Vinn nätagg från Seasonic

Windows Update ska hantera ”alla” uppdateringar

Permalänk

På tiden att uppdateringssystemet i Windows blir bättre. För oss som jobbar i företag med nitiska säkerhetsavdelningar är det ett ständigt problem på Windowsmaskiner som folk själva får installera saker på (läs: utvecklare, som borde veta bättre), att de lyser upp som små julgranar i våra säkerhetsverktyg på grund av utdaterade ramverk och verktyg med allvarliga säkerhetshål, vilka sen behöver hanteras individuellt.

Det finns saker i Linuxvärlden som uppför sig dåligt också (typ allt Javabaserat, plus GitLab), men det är ett otroligt mycket mindre problem när man har fungerande och centralt styrbara uppdateringshanterare.

Även i Mac-världen är livet mycket enklare än i Windows tack vare bra (tredjeparts) central styrning och en kombination av Store-modellen och (tredjeparts) pakethanterare.

Permalänk
Medlem

Bara jag som använder UniGetUI? Det uppdaterar ju t.om (till skillnad från MS själva) runtimes för Powertoys, VisualC++ och annat. Man kan ju tycka att sådant är relevant i en Win-installation, men nja, tydligen inte.

Det har förvisso ibland lite problem med program installerade manuellt samt via Windows Store…
Men allt Winget/Chocolate uppdateras klockrent vad jag kan se.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Bara jag som använder UniGetUI?

Känner inte ens igen namnet

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Så länge man slipper fler påtvingade omstarter är det bästa nyheten på flera år. Automatiskt uppdateringar fungerar fantastiskt bra på android, iphone, linux, steam.

Hoppas det blir riktiga paket och inte någon hemsk wizard auto clicker som tidigare pakethanterare använt sig av.

Vill man inte ha automatiska uppdateringar så fungerar det faktiskt riktigt dåligt på både iPhone & Android.
Noll respekt för oss som föredrar att uppdatera manuellt när det passar oss, det är ju bara att notifiera i god tid istället.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Nej, syftet är att få kontroll över din dator och hur du använder datorn. De ämnar inte att störa användaren mindre, tvärtom, men de ämnar ta ifrån användaren agens.
Lite motsträvigt i början. Men om 10-15 år så kan inte användaren något själv, och vet inte ens om att möjligheten att bestämma något hade kunnat finnas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Så länge man slipper fler påtvingade omstarter är det bästa nyheten på flera år. Automatiskt uppdateringar fungerar fantastiskt bra på android, iphone, linux, steam.

Hoppas det blir riktiga paket och inte någon hemsk wizard auto clicker som tidigare pakethanterare använt sig av.

Mmm, som när Google vill öka sin insikt i dina vanor, förbjuder appar som inte använder google-godkänd reklamleverantör, och retroaktivt avinstallerar underkända appar och tvingar dig till alternativ med mycket mer påträngande reklam.

Permalänk
Medlem

Hej.

Jag är en såndär som kommer tvärvägra W11, pga..

Microsoft- personlig integritet, vasarunu? Loggar är faktiskt i Vårt affärsintresse.
Men så kul, för uppdateringarna. Tänk den framtid när vi även kan integrera detta med no-password-framtiden ni tänkt er.
Undrar lite stillsamt om personlig integritet finns den dagen.

Önskar ej citeringar av eller @ pga detta, bara lite bedrövad.

Hörs kanske!

Visa signatur

Gapar ofta efter galen fågel i fel tunna.

Permalänk
Medlem

Nej tack, Microsoft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darc:

Nej tack, Microsoft.

För att? Det är väl toppen om de försöker närma sig Linux. Det är helt befängt att Windows fortfarande bygger på att användare själva uppdaterar alla program manuellt hela tiden. Det är ju som att köra Slackware.

Windows hade bara blivit bättre om alla program uppdaterades centralt. Nästa steg är att göra en riktig pakethanterare som allt sköts igenom.

Permalänk
Medlem

Om du söker efter tillgängliga uppdateringar i W10 tar operativsystemet sig friheten att installera diverse uppdateringar som hittas (även de märkta PREVIEW), helt automatiskt. Klicket på sökknappen var ditt medgivande.

Lysande UI och användarupplevelse.
Skulle inte vara förvånad om det är likadant i W11.

Sen har vi det eviga tjatet om att du ska koppla ditt Microsoftkonto, något som blir mer och mer tvingande, den inbyggda reklamen, och bonuspoäng hit och dit.

Jag gav upp på Windows, det behövs faktiskt inte till något jag använder datorn till.
Alla spel jag har kan jag köra till belåtenhet i Linux.

Permalänk
Medlem

Så när ett mjukvaruföretag är på G att släppa nästa version av sin mjukvara så kan dom låta windows autouppdatera den gamla versionen och plocka bort vitala funktioner för att tvinga användaren att betala igen för den nya versionen.
Och allt såklart i "säkerhetens namn".

Men det finns väl ingen chans att ett företag skulle göra nåt sånt eller? -.-

För att inte tala om alla buggiga releaser som släpps hela tiden.
Den som konstant uppdaterar all mjukvara/drivrutiner lever verkligen farligt.
De som väntar ett par veckor innan dom uppdaterar lever betydligt säkrare.

Och ett annat stort problem är ju grafikkortsdrivrutiner.
Uppdateringarna domineras ju av "fixar" för nya spel du kanske inte ens spelar.
Varför ladda hem gigabyte med data för en uppdatering som inte påverkar dig alls?

Permalänk
Medlem

Värt att nämna att Pro versionen av windows har länge haft möjligheten att ändra så man kan välja att bara installera uppdateringar man själv väljer, det är bara home versionen där det inte går att (lätt) stänga av det med argumentet att folk aldrig skulle uppdatera överhuvudtaget och så har vi infinite datorer som är helt osäkra överallt.

Windows 11 har sakta men säkert gjort små steg på flera fronter att bli mer som linux, mer grejer har fått möjligheten att bara avinstallera jämfört med förut, winget är en grej som fungerar väldigt bra och nu det de pratar om i den här nyheten. De har även gjort stora förbättringar på microsoft store/xbox appen som var en total katastrof förut och nu är den inte så dålig längre (men skulle inte kalla de bra heller)

Andra grejer de jobbar på som faktiskt borde bli bra till slut är konsolidera settings ordentligt på ett ställe, de är rätt långt ifrån klar där men det har typ varit 3 olika lager av settings menyer där saker varit utspritt i windows väldigt länge nu. Sakta men säkert så jobbar de mot att få in allt det på samma ställe i en meny som inte ser ut som den är från windows 98. För oss som är vana med vart settingsen är så är alla ändringar inte nödvändigtvis bra, men varje gång jag försöker hjälpa någon mindre kunnig med ett problem och man måste börja gräva igenom de menyerna så blir de typ rädda att ändra nått för de tror att de kommer ha sönder nått.

Sen finns det andra delar som de gör stora steg bakåt på tyvärr, som påtvingade online konton och telemetri överallt (även om de faktiskt gjort det mindre jobbigt jämfört med windows 10 att opta ut ur telemetri grejer i installationen) men den absolut mest irriterande grejen är hur inställningar kan ändras helt randomly av windows uppdateringar och det är nått de seriöst måste fixa så det slutar hända.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Sapphire RX 9070 XT Pure | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av warp64:

Om du söker efter tillgängliga uppdateringar i W10 tar operativsystemet sig friheten att installera diverse uppdateringar som hittas (även de märkta PREVIEW), helt automatiskt. Klicket på sökknappen var ditt medgivande.

Lysande UI och användarupplevelse.
Skulle inte vara förvånad om det är likadant i W11.

Jag kan inte komma ihåg hur det var på 10:an för mig, men mina Windows 11 installationer installerar inte någon preview uppdatering. Finns följande hos mig

Och jag testade att trycka på check for updates innan jag tog denna bild och den hämtade inte hem denna preview hos mig

Skrivet av RaidSoft:

Värt att nämna att Pro versionen av windows har länge haft möjligheten att ändra så man kan välja att bara installera uppdateringar man själv väljer, det är bara home versionen där det inte går att (lätt) stänga av det med argumentet att folk aldrig skulle uppdatera överhuvudtaget och så har vi infinite datorer som är helt osäkra överallt.

Vart då? Jag har Pro på alla mina W11 och det finns ingen sån inställning i Windows Update delen av Inställningarna iallafall. Pratar du om Group policy?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Alltid negativt i dessa trådar, tycker det låter skönt med något som ordnar så att alla mina program håller sig uppdaterade. På jobbet blir det enklare också då kunder brukar vara horribelt dåliga på att hålla sina program mm uppdaterade.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Vart då? Jag har Pro på alla mina W11 och det finns ingen sån inställning i Windows Update delen av Inställningarna iallafall. Pratar du om Group policy?

Mjo genom group policy menar jag, går väl att argumentera att det kanske inte är så lätt ställe för "vanliga" användare att hitta och ändra, men folk som faktiskt vill ändra det har ändå möjligheten och det fungerar som förväntat. Tror även att group policy ändringar inte blir påverkade av tendensen av windows att ändra settings med uppdateringar med men är bara 99% säker på det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Sapphire RX 9070 XT Pure | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

@RaidSoft:
Fungerar AppLocker via GPO numera i Windows 11 Pro?

Gav upp vanliga Pro efter att Microsoft fördummade utgåvan i samband med att "For Workstations" släpptes. Det är massor av Group Policies som kräver Enterprise- eller Education-utgåvorna för att fungera.

Tycker det är synd att Microsoft envisas med ett 10-tal olika versioner, där ingen är den andra lik.

En liten lista över utgåvor att reflektera över:

• Windows 11 (S Mode)

• Windows 11 Home

• Windows 11 Home N

• Windows 11 Pro

• Windows 11 Pro N

• Windows 11 Education

• Windows 11 Education N

• Windows 11 Enterprise

• Windows 11 Enterprise N

• Windows 11 Pro for Workstations

• Windows 11 Pro for Workstations N

• Windows 11 IoT Enterprise

• Windows 11 IoT Enterprise N

Utelämnade Windows Server samt LTSC, då dessa inte släpps årligen.

Men varför skulle det inte räcka med en grundutgåva för alla? Likt macOS?

Förstår att det är olika licensmodeller, men blir smått galen av att många av utgåvorna kräver olika typer av felsökning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

@RaidSoft:

Gav upp vanliga Pro efter att Microsoft fördummade utgåvan i samband med att "For Workstations" släpptes. Det är massor av Group Policies som kräver Enterprise- eller Education-utgåvorna för att fungera.

Tycker det är synd att Microsoft envisas med ett 10-tal olika versioner, där ingen är den andra lik.

• Windows 11 (S Mode)

• Windows 11 Home

• Windows 11 Home N

• Windows 11 Pro

• Windows 11 Pro N

• Windows 11 Education

• Windows 11 Education N

• Windows 11 Enterprise

Förstår att det är olika licensmodeller, men blir smått galen av att många av utgåvorna kräver olika typer av felsökning.

Har aldrig använt AppLocker så har tyvärr ingen aning om hur det fungerar eller inte.

Håller absolut med att deras licens modell för windows är onödigt komplicerad, mycket av det har nog att göra med att squeeza så mycket pengar som möjligt ur företag. Speciellt när det ofta är väldigt lite skillnad mellan de men de skillnaderna är det som behövs för specifika användningsområden så de kan få de till en dyrare licens. För hemma användare blir det bara krångligt och förvirrande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

@RaidSoft:

• Windows 11 (S Mode)

• Windows 11 Home

• Windows 11 Home N

• Windows 11 Pro

• Windows 11 Pro N

• Windows 11 Education

• Windows 11 Education N

• Windows 11 Enterprise

Ja, precis, MS har en massa olika versioner för sina egna ändamål, inget som avser att gagna kunderna.
Det är väl just för att det är en mjukvara de faktiskt säljer och vill då segmentera marknaden för att kunna maximera intäkterna.

Apple säljer hårdvara (där de har sin marknadssegmentering) och mjukvaran är mer en bisak som de inte behöver tjafsa med på samma sätt.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Nu är det så att Windows update inte alls förser datorn med de senaste uppdateringarna. En HP Elitebook fullt uppdaterad i Windows update kan ha 15-20 mer eller mindre kritiska uppdateringar via HPs hemsida.

Visa signatur

IT-farbror 53år från Gävle, driver IT-bolag sen 2010 på heltid. Jobbar mycket med Unifi.
--
www.phs-itservice.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Du kan ju bestämma själv på windows också... Förstår inte detta drev om att W11 vore omöjligt att göra något i.

Nej. Du kan ändra på inställningar i Windows, men Microsoft har en historia av att ändra tillbaka inställningar till default vid vissa uppdateringar, utan att du vet om det. Har vid flertal tillfällen valt bort att datorn ska tvångstarta om sig själv efter en uppdatering, och det håller i sig i några månader, men sen händer det igen att jag på morgonen har en fräsch och fin nystartad dator med allt jag hade uppe borta.

Det är inte du som bestämmer. Microsoft bestämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

Nu är det så att Windows update inte alls förser datorn med de senaste uppdateringarna. En HP Elitebook fullt uppdaterad i Windows update kan ha 15-20 mer eller mindre kritiska uppdateringar via HPs hemsida.

