Permalänk
Medlem

Nybygge 5070ti

Tjena tänkte kolla med proffsen om ni har några rekommendationer eller åsikter om datorn jag tänkte beställa.

https://pcpartpicker.com/list/p8CLBq

Permalänk
Medlem

Först skulle vi vilja veta vad du ska använda datorn till.
Gaming?
Videoredigering?
Surf?
Alla tre?

Såg också att du har valt Windows 11 Pro. Ska du ansluta till någon AD-server eller något liknande?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Mestadels Gaming som är tanken,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wallin94:

Mestadels Gaming som är tanken,

Då är det AMD du ska gå på så får du mer prestanda för pengarna:

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Då är det AMD du ska gå på så får du mer prestanda för pengarna:

https://komponentkoll.se/bild/SzESI.png

+1 på denna fast byt kylare till Spirit (gärna Evo men SE är också bättre än assassin) samt Windows nyckel kan du spara en tusenlapp på genom att köpa nyckel från valfri "nyckelsida"

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Tänkte jag skulle testa Intel utifall de blir andra uppgifter för datorn som kräver lite fler kärnor.
Samsung 990 Pro 1 TB , Corsair iCUE H100i och windows nyckel har jag redan liggandes sen tidigare bygge
Nätaggregatet är väll lite overkill men pallar inte köpa nytt nästa gång jag ska uppgradera för att de saknas 100w på de jag har

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wallin94:

Tänkte jag skulle testa Intel utifall de blir andra uppgifter för datorn som kräver lite fler kärnor.
Samsung 990 Pro 1 TB , Corsair iCUE H100i och windows nyckel har jag redan liggandes sen tidigare bygge
Nätaggregatet är väll lite overkill men pallar inte köpa nytt nästa gång jag ska uppgradera för att de saknas 100w på de jag har

Gör inte del.

Antalet kärnor ger ingen extra prestanda. Intel ligger så långt efter AMD att du bara kommer ångra dig, främst vid spelande. Det enda som Intel vinner på är vid extremt tung video- och bildredigering för professionellt bruk.

T.ex. i Cyberpunk så får du 50-90 mer FPS med AMD:s spelprocessor:

Nätagget behöver du absolut inte heller mer än 850w. En fullständig dator drar inte mer än så ändå, inte ens med ett RTX 5090.

Du kan läsa mer om processorn här:
https://www.sweclockers.com/test/39946-amd-ryzen-7-9800x3d-va...

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Kvalitetsbygge till ett rimligt pris.

Windows 11: https://www.allkeyshop.com/blog/buy-windows-11-pro-cd-key-com...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wallin94:

Dom två förslagen du har fått är otroligt mycket mer prisvärda, om du vill göra något mer cpu tugnt så kan du byta ut cpun mot en 9950x3d och samtidigt va billigare än ditt första förslag (då moms tillkommer på dollar priset) och att idag köpa en dator med en cpu som är 3 år gammal och tillhör en "död" plattform är bara dumt.

Edit: datorn du byggt motsvarar runt 26 000kr medans förslagen ovan med en 9950x3d landar runt 24 000kr till 25 000kr

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar gjort om bygget efter era rekommendationer
https://komponentkoll.se/bygg/WoGSB

Ser de bra ut eller är de något jag bör ändra eller uppgradera ? gör inget om den blir dyrare inget kommer inhandlas från Amazon då de inte går att dra momsen då.

Asus B650E Max Gaming WiFi White Moderkortet är även slut i lager hos Inet men verkar finnas i lager hos Proshop för 1995

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wallin94:

Ser de bra ut eller är de något jag bör ändra eller uppgradera ? gör inget om den blir dyrare inget kommer inhandlas från Amazon då de inte går att dra momsen då

Jag hade fortfarande inte brytt mig om ett så onödigt starkt nätagg men du gör såklart som du vill. I övrigt såg det andra bra ut.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Okej toppen då ska jag lägga en beställning imorgon.

skiljer bara 300 kr på 850W aggregatet och 1200w så lika bra utifall de krävs mer effekt vid senare uppgradering. tanken är väll även att datorn ska överklockas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wallin94:

Ser de bra ut eller är de något jag bör ändra eller uppgradera ? gör inget om den blir dyrare inget kommer inhandlas från Amazon då de inte går att dra momsen då.

