Elbilar vs Bränslebilar - Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

Tror många kan vara oroliga för reparationskostnader det kan medföra att köpa en begagnad elbil och framförallt kostnader kring batteriet. Sen för vissa kanske det handlar om att man får händerna lite mer bakbundna när det kommer till att utföra reparationer själv jämfört med motsvarande bränslebil.

Ja, speciellt när bilarna är äldre och batteriet inte längre täcks av garanti (brukar vara 8 år och >16000 mil för de flesta tillverkare).

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Ja, speciellt när bilarna är äldre och batteriet inte längre täcks av garanti (brukar vara 8 år och >16000 mil för de flesta tillverkare).

Exakt, 8 år eller 16000 mil beroende på vad som kommer först för kunden. Så köper man en beg. elbil som t.ex har gått 14000 mil men bara är 2 år gammal så har man endast 2000 mil kvar tills garantierna för interna komponenter i batteriet slutar gälla och vid dom miltalen så får man heller ingen hjälp ifrån försäkringsbolagen. Tror sånt här gör att man är återhållsam med att köpa en beg. elbil, det gäller mig själv t.ex.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS TUF Gaming B850-Plus WIFI - Asus ROG 5080 Astral - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - Crucial P310 1TB - Noctua NH-D15 G2 - NZXT C1200 - Antec Flux

Permalänk
Datavetare

Hammond beskriver skillnaden mellan att "köra bil" och "uppleva bilkörning"

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

Exakt, 8 år eller 16000 mil beroende på vad som kommer först för kunden. Så köper man en beg. elbil som t.ex har gått 14000 mil men bara är 2 år gammal så har man endast 2000 mil kvar tills garantierna för interna komponenter i batteriet slutar gälla och vid dom miltalen så får man heller ingen hjälp ifrån försäkringsbolagen. Tror sånt här gör att man är återhållsam med att köpa en beg. elbil, det gäller mig själv t.ex.

Tur att det inte är så vanligt då, på bytbil så ligger det ute 23656 bilar med årsmodell från 2023, av de har hela 9 stycken gått minst 14000 mil!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Tur att det inte är så vanligt då, på bytbil så ligger det ute 23656 bilar med årsmodell från 2023, av de har hela 9 stycken gått minst 14000 mil!

Det var ju tur det

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS TUF Gaming B850-Plus WIFI - Asus ROG 5080 Astral - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - Crucial P310 1TB - Noctua NH-D15 G2 - NZXT C1200 - Antec Flux

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Dina siffror var antagligen från 2022. Mot slutet av det här året är vi uppe i 3 veckor, det går snabbt nu! Det är högre än den faktiska globala efterfrågan. Nu finns det förstås inget behov av att försörja hela Sveriges elförbrukning under flera dagars tid mha batterier så det är mer en rolig grej att veta snarare än någon relevant siffra.
Den stora fördelen är att det går snabbt att bygga ut, det går till och med att bara placera ut några containrar om behovet finns imorgon. Det är svårslaget. Sen att det inte blir några lokala utsläpp är rätt trevligt också.

Problemet är att man inte kan ta hela världens hela batteriproduktion till enbart elbalansering i lilla Sverige. Det skulle bli för dyrt, och det skulle nog inte heller övriga världen gå med på att vi tog alla deras batterier. Dessutom skulle vi då inte heller få några elbilar, och därmed skulle även hela denna tråden bli obsolet.

Själv så tror jag mest på pumpkraft (att lagra energi i vattendammar som man pumpar upp vatten till när det är överskott på energi). Alternativt går man på den andra sidan och inför en mer aktiv förbrukning och reglering av förbrukarna. Är klart mer realistiskt än vätgas eller långsiktig energilagring i batterier.

Nyttan med batteribanker i elnätet finns absolut. Men då mer för frekvensreglering, och inte främst för längre tis energilagring (det blir för dyrt och ohållbart).

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det finns inget som heter "otillbörligt statligt stöd". De flesta länder, inklusive de här i Europa, gynnar ju industrier de anser "viktiga för landet" mer eller mindre.

Är ju ingen hemlighet att kinesiska staten valt att subventionera utveckling av elbilar i kina, det då man såg att det kommer bli en viktig marknad samtidigt som man hade insikten att man aldrig skulle komma ikapp väst på ICE-sidan.

Hur stor den subventionen är vet vi egentligen inte. Det som väst har en gissningar från lite tankesmedjor. Om jag förstår EUs position i detta har man försökt basera tullarna på dessa uppskattningar, det för att kunna hävda att man bara följer existerande överenskommelser för global handel.

EU har baserat strafftullarna efter data från de kinesiska biltillverkarna själva. Dvs. de som valt att vara öppna med det och samarbeta med EU.

Men är inte mer än rätt att vi jämnat ut tullarna och villkoren. Var ju orättvist tidigare (till Kinas fördel).

Skrivet av Yoshman:

BYD har ju passerat Tesla som världens största elbiltillverkare

Med ytterst liten marginal.

Dessutom skall man komma ihåg att BYD säljer mest på sin inhemska kinesiska marknad, och går inte speciellt bra här i Sverige eller Europa. Inte alls populära här. Har sålt under tusen bilar i Sverige under hela 2024 har jag för mig. Vad sålde Tesla i Sverige? Kommer inte ihåg just nu, men det var extremt mycket mer.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Du har rätt. Jag gjorde en snabb kontroll av det jag skrev, men missade att det var inflationsjusterade siffror. 7 kr då är ~13 kr idag inflationsjusterat.

Att det då skulle blivit billigare att köra idag är ju en konsekvens av att det faktiskt varit en hel del utveckling även på ICE-sidan. 1 l/mil var rätt normalt för en bil då. Den Open Ascona jag hade då drog mer än så på motorväg, medan Mini Coopern vi hade tidigare realistiskt kunde hålla 0,5 l/m på motorväg. Till om med Mustangen kan hålla <0,9 l/mil på motorväg, så en modern 5L V8 drar mindre än en 2L rak 4a från tidigt 80-tal (det ignorerat att "bekväm marsfart" var klart lägre i en 80-tals bil)...

Min Opel Ascona 1,6S från -72 drog nog ca 1,5-1,7 liter milen.

Min nuvarande Mini Cooper SE drar ca 1,5 kWh/milen vilket är extremt effektivt och billig körning. Gillar!

Skrivet av Yoshman:

Skatt på drivmedel är ändå ett vettigare sätt än miljöbilspremien. Den var inte bra implementerad när den i lite för stor utsträckning ledde till att skattemedel gav bra klirr i kassan för de som jobbar med att sälja begagnade elbilar till andra länder...

För klimatet så har det ju ingen betydelse om bra bilar rullar i Sverige eller i något annat land. CO2-utsläppen blir ju en främst global effekt. Nyttan är ändå där.

För de lokala utsläppen, som man inte skall underskatta (det för 10-tusentals människor i Sverige i förtid varje år pga. alla våra utsläpp), så är det dock en lite annan sak. Men då är det ju bara att ändra reglerna för premien då till nästa gång att de bara gäller bilar som stannar inom landet, eller att lägga premien på Europanivå av tex. EU från början (då blir det inget tjafs).

Skrivet av Aka_The_Barf:

Jag får väll helt enkelt lära mig mecka elbil också. Men dagens bilar osvsett drivmedel kan inte vanliga hobbymeckar jobba mycket med utan modern och mycket dyr dator utrustning.

Dels kräver elbilar mycket mindre service än ICE-bilar, dels behöver det inte vara så dyrt. I många fall räcker det med en vanlig högst normal bärbar dator (inget exklusivt krävs hårdvarumässigt) med rätt programvara.

Visa signatur

Permalänk
Datavetare
Skrivet av martinot:

EU har baserat strafftullarna efter data från de kinesiska biltillverkarna själva. Dvs. de som valt att vara öppna med det och samarbeta med EU.

Men är inte mer än rätt att vi jämnat ut tullarna och villkoren. Var ju orättvist tidigare (till Kinas fördel).

Är helt med på varför man gör detta och realistiskt måste det göras om inte hela EV-industrin ska kollapsa inom EU. Men om målet faktiskt vore att göra omställningen så fort som möjligt är det direkt kontraproduktivt.

Men ja, kinesiska staten hjälper absolut till finansiellt. Men det gör i stort sätt alla länder som har industrier som är internationellt ledande.

Väst stora problem med just EV/batteriteknik är hur långt före kina är i nuläget. Något som ironiskt nog (men inte helt ovanligt) kommer av att kina tidigt insåg att de hade mikroskopiska chanser att komma ikapp EU/Japan/Sydkorea vad ett gäller ICE-teknik. De gjorde tidigt en gamle på att att batterier var framtiden, de kontrollerar i nuläget den marknaden med järnhand.

Skrivet av martinot:

Med ytterst liten marginal.

Dessutom skall man komma ihåg att BYD säljer mest på sin inhemska kinesiska marknad, och går inte speciellt bra här i Sverige eller Europa. Inte alls populära här. Har sålt under tusen bilar i Sverige under hela 2024 har jag för mig. Vad sålde Tesla i Sverige? Kommer inte ihåg just nu, men det var extremt mycket mer.

Nu vet jag inte vad du anser är "ytterst liten marginal", Q4 2024 sålde BYD ca 20 % fler bilar jämfört med Tesla.
https://www.investors.com/news/china-ev-sales-byd-tesla-price...

Sen behöver Elon distansera sig från Tesla, han är just nu ett rejält sänke då det han blivit går så totalt emot det en stor andel av Teslas fanbase står för. Och det verkar inte bara vara gnäll, det syns i siffrorna

https://efn.se/svenskarna-ratar-tesla-tappar-44-procent
"Under den gångna månaden [jan 2025] har elbilstillverkaren tappat 44 procent av sin försäljning jämfört med föregående år."

Liknade trend syns även i andra EU-länder och även i Kalifornien. Det samtidigt som BYD växer.

Att BYD sålde väldigt dåligt i Sverige (och tror hela EU) 2024 är vad jag förstår en konsekvens av att de inte var nöjd med generalagenten de har här. Planen verkar att de ska sätta upp en egen organisation. De sålde betydligt bättre 2023, men verkar det ha skurit sig med Hedin Mobility Group och planen nu verkar vara att BYD köper de delar av Hedin Mobility Group relevanta för dem. Ovanpå det ska de väl också börjar tillverka bilar i Ungern och Turkiet, vilket lär gör att de rundar tarifferna.

Skrivet av martinot:

Min Opel Ascona 1,6S från -72 drog nog ca 1,5-1,7 liter milen.

Min nuvarande Mini Cooper SE drar ca 1,5 kWh/milen vilket är extremt effektivt och billig körning. Gillar!

Det är just det sista som är den riktiga killer feature hos elbilar, något vi får hoppas att det blir mer fokus på framöver. Men för att totalkostnaden verkligen ska bli bra måste fokus också ligga på att få ut enklare elbilar som kostar väsentligt mindre än de vi ser idag.

Jag postade en video ovan där Hammond kör en manuell Mustang Dark Horse. Jag har inte tänkt köpa en, men tyckte att videon träffade väldigt rätt i hur jag känner kring den typen av bilar: det handlar inte om 0–100 tid, inte om topphastighet eller om hur snabbt man kan köra på en bana. Vissa bilar ger helt enkelt en otrolig känsla, en känsla man kan njuta av 99 % av tiden även i låg hastighet, utan vansinnesacceleration, och där det ändå känns old-school fast fungerar ändå perfekt (som Tremec-manualen med rev-matchning och möjligheten att fullgasväxla).

För samma pengar kan man få t.ex. Kia, ID.7 eller Model Y. Men är inte det lite som, maten kostar 1000kr, vill du ha veggoburgare med sockerfri cola (fri påfyllning) eller en högklassig chili gjord med ghost pepper och en par lager. Den senare är kanske sämre för hälsan, och extremchili är långt ifrån allas smak, men om man gillar den är det på en helt annan nivå!

Jag har tidigare sagt att nästa bil blir en elbil, och är fortfarande planen. Men efter att ha sett fler reviews blir det provkörning av en Dark Horse med manuell låda. I nuläget kör jag rätt lite, cirka 1000 mil per år, så det kvittar om bensinen kostar 25 kr litern och bilen drar 1,25 l/mil (vilket är den blandade förbrukningen för den modellen).

Om man kör så lite är värdeminskningen den absolut största kostnaden, och av någon anledning håller just den här typen av bilar sitt värde extremt bra just nu. Troligtvis för att alla vet att det här med stor sannolikhet är den sista generationen, Challenger, Charger och Camaro har redan gjort sin svanesång, där har vissa moderna varianter ökat i pris på begagnatmarknaden. Det ska bli intressant att se vad som händer 2027 när EU:s "Fit for 55" börjar lägga tvingande avgifter på bensin och diesel…

Om det blir en sådan bil får jag nog skaffa en variant av detta:

…som säger "Jag köpte denna EFTER att Elon gick full retard."

Men en elbil blir det tids nog, den ska ta mig från A till B till så låg kostnad som möjligt. Övrigt är irrelevant (likt min nuvarande bruksbil)! Här går det inte att komma ifrån att Kina är i klar ledning just nu (även om de modellerna inte hittat till EU än). Får se vad fransmännen och tyskarna kommer med i EV-lågprisegmentet!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Dels kräver elbilar mycket mindre service än ICE-bilar, dels behöver det inte vara så dyrt. I många fall räcker det med en vanlig högst normal bärbar dator (inget exklusivt krävs hårdvarumässigt) med rätt programvara.

https://www.dagensps.se/motor/elbilsproblemen-eskalerar-konsu...

Det är elektroniken som förstör för mindre benägenhet för fel. Pajar din skärm i en tesla har du många dyra tusenlappar att betala för att kunna köra bilen även om det inte är något fel på just drivlinan i övrigt. En ny skär och de flesta elektriska komponenterna i elbilar brukara vara rätt dyra.

Det är mjukvaran och koderna som kostar och kan ofta inte fås tag på som privatperson....om du inte betalar de skyhöga avgifterna. Gällar alla bilar idag.

Min bror har en verkstad och det är nästan allid fel på något elektroniskt idag om man borser från vanliga saker som alla bilar har(upphägning, bromsar mm).
Han är ensam på sin lilla verkstad och byter allt men omkodnibgen får kunden fixa själv i de flesta fall.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

BYD pratar om snabbare laddning. Det löser en av nackdelarna med elbilar.

France 24: China EV giant BYD [stock] soars after 5-minute charging platform unveiled
https://www.france24.com/en/live-news/20250318-china-ev-giant...

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

När det nämns tider som 5 min, inkluderar det sekunden från att kabeln ansluts till bilen eller är det när den har rampat upp till maxhastighet? Kan tänka mig att det fulas en del med tiden som anges. Finns det någon som testar detta systematiskt eller någon typ av standard typ WLTP fast för laddtider?

Permalänk
Medlem

Batteritekniken går framåt, tycker även det är bra att man inte bara fokuserar på ett område utan flera.
CATL presenterar 3 olika nya batterityper.
https://alltomelbil.se/catl-visar-nytt-batteri-med-150-mils-r...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Elbilar så klart, alldeles för kort räckvidd på dem.

vart ska du åka?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

vart ska du åka?

Längre än räckvidden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Längre än räckvidden.

Ingen bil mao? Alla biler har ju någon form form räckvidd 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av thesutex:

Skillnaden är väl att en bensinbil som får börjar få slut på räckvidd (d.v.s. tom tank) tar en minut att tanka till fullt igen, på sin höjd, och att infrastrukturen för att tanka bensinbilar är så väl utbyggd att du kan fylla på nästan var som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genomresa:

Skillnaden är väl att en bensinbil som får börjar få slut på räckvidd (d.v.s. tom tank) tar en minut att tanka till fullt igen, på sin höjd, och att infrastrukturen för att tanka bensinbilar är så väl utbyggd att du kan fylla på nästan var som helst.

Ja du har rätt , om man kör 50 mil i obefolkad områden . Är du nära civiliserad områden kan du ladda typ överallt, men ja du får sitta en kvart längre i bilen

Permalänk
Medlem
Skrivet av thesutex:

Ja du har rätt , om man kör 50 mil i obefolkad områden . Är du nära civiliserad områden kan du ladda typ överallt, men ja du får sitta en kvart längre i bilen

Apropå den parallella diskussionen i tråden om att folk vägrar restauranger som kräver en app, går det att ladda sin elbil utan app?

