Realtek gör 10 Gbit Ethernet billigt

Permalänk
Medlem

Hmm, förutom att kopiera filer mellan datorer i ditt LAN, vad behöver man detta till egentligen? Det finns säkert scenarier där man har nytta, om man kör NAS t.ex, men för den väldigt stora breda massan så ärdet IMHO av extremt liten betydelse. De allra flesta accessar data från internet, surf, spel och streaming. Då räcker 1 Gbit långt. Det är nog skälet att det dröjt så länge.

Inte därmed sagt att det inte är välkommet med 10 Gbit till humana priser, för de som verkligen har behovet. Verkligt eller inte.
Själv kör jag 2.5 Gbit på min företags-NAS och arbetsdatorn. Visst tar det nån minut att kopiera större mängder data, men det kan jag vänta på. Det är nån gång per vecka typ. Det är ofta dessutom många små filer och då blir överföringskapaciteten ändå rätt dålig oavsett bandbredd.

Permalänk
Medlem

Det var ett bra pris, men vad blir det med transivers?
Utan transivers så är det endast ett dörrstopp-

Då får man investera i fiber och verktyg till det.

Med endast två moduler, så är man redan över 1000 kr.

Så vad var poängen?

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniak:

Ja jag skrev DAC vilket är sfp+ för 10G. Köper du det så är det betydligt billigare och drar mindre ström än rj45.

Ändå så kommer det en bit över 1000 kr.

Samt, vad blir det som kommer i moderkort, då med Realtek kretsen. Något som jag förutsätter blir koppar under en överskådligt tid.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
--

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Hmm, förutom att kopiera filer mellan datorer i ditt LAN, vad behöver man detta till egentligen? Det finns säkert scenarier där man har nytta, om man kör NAS t.ex, men för den väldigt stora breda massan så ärdet IMHO av extremt liten betydelse. De allra flesta accessar data från internet, surf, spel och streaming. Då räcker 1 Gbit långt. Det är nog skälet att det dröjt så länge.

Inte därmed sagt att det inte är välkommet med 10 Gbit till humana priser, för de som verkligen har behovet. Verkligt eller inte.
Själv kör jag 2.5 Gbit på min företags-NAS och arbetsdatorn. Visst tar det nån minut att kopiera större mängder data, men det kan jag vänta på. Det är nån gång per vecka typ. Det är ofta dessutom många små filer och då blir överföringskapaciteten ändå rätt dålig oavsett bandbredd.

Har du någonsin sett en nyhet om någon ny hårdvara där du tänkt "åhh, det där behöver vi!"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Inte om du vill köra 10GBASE-T, nej. Det hävdade inte heller personen du citerade dock.

Över korta avstånd är passiva DAC-kablar ett billigt och bra val. Över längre avstånd blir det givetvis fiber istället, men 10GBASE-SR transceivers kan man hitta på eBay för några tior då och då (enklast om man råkar bo i USA dock).

Ja, du har rätt i att man bör researcha prylarna innan man köper dem. Den där modellen kan man ju med fördel skippa, men det finns andra modeller baserade på andra kretskort (dvs. inte bara samma switch med olika loggor på ). Vill man veta lite mer om det recensionen visar så finns personen som skrev den på ServeTheHome-forumet. Tyvärr hittar jag inte tråden just nu dock.

Du har valt fel modell av switch. Den där är bara SFP (dvs. 1 Gbit/s), inte SFP+. Du tänkte troligen på CRS305-1G-4S+IN som är SFP+.

Stämmer väl!

Mitt svar var på personens kommentar till mig #20877712

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Har du någonsin sett en nyhet om någon ny hårdvara där du tänkt "åhh, det där behöver vi!"?

Många gånger. Vad menar du här? Visst finns det väl en del nyheter som är "onödiga". Ännu snabbare Wifi, ännu snabbare BT, ännu snabbare pcie osv. Men omvärlden brukar ju ta det till sig och se till att fylla "utrymmet" med ännu mer lull-lull, nödvändigt eller ej. Ser man till spel så är det ju tveksamt om bättre grafik ger en bättre spelupplevelse t.ex. Ta t.ex gamla Witcher 3 som grafikmässigt ligger långt efter moderna spel. Men är de bättre för det? Däremot i sim-spel så är realism drivande. Och MSFS 2024 är ju ett spel som kan sänka vilken high-end pc som helst.

Jag säger bara att ibland får man ta saker med en viss nypa verklighetsförankring och just 10 Gbit är nog inte nödvändigt för de flesta. I alla fall inte idag och inte imorgon heller, men kanske nån gång (AI kanske driver på nåt här t.ex). AI-robotar i hemmet t.ex som ska kommunicera internt och med sin molnserver. Hujedanemej, vilken framtid vi har för osss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Fast Comhem Tele2 beslutade att ta bort 2,5Gbit porten på nyaste routern och bara ha 1Gbit portar (2,5 fanns på modellen innan). Ett riktigt konstigt beslut då jag har 1200Mbit från dem och routern själv begränsar det till 1000Mbit.

Låter ju korkat.
Att bygga en router med minst 1 LAN port som klarar 2,5Gbit kan ju inte kosta mycket mer än att enbart ha 1Gbit portar.
Samt om man levererar över 1 Gbit till routern så är det ju lämpligt att den har minst 1 LAN port som klarar över 1 Gbit.

Sätt som över 1Gbit totalt skulle kunna utnyttjas ändå.
Om routern har flera LAN portar och man har flera datorer i LAN, så även om en ensam dator bara kan använda max 1Gbit så skulle två eller fler datorer sammanlagt kunna använda mer än 1Gbit om kapaciteten finns på WAN sidan.

Eller om routern har minst 2 LAN portar och stöder portaggregering och sen om man antingen har ett Dual NIC i datorn med stöd eller en switch som också har stöd för portaggregering så man kan "binda samman" två stycken 1Gbit portar till en 2Gbit länk.
Men det blir ju med största sannolikhet en dyrare och mer komplicerad lösning än om routern bara hade haft minst 1 LAN port som klarar 2,5Gbit.

En rimlig kompensation skulle kunna vara att de som de levererar routrar som klarar 2,5Gbit på LAN sidan får betala fulla månadskostnaden och de som får routrar som max klarar 1Gbit på LAN sidan får 20% rabatt på månadskostnaden.

Hade det varit i USA hade det kanske gått att göra någon class action lawsuit.
Om det hade varit dyrare för dem att inte inkludera stöd för snabbare nätverk i deras routrar än att göra det så hade de kanske inte tyckt det var lika kul längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Realtek RTL9303-baserade switchar med 8 st SFP+ kostar mycket riktigt runt tusenlappen från mindre kända märken. Ska man ha 10GBASE-T (dvs. RJ45) istället blir det dyrare, ca det dubbla och ofta aktiv kylning.

Sedan finns det ju även små fläktlösa RTL8372-baserade switchar för 300-400 kr som tekniskt sett uppfyller "flera 10g-portar" i och med att de har 2 st SFP+ och 4 st 2.5GBASE-T.

https://www.servethehome.com/yuanley-ys25-0402-fanless-4-port...

Givetvis så menade jag att alla skulle vara 10G, men visst du har en poäng. Fel uttryckt från mig!
Främst då tråden var om Realtek 10G, så såg jag att det underförstått skulle vara 10G och inget annat.

4 st 2,5G portar och två SPF+, SPF bär i sig även en kostnad som höjer priset. Precis som du skriver. Och 2,5G, det är en kvartsvägs suck som bäst... Som jag ser det.

Är själv inte främmande att använda mindre kända märken, däremot så kräver det alltid att man har koll på att produkten fungerar som tänkt. Att den klarar av hastigheten, att nödvändiga funktioner finns, något jag sett på både Ali och Amazon att en del inte klarar.
Som jag skrev på annat håll i tråden, där en recension skrev att utrustningen gav spikar på 170 Volt till övrig utrustning. Positiva recensioner säger inte mycket, då dom är kortfattade eller endast fem stjärnor.

Har handlat på både Ali och Amazon, då som sista utväg och med mycket försiktighet. Där finns väldigt mycket skit, tyvärr...

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Stämmer väl!

Mitt svar var på personens kommentar till mig #20877712

Precis, och där pratas det inte om 10GBASE-T utan om SFP+, eftersom DAC-kablar nämns. Personen i fråga har med andra ord rätt om att det finns switchar för 10 Gbit/s under 1000 kr, även om det förutsätter att man inte behöver specifikt 10GBASE-T.

Du gav ett liknande svar till mig om prisnivån, men det där svaret innehöll mer saker aom jag ville kommentera så jag citerade det istället.

Med de nya PHY-chippen ser vi kanske uppdaterade modeller av de RTL9303-baserade switcharna med 8 portar 10GBASE-T istället (om de nya PHY-chippen är mer strömsnåla och billigare än RTL8261N som ibland använts innan), eller kanske till och med ett nytt switch-chipp med integrerad 10GBASE-T PHY för konsumentmarknaden.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Flera Intel t.ex x540, x550 chipset kan patchas i Linux till att stödja autonegotiate på 1, 2.5, 5 och 10G även om de officiellt bara stöder 1 och 10G. Goda nyheter att Realtek tagit fram denna krets. Säga vad man vill om Realtek men deras kretsar finns överallt.

Bra 10G switchar (managed) är fortfarande dyra även om de börjar gå ned i pris. Mikrotik å Trendnet har flera intressanta modeller. Skulle inte rekommedera en managed switch från Aliexpress mtp risk för rootkits.

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, 7900xt, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV7, Teuenas och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniak:

Den skeppas inte till Sverige!

Bara USA...

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Fick precis FOMO då jag nyligen köpte ett moderkort med Realtek 5Gbit. ; ) Nejdå, det är bara bra att de släpper ett billigt 10Gbit kort. De borde finnas i flera moderkort, inte bara dyrare modeller.

Fast Comhem Tele2 beslutade att ta bort 2,5Gbit porten på nyaste routern och bara ha 1Gbit portar (2,5 fanns på modellen innan). Ett riktigt konstigt beslut då jag har 1200Mbit från dem och routern själv begränsar det till 1000Mbit.

VA!
Vad säger dom om att du nu endast får ut ca:80% av vad du betalar för?

Eller dom motiverar med att du samlat får ut hastigheten på flera portat?

Oavsett så är det ett konstigt förfarande, rent ut sagt idiotiskt...

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Precis, och där pratas det inte om 10GBASE-T utan om SFP+, eftersom DAC-kablar nämns. Personen i fråga har med andra ord rätt om att det finns switchar för 10 Gbit/s under 1000 kr, även om det förutsätter att man inte behöver specifikt 10GBASE-T.

Vilket även det blir en sanning med modifikation då routern blir ett dörrstopp om man inte införskaffar SFP+ modulerna som höjer kostnaden.

Är som att handla en ny elbil och när affären är klar så frågar säljaren, vilket batteri vill du nu köpa till?

Skrivet av blunden:

Du gav ett liknande svar till mig om prisnivån, men det där svaret innehöll mer saker aom jag ville kommentera så jag citerade det istället.

Som jag svarade med "Stämmer väl!"

Skrivet av blunden:

Med de nya PHY-chippen ser vi kanske uppdaterade modeller av de RTL9303-baserade switcharna med 8 portar 10GBASE-T istället (om de nya PHY-chippen är mer strömsnåla och billigare än RTL8261N som ibland använts innan), eller kanske till och med ett nytt switch-chipp med integrerad 10GBASE-T PHY för konsumentmarknaden.

Vilket vore idealiskt

Visa signatur

--

Permalänk
Skrivet av Fulci:

Fick precis FOMO då jag nyligen köpte ett moderkort med Realtek 5Gbit. ; ) Nejdå, det är bara bra att de släpper ett billigt 10Gbit kort. De borde finnas i flera moderkort, inte bara dyrare modeller.

1200 är säljstoppat. Det är 1000 som gäller nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wwraver:

Det verkar finnas ett antal "Internet är bara en fluga"-personer här. Om ni inte finner nytta av 10Gbit för er själva i dagsläget så är det kanon för er. Resten av branschen älskar när allt blir snabbare - det sporrar innovation. Det fräckaste är att vi inte ens behöver veta vad vi ska ha det till just nu - det hittar alla innovatörer en lösning på rätt snabbt!

Jag tycker detta är en bra nyhet!
Bör bl.a. innebära att 10Gbit portar på NAS och Wifi 7 routrar blir billigare och vanligare.

Men om man enbart fokuserar på hastigheten mot Internet så, beroende på var man bor, så är det långt ifrån alla som kan få 10Gbit eller ens snabbare än 1Gbit och priser kan variera kraftigt beroende på var man bor.

Skrivet av wwraver:

Resten av branschen älskar när allt blir snabbare - det sporrar innovation. Det fräckaste är att vi inte ens behöver veta vad vi ska ha det till just nu - det hittar alla innovatörer en lösning på rätt snabbt!

Fast 10Gbit nätverk är inget nytt.
Nyheten är 'bara' att det blir billigare, strömsnålare, mer tillgängligt.
Vilket är en rätt stor grej i sig!

Men har man velat ha 10Gbit nätverk även till premiumpriser så har det varit möjligt länge.
Jag har åtminstone sett någon YouTuber göra någon upgrading my homelab to 100Gbit.
Så 100Gbit, 200Gbit och även 400Gbit LAN är möjligt om man är villig att betala för det.
Tror även 800Gbit finns, men tillgängligheten på 800Gbit nätverk är väl ungefär lika 'bra' som tillgängligheten på datorer med PCIe 6.0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Precis. Funkar ju till och med över CAT5e i många fall, även det givetvis inte är garanterat.

Skrivet av Fulci:

Ja, det är skamligt. De har dock valt att "lösa" detta genom att sluta sälja 1,25 Gbit/s och håller på att nedgradera alla befintliga kunder.

Skrivet av Bengt-Arne:

Det var ett bra pris, men vad blir det med transivers?
Utan transivers så är det endast ett dörrstopp-

Då får man investera i fiber och verktyg till det.

Med endast två moduler, så är man redan över 1000 kr.

Så vad var poängen?

Ja, SFP* är ju utan PHYs så de blir mer flexibla och billigare, men man får räkna in kostnaden för de transceivers man då behöver. Transceivers för 10GBASE-SR går som sagt att hitta relativt billigt, betydligt billigare än 10GBASE-T. Numera är ju tillhörande fiberkabel billig också, ganska i linje med vanlig TP-kabel.

https://ebay.us/m/9Ggeg1 (man får lägga på några hundralappar för frakt)

För fiber bör man hålla sig till kablar terminerade från fabrik.

Skrivet av Bengt-Arne:

Givetvis så menade jag att alla skulle vara 10G, men visst du har en poäng. Fel uttryckt från mig!
Främst då tråden var om Realtek 10G, så såg jag att det underförstått skulle vara 10G och inget annat.

Haha, ja jag visste hela tiden vad du menade. Jag kunde bara inte motstå frestelsen att nämna att det finns switchar långt under 1000 kr som tekniskt sett uppfyller din definition, därav ";)". Hade det funnits en trollface emoji här hade jag använt den istället för tydlighets skull.

Skrivet av Bengt-Arne:

4 st 2,5G portar och två SPF+, SPF bär i sig även en kostnad som höjer priset. Precis som du skriver. Och 2,5G, det är en kvartsvägs suck som bäst... Som jag ser det.

Inte nödvändigtvis speciellt mycket jämfört med att köpa extra TP-kablar. Det beror på ens specifika situation (avstånd, vad ens andra enheter använder, etc.).

Innan vi äntligen nu börjar se lite mer utveckling på 10GBASE-T så var ju 2.5GBASE-T (med PoE) användbart för WiFi-APs där högre hastigheter än 1 Gbit/s numera behövs för att inte vara en flaskhals. Tyvärr är ju även 2.5GBASE-T en flaskhals där egentligen, om än betydligt mindre med realistiska inställningar som inte äter upp hela spektrumet. Sedan fyller ju 2.5GBASE-T också en funktion i gamla installationer där man inte kan köra 10GBASE-T utan att dra om alla kablar.

Med det sagt så håller jag med om att det vore tråkigt om vi hade fastnat på 2.5GBASE-T under lång tid, vilket det nästan såg ut som ett tag.

Skrivet av Bengt-Arne:

Är själv inte främmande att använda mindre kända märken, däremot så kräver det alltid att man har koll på att produkten fungerar som tänkt. Att den klarar av hastigheten, att nödvändiga funktioner finns, något jag sett på både Ali och Amazon att en del inte klarar.
Som jag skrev på annat håll i tråden, där en recension skrev att utrustningen gav spikar på 170 Volt till övrig utrustning. Positiva recensioner säger inte mycket, då dom är kortfattade eller endast fem stjärnor.

Har handlat på både Ali och Amazon, då som sista utväg och med mycket försiktighet. Där finns väldigt mycket skit, tyvärr...

Jag håller helt med. Jag köper inga sådana grejer utan att följa trådarna om dem (samt motsvarande produkt under andra varumärken) på ServeTheHome-forumet ett bra tag. Känner jag mig osäker på kvaliteten på nätaggregatet som inkluderas så byter jag ut det. Undviker därför modeller med integrerat nätagg.

