Hur ska man tolka den rekommenderade watt mängden för ett GPU?

Permalänk
Medlem

Hur ska man tolka den rekommenderade watt mängden för ett GPU?

Hej! Jag är i marknaden för ett köpa ett begagnat Evga Geforce RTX 3080 XCR.
Enligt kortets specifikationer är den rekommenderade mängden watt 750.

Problemet(?) är att mitt PSU är ett Evga 700W (100-W1-0700-K2) och således 50 watt under det rekommenderade antalet watt för detta GPU.

På rekommendation av en reddit-tråd slängde jag ihop mina komponenter i pcpartspicker.com för att få fram en uppskattning av watt förbrukningen (514 watt).

Betyder det att det går bra att köra på med mitt PSU på 700 watt eller kan watt förbrukningen bli betydligt högre under belastningen som uppstår under användning?

Tack på förhand!

Grammatik
Permalänk
Medlem

Rekommendationen är för hela datorn, och eftersom grafikkortstillverkaren inte har någon aning om vad du har för övriga komponenter så brukar de överdriva rejält.

Permalänk
Medlem

Rekommendationen kommer med en viss marginal för nätagg av sämre kvalitet, skulle tippa på att ditt EVGA på 700W kommer att funka utmärkt.

Permalänk
Hedersmedlem

Det fungerar antagligen bra med ett okej nätagg. Jag har kört mitt 3080 med ett 650 W sedan lansering utan problem, och min kompis körde också med ett 650 W iaf 2-3 år.

De kan ha en del kortvariga spikar i effektkrav som går klart över 320 W (som de drar som mest, i snitt), men nätagg ska vara designade för att klara av sånt; det ska klara 700 W i snitt över tid.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk

Som de andra skriver de lägger på en rätt stor marginal för att ha sitt på de gröna även om du parar ihop det med de mest strömhungriga komponenterna tillgängliga.

Skulle vara förvånad om du kommer över 500w faktisk användning.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Anledningen till att de också rekommenderar 750w beror också på att de inte heller vet hur effektivt ditt nätagg är.
Enligt Swecs tidigare tester så har ett helt system uppnått strax under 500 watt så jag skulle inte vara det minsta orolig om jag vore du.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Vad har du tänkt att köra för CPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otakingu:

Hej! Jag är i marknaden för ett köpa ett begagnat Evga Geforce RTX 3080 XCR.
Enligt kortets specifikationer är den rekommenderade mängden watt 750.

Problemet(?) är att mitt PSU är ett Evga 700W (100-W1-0700-K2) och således 50 watt under det rekommenderade antalet watt för detta GPU.

På rekommendation av en reddit-tråd slängde jag ihop mina komponenter i pcpartspicker.com för att få fram en uppskattning av watt förbrukningen (514 watt).

Betyder det att det går bra att köra på med mitt PSU på 700 watt eller kan watt förbrukningen bli betydligt högre under belastningen som uppstår under användning?

Tack på förhand!

Jag körde mitt 3080 på 650W byte sedan till ett 4080 och kör fortfarande på mitt 650W nättagg.
Har ett Corsair 650W

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Anledningen till att de också rekommenderar 750w beror också på att de inte heller vet hur effektivt ditt nätagg är.

Nätaggets effektivitet påverkar hur mycket det drar från vägguttaget, inte hur mycket det kan leverera till datorn. Så det är inget de behöver ta hänsyn till i rekommendationerna.

Permalänk
Medlem

Tusen tack för alla svar, då kör jag vidare med mitt PSU!

Chibariku: Jag har ett intel Core i5-11400F

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Enligt Swecs tidigare tester så har ett helt system uppnått strax under 500 watt så jag skulle inte vara det minsta orolig om jag vore du.

Mätt vid väggen dessutom så nånstans runt 80-90% av de 500w är vad som dras på likströmsidan av agget.

Så det systemet ligger nånstans runt 400-450w last på nätagget och 50-100w är värmeutveckling i nätaggregatet.

Så effektivitetsstämpeln har absolut inget med detta att göra iom att effekten på nätagget som anges är kontinuerlig maxlast på likströmsidan och dessutom oftast på 12v linan.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows