Sur, Ledsen, Galen?! Skriv av er här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

En liten skada i form av ett par små repor och en extremt ytlig buckla + några repor på en löstagbar trim på bildörren och märkesverkstaden vill ha 9500 kronor för detta jobb. Höll på nästan trilla av stolen.

Ingen försäkring som kan täcka det?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS TUF Gaming B850-Plus WIFI - Asus ROG 5080 Astral - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - Noctua NH-D15 G2 - NZXT C1200 - Antec Flux

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

Ingen försäkring som kan täcka det?

Nej, kör halvförsäkring. Hade hoppats på vagnskadegarantin men den täcker bara om man anmäler skadan inom 6 månader, något som jag inte visste om tyvärr, men nu vet man i alla fall. Har inga problem att betala för att få skadan fixad, det ska göras men jag förstår inte hur det kan kosta 9500 kronor. Kommer aldrig köra till en märkesverkstad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Nej, kör halvförsäkring. Hade hoppats på vagnskadegarantin men den täcker bara om man anmäler skadan inom 6 månader, något som jag inte visste om tyvärr, men nu vet man i alla fall. Har inga problem att betala för att få skadan fixad, det ska göras men jag förstår inte hur det kan kosta 9500 kronor. Kommer aldrig köra till en märkesverkstad.

De måste lacka om hela skärmen och försöka matcha mot resterande som antagligen blivit lite solblekt med åldern. Det är ganska mycket jobb att slipa fylla slipa och så vidare

Permalänk
Medlem

Lite ångest för att jag blev uppsagd från jobbet förra månaden pga. arbetsbrist. Efter mååånga år.
Har dock extremt lång uppsägningstid, så det är ju bra.

Något mer positivt är att jag träffat en tjej och vi klickat extremt bra!
Dessutom har jag tjänat ca en halv månadslön i intäkter på min sida denna månad vilket är typ 200 % ökning i revenue sedan tidigare månader.

Så ja lite positivt känns det!

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 5700x - 32 - 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av AllMessedUp:

Lite ångest för att jag blev uppsagd från jobbet förra månaden pga. arbetsbrist. Efter mååånga år.
Har dock extremt lång uppsägningstid, så det är ju bra.

Något mer positivt är att jag träffat en tjej och vi klickat extremt bra!
Dessutom har jag tjänat ca en halv månadslön i intäkter på min sida denna månad vilket är typ 200 % ökning i revenue sedan tidigare månader.

Så ja lite positivt känns det!

Hamstra, spara pengar, älska för fullt, sök 🔎 ett annat jobb.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Hedersmedlem

Bredband2 har köpt upp operatören jag haft till fibern i sommarstugan.
Prishöjningar givetvis, men såg ändå ut att vara minst sämsta alternativet tills... 29 :- fakturaavgift för E-faktura.

Blev en annan operatör.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Vi barnen hade för ett år sen överaska morsan med en paris resa till disney world. Har varit en av hennes drömmar o besöka. Och nu skulle det bli hennes 60-års present. Hela familjen, barn o barnbarn.

Nåjaa, dagen före resan fick dottern feber. Å vi fick lämna hemma. Som ensamstående för man skippa mycke evemang, då inte skötare alltid går å årdna.

Har tröstshoppat ett u4 nätvärk ställning med tillbehör. Å hitta en 3 månader gammal Zyxel Nebula XMG1915-10EP Poe++ för bra pris. Skall sätta upp nå ip kameror i sommar å möjligör 2st 10Gbit anslutning på samma gång.

Men ändå sur, sånhär resa kommer knappast komma igen.

Visa signatur

Gaming: i7 13700k | 3080 Tuf oc | 32gb | 2TB nvme | Evga 1000 P2

HTPC: 3400g | 16gb | 250gb nvme

NAS: 12600k | 32gb | 512gb ssd | 2x1TB nvme | 3x16TB exos

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Har åkt på diagnosen perikardit, alltså inflammation och vätska i hjärtmuskelns hinna. Vilket innebär medicinering och träningsförbud.

Återbesök om en vecka. Har det inte löst sig till dess kommer träningsförbudet förmodligen utökas till månader. Vilket är riktigt surt när man tränar +10 timmar i veckan, och har ett planerat tävlingsår.

Uppföljning på detta då.

Tre månader senare så har jag återhämtat mig så gott som fullständigt. Det har varit rätt surt att inte få göra någon form av pulshöjande aktivitet överhuvudtaget. Men tacksamt nog kommer fysiska förmågan tillbaka snabbt. 👍

Permalänk
Moderator
Moderator

Jag har rensat ut en diskusson av väldigt personlig natur som inte riktigt platsar inom SweClockers väggar (§ 1.3), särskilt inte då två inblandade parter nu skrivit inlägg och resultatet inte kan bli annat än publik kalabalik.

