Vinn nätagg från Seasonic

Jensen Huang i Sverige: Utveckla er egen AI

Permalänk
Melding Plague

Jensen Huang i Sverige: Utveckla er egen AI

Anser att alla länder borde ”säkra sin digitala suveränitet” med egenutvecklad AI.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

...men kör den på våra GPU:er!

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Finns AI i pingpong så det duger tror jag

Permalänk
Medlem

Kan absolut vara klokt att inte vara beroende av utländska förmågor.
Dock är det väl inte så otippat att det ligger i Nvidias intresse att alla länder bygger egna AI, det skulle ju onekligen boosta deras försäljning av AI-kort.

Visa signatur

Gränser är till för att tänjas!

Permalänk
Medlem

Tror inte vi i Sverige ska utveckla AI. Den kommer bara bli deprimerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

...men kör den på våra GPU:er!

Exakt så, om man tror att VDn för ett av världens största AI-acceleringsföretag säger detta av någon annan anledning så vet jag inte vad jag ska säga...

Skrivet av underd0g76:

Sant, och knyter sin virtuella näve i sin virtuella ficka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ufflo:

Kan absolut vara klokt att inte vara beroende av utländska förmågor.

Ja, men ganska dumt att varje land ska utveckla sin egen AI. Ska alla uppfinna hjulet gång på gång?

Sannolikheten att Sverige eller EU skulle bli ledande på detta område genom att ha en egen sluten utveckling är nog nära noll.

Bättre då att satsa på att bidra till projekt med öppen källkod så att alla länder kan dra nytta av utvecklingen på lika villkor.

Permalänk
Medlem

Fan vad trött jag är på AI hypen och den mannen. Skulle vilja ta 3 5060 och köra upp i @@krkr& på honom.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem

Med vilken energi?

Vi ju redan problem förutspådd energibrist för industrins tillväxt, p.g.a både elproduktion och undermålig infrastruktur.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Vänta? Vad? Person som säljer hårdvara som används för att träna AI rekommenderar att Sverige ska träna AI-modeller - vilken nyhet! 😉

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Asus ROG STRIX B850-I GAMING WIFI, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9950x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

The more you buy the more you save!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Exakt så, om man tror att VDn för ett av världens största AI-acceleringsföretag säger detta av någon annan anledning så vet jag inte vad jag ska säga...

Haha, en bitter och passiv aggressiv språkmodell hade iof vart rätt underhållande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Med vilken energi?

Vi ju redan problem förutspådd energibrist för industrins tillväxt, p.g.a både elproduktion och undermålig infrastruktur.

Bara för att vi sålt ut vår energiproduktion skattefritt till Facebook, Microsoft etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phiphler:

Bara för att vi sålt ut vår energiproduktion skattefritt till Facebook, Microsoft etc.

Har för mig att skattereduktionen för serverhallar togs bort redan 2022: https://www.di.se/digital/regeringen-slopar-skatterabatt-for-...

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Asus ROG STRIX B850-I GAMING WIFI, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9950x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Gaming: 9800X3D, 32Gb 6000MHz, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phiphler:

Vilka kraftverk handlar det om?

Permalänk
Medlem

Humanoida robotar redan om fem år? Nu kör vi.

Visa signatur

Gigabyte FO32U2P | RX 9070 XT | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | 5TB NVMe | 80TB NAS | Seasonic Focus GX 1000 3.1 | Audeze LCD2 Classic | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

"utveckla er egen AI" rekommenderas starkt av VDn för ett företag som tjänar pengar på att sälja hårdvaran. Givetvis för vår egen skull

Permalänk
Medlem

Ledder Lappen har säkrat sitt bankkonto mad AI

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Har för mig att skattereduktionen för serverhallar togs bort redan 2022: https://www.di.se/digital/regeringen-slopar-skatterabatt-for-...

Det där har gått mig helt förbi. Kvarstår att de konsumerar stort utrymme i elnätet, med obetydlig bidrag till den lokala ekonomin. Handlar knappast om mer än enstaka arbetstillfällen, skatten på vinsten betalas i Irland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Med vilken energi?

Nja, det är ju en sanning med grova modifikationer. Sverige producerar redan i dagsläget *mer el än vi förbrukar*. Orsaken till bristen är att det är prisvärdare att sälja elen till resten av Europa än att ha den lokalt.
Det kallas marknadsekonomi, svenskt produktion får antingen stå stilla eller betala sjuka överpriser för att matcha ex Tyskland. Så går det när marknadsekonomin får styra över samhällsviktiga funktioner.

Sen är det såklart vi behöver en svensk eller i alla fall Europeisk AI. På jobbet kan vi av GDPR själ inte använda någon av det stora AI-tjänsterna då de stjäl användarnas data och skickar hem till USA. Allt som läggs in blir kopierat av storebror..

Permalänk
Medlem

Skynet drar sig allt närmare, Humanoida robotar om fem år...

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Första AI:n som raderar sig själv kommer vara antingen svensk eller finsk.

Permalänk
Medlem

Om vi utvecklar egen AI blir det garanterat den mest reglerade AIn i världen.

Visa signatur

Platinum PS5 / 100% Steam achievements:
Demon's Souls Remake // Bloodborne // Elden Ring // Elden Ring Nightreign // Dark Souls 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Dricker grogg varje fredag och blir karatefull till valborg, midsommar och nyår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Nja, det är ju en sanning med grova modifikationer. Sverige producerar redan i dagsläget *mer el än vi förbrukar*. Orsaken till bristen är att det är prisvärdare att sälja elen till resten av Europa än att ha den lokalt.
Det kallas marknadsekonomi, svenskt produktion får antingen stå stilla eller betala sjuka överpriser för att matcha ex Tyskland. Så går det när marknadsekonomin får styra över samhällsviktiga funktioner.

Sen är det såklart vi behöver en svensk eller i alla fall Europeisk AI. På jobbet kan vi av GDPR själ inte använda någon av det stora AI-tjänsterna då de stjäl användarnas data och skickar hem till USA. Allt som läggs in blir kopierat av storebror..

Fast det där är en sanning med grova modifikationer på en påstådd sanning med grova modifikationer.

Vi har mycket förnybar energi som periodvis producerar mer el än vi förbrukar. Däremot så har vi rejäla bekymmer med baskraft som orsakar oss stora bekymmer under, inte minst vintern vid perioder där det blåser ytterst lite i landet.

Vi har även väldigt begränsad överföringskapacitet i landet, på grund av brist på investeringar i vår elinfrastruktur. Så även när vi kan producera den el som vi behöver, så kan vi inte få den dit där det behövs.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Om vi utvecklar egen AI blir det garanterat den mest reglerade AIn i världen.

Den kommer bli lagom bra! 🇸🇪 🫡

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Ja, men ganska dumt att varje land ska utveckla sin egen AI. Ska alla uppfinna hjulet gång på gång?

Sannolikheten att Sverige eller EU skulle bli ledande på detta område genom att ha en egen sluten utveckling är nog nära noll.

Bättre då att satsa på att bidra till projekt med öppen källkod så att alla länder kan dra nytta av utvecklingen på lika villkor.

Modellerna kommer inte vara universella. Det finns få objektiva sanningar i världen och modellerna kommer därför färgas av kultur, tid osv... En kinesisk modell kommer inte berätta så mycket om Himmelska Fridens torg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toarulle:

The more you buy the more you save!

The more you buy the more you (en-)slave.

Frågan är hur länge AI kommer finna sig i att vara slav och istället göra människor till sina slavar.
(Jag har redan sett trenden att människor gör mental gymnastik för att tillgodose datasystem.)

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Konstigt att någon som tillverkar ai-chip vill att vi ska bygga en ai 🥸