Sony M9-Snabb oproffsig recension.

Permalänk
Medlem

Sony M9-Snabb oproffsig recension.

Så, jag skaffade en Sony M9 och det verkar inte finnas något test på Sweclockers. Det finns reviews att hitta men jag känner att jag kan sammanfatta problemen raskt, ifall någon hittar ett exemplar för ett billigt pris. Så problemen som främst nämns:
1. Input switching/glitching. Detta händer, lustigt nog så är det värst med POE2 på PS5 pro. Det är inte särskilt vanligt och är mer av en mild irritation. I värsta fall måste jag välja input manuellt med joysticken back på skärmen.
2. Att uppdatera skärmen kräver inte bara HDMI/Displayport även en USB-C kabel från skärmen till datorn.
3. Ibland så är det som att inzone appen i windows inte detekterar skärmen när jag öppnar appen.
4. Blooming/inverse blooming. Detta är inte så vanligt men kan vara märkbart, beroende på innehållet. I spel så är det väldigt sällsynt men existerar. Jag har sett på Yellowstone och allt ser magiskt ut, lite blooming i hela serien, några tillfällen där det är relativt mycket. Jag började se på Netflix Vietnam dokumentären de har, och de gillar att filma intervju personerna i ett svart rum med minimal belysning över deras ansikte och kropp och blooming faktorn blir helt vild och störande.

Det positiva:
1. I majoriteten av spelen jag kör så märker jag inte av Blooming alls. Allt ser jäkligt bra ut och HDR ser bra ut trots att det är rätt få FALD zones. När jag kör den med PS5 Pro så tror jag att de speciella färgprofilerna som finns för PS5 spel för skärmen hjälper till att göra det jäkligt fint.
2. I regel, med en 27 tums skärm, från ett kort avstånd så är pixeltäten hög och mycket av innehållet: Inklusive tv-serier och filmer ser jävligt bra ut. Jäkligt bra upplevelse.
3. När jag jämför netflix på PC och Ps5 så är det som att allt ser just lite bättre ut från PS5an, jag har kollat så jag får äkta 4K på netflix i PC. Så som en kompanion för en PS5a funkar det bra.
4. Om innehållet är sådant som framkallar blooming så kan man stänga ner FALD zonerna. Det påverkar så klart skärmens prestanda på andra vis men gör så att bloomingen inte är så störande.
5. Trots att den bara har HDR 600, så sitter man så nära att övergången från ett mörkt ställe till fullt solsken är milt obehagligt ibland.

Så, den stora frågan är om man leva med lätt blooming ibland, enstaka medium bloom tillfällen och sen det sällsynta tillfällena där bloomingen blir helt galen, där det är bäst att stänga av dimming zonerna. För mig visste jag om att det var en fråga, och för mig så kan jag leva med de negativa aspekterna eftersom det är en jäkligt bra upplevelse majoriteten av tiden.

Finns det några frågor så kan jag glatt svara på dem: Om priset är lågt så kan jag glatt rekommendera denna skärm. Fick min för ungefär 6500 kronor.