Sälja datordelar på eBay 2025?

Permalänk
Medlem

Sälja datordelar på eBay 2025?

Jag hade tänkt sälja av mig några sällsynta datordelar från min samling, och hade då tänkt använda eBay eftersom den svenska marknaden är för liten för att sälja nischad datorhårdvara.

När jag försökte lägga upp en annons blev jag mött av ett meddelande om att Sverige anses vara ett högriskland och att jag därmed inte får sälja varor inom denna kategori. Meddelandet refererar till följande länk för mer information:
https://export.ebay.com/en/tc/high-risk-category-policy-categ...

Sverige finns där med på listan tillsammans med diktaturer och länder som har genomgått samhällskollaps.

Finns det något att göra i denna situation? Om någon annan har sålt på eBay den senaste tiden skulle jag vara intresserad av att veta hur ni har gjort.

Permalänk
Medlem

Intressant! Verkar ha skett 10 december 2024. Skulle också vilja veta vad som har hänt och varför vi har fått denna stämpel.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Jag hade tänkt sälja av mig några sällsynta datordelar från min samling, och hade då tänkt använda eBay eftersom den svenska marknaden är för liten för att sälja nischad datorhårdvara.

När jag försökte lägga upp en annons blev jag mött av ett meddelande om att Sverige anses vara ett högriskland och att jag därmed inte får sälja varor inom denna kategori. Meddelandet refererar till följande länk för mer information:
https://export.ebay.com/en/tc/high-risk-category-policy-categ...

Sverige finns där med på listan tillsammans med diktaturer och länder som har genomgått samhällskollaps.

Finns det något att göra i denna situation? Om någon annan har sålt på eBay den senaste tiden skulle jag vara intresserad av att veta hur ni har gjort.

Jag gissar att det varit mycket scam från dessa länder, dock sjukt att vi är där

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Det är väl switzerland dem tagit fel på, som vanligt :'D

Permalänk
Medlem

Det går att bli undantagen om ditt konto är "qualified" men då krävs det att du sålt andra grejer först för att det ska bli det.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Moderator
Moderator

Jag har raderat några tramsinlägg där § 1.7 råkat glömmas av för att istället försöka styra över tråden i helt fel banor.

- MOD

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tror inte det är värt sälja där, alltid en risk köparen får rätt oavsett om nåt går fel och frakten o allt lär vara rätt dyrt skicka utrikes idag. Testa tradera istället ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Tror inte det är värt sälja där, alltid en risk köparen får rätt oavsett om nåt går fel och frakten o allt lär vara rätt dyrt skicka utrikes idag. Testa tradera istället ?

Om det är en fråga om risk är det ju samma sak med Tradera (och jag gissar Blocket om man skickar via deras blocketpaket). Köparen kan alltid påstå att det låg en sten i paketet på Tradera eller Blocket och få pengarna tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Om det är en fråga om risk är det ju samma sak med Tradera (och jag gissar Blocket om man skickar via deras blocketpaket). Köparen kan alltid påstå att det låg en sten i paketet på Tradera eller Blocket och få pengarna tillbaka.

Alltså jag menade om du skulle skicka saker utrikes långt, då blir det mindre kul om det strular. men ja visst är det ett elände sälja idag... folk är så oärliga tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Fast det är fortfarande köplagen som gäller när affären är mellan två privatpersoner, och affären anses avklarat/avslutad efter säljaren har skickat paketet.

Men visst kan köparen påstå att det låg en sten, men det är inte självklart att man får rätt över säljaren, och säljaren kan stämma personen civilrättsligt eller anmäla till kronofogden.

Blir lite svårare att stämma någon eller skicka kronofogden på dom, om dom befinner sig utomlands, varav dom flesta föredrar Blocket eller Tradera, istället för Ebay.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Det kan hända att medlemmar här på forumet har intresse dock.

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI