Fick paket från Aliexpress med skräp som ingen har beställt

Permalänk
Medlem

Fick paket från Aliexpress med skräp som ingen har beställt

Igår kom ett paket från Aliexpress till mitt utlämningsställe. Jag har inget minne av att jag har beställt något nyligen men hämtade ut det ändå, kanske hade jag missat att någon produkt saknades i tidigare beställning (senaste gjordes i april)?

Men det var "skräp". I en liten svart plastpåse låg en kartong som visade en mus på bilden, i denna kartong låg en väldigt liten musmatta och en bit järn/aluminium eller vad det är för något. Det var allt.

Jag har svårt att tro att någon har beställt just det här överhuvudtaget och ingen har beställt det till mig på skämt eller liknande.

Det är heller ingen produkt som någon försäljare hoppas få gratisbetyg på med tanke på att innehållet är skräp.

Har någon varit med om det här tidigare? Att det skickas ut skräp på random utan anledning?

Min datormus är med på bilden för skala.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Säljaren på AliExpress verkar hålla på med bedrägerier och har råkat skicka paketet till fel adress av någon anledning.

Du kan ju se det som att du fått en gratis pappersvikt.

Permalänk
Medlem

bara att hoppas på att det där är rent silver då 😂

Oklart vad det är för material, men det kan finnas något skrotvärde i den där

@nu1mlock du kan utesluta aluminium om den är magnetiskt. Sedan kan du väga och mäta för att få fram densitet och på så vis luska fram vad det är, om den nu inte är ihålig..

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Igår kom ett paket från Aliexpress till mitt utlämningsställe. Jag har inget minne av att jag har beställt något nyligen men hämtade ut det ändå, kanske hade jag missat att någon produkt saknades i tidigare beställning (senaste gjordes i april)?

Men det var "skräp". I en liten svart plastpåse låg en kartong som visade en mus på bilden, i denna kartong låg en väldigt liten musmatta och en bit järn/aluminium eller vad det är för något. Det var allt.

Jag har svårt att tro att någon har beställt just det här överhuvudtaget och ingen har beställt det till mig på skämt eller liknande.

Det är heller ingen produkt som någon försäljare hoppas få gratisbetyg på med tanke på att innehållet är skräp.

Har någon varit med om det här tidigare? Att det skickas ut skräp på random utan anledning?

Min datormus är med på bilden för skala.

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

För att svara på din fråga så nej, jag har inte varit med om det

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Läs "Scam #090": https://www.reddit.com/r/Aliexpress/comments/hlk157/common_sc...

Förmodligen är detta anledningen till varför du fick paketet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0nster:

Läs "Scam #090": https://www.reddit.com/r/Aliexpress/comments/hlk157/common_sc...

Förmodligen är detta anledningen till varför du fick paketet.

Intressant läsning, tack!

Citat:

Scam #090: Received item that I didn't order (brushing scam)

You received an item that you never ordered. You can't find any order in your account that the package could belong to.

Most likely this is the infamous brushing scam. Sellers create fake orders for their store so that they can leave fake positive reviews. To deceive Aliexpress on these fake orders, they need to ship something to somebody. So they pick your address and ship something really cheap.

You can't do anything about this, except perhaps enjoy the item they send you.

Så det är bara att njuta av min nya musmatta och biten aluminium eller vad det är.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

Kolla så inte biten är väldigt radioaktiv.

Visa signatur

//

Permalänk
Medlem
Skrivet av strongliquid:

Det tror jag nog inte men har inget sätt att mäta på ändå.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Sötast
Skrivet av nu1mlock:

Intressant läsning, tack!

Så det är bara att njuta av min nya musmatta och biten aluminium eller vad det är.

Bjuder 1800+frakt för metallbiten!

scammern hade blivit så ledsen om han sett det haha

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Bjuder 1800+frakt för metallbiten!

scammern hade blivit så ledsen om han sett det haha

Dold text

Alla bud är bindande enligt Traderas regler!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Säljaren på AliExpress verkar hålla på med bedrägerier och har råkat skicka paketet till fel adress av någon anledning.

Du kan ju se det som att du fått en gratis pappersvikt.

Han borde akta sig, den kan vara full av förbjudna kemikalier osv..

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

När folk i tråden har kommit fram till att det troligen har skickas åt någon person som håller på med något skumt. Så ska du självklart inte använda musen eller dens reviver till någon vettig dator.
Se det lite som en person som du misstänker är lite skum bjuder dig på en godisbit.

Vad du ska göra är en bra fråga, försöka kontakta Alienexpress och fråga dem är väl korrekt metod.

Det skickades aldrig någon mus. Bara en musmatta och en metallbit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strongliquid:

Han skulle även kunna kolla hårdhet, metallurgisk sammansättning, sträckgräns och brottgräns när han ändå håller på.
Edit: Glöm inte slagseghet också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Alla bud är bindande enligt Traderas regler!

Står inte vad de 1800 syftar på, 1800 sandkorn? 1800 riskorn?

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Det skickades aldrig någon mus. Bara en musmatta och en metallbit.

Jag läste för snabbt. Då var paketet väldigt skumt.
Det är liknande orsaker jag ogillar att handla online från okända butiker, detta ärende tar ju lite tid, där många har brist av tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

Han borde akta sig, den kan vara full av förbjudna kemikalier osv..

...eller så är det en ny form av godis. Finns bara ett sett att testa det.

Permalänk
Medlem

Metallen skall förställa vikt så kartongen väger lite mer än vad en musmatta gör.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller