Ny dator, va fan är det jag har lagt ihop?

Permalänk
Medlem

Ny dator, va fan är det jag har lagt ihop?

Hej på er !

Jag har mer o mer funderat på att kasta ut min gamla dator, nog mest för att den är helt död...
Slängde ihop en dator på inet, en polare som har kunskap hjälper mig att bygga den och Windows finns.
Finns ett nätagg som går i arv från från gamla ( Corsair CX750 750W ).

Främst gamingdator.
Så min fråga är, funkar detta ens eller är jag helt ute.

https://www.inet.se/datorbygge/b1660119/joda

Permalänk
Medlem

Välj en X3D processor från AMD.

Permalänk
Medlem

Varför DDR4?!

Varför inte M2 NVMe för OS?

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem

Som sagt, vet inte riktigt vad jag valt för prylar. Skjuter från höften kan man säga.
Därför jag vänt mig till den samlade expertis som finns här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robvfx:

Som sagt, vet inte riktigt vad jag valt för prylar. Skjuter från höften kan man säga.
Därför jag vänt mig till den samlade expertis som finns här.

Vilken budget? Speldator? Vad för upplösning kommer du köra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Vilken budget? Speldator? Vad för upplösning kommer du köra?

Runt 10-11 k ca.
Yes, speldator.
Blir nog inte mer än 1080, det är ju iaf vad min nuvarande skärm är

Permalänk
Medlem
Skrivet av robvfx:

Runt 10-11 k ca.
Yes, speldator.
Blir nog inte mer än 1080, det är ju iaf vad min nuvarande skärm är

Aningen över budget men överlag betyderligt mer för pengarna! (obs när de kommer till grafikkort så är det bara en placeholder för nya rx 9060 xt 8gb som kommer den 5e juni)

Men överlag, datorn du har byggt är på en "död plattform" dvs moderkortet kommer inte få några nya cpuer och cpun du har valt är redan 3 år gammal och va redan vid release en medioker om inte riktigt dålig cpu överlag.

AM5 däremot är en aktiv plattform med åtminstone en ny generation (som nu även ryktas få ökning i antal kärnor över hela segmentet) samt går även att i framtiden köpa en begagnad 9800x3d som idag är det bästa man kan köpa när det kommer till spel.

Sen även chassi, inget speciellt men välväntilerat och inkluderar 6 fläktar (rgb behöver man inte koppla in om man stör sig på de)

Lagring, snabb NVMe istället för en gammal sata disk, snabbare och bättre på alla sätt och vis.

Kylning, overkill men otroligt mycket mer prisvärd för några hundralappar mer.

https://www.inet.se/datorbygge/b1661276/te

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av robvfx:

Hej på er !

Jag har mer o mer funderat på att kasta ut min gamla dator, nog mest för att den är helt död...
Slängde ihop en dator på inet, en polare som har kunskap hjälper mig att bygga den och Windows finns.
Finns ett nätagg som går i arv från från gamla ( Corsair CX750 750W ).

Vad menas med att den gamla datorn är död? är det komponenter som är trasiga så skulle det kunna vara en stor risk att återanvända nätagget om det är nått litet fel på det

Permalänk
Medlem

Precis som @Jagers skriver ovan - plus om nätagget är väldigt gammalt kommer det förmodligen ha tappat en del effekt och stabilitet.

Permalänk
Sötast

Definitivt inte ett 5060 8GB iallafall..... det är redan för lite i vissa titlar och ge det ett år eller tre och sedan är det en pappersvikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Vad menas med att den gamla datorn är död? är det komponenter som är trasiga så skulle det kunna vara en stor risk att återanvända nätagget om det är nått litet fel på det

Misstänker att det är något med disken. Den börjar bli till åren och så pass gammal, orkar inte lägga speciellt mkt tid på den.

Ang nätagenturer så är det runt 2-3 år gammalt. Det byttes på den datorn för att fläkten började låta för jäkligt tills den stannade. Så den delen var är den nyaste på datorn.

Permalänk
Medlem

Kliv upp några tusenlappar så får du en utmärkt speldator.

Permalänk
Medlem

Köp grafikkort med 16gb annars lär du ångra dig