Det har ju skrivits en del om någon ny BYD-bil som kan ladda med 1 MW. Det är inte mycket långsammare än man tankar bensin... Men det lär dröja innan det finns lika många 1 MW-laddare som bensinstationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

går det att ladda sin elbil utan app?

https://alltomelbil.se/ny-lag-ladda-elbilen-med-vanligt-betal...

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Apropå den parallella diskussionen i tråden om att folk vägrar restauranger som kräver en app, går det att ladda sin elbil utan app?

Det har ju skrivits en del om någon ny BYD-bil som kan ladda med 1 MW. Det är inte mycket långsammare än man tankar bensin... Men det lär dröja innan det finns lika många 1 MW-laddare som bensinstationer.

Tesla är plug and play på Tesla SC, enklare en att tanka .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genomresa:

Nja, det stämmer inte helt. Det är sant att det oftast går fortare att tanka en bil, men det är ju extremt få gånger (enbart på väldigt få och långa resor) som det behövs.

Det som är underbart med våra elbilar är att vi slipper att åka och tanka de på macken i tid och otid. Underbart mycket tid man slipper i vardagen med det. Sedan gillar jag våra fossilbilar, men de har sina stora nackdelar (som just att behöva tankas ofta).

Sedan blir det allt fler mackar som försvinner, och vi går mer och mer mot "mackdöden" i Sverige. Speciellt här på landsbygden blir det ett allt större problem i takt med fler elbilar (vilket påverkar oss då vi även har fossilbilar också).

Skrivet av trudelutt:

Det beror på. Tesla har alltid gått att ladda enkelt på deras egna laddnät Tesla SuC. Där räcker det att koppla in laddsladden så sker allt automatiskt. Lättare än att tanka då man inte behöver slänga in bensinkort/betalkort + kod, etc.

Sedan börjar allt fler laddare att få stöd för att betala med betalkort/kreditkort. Men på vissa håll är det fortsatt stök med appar eller laddbrickor. Hatar den skiten, och därför laddar jag mest på Teslas egna nät.

Vad jag dock hatar ännu mer är att det blir allt svårare att parkera nuförtiden utan alla dessa dj-vla parkeringsappar. Ännu värre och tokigare. Snart kan man inte betala med kort på vanliga parkeringar längre. Här går det verkligen åt FEL håll (tvärt emot elbilsladdning som går mer och mer mot rätt håll med att slippa appar).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av thesutex:

På en elbil så klart, roflmao.

Skrivet av martinot:

Nyfiken; vad har du för bilmodell själv i dag?

Vad skulle du uppskatta att du har för praktisk räckvidd på den?

Har två dieselbilar, en Volvo XC70 samt en Peugeot 307.

Volvon har största motorn så den är rätt törstig vid stadskörning. Landsvägskörning, om man håller hastighetsbegränsningarna då, så drar den cirka 0,6-0,7 liter milen. Så en räckvidd på en bit över 100 mil.

Peauegotten drar mycket mindre och har lika stor tank så kanske 120 mil ungefär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Har två dieselbilar, en Volvo XC70 samt en Peugeot 307.

Volvon har största motorn så den är rätt törstig vid stadskörning. Landsvägskörning, om man håller hastighetsbegränsningarna då, så drar den cirka 0,6-0,7 liter milen.

Hade en V70N 2,5T (bensinturbo) innan jag skaffade min första Tela 2019, men riktigt trevlig bil på många sätt och vis. Hade nog den från ca 2006-2018 och tjänade oss väldigt väl. Är nog den bil med de absolut skönaste stolarna för långfärdkörning som jag någonsin haft. Riktigt underbara stolar! Den V70N (och XC70N) var nog lite av "peak Volvo". Då var Volvo verkligen äkta Volvo, och på sin topp kvalitetsmässigt. 👍

Dock så drog den ca 1 liter milen för mig. För stadskörning, då jag kör rätt aktivt, så blev det oftast betydligt mycket högre förbrukning än så.

