär samma är slut om det inte låter sig förlängs till samma istället för ordinarie 400.

Här är den jag såg förresten. Är någon familjedeal, men verkar inte finnas någon minstagräns för det. "Singelfamilj" ;D

www.tele2.se/mobilabonnemang/familj?

Huvud abonnemanget kostar väl en femhunka, sen kostar nästa person 180. Så minst 680 för 2pers.

Säkert är det något sånt som den jag ursprungligen frågade använder. Dvs dyrt bas abb + pålägg "billigt".

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

I form av ett extra data-SIM till mitt befintliga mobilabonnemang med obegränsade data. Det är inte länge sedan Telenor chockhöjde priset från dåvarande 89 kronor!
Jag nämner det i mitt långa inlägg på trådens första sida. I vissa fall är det billigare och bättre att skaffa ett extra data-SIM än att teckna ett separat abonnemang för 5G-bredband. Flera operatörer har dessa möjligheter till lite olika priser.
Den enda egentliga skillnaden mot ett separat abonnemang där man får låna en 5G-router är att du själv måste skaffa en 5G-router, men sådana hittar du för ca 1 500 kr på Tradera och Blocket. De pengarna är oftast snabbt intjänade.

Se även det tidigare inlägget från @medbor:

Skrivet av medbor:

Jag gjorde det bytet förra året, när det inte längre gick att få ner månadspriset på fiber under 450kr (för 100mbit) så fick det räcka. Nu har vi både snabbare och mycket billigare (lade till bredband på familjeabbonemanget, 99kr/mån) …

Tillägg: Det blir förstås alltid billigare om man är en familj som redan har ett obegränsat mobilabonnemang, men man kan ju även vara några stycken som delar på ett familjeabonnemang hos vissa operatörer. Jag vet inte hur det funkar hos övriga operatörer men Telenor (som är min operatör) skriver så här under frågor och svar om sina familjeabonnemang:
Vilka kan dela på ett familjeabonnemang?
Vilka som helst! Det går jättebra att dela familjeabonnemang med morfar, grannen eller bästa kompisen och ni behöver inte bo på samma adress.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loke6074:

Vill försöka hjälpa dig då jag själv ska byta från fiber 1000mbit upp/ner till 5G.

Anledningen är att huset jag ska flytta in inte har fiber. Men ligger i en tätort.

Har mätt med två olika operatörer via 5G mot Bredbandskollen och fick följande värden
Observera att detta är i en mobiltelefon ansluten mot 5G

Mot Telenor 5G 331Mbit per sekund i nedladdning
117Mbit per sekund i uppladdning
Svarstid 19 sekunder

Mot Telia 5G 124Mbit per sekund i nedladdning
15Mbit per sekund i uppladdning
Svarstid 45 sekunder

Inget vetenskapligt test men en ögonblicksbild från centrum i en större stad där 5G är väl utbyggt i hela centralorten.

Telenors abonnemang är deras obegränsade bas som har en hastighets spärr jämfört med obegränsat

Telias abonnemang vet jag ej vad för spec det hade

Hoppas det hjälper något.

Skillnaderna kan, vilket syns mycket tydligt här, vara enorma mellan olika operatörer och man bör därför alltid testa sig fram till vad som funkar bäst på varje plats.
Om du har mätt med en mobil får du dessutom oftast sedan högre hastigheter med en separat 5G-router. Det gäller framförallt uppladdningshastigheterna. Min killgissning är att det kanske beror på att en separat router har fler och större inbyggda antenner samt kan sända med full effekt hela tiden utan att behöva anpassa energiförbrukningen till batteridrift.

Permalänk
Medlem

https://www.telenor.se/support/priser-villkor-och-blanketter/...
Telenor har både ångerrätt precis som alla andra men erbjuder även nöjdhetsgaranti i 30 dagar, så du kan testa i 30 dagar och är du inte nöjd kan du avsluta abonnemanget. Deras kampanj på 349kr/mån i 24mån är väldigt konkurrenskraftig just nu

framgår också här att Telenor obegränsat verkligen är helt obegränsat. Till skillnad från andra operatörer som är "obegränsade"
https://www.sweclockers.com/artikel/39945-sa-funkar-obegransa...