Trådens syfte är nobelt och det är ofta konstruktivt att kunna skriva av sig, men det blir väldigt problematiskt när man skriver utlämnande om andra personer än en själv. Svåra situationer uppstår, men SweClockers är ett offentligt forum och det är få människor som uppskattar att få sitt personliv exponerat mot allmänheten.

Att skriva om sig själv är alltså acceptabelt, att skriva personligt om andra är inte det.

- MOD

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag är på så OERHÖRT bra humör. Jätteglad!

För några veckor sedan ringde jourtelefonen mitt i natten mot fredag. Har sömnproblem, så gott som omöjligt för mig att somna så där var den natten ruinerad. Hade ingenting med oss att göra så jag tänkte ajja, någon som ringde fel. Sånt som händer. Andra natten samma sak, två samtal. Frågade andra personen vilket företag han skulle nå och försökte sedan kontakta företaget men ingen telefontid på helgerna och något journummer (hahaha SKOJ!) kunde jag inte hitta. Kastade iväg ett trevligt mail och bad till alla jäkla gudar att det skulle läsas. Nope.
Måndag var första maj .. inget svar eller telefontid. Samma sak den natten. Tisdag fick jag svar och det var löst natten till onsdag.

Vad F*N tror ni hände i lördagsnatt denna helg? Telefontiden öppnar om 32 minuter. Oj oj OJ vad jag är glad.

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Medlem

Jag är lite ledsen över det jättejobbiga i-världsproblemet att jag nu har konfigurerat datorn så som jag vill ha den. Den har alla komponenter som jag vill ha, den är snygg, har acceptabla temperaturer och klarar lätt alla spel jag vill spela, inget OS som krånglar med något.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Jag är lite ledsen över det jättejobbiga i-världsproblemet att jag nu har konfigurerat datorn så som jag vill ha den. Den har alla komponenter som jag vill ha, den är snygg, har acceptabla temperaturer och klarar lätt alla spel jag vill spela, inget OS som krånglar med något.

Ähh, installera om och börja från början vet ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edd1e:

Jag är på så OERHÖRT bra humör. Jätteglad!

För några veckor sedan ringde jourtelefonen mitt i natten mot fredag. Har sömnproblem, så gott som omöjligt för mig att somna så där var den natten ruinerad. Hade ingenting med oss att göra så jag tänkte ajja, någon som ringde fel. Sånt som händer. Andra natten samma sak, två samtal. Frågade andra personen vilket företag han skulle nå och försökte sedan kontakta företaget men ingen telefontid på helgerna och något journummer (hahaha SKOJ!) kunde jag inte hitta. Kastade iväg ett trevligt mail och bad till alla jäkla gudar att det skulle läsas. Nope.
Måndag var första maj .. inget svar eller telefontid. Samma sak den natten. Tisdag fick jag svar och det var löst natten till onsdag.

Vad F*N tror ni hände i lördagsnatt denna helg? Telefontiden öppnar om 32 minuter. Oj oj OJ vad jag är glad.

Du får nog ge lite context här? Jag fattar verkligen ungefär ingenting av din text?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Amazon har kört både tolkiens och robert jordans verk i avgrunden. med att producera "minimum viable product" av serierna. osannolikt att mainstream media vågar ta i sofistikerade fantasyverk igen under min livstid. Vilka möjligheter det fanns att visa upp vilka mästerverk det är. inte bara böcker för barn.
rop kallas största floppen i tvns historia. men ändå kontrakt på 5 säsonger som måste göras.
wot fick inte chansen att verkligen få blomma ut.

Besviken. känsla av tomhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Du får nog ge lite context här? Jag fattar verkligen ungefär ingenting av din text?

Läst igenom mitt inlägg ett par gånger nu och jag kan bara hålla med dig, hah. Humöret var uruselt och sömnen sämre. Har nog svårt med att formulera mig på ett vettigt sätt i normala fall så jag borde inte försökt mig på att skriva någonting i det tillståndet. Uselt inlägg, skäms över det, kan bara be om ursäkt. :/

Nytt försök!

Jag och sambon blev väckta av att jourmobilen ringde, någon som ringt fel, sånt som kan hända! Andra natten händer det igen och jag frågar vad/vem personerna försöker nå, visar sig vara ett företag jag aldrig har hört talas om. Detta fortsätter resten av helgen.

Ringer upp företaget och förklarar vad som hänt, personen ser rätt omgående att någon skrivit en siffra fel i ett av deras system. Hen bad så mycket om ursäkt och skulle meddela ansvarig för korrigering.

Sen hände det igen förra helgen. Fick runt nio timmars sömn (så gott som omöjligt för mig att somna om efter uppvak) på fyra dygn. Ville/behövde ventilera ut någonstans för att lugna ner mig innan jag ringde upp dem. Kom då (tyvärr) ihåg denna tråd vilket resulterade i ordsörjan ovan.

OT rant:

Anstränger mig rätt mycket för att mina inlägg ska bli någotsånär läsbara och sammanhängande men det händer att jag misslyckas totalt. Oerhört lätt för mig att tappa den där röda tråden. Ska framöver försöka undvika att bara spy upp ett inlägg om jag inte har den energi/tid som krävs för att göra innehållet någorlunda läsligt.)

Dold text

Uppskattar att du kritiserade inlägget, behövde ta mig en funderare gällande detta. Tack och trevlig helg!

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Medlem

Följde med lite spontant systern och hennes son till Grönalund igår för att se Kaj(bada bastu). Jag bor precis i närheten av gröna lund så jag tänkte Why Not.

Väl i kön, som inte var speciellt lång så blev vi uppmanade att köpa inträdesbiljetterna via deras hemsida..
Entrébiljetterna var slut, och det enda som gick att köpa vara grönalundkortet.... för dubbelt så mycket...

Hur fan kan digitala Inträdesbiljetter ta slut, men att det går att köpa Grönankortet och på det sättet få inträde??

Känns som man blev lurad, och att detta är en taktik för att dega in så mycket som möjligt.....

Aja...

Edit: Juste...

Efter att jag köpt kortet, så var det ingen som kollade min biljett utan jag gick bara rätt in...
Kunde kommit in gratis ><

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 5700x - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

Dumma arbetslösa muppar som står och spränger fyrverkerier mitt under natten och tills det blir morgon, räcker inte med nyårsafton, ofta flera dagar där också, men minst två hela veckor till numera vid sommaren. Som om man uppnåt något märkvärdigt med att ha blivit klar med en utbildning och festandet med utspringet inte räcker. Och de som fortsätter enda in till denna veckan, vad har de gått ut, grundskolan eller? 9:an, ska det festas över? Eller är det årskurs 1, hade inte förvånat mig heller.

Borde vara olagligt med fyrverkerier ändå.

Permalänk
Medlem

Väntat i tre jävla veckor på en airbrush, vet att det var beställningsvara skulle vara 14 dagar men blev tre.

Ahja glad då den skulle komma igår!
"Försenad leverans på DHL centret och okänd orsak".

Jaha?
Ahja det kom idag istället, "dhl repacked"

Öppnar lådan, allt i är mosat, min airbrushkartong är krossad och saknas en produkt. Lagom kul att dra igång den här reklamationen,man har nu hört skräckstories men får hoppas det hanteras bra...

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Väntat i tre jävla veckor på en airbrush, vet att det var beställningsvara skulle vara 14 dagar men blev tre.

Ahja glad då den skulle komma igår!
"Försenad leverans på DHL centret och okänd orsak".

Jaha?
Ahja det kom idag istället, "dhl repacked"

Öppnar lådan, allt i är mosat, min airbrushkartong är krossad och saknas en produkt. Lagom kul att dra igång den här reklamationen,man har nu hört skräckstories men får hoppas det hanteras bra...

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Jag beklagar sorgen. 🤗
Jag hopas *verkligen* att de hanterar reklamationen som sig bör.
Det tråkiga infaller när / om post / säljare påstår att Den helige ande har levererat 🚛 paketet och att inga fel har begåtts.

Men för din skull och din hälsas skull hoppas jag Verkligen att de tar sitt ansvar.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Skrivet av rwkk:

Dumma arbetslösa muppar som står och spränger fyrverkerier mitt under natten och tills det blir morgon, räcker inte med nyårsafton, ofta flera dagar där också, men minst två hela veckor till numera vid sommaren. Som om man uppnåt något märkvärdigt med att ha blivit klar med en utbildning och festandet med utspringet inte räcker. Och de som fortsätter enda in till denna veckan, vad har de gått ut, grundskolan eller? 9:an, ska det festas över? Eller är det årskurs 1, hade inte förvånat mig heller.

Borde vara olagligt med fyrverkerier ändå.

Det är inte lagligt att skjuta raketer året runt längre. Jag tror reglerna idag ligger i ordningslagen på kommunnivå.

Annars tar du upp en intresserant ämne. I princip alla i Sverige kan göra dumheter, väldigt många arbetar dock så mycket så även om viljan finns så saknas orken. Så om folk bara arbetade mer så skulle de inte orka göra lika många dumheter.