Körde man extremt snålt och extrem bomull under gaspedalen så kunde man kanske skrämma upp den strax över 90 mil, men i praktiken med normaltung högerfot oftast en räckvidd på ca 65-70 mil vid långkörningar (vid stadskörning, eller mycket accelerationer, klart kortare än så).

Om man räknade blandad körning på min V70N så var det nog snarare ca 55-60 mil som var den praktiska räckvidden.

När jag bytte till min Tesla M3LR så fick jag en något kortare räckvidd, men ändå överraskande bra med runt 45-50 mil. Så i praktiken inte någon jätteskillnad som jag upplever det som.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av thesutex:

Jag vet inte om jag är så förtjust i beskrivningen av hela norra halvan av landet som "ociviliserat".

Skrivet av martinot:

Nja, det stämmer inte helt. Det är sant att det oftast går fortare att tanka en bil, men det är ju extremt få gånger (enbart på väldigt få och långa resor) som det behövs.

Det som är underbart med våra elbilar är att vi slipper att åka och tanka de på macken i tid och otid. Underbart mycket tid man slipper i vardagen med det. Sedan gillar jag våra fossilbilar, men de har sina stora nackdelar (som just att behöva tankas ofta).

Sedan blir det allt fler mackar som försvinner, och vi går mer och mer mot "mackdöden" i Sverige. Speciellt här på landsbygden blir det ett allt större problem i takt med fler elbilar (vilket påverkar oss då vi även har fossilbilar också).

Hur ofta det är ett problem beror ju på hur och var man använder bilen. De som klagar på räckvidden lär ju inte vara de som enbart använder bilen för att åka fram och tillbaka till jobbet i Stockholms län.

Jag har själv en laddhybrid som främst används för jobbpendling, där räckvidden på el räcker nästan hela vägen, och jag tycker också att det är extremt bekvämt att slippa bry sig om drivmedlet. Men när jag drar norröver för att t.ex. hälsa på familj eller tillbringa litet tid i sommarstugan är jag rätt glad att ha en bensinmotor i bilen också.

Räckviddsproblemet blir ju mindre och mindre över tid, i takt med att infrastrukturen byggs ut och nya modeller klarar sig allt längre mellan laddningar, men än är det inte borta - och detsamma gäller laddtiderna. Det jag invände mot var ju:

Skrivet av thesutex:

... Och jämförelsen är ju inte proportionerlig. I praktiken är räckvidd inte ett problem över huvud taget, oavsett var man kör, för en bensinbil. Man kan få tag på bensin i princip överallt, och skulle man ha för vana att åka fram och tillbaka över ett kalfjäll utan mack kan man dessutom ta med sig bensindunkar för påfyllning. När man väl fyller på är tidsinsatsen en minut på sin höjd - inga väntetider p.g.a. köer till de två påfyllningspunkter som finns på orten, och ingen påfyllningstid att tala om heller. Har du pengar på kontot, så har du räckvidd kvar på bensinbilen, i princip helt krångelfritt.

Så är det inte för elbilar (ännu) - hur krångligt det är att återställa räckvidden beror på hur och var du kör.

Permalänk
Medlem

Ny studie: Avgaser inte längre största utsläppsboven
Avgaser är inte längre den största orsaken till partikelföroreningar. En ny studie visar att slitage från däck och bromsar är den största utsläppsboven i städer. Nu föreslås att fokus inte enbart riktas mot omställning till elfordon.
https://www.di.se/hallbart-naringsliv/ny-studie-avgaser-inte-...

Ändå ska elbilar undantas "miljözoner".... jaja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Ny studie: Avgaser inte längre största utsläppsboven
Avgaser är inte längre den största orsaken till partikelföroreningar. En ny studie visar att slitage från däck och bromsar är den största utsläppsboven i städer. Nu föreslås att fokus inte enbart riktas mot omställning till elfordon.
https://www.di.se/hallbart-naringsliv/ny-studie-avgaser-inte-...

Ändå ska elbilar undantas "miljözoner".... jaja

Det beror ju delvis på att antalet elbilar ökat, därför har utsläppen från avgaser minskat så att en elbil får köra i en miljözon är ju helt korrekt.
Sen dom flesta elbilarna bromsar i huvudsak med motorn, sk regenerativ bromsning, mekanisk bromsning på en elbil är ju först då den regenerativa inte räcker till och det krävs oftast högre hastighet än vad som kör i städer eller en panikbromsning.
Däckslitage är något alla bilar har oavsett drivmedel och det är ju något framförallt däcktillverkarna måste titta på.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av MacAllan:

Det beror ju delvis på att antalet elbilar ökat, därför har utsläppen från avgaser minskat så att en elbil får köra i en miljözon är ju helt korrekt.
Sen dom flesta elbilarna bromsar i huvudsak med motorn, sk regenerativ bromsning, mekanisk bromsning på en elbil är ju först då den regenerativa inte räcker till och det krävs oftast högre hastighet än vad som kör i städer eller en panikbromsning.
Däckslitage är något alla bilar har oavsett drivmedel och det är ju något framförallt däcktillverkarna måste titta på.

Från originalartikel (tyska, översatt till engelska här)

"According to the study, in 2022, PM2.5 pollution in Europe exceeded the limits recommended by the World Health Organization (WHO) for over 96 percent of the population. While traditional exhaust emissions are declining due to electrification and regulation, NAEs are rising in cities such as London, Milan, and Barcelona, ​​accounting for between 68 and 88 percent of traffic-related PM10 emissions and up to 78 percent of PM2.5 emissions. NAEs not only worsen air quality but also pollute water and soil, raising concerns about long-term ecological damage and microplastic accumulation."

"Electric cars often produce more particulate matter on the road because their heavy batteries result in greater vehicle weight. This increases tire wear, especially during acceleration, cornering, and braking. While recuperation, i.e., deceleration using the engine, reduces brake dust, the additional wear usually outweighs the effect. Therefore, under real-world conditions, electric cars often emit more particulate matter than combustion engines."

Även för moderna ICE-bilar kommer bara en rätt liten andel av PM2,5 från avgasröret och väldigt liten andel av PM10 kommer därifrån. För ICE kommer en större andel från bromsar då de inte har regenerativ bromsning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genomresa:

Jag har själv en laddhybrid som främst används för jobbpendling, där räckvidden på el räcker nästan hela vägen, och jag tycker också att det är extremt bekvämt att slippa bry sig om drivmedlet. Men när jag drar norröver för att t.ex. hälsa på familj eller tillbringa litet tid i sommarstugan är jag rätt glad att ha en bensinmotor i bilen också.

kört elbil två år nu, funkar fint på vintern och jag kör regelbundet 100mil+ utan problemer på vinter och sommar genom fjell och obefolkade ställen. kräver bara att man får stanna en kvart här och där på vägen för at toppa upp lite. Sure, jag kan inte köra 100 mil i sträck, och det tar kanskje 40 min längre, men jag gick från 15-20k i året på bensin til 3-4 k i el.

ladda langs vägen er ju nått man bara gör när man måste, man laddar hemma annars, annars kan man liksågodt ha en dinosaursoppabil. for the vast majority funkar elbil utmärkt, men alla elbilstvekare ska alltid påpeka dessa udda usecases som et bevis på att elbilar inte funkar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av thesutex:

men alla elbilstvekare ska alltid påpeka dessa udda usecases som et bevis på att elbilar inte funkar..

Min poäng är väl snarare att det går att ha en mer nyanserad hållning än "elbilar är totalt oanvändbara" eller "elbilar är alltid bäst i alla lägen" - och det jag svarade på handlade ju om räckviddsproblemet, där den andra användaren sade att alla bilar har samma räckviddsproblem. Det är helt enkelt inte en korrekt beskrivning av läget, eftersom räckvidd i praktiken inte är ett problem för bensinbilar, medan det fortfarande är ett problem ibland för elbilar.

Jag tycker att jag har varit rätt tydlig med att det också finns fall när det inte är ett problem - men att det över huvud taget existerar fall där problemet existerar är unikt för elbilar. Sedan tror jag inte att vi är överens om vad som är ett "udda usecase", men det handlar ju bara om vilka referensramar vi har på var sitt håll.