Ja, man behöver definitivt göra betydligt mer research när man handlar därifrån.

Skrivet av Gnarf:

Flera Intel t.ex x540, x550 chipset kan patchas i Linux till att stödja autonegotiate på 1, 2.5, 5 och 10G även om de officiellt bara stöder 1 och 10G. Goda nyheter att Realtek tagit fram denna krets. Säga vad man vill om Realtek men deras kretsar finns överallt.

Det är egentligen ganska naturligt eftersom 2.5GBASE-T och 5GBASE-T bara är signaleringen från 10GBASE-T fast i lägre frekvens. Den lägre frekvensen gör att man håller sig inom eller närmare specifikationerna för de gamla kablarna.

Skrivet av Gnarf:

Bra 10G switchar (managed) är fortfarande dyra även om de börjar gå ned i pris. Mikrotik å Trendnet har flera intressanta modeller. Skulle inte rekommedera en managed switch från Aliexpress mtp risk för rootkits.

Än så länge har ingen hittat någon bakdörr eller skadlig funktionalitet i dessa billiga switchar. Allt jag sett när kag grävt runt i deras firmware talar för att det är generiska byggen av Realteks SDK.

Deras management-CPU:er är inte heller kraftfulla nog att göra så mycket spännande, och switchen i sig är ju i många fall blockerad från internet.

Är man orolig finns det en del modeller som man kan köra OpenWrt på istället dock. Det är ju en positiv utveckling oavsett, eftersom man då får en modernare kernel och ibland även mer funktionalitet.

Skrivet av Bengt-Arne:

Vilket även det blir en sanning med modifikation då routern blir ett dörrstopp om man inte införskaffar SFP+ modulerna som höjer kostnaden.

En DAC-kabel kostar runt hundringen, i linje med en TP-kabel. Som sagt, det beror på ens behov.

I vilket fall som helst är jag glad att det äntligen rör på sig även på konsumentsidan. Oavsett vad man tycker om de billiga Kina-switcharna så hjälper ju sannolikt även de till att pressa ner priserna på de mer etablerade tillverkarnas produkter. Det bör förr eller senare bli svårt att fortsätta sälja 10GBASE-T som en premium-produkt när folk vet att switch-chippen de baseras på inte kostar speciellt mycket längre.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Ändå så kommer det en bit över 1000 kr.

Samt, vad blir det som kommer i moderkort, då med Realtek kretsen. Något som jag förutsätter blir koppar under en överskådligt tid.

En kort DAC kabel kostar typ 120kr, knappt dyrare än en cat6a. Blir betydligt dyrare att köpa en switch med 10GBASE-T än SFP+ också.

Säger bara att det gått utmärkt att köra 10Gbit i ganska många år utan att det kostar mycket pengar, och SFP+ kommer fortfarande vara mycket billigare länge till.

Skrivet av Bengt-Arne:

Den skeppas inte till Sverige!

Bara USA...

Jag kan beställa den, den har även EU strömkontakt.

En annan här, deras andra modeller har reviews på serverthehome och verkar ok.

https://vi.aliexpress.com/item/1005006225296112.html

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Undras hur den här står sig mot en SFP+-transceiver så som MikroTik S+RJ10, som drar i snitt 2,7W (https://wiki.mikrotik.com/S%2BRJ10_general_guidance)? För de blir i praktiken varma som attan, 80-90 grader utan problem, och det är därför jag slutade använda dem för länge sedan och kör med DAC-kablar istället.

1,95W låter ju bra i en första anblick, men eftersom jag vet vad 2,7W kan åstadkomma i SFP+-format så låter det inte lika bra.

Lägre kostnad är givetvis trevligt, men personligen bryr jag mig mycket mer om W och grader C.

(... och så har förstås RealTek inte direkt det bästa ryktet, åtminstone förr.)

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Undras hur den här står sig mot en SFP+-transceiver så som MikroTik S+RJ10, som drar i snitt 2,7W (https://wiki.mikrotik.com/S%2BRJ10_general_guidance)? För de blir i praktiken varma som attan, 80-90 grader utan problem, och det är därför jag slutade använda dem för länge sedan och kör med DAC-kablar istället.

1,95W låter ju bra i en första anblick, men eftersom jag vet vad 2,7W kan åstadkomma i SFP+-format så låter det inte lika bra.