Permalänk
Medlem

Lite purken på mig själv att jag inte kollade reparationerna på bilen innan jag åkte på ombesiktning. Hade varit så enkelt att kolla....
Istället för att vänster bromsljus inte funkar så lyser nu bromsljusen konstant.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa lägenhet rätt snart då hyrorna bara fortsätter uppåt. Problemet är att det bara är jag som har fast jobb så blir ju riskabelt om lånet bara ska stå på mig? Sambon blir klar nästa år med studierna så kanske bäst att vänta? Många tycker man är galen som fortfarande bor i hyresrätt, men vad ska man göra om ekonomin inte är stabil nog? Kanske är det jag som är för feg som inte vågar ta risker.

En positiv aspekt är i alla fall att jag inte har några lån alls kvar.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 9070 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Funderar på att köpa lägenhet rätt snart då hyrorna bara fortsätter uppåt. Problemet är att det bara är jag som har fast jobb så blir ju riskabelt om lånet bara ska stå på mig? Sambon blir klar nästa år med studierna så kanske bäst att vänta? Många tycker man är galen som fortfarande bor i hyresrätt, men vad ska man göra om ekonomin inte är stabil nog? Kanske är det jag som är för feg som inte vågar ta risker.

Tar ni lån tillsammans så är ni solidariskt betalningsskyldiga. Dvs om hon inte kan betala så måste du göra det.

Köper du bostaden själv men för gemensamt bruk så kan hon ha visst anspråk på den - kolla med en jurist.
Även om i när förälskade idag så kan ju vad som helst hända i framtiden - och att ha allt sådant här utrett i förväg är ju ärligast mot er båda.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U4025QW 40" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 11 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Kaos. Företaget jag var anställt av kursade och det var ca 2 mån utan lön men som tur var är det löst tillfälligt iaf.
Mycket stress med detta, föräldrar som vart sjuka och sen klämt in ett motorbyte i bilen mitt i smeten.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Hyresrätt är absolut inte fel. Framförallt så är ni mer flyttbara om ni har hyresrätt. Sambon kanske måste flytta för att hitta ett jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Kaos. Företaget jag var anställt av kursade och det var ca 2 mån utan lön men som tur var är det löst tillfälligt iaf.
Mycket stress med detta, föräldrar som vart sjuka och sen klämt in ett motorbyte i bilen mitt i smeten.

Har du fått ut på lönegarantin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Har du fått ut på lönegarantin?

Nej.
Konkursförvaltarna sätter sig på tvären iom att vi inte haft kontrakt för de senaste två åren, vilket är slarv från arbetsgivaren.
Måste kolla med skatteverket så skatten har dragits. Har tillfällig anställning av paraplybolaget som löst lönen tills vidare.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

De höjer och höjer...

Skrivet av magma86:

Jag skaffade BR så fort jag kunde...hyresvärden bara höjer och höjer... Tänk Dig att betala 200-300:- varje år i höjning utan någon extra ansträngning för hyresvärden...:/ 😑

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Jag beklagar sorgen. 🤗
Jag hopas *verkligen* att de hanterar reklamationen som sig bör.
Det tråkiga infaller när / om post / säljare påstår att Den helige ande har levererat 🚛 paketet och att inga fel har begåtts.

Men för din skull och din hälsas skull hoppas jag Verkligen att de tar sitt ansvar.

Företaget jag beställde av ifrån skickade nytt direkt, de ansåg produkterna förbrukade av skadan de kunde ha tagit då det var skrot. Så de skickaded direkt, så verkligen snyggt hanterat. De skapade reklamation mot DHL och tackade för bilderna vilket hjälper dem, så löste sig faktiskt! Vet det kan bli långdraget.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Tar ni lån tillsammans så är ni solidariskt betalningsskyldiga. Dvs om hon inte kan betala så måste du göra det.

Köper du bostaden själv men för gemensamt bruk så kan hon ha visst anspråk på den - kolla med en jurist.
Även om i när förälskade idag så kan ju vad som helst hända i framtiden - och att ha allt sådant här utrett i förväg är ju ärligast mot er båda.

Skrivet av slipbit:

Hyresrätt är absolut inte fel. Framförallt så är ni mer flyttbara om ni har hyresrätt. Sambon kanske måste flytta för att hitta ett jobb.

Skrivet av Radovic:

Jag skaffade BR så fort jag kunde...hyresvärden bara höjer och höjer... Tänk Dig att betala 200-300:- varje år i höjning utan någon extra ansträngning för hyresvärden...:/ 😑

Precis, har gått upp 1700 kr sedan jag flyttade in 2019. Bevakar hemnet dagligen och planerar att gå på några visningar.

Ja, höjningar görs utan att standarden på lägenheten går upp, istället menar hyresvärden på att de extra kostnaderna beror på sophämtning och dylikt. Finns ju såklart 18-20 kvadratmeter för under 1000 kr i avgift i månaden, men lite väl smått för två personer kanske

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 9070 xt