Asus B650E Max Gaming WiFi White Moderkortet är även slut i lager hos Inet men verkar finnas i lager hos Proshop för 1995

Så här kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wallin94:

Byt ut kylaren till en Thermalright Phantom spirit, halva priset med likvärdig prestanda samt en kylare som håller för evigt.

En AIO kommer så småningom att sluta fungera, antingen så dör pumpen eller så kommer vätskan tillslut bli tillräckligt låg så att det blir för mycket luft i systemet.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Har somsagt redan AIO kylaren liggandes så den kostar inget alls har även en Samsung 990 hårddisk i datorn jag har nu.

Hur funkar fsr4 gentemot Dlss4 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wallin94:

Hur funkar fsr4 gentemot Dlss4 ?

De flesta rekommendationerna på att välja 9070XT framför 5070 Ti bygger på att man bara kollar på rå rasterprestanda och tycker att ray-tracing är en fluga, att "fake frames" är fusk och ska undvikas, och att det ökar latency så att man missar sina HS i fortnite.

Slår man på allt lull-lull i form av MFG, ray-tracing, path tracing etc så är 5070 Ti (tydligt) snabbare än 9070XT i de spel där sånt utnyttjas. Du kan t.ex. kika på benchmarks för Half-Life 2 RTX, vilket förvisso kanske är ännu lite mer viktat mot Nvidia än andra spel men skillnaden är ganska brutal.

FSR4 är bättre än FSR3 men sämre än DLSS4 Transformer.

Är det viktigt för dig att spara 1500kr på att välja 9070XT istället för 5070 Ti så gör det. Personligen hade jag sett den procentuella skillnaden som för liten för att gå på AMD för ett grafikkort man förmodligen kommer behålla i ett par år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

De flesta rekommendationerna på att välja 9070XT framför 5070 Ti bygger på att man bara kollar på rå rasterprestanda och tycker att ray-tracing är en fluga, att "fake frames" är fusk och ska undvikas, och att det ökar latency så att man missar sina HS i fortnite.

Slår man på allt lull-lull i form av MFG, ray-tracing, path tracing etc så är 5070 Ti (tydligt) snabbare än 9070XT i de spel där sånt utnyttjas. Du kan t.ex. kika på benchmarks för Half-Life 2 RTX, vilket förvisso kanske är ännu lite mer viktat mot Nvidia än andra spel men skillnaden är ganska brutal.

FSR4 är bättre än FSR3 men sämre än DLSS4 Transformer.

Är det viktigt för dig att spara 1500kr på att välja 9070XT istället för 5070 Ti så gör det. Personligen hade jag sett den procentuella skillnaden som för liten för att gå på AMD för ett grafikkort man förmodligen kommer behålla i ett par år.

Tack för bra svar då blir de ett 5070ti istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wallin94:

Tack för bra svar då blir de ett 5070ti istället.

Ja som sagt, 9070XT är (lite) billigare men om båda korten hade kostat samma så finns det ingen på jorden som hade kunnat försöka få det till att 9070XT är bättre än 5070 Ti. Det är ibland någon procent bättre men i princip alltid ett antal procent sämre. Och i fallet med tung ray/path tracing upp till 50% långsammare.

Hade 9070XT gått för 5-6000kr hade det varit svårt att motivera 5070Ti men när prisskillnaden är så liten förstår jag inte hur någon kan försöka övertala någon att köpa AMD. Det känns som aktivism.

Permalänk
Medlem

Tänkte bara skriva ut vad de blev tillslut efter massa krångel med leverans och delar som var slut hos leverantörer.

Bygge från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D (5 539 kr hos Inet)
Grafikkort: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 5070 Ti 16GB OC (10 886 kr hos Elgiganten)
Chassi: NZXT H6 Flow Case Dual Chamber RGB Mid Tower (svart) (1 446 kr hos Computersalg)
Moderkort: ASUS B650E Max Gaming WIFI White (1 995 kr hos Proshop)
RAM: Kingston Fury Beast Black 32GB (2x16GB) (1 149 kr hos Webhallen)
SSD: Samsung 990 Pro series 1TB M.2 (MZ-V9P1T0BW) (1 236 kr hos Amazon)
Nätaggregat: Corsair RMe Series RM1000e (vit) (1 873 kr hos Amazon)
CPU-kylare: Arctic Liquid Freezer III Pro 360 A-RGB Kylare (svart) (1 116 kr hos Proshop)
Skärm: Dell 27" Alienware AW2725QF IPS 4K 180/360 Hz Dual Mode (5 490 kr hos Inet)
Totalt: 30 730 kr