Lägre kostnad är givetvis trevligt, men personligen bryr jag mig mycket mer om W och grader C.

(... och så har förstås RealTek inte direkt det bästa ryktet, åtminstone förr.)

Jag tolkar 1,95W som max, inte snittet. Har dock inte lyckats hitta någon datasheet för RTL8127 ännu för att säkerställa att jag tolkat saken rätt.

Men ja, det blir intressant att se hur mycket ström specifikt den nya PHYn drar (RTL8261C), vilket mycket väl kan vara mindre än 1,95W. Jag skulle till och med säga att det är troligt att det är lägre. Broadcom har ju redan sin BCM84891 som används i de strömsnålare 10GBASE-T SFP+-modulerna som har stöd för 80 eller 100 meter (istället för 30 som de gamla). De är redan runt 1,8W eller lägre. Redan där ska temperaturskillnaden vara ganska så rejäl.

För lite perspektiv så konkurrerar ju dessa 1,95W med de 10W eller mer som de gamla Intel X520 som folk vurmar så mycket för drar även utan en 10GBASE-T PHY. Även Intel X540-T2 och X550-T2 med inbyggd PHY drar väl 15-18W.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Jag tolkar 1,95W som max, inte snittet. Har dock inte lyckats hitta någon datasheet för RTL8127 ännu för att säkerställa att jag tolkat saken rätt.

Men ja, det blir intressant att se hur mycket ström specifikt den nya PHYn drar (RTL8261C), vilket mycket väl kan vara mindre än 1,95W. Jag skulle till och med säga att det är troligt att det är lägre. Broadcom har ju redan sin BCM84891 som används i de strömsnålare 10GBASE-T SFP+-modulerna som har stöd för 80 eller 100 meter (istället för 30 som de gamla). De är redan runt 1,8W eller lägre. Redan där ska temperaturskillnaden vara ganska så rejäl.

För lite perspektiv så konkurrerar ju dessa 1,95W med de 10W eller mer som de gamla Intel X520 som folk vurmar så mycket för drar även utan en 10GBASE-T PHY. Även Intel X540-T2 och X550-T2 med inbyggd PHY drar väl 15-18W.

Ok, det låter lovande, och på sätt och vis vore det skönt att kunna återgå till 10GBASE-T så jag skulle kunna slippa bänglet med de dedikerade SFP+-nätverkskorten jag i dagsläget har i alla maskiner (utom switchen som är 100% SFP+), men då måste det ju bli (relativt) vanlig standard i moderkort först förstås. Och när det händer kanske man redan har hunnit växla upp till 100Gbps istället.

Hurk, hade inte koll på att X520/X540/X550 drar SÅ mycket.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

..

Så tolkade jag det också, "upp till 1.95W".

Helt klart är det en jättegrej att Realtek dels lyckats få ned priset såpass, men just att mer eller mindre göra värmeutvecklingen försumbar - det är stort. Vi lär ju få se 10G i betydligt mindre produkter som t.ex. små NUCs och dylikt. Ser mycket fram emot att få testa dessa.

Och japp, Intel X5x0-T2 drar massor av ström och blir duktigt varma. Det är däremot enastående bra kort, som fungerar med bokstavligen allt och de går typ aldrig sönder. Jag har tre st X540-T2 som inköptes beggade för minst 10 år sedan och de bara tuffar på, år ut och år in. Det fanns en tid då Intel var synonymt med hög kvalitet, tro't eller ej.

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, PowerColor Red Devil 9070XT, 8TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Många gånger. Vad menar du här? Visst finns det väl en del nyheter som är "onödiga". Ännu snabbare Wifi, ännu snabbare BT, ännu snabbare pcie osv. Men omvärlden brukar ju ta det till sig och se till att fylla "utrymmet" med ännu mer lull-lull, nödvändigt eller ej. Ser man till spel så är det ju tveksamt om bättre grafik ger en bättre spelupplevelse t.ex. Ta t.ex gamla Witcher 3 som grafikmässigt ligger långt efter moderna spel. Men är de bättre för det? Däremot i sim-spel så är realism drivande. Och MSFS 2024 är ju ett spel som kan sänka vilken high-end pc som helst.

Jag säger bara att ibland får man ta saker med en viss nypa verklighetsförankring och just 10 Gbit är nog inte nödvändigt för de flesta. I alla fall inte idag och inte imorgon heller, men kanske nån gång (AI kanske driver på nåt här t.ex). AI-robotar i hemmet t.ex som ska kommunicera internt och med sin molnserver. Hujedanemej, vilken framtid vi har för osss.

