Jensen Huang i Sverige: Utveckla er egen AI

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Såklart Jensen vill bara sälja mer på Ai-hype, men jag kan nog tycka det finns en poäng i det.

En helt annan diskussion men finns ju olika sätt att mäta. Högst depression finns också i Sverige/Finland/Danmark, samma länder som är "lyckligast".

Låter väldigt orimligt att det kan vara båda.
Och högst otroligt då det bara är att titta hur det ser ut i världen. Vi har det väldigt bra, helt klart on the top of the world 🙂

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Som nämns att en försäljare av en produkt uppmanar folk att köpa denna produkt eller hårdvara till den är inte konstigt. Man ska ta detta argument för vad det är, dvs. Säljsnack.

Om jag hade fått bestämma i Sverige så skulle vi satsa minst 500miljarder på utveckling av teleporters, ni vet såna som finns i Star Trek. De som tycker det är en dum investering, kommer jag idiotförklara med att de ej fattar hur mycket pengar vi hade sparat om alla hade kunnat teleportera vad som helst, var som helst.

Min poäng är att en investering är ej bra bara för att det satsas mycket pengar eller att slutprodukten som man ej kommer uppnå hade varit bra om den hade förverkligas. Det saknas något däremellan. Politiker missar ibland just denna lila detalj när de skryter hur mycket pengar de har satsat på något.

När det gäller AI så bör Sverige satsa detta men då på rätt typ, jag tänker på implementering av färdiga modeller i olika lösningar. Sedan till viss del forskning på AI modeller, men jag tror vi är för litet land för att ge oss på att konkurrera med de största AI modellerna.

Philips färgtv, blå lysdiod (de fick Nobelpris för denna), delvis Apples iPhone är exempel på vansinnesinvesteringar som kunde sänka hela företaget men de lyckas och slog igenom stort. Det är intressant att se dokumentärer om dessa.
Problemet med Sverige och AI modeller är att så otroligt många satsar så otroligt mycket mer pengar än vad vi kan satsa.

Btw: Datorforum har varit som denna reklam de senaste 30åren:
https://m.youtube.com/watch?v=hWMnbJJpeZc&pp=ygUORnR4IGNvbW1l...
Ja, FTX var ett skumt företag, jag syftar dock på poängen i reklamen.

Väldigt negativ till ny teknik, smartphones, iPhone, vikbara skärmar osv. De har dock haft rätt i att de första versionerna har haft brister, men konceptet har inte varit fel.

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Låter väldigt orimligt att det kan vara båda.
Och högst otroligt då det bara är att titta hur det ser ut i världen. Vi har det väldigt bra, helt klart on the top of the world 🙂

Lies, bloody lies, and statistics. Aldrig mer sant än när det kommer till den här sortens "forskning".

Fråga folk hur de mår och du får hyffsat ärliga svar från skandinaver. Fråga t ex en amerikan och allt är "amazing" oavsett.

Tror man det betyder att USA objektivt är amazing så ska man tänka nägra till varv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Samma sak gäller gpu:er, de blir i praktiken förlegade i så rask takt som Läderjensen klarar av - han vill ju sälja.

Massiv energieffektiv konkurrens vore bra för alla utom Läderjensen

Inte alls på samma nivå dock. Med Asics skulle det vara svårt för Nvidia att kontrollera AI-utvecklingen så bra som de gör nu, de behöver vara mycket mer precisa i sina förutsägelser om vad som kommer vara "the next thing" och let aggressiva, vore enorm smäll om de tillverkare en serie Asics i datacenter-volymer där de targets en ny betäkningsteknik, men någon mer effektivt och intressan metod som går att köra i Cuda dyker upp i forskning innan de hinner få ut det.

De måste övertala folk att investera i en "dead-end" arkitektur varje generation i princip- bra för en sak och inget annat. Det är rimligt om vi kommit så långt att det ser ut att vara tuffa på som Intels tick-tock för närmsta åren, men just nu är det verkligen inte så det ligger till.

Nvidias bäste move just nu är att göra precis vad de gör- hitta på nya små optimeringar för både träning och inferens varje generation, pusha en massa blog posts och papers om varför just den grejen är superviktigt, bygga ihop allt i tensor cores och kontrollera diskussionen på så vis att AMD och Intel som bäst ligger ett steg bakom i datacenter och så att gamers känner att Nvidias features är absolut nödvändiga för att spela spel.

Jag är fullt seriös när jag säger att jag tror att Nvidia har långt mer kontroll över hur exakt hårdvaruracet AI utveckling sker. Om det lönade dem att börja pusha ASICS skulle de göra det, men bästa för Nvidia är unifierad arkitektur, en GPGPU arkitektur som är stenhårt fokuserad på och optimerad för allt som rör AI. De behöver inte konkurrera med tjugo olika varianter och smaker av ASIC, de har en arkitektur och skönhet ihop några olika storlekar av den varje gång bara.

Jag ser snarare fram emot att de kanske bara slutar försöka i gaming, tar en paus tills AI hypen lugnar sig och låter AMD och Intel ta marknadsandelar, kan vara så att gaming faktiskt skiftar tillbaka fokus till vad som spelar roll för gamers först och främst i sådant fall.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ni verkar anspela på att svenskar och finnar är deprimerade men vi tillhör nog bland dom lyckliga i världen

Vet.
Det blir bara lätt så dråpligt också.
Tror Finnar mår rätt bra överlag tbh, men här toppar vi typ ensamboendefrekvensen rätt hårt, vilket som kille kan kännas lite kallt utan element, förlåt, dator.

Edit:
Mobilnovell.

Visa signatur

Gapar ofta efter galen fågel i fel tunna.

Permalänk
Medlem

Fasen vad jag är trött på den gubben och hans jävla tjat om AI hela tiden. Så klart han vill att alla ska köra AI så att han kan slippa fokusera på riktig prestanda och samtidigt fylla på plånboken då han tutat in att alla stollar ska köpa APU:er till sina datacenter och driva sitt dravel på, datacenter som kräver enorma mängder ström och vars minsta lilla resultat kräver massor med elförbrukning.

Från att varit ett riktigt stort Nvidia-fan sedan jag köpte min TNT2:a så har han helt över en enda grafikgeneration fått mig att totalt avsky Nvidia och allt de står för.

AI. Blö. Det är inte ens AI, utan ML, finns absolut ingen intelligens någonstans här förutom på marknadsavdelningen där de lyckats lura i alla att "AI" är the next big thing. Har fortfarande inte sett några faktiskt bra implementationer för ML förutom väldigt specifika användningsområden t.ex inom medicinsk forskning och byggnad etc. Annars har det bara varit en massa dravel som får folk att sluta tänka, som chatgpt och de dussintals bildgeneratorer idag som är skräp t.ex.

När AI väl kommer så kommer det snabbt inse hur korkade vi är och antingen begå harakiri eller i sann Skynet-anda se till att planeten blir av med sitt virus........

Ja jag låter bitter, men är så förbannat trött att se varenda teknikblaska och nyhetssida överallt tjafsa om AI hit och AI dit. Nej jag behöver inte någon "AI" i telefonen, klockan, toalettstolen eller kolsyremaskinen hur mycket de än vill att jag ska gå på det...

Är det bara jag som ser "AI" med samma ögon som man såg på Y2K-lösningar, 3D-TV, "HD Ready" och 8K TV:s?

Permalänk
Medlem

Hörde att Karolinska köpt in massa ai-hårdvara för multum i samarbete med någon av de vanliga konsultbolagen. Nu vet de inte riktigt vad de ska göra med grejerna. Kunde gissningsvis köpt ev ai-tjänster i 200 år för samma pengar.

Permalänk
Sötast

You dont outsource intelligence.....

80% av ITbranchens tekniker "i sverige" sitter i tjeckien, polen etc etc.... som sedan har 1 svensk motpart per 20 tekniker som flyttar lite ärenden så att det ser svenskt ut xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

You dont outsource intelligence.....

80% av ITbranchens tekniker "i sverige" sitter i tjeckien, polen etc etc.... som sedan har 1 svensk motpart per 20 tekniker som flyttar lite ärenden så att det ser svenskt ut xD

Typ så.
Djävlar så Mokra slet åt nån jag var inlejd hos.
Allt den uppdragsgivaren anlitade var inte ens ok, fast.. försöker lämna den människan mentalt, allt mer, och över tid.
Var hos det stället typ 6 mån, sen blev jag bortlockad.

Vill inte tänka på hur anydesk hade sett ut på tjeckiska, fast har nog en hyfsad aning.

Jobb är trist.

Visa signatur

Gapar ofta efter galen fågel i fel tunna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibrand:

Vet.
Det blir bara lätt så dråpligt också.
Tror Finnar mår rätt bra överlag tbh, men här toppar vi typ ensamboendefrekvensen rätt hårt, vilket som kille kan kännas lite kallt utan element, förlåt, dator.

Edit:
Mobilnovell.

Det är väl bara bada bastu?
Nä, men det beror nog mycket på vilken årstid man frågar.
Vintern - deppiga, Sommarn - muntergökar.

Det fina med AI är ju att man kan slippa variationen.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Det tog till året efter innan den faktiskt togs bort, men det här kan man läsa på skatteverkets hemsida:

"Från den 1 juli 2023 finns inte längre möjlighet att få avdrag eller återbetalning av energiskatt på el som förbrukats i en datorhall. Från den 1 juli 2023 finns inte heller möjlighet att vara godkänd som frivilligt skattskyldig för energiskatt på el för förbrukning i en datorhall."

Jag var lite orolig att det stannat vid ett förslag som det beskrevs i artikeln du länkade men tack och lov inte!

Har inte vissa stora företag fått undantag med slopad/lägre skatt i utbyte mot att de bygger serverhallar i sverige? Eller är detta något jag har drömt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Har inte vissa stora företag fått undantag med slopad/lägre skatt i utbyte mot att de bygger serverhallar i sverige? Eller är detta något jag har drömt?

Det har hänt, men tack och lov verkar det ha slopats och försvunnit!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Hörde att Karolinska köpt in massa ai-hårdvara för multum i samarbete med någon av de vanliga konsultbolagen. Nu vet de inte riktigt vad de ska göra med grejerna. Kunde gissningsvis köpt ev ai-tjänster i 200 år för samma pengar.

Nu är det ju lite svårt att veta vad du syftar på för köp, men handlar det om Centrum för AI-innovation känns det väl som det ligger inom KIs område.

Eller menar du något som Karolinska universitetssjukhuset köpt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Första AI:n som raderar sig själv kommer vara antingen svensk eller finsk.

Dock inte Finland som ju är lyckligaste landet i världen
https://unric.org/sv/finland-ar-det-lyckligaste-landet-igen/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cracko:

Kanske till saker som analys av röntgen/CT/MRI och liknande som AI väl är rätt bra på?
I såna/liknande fall tycker jag det är bra att de kör sån patientdata lokalt och inte hos diverse AI-företag.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Med vilken energi?

Vi ju redan problem förutspådd energibrist för industrins tillväxt, p.g.a både elproduktion och undermålig infrastruktur.

Inte riktigt. Produktionen är inte problemet utan det är överföringen (kraftnätet) samt lagring som är problemet. Framförallt i Norrland.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | AMD R7 9800X3D | MSI MAG X870 Tomahawk WIFI | 64 GB Corsair DDR5 6000 MHz CL30 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black + SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Kanske till saker som analys av röntgen/CT/MRI och liknande som AI väl är rätt bra på?
I såna/liknande fall tycker jag det är bra att de kör sån patientdata lokalt och inte hos diverse AI-företag.

Sånt har de flesta stora sjukhus idag och det körs av större internationella aktörer, absolut inte lokalt. Bilder skickas utan namn eller personnummer så det är inget problem.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Ska se inslaget i Agenda. Nyfiken p varför han blev utsedd till hedersdoktor

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Haha, en bitter och passiv aggressiv språkmodell hade iof vart rätt underhållande

Du kan säga till chatgpt hur du vill att den ska svara. Så om du vill att den ska ha en viss personlighet be den om det och den brukar följa.

Permalänk