HP? HP ger väl inte ut Windows uppdateringar? HPs kritiska uppdateringar är väl uppdateringar till drivrutiner eller till HP program? Det som nyheten pratar om har inte genomförts än

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Nej. Du kan ändra på inställningar i Windows, men Microsoft har en historia av att ändra tillbaka inställningar till default vid vissa uppdateringar, utan att du vet om det. Har vid flertal tillfällen valt bort att datorn ska tvångstarta om sig själv efter en uppdatering, och det håller i sig i några månader, men sen händer det igen att jag på morgonen har en fräsch och fin nystartad dator med allt jag hade uppe borta.

Använd Aktiva timmar, går att ha upp till 18 timmar, på de timmar du inte är vid datorn, då kommer nog inte datorn starta om sig själv. Själv har jag aktiva timmar på automatiskt och min dator startar aldrig om sig automatiskt. Varken min stationära som stängs av varje kväll eller min bärbara som startas om ca 1 gång/veckan.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av ajp_anton:

Skrivet av jnsson:

Använd Aktiva timmar, går att ha upp till 18 timmar, på de timmar du inte är vid datorn, då kommer nog inte datorn starta om sig själv. Själv har jag aktiva timmar på automatiskt och min dator startar aldrig om sig automatiskt. Varken min stationära som stängs av varje kväll eller min bärbara som startas om ca 1 gång/veckan.

Dessa inlägg representerar två problem:
1. Du har på konsumentversioner av Windows inte full kontroll över hur uppdateringar levereras.
2. Windows har inget(?) API för att de flesta program ska komma tillbaka till där de var när datorn startades om så omstarter stör så lite som möjligt.

1 är förståeligt eftersom man bygger för minsta gemensamma nämnare, vilket är personer som utan särskild kunskap kör ett operativsystem som varje månad får dussintals säkerhetsuppdateringar varav flera nästan varje månad klassas som kritiska.

2 förvånar mig: Apple, som ger betydligt färre tillfällen till omstarter, har i många år tagit hand om detta. Till och med Microsoftprodukter i macOS kommer oftast tillbaka i samma tillstånd som när de stängdes efter en systemomstart.

Har du processeringsjobb som kan pågå under lång tid, är dock en klientversion av Windows (eller en standardkonfigurerad instans av macOS) inte rätt val. Då bör du köra ett operativsystem som har detta användningsområde i åtanke: Korrekt konfigurerade serverversioner av Windows, eller något helt annat, som macOS eller valfri annan Unix, kommer hantera detta väl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Dessa inlägg representerar två problem:
1. Du har på konsumentversioner av Windows inte full kontroll över hur uppdateringar levereras.
2. Windows har inget(?) API för att de flesta program ska komma tillbaka till där de var när datorn startades om så omstarter stör så lite som möjligt.

1 är förståeligt eftersom man bygger för minsta gemensamma nämnare, vilket är personer som utan särskild kunskap kör ett operativsystem som varje månad får dussintals säkerhetsuppdateringar varav flera nästan varje månad klassas som kritiska.

2 förvånar mig: Apple, som ger betydligt färre tillfällen till omstarter, har i många år tagit hand om detta. Till och med Microsoftprodukter i macOS kommer oftast tillbaka i samma tillstånd som när de stängdes efter en systemomstart.

Har du processeringsjobb som kan pågå under lång tid, är dock en klientversion av Windows (eller en standardkonfigurerad instans av macOS) inte rätt val. Då bör du köra ett operativsystem som har detta användningsområde i åtanke: Korrekt konfigurerade serverversioner av Windows, eller något helt annat, som macOS eller valfri annan Unix, kommer hantera detta väl.

Angående punkt 2 så finns det i Windows 11 iallafall följande: "Automatically save my restartable apps and restart them when I sign back in". Jag använder inte den funktionen men det verkar som om 11:an har iallafall delvis det du vill ha. Personligen gillar jag inte en sån funktion och har således stängt av den funktionen på mina datorer

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Angående punkt 2 så finns det i Windows 11 iallafall följande: "Automatically save my restartable apps and restart them when I sign back in". Jag använder inte den funktionen men det verkar som om 11:an har iallafall delvis det du vill ha. Personligen gillar jag inte en sån funktion och har således stängt av den funktionen på mina datorer

Om man gillar det eller inte är ju en smaksak, men jag ser oerhört ofta folk som stör sig på att deras (Windows-) dator startat om just för att de då behöver återställa allt som det såg ut innan för att kunna fortsätta sitt arbete.

Sen behöver naturligtvis applikationerna också implementera kontinuerligt sparande av sitt tillstånd så de inte bara startar med datorn efter en omstart utan också landar i det läge de befann sig innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