Lämplig ersättare till avsomnade Chromecast?

Permalänk
Medlem

Lämplig ersättare till avsomnade Chromecast?

Jag har äntligen bytt bort tjockTV:n i stugan mot en modernare platt sak, trots att jag har sagt att jag inte skulle göra det förrän tjockTV:n lägger av! 😋 Det skulle sitta fint med en Chromecast i TV:n (som inte är en smart-TV men den har en HDMI-kontakt till ex.-vis en Chromecast), men de säljs ju inte mer om jag inte får tag i en i andra hand! 😒 Jag har googlat efter värdiga ersättare som inte kostar allt för mycket, men vill höra vad ni Sweclockare rekommenderar? Eller kanske det finns nån "kina-sida" som säljer värdiga kopior? Den behöver kunna det en Chromecast kan, dvs casta från luren eller laptopen till TV:n, utan en massa annat lull-lull. Visst skulle jag kunna bära med mig den Chromecast jag har i lägenheten när jag åker till stugan, men det vore smidigast att slippa.

Permalänk
Medlem

Kolla om du hittar någon beg ccgtv HD/4K vilken som passar bäst.
Kanske en Xiaomi TV Box S?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Nvidia Shield

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 7800X3D | Arctic Freezer II 420 | 6x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Asus B650 ProArt Creator | 32Gb Corsair Vengeance 6000Mhz CL30| Samsung 990 Pro 2+1TB | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

https://www.netonnet.se/art/tv/mediaspelare/xiaomi-tv-stick-4...

Billigaste lösningen? fungerar helt ok gör det med.

Köp inte FHD versionen den är inget att ha, 4k versionen är lite vassare.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Google TV Streamer.

Btw, du sålde Tjock TVn och inte kastade den va? Finns en marknad för retro-tjocktv.

Permalänk
Medlem

En sån här kanske https://www.amazon.se/-/en/140/dp/B0CTKNYJP3?th=1
458 SEK

Permalänk
Medlem

thomson har streamingboxar/stickor som verkar fått goda recensioner. finns olika modeller för olika plånböcker googla thomson streaming.

https://tv.mythomson.com/Products/Streaming-Devices/

Permalänk
Medlem

Så som du beskriver det tycker jag att det låter som att du ska köpa en Chromecast helt enkelt. 🙂
Det ställer av dem på typ Blocket och Tradera.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knorkas:

Jag har äntligen bytt bort tjockTV:n i stugan mot en modernare platt sak, trots att jag har sagt att jag inte skulle göra det förrän tjockTV:n lägger av! 😋 Det skulle sitta fint med en Chromecast i TV:n (som inte är en smart-TV men den har en HDMI-kontakt till ex.-vis en Chromecast), men de säljs ju inte mer om jag inte får tag i en i andra hand! 😒 Jag har googlat efter värdiga ersättare som inte kostar allt för mycket, men vill höra vad ni Sweclockare rekommenderar? Eller kanske det finns nån "kina-sida" som säljer värdiga kopior? Den behöver kunna det en Chromecast kan, dvs casta från luren eller laptopen till TV:n, utan en massa annat lull-lull. Visst skulle jag kunna bära med mig den Chromecast jag har i lägenheten när jag åker till stugan, men det vore smidigast att slippa.

Jag har en chromecast ultra? som du kan få om du pyntar för frakten.
Jag vet inte vad den klarar, det var ett tag sedan jag använde den men den fungerade fint sist.

https://imgur.com/a/d7DaAR0

Visa signatur

En god och ädel man bör avhålla sig från varje som helst kontakt med arbetslivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

https://www.netonnet.se/art/tv/mediaspelare/xiaomi-tv-stick-4...

Billigaste lösningen? fungerar helt ok gör det med.

Köp inte FHD versionen den är inget att ha, 4k versionen är lite vassare.

Denna körde jag på när jag stod inför samma dilemma, jag är nöjd.

Dock verkar man inte kunna casta Netflix längre utan att vara inloggade på Netflix på stickan? Iaf på denna är det så, men vad jag förstod är det Netflix som spärrar? Kan vara värt att notera inför köp om det är viktigt.

Visa signatur

[Deepcool Quadstellar Infinity] [AMD 7800X3D] [Gigabyte RTX 3080 Ti VISION OC 12G] [ASUS TUF GAMING X670E-PLUS] [Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB] [Samsung 990 Pro 2TB] [Corsair RM850X V2 White] [Phanteks Glacier One 360D30 White] [LG OLED48C2] [iFi Audio ZEN DAC v2] [Philips Fidelio X2HR]

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Google TV Streamer.

Btw, du sålde Tjock TVn och inte kastade den va? Finns en marknad för retro-tjocktv.

Jag har varken sålt eller kastat den ännu, den står undanstoppad i ett hörn i stugan. Men tack för påminnelsen. Var säljer man lämpligast en sån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knorkas:

Jag har varken sålt eller kastat den ännu, den står undanstoppad i ett hörn i stugan. Men tack för påminnelsen. Var säljer man lämpligast en sån?

De populära ställena, tradera, sweclockers marknad o.s.v.

Permalänk
Medlem

Apple TV (HD eller 4K)
Lämplig för dig som har iPhone, iPad, Mac.
Stöd för AirPlay (spegla skärm), appar, fjärrkontroll, Siri.
Väldigt stabil och snabb.
Nackdel: Dyr.

Amazon Fire TV Stick (4K, 4K Max)
Prisvärd och snabb.
Bra stöd för appar: Netflix, SVT Play, Viaplay, HBO Max etc.
Stöd för skärmspegling (med viss begränsning, beroende på enhet).
Nackdel: Inte lika integrerad med Google-tjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berduf:

Jag har en chromecast ultra? som du kan få om du pyntar för frakten.
Jag vet inte vad den klarar, det var ett tag sedan jag använde den men den fungerade fint sist.

https://imgur.com/a/d7DaAR0

Ja för katten, det är klart jag pyntar ut för den! Jag har skickat meddelande till dig (hoppas jag gjorde rätt).

Permalänk
Medlem

Apple TV är överlägsen, jag har använt båda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemongen:

Apple TV är överlägsen, jag har använt båda.

Håller med. Använder fortfarande 4K från 2017. Kommer uppgradera när den nya Apple TV 2025 lanseras.
https://weloveapple.se/blogs/news/ny-apple-tv-4k-hvornar-kan-...

Permalänk
Medlem

Ha med detta i bakhuvudet när du väljer. Plocka inte något noname bara för att det är billigt om du inte kan leva med malware.

https://youtu.be/1vpepaQ-VQQ?si=Tu8es8DfGrFrwiH4

Jag har gillat Nvidia Shield som fan, men de kostar lite. Tillverkas de fortfarande? Det är ju dock Android TV, inte bara något att casta till.

Nvidia shield är tydligen värdelös om man uppdaterar till Android 11 på den. För svag hårdvara.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Håller med. Använder fortfarande 4K från 2017. Kommer uppgradera när den nya Apple TV 2025 lanseras.
https://weloveapple.se/blogs/news/ny-apple-tv-4k-hvornar-kan-...

Den där hemsidan skriker AI slop...

Citat:

Enligt en ny rapport kan vi förvänta oss att nya Apple TV 4K kommer att lanseras 2025. Låt oss dyka in i vad vi kan förvänta oss av nästa stora språng i Apple TV.

???

Jaha

Permalänk

Utan tvekan Nvidia Shield visst den har några år på nacken nu men fortfarande bästa streaming/mediaspelaren som finns i dagsläget. Dessutom kommer dom med regelbundna uppdateringen senaste så sent som för nån vecka sen.

Permalänk
Medlem

NVIDIA Shield är fortfarande bäst. Klarar inte att spela upp 4K AV1 kodat material men det borde inte vara ett problem för det flesta användare. Den trycker också lite väl mycket Disney+ och Netflix reklam i ansiktet på en men det kan man lösa genom att använda en annan launcher.

Permalänk
Medlem

Nvidia Shield Pro. Haft den i många år och mycket nöjd med den till min Oled Setup
Flyttar även den med mig när jag är iväg med jobbet och streamar genom delad uppkoppling från telefonen

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: Samsung S24plus

Permalänk
Medlem

Apple TV är den klart bästa, haft en drös olika genom åren, inkl Nvidia Shield PRO.

Permalänk
Medlem

Jag är på gång med samma upplägg i mitt fritidshus. Stugan ligger mitt i skogen så all el kommer från fritidsbatterier på 12V som laddas med solpaneler.

Jag har den första generationens chromecast. Men lutar åt att istället köra lokalt med en raspberry pi 4 då täckningen är svajjig och jag vill köra lite retro tv-spel.

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem

Comcast tv (4k varianten om jag inte minst fel) tycker jag varit helt okej. Fortfarande uppdateras, vist ibland måste man dra ut strömmen och kan upplevas lite seg då och då.

Den nya känns inte lika het, känns som blygsam uppdatering och verkar ha mer reklam.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Google TV Streamer.

Plasma-TV då? Panasonic VT30 (tror jag) står redo att kastas här. (med en liten tår)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Google TV Streamer.

Eller en beggad Google Chromecast with Google TV + fjärr om du är på en budget, har en själv på mitt sommarställe och använder inte i princip TV:s fjärr alls längre.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem

Nya Xiaomi Mi Box S (3rd gen)

Permalänk
Medlem

Jag har Boxer TV Hub. Har inte provat nått annat men är väldigt nöjd (eller okunnig). Chromcast fungerar men har så mycket playkanaler att det sällan används. Play har den fördelen att man kan spola förbi reklamen. Men detta gillar inte TV4 så det har dom tagit bort. Det gör att man sällan är på TV4.