Jag är helt med dig, jag kan inte se att 10Gbit kommer slå igenom för den breda massan i framtiden, om egentligen någonsin. Förutom vi teknikintresserade känner jag få, om ens någon, som kör med trådat nätverk hemma längre. Så fort trådlöst blev hyfsat användbart blev det vad de flesta använder OM de ens har en fast internetuppkoppling länge eller bara kör på mobilt bredband.

Jag som är hyfsat nördig och kör med egen NAS och skyfflar en del bilder (RAW-filer, fotografering) fram och tillbaka känner noll och inget behov av att uppgradera från det 2.5Gbit-nätverk jag har idag. Och de enda två enheterna som nyttjar den anslutningen är min laptop när den är dockad samt min nämnda NAS. Resten kör trådlöst. Jag kan till och med fullt dugligt redigera nämnda RAW-filer direkt emot NAS:en vilket inte riktigt var en lika angenäm upplevelse över 1Gbit.

Så, vad pratar vi om egentligen? Den breda massan, eller den breda massan teknikintresserade? Förstnämnda nog aldrig, sistnämnda... tvek på direkt i närtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Jag är helt med dig, jag kan inte se att 10Gbit kommer slå igenom för den breda massan i framtiden, om egentligen någonsin.

Vänta tills morgondagens spel är i TB-nivåer som första installationsstorlek.

Minns för typ nånting 10 år sedan när skyrim online(tror jag det var) släpptes.. första installationen var typ 130 GB och sedan när du startade spelet första gången så var det 100 GB till, på 100 Mbps eller mindre (vad nu jag hade då) så tog det en halv dag att bara få ner första installationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Vänta tills morgondagens spel är i TB-nivåer som första installationsstorlek.

Minns för typ nånting 10 år sedan när skyrim online(tror jag det var) släpptes.. första installationen var typ 130 GB och sedan när du startade spelet första gången så var det 100 GB till, på 100 Mbps eller mindre (vad nu jag hade då) så tog det en halv dag att bara få ner första installationen.

Men då snackar vi internet-bandbredd, och det lär ta länge innan vi är uppe i de hastigheterna där. 10 Gbit kan ju bara användas praktiskt i LAN-sammanhang idag och då i serverliknande scenarier. Alltså nätverksbaserad filaccess (typ NAS då).

Nä, det enda scenario jag kan se där bandbredd kan komma behövas i mer ofantliga mängder är någon ny typ av tillämpning. Molnbaserad AI tror jag kan vara en sån (kom i håg vem som nämnde det först ). Ponera en hushållsrobot som behöver tolka synintryck och bolla det mot molnserver, typ husse har köpt en ny diskmaskin. Den ser ut såhär (bilddata skickas), och alla data roboten behöver för att operera mot den nya prytteln skickas och sen klarar roboten av resten själv.

Eller, för att hålla ner priset på AI-robotar som knappast, i vart fall initialt, kan springa runt med superdatorer i huvudet. Istället blir de molnbaserade och all "intelligens" finns i molnet. Lite som molnbaserade konsoller och liknande. Det kan potentiellt komma kräva bandbredd i massor...

Permalänk
Medlem

I början på 2000-talet så var Realtek en av få tillverkare av billiga och tillräckligt bra nätverkskretsar. RTL8139 var en riktig trotjänare under många år. Sen tog de integrerade kretsarna över ganska snabbt.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Det är ett stort mysterium varför utvecklingen på konsumentsidan typ har trampat vatten i ~20 år eller så.

Inte alls, för de flesta har gigabit varit mer än tillräckligt för all normal användning. Det finns ett fåtal nischer där 10 gigabit verkligen gör nytta, men vanliga konsumenter klarar sig alldeles utmärkt bara de har ett minimum av tålamod och förmåga att planera framåt. För att ge ett enkelt exempel. Jag laddade under gårdagen hem Just Cause 4 från Epic, ett spel på cirka 50 GB. Över en gigabitlina skulle det tagit cirka 7 minuter. Vem kan inte vänta 7 minuter för att få hem ett spel som tar runt 20 timmar att klara av? Då värderar man sin tid på ett väldigt inkonsekvent sätt.

Permalänk
Medlem

Well...Jag avundas dem som har råd att köra 10GB hemma...:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Ok, det låter lovande, och på sätt och vis vore det skönt att kunna återgå till 10GBASE-T så jag skulle kunna slippa bänglet med de dedikerade SFP+-nätverkskorten jag i dagsläget har i alla maskiner (utom switchen som är 100% SFP+), men då måste det ju bli (relativt) vanlig standard i moderkort först förstås. Och när det händer kanske man redan har hunnit växla upp till 100Gbps istället.

Hurk, hade inte koll på att X520/X540/X550 drar SÅ mycket.

SFP+ är ju egentligen fortfarande överlägset på en del sätt. PoE är ju dock smidigt med 10GBASE-T. Att ha en blandning av båda är nog optimalt.

Ja, de är väldigt ineffektiva och kräver ju väldigt många PCI-E lanes eftersom de bara är PCI-E 2.0. Det börjar bli ett tydligt problem på moderna plattformar där många lanes tas upp av M
2 istället för PCI-E slots.

Skrivet av osgorth:

Så tolkade jag det också, "upp till 1.95W".

Helt klart är det en jättegrej att Realtek dels lyckats få ned priset såpass, men just att mer eller mindre göra värmeutvecklingen försumbar - det är stort. Vi lär ju få se 10G i betydligt mindre produkter som t.ex. små NUCs och dylikt. Ser mycket fram emot att få testa dessa.

Och japp, Intel X5x0-T2 drar massor av ström och blir duktigt varma. Det är däremot enastående bra kort, som fungerar med bokstavligen allt och de går typ aldrig sönder. Jag har tre st X540-T2 som inköptes beggade för minst 10 år sedan och de bara tuffar på, år ut och år in. Det fanns en tid då Intel var synonymt med hög kvalitet, tro't eller ej.

Ja, det bör göra 10GBASE-T rimligt i betydligt fler enheter.

Ja, Intel-korten är bra men deras ineffektivitet och gamla PCI-E-version gör dem betydligt mindre användbara numera. Även PCI-E 3.0 börjar bli en begränsning på nätverkskort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av wwraver:

Det verkar finnas ett antal "Internet är bara en fluga"-personer här. Om ni inte finner nytta av 10Gbit för er själva i dagsläget så är det kanon för er. Resten av branschen älskar när allt blir snabbare - det sporrar innovation. Det fräckaste är att vi inte ens behöver veta vad vi ska ha det till just nu - det hittar alla innovatörer en lösning på rätt snabbt!

Hur många tangenter har ditt tangentbord och hur skiljer det sig från ett 40 år gammalt tangentbord? Frågan är lite provokativ men visar ändå på att i något läge landar man på en nivå som duger väldigt länge. 1000 gigabit har tillräckligt låg latenstid och tillräckligt hög överföringshastighet för att kunna täcka in nästan vilket tänkbart scenario som helst för en "vanlig" användare. Resten blir lite av villhöver.

Jag kan absolut fantisera ihop tjänster där 10 Gbit skulle ge en tydlig fördel, men då finns som alltid alternativkostnaden. Har man behov av 10 Gbit har man förmodligen även nytta av 20, 30 eller 40 Gbit och då talar vi istället om DAS över Thunderbolt/USB4.

Skrivet av trudelutt:

Tycker att det är en jättekonstig fråga, klart det finns många lanseringar som innebär en tydlig och omedelbar fördel för väldigt många, inte för en liten klick idag och möjligen något för den breda massan om ett årtionden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Inte alls, för de flesta har gigabit varit mer än tillräckligt för all normal användning. Det finns ett fåtal nischer där 10 gigabit verkligen gör nytta, men vanliga konsumenter klarar sig alldeles utmärkt bara de har ett minimum av tålamod och förmåga att planera framåt. För att ge ett enkelt exempel. Jag laddade under gårdagen hem Just Cause 4 från Epic, ett spel på cirka 50 GB. Över en gigabitlina skulle det tagit cirka 7 minuter. Vem kan inte vänta 7 minuter för att få hem ett spel som tar runt 20 timmar att klara av? Då värderar man sin tid på ett väldigt inkonsekvent sätt.

Åter igen: du blandar ihop internetuppkoppling med LAN. Håller med om att gigabit internet duger för de allra flesta, men om du använder ett lokalt nätverk för att dela filer / backups osv är även 10G relativt slött.

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, PowerColor Red Devil 9070XT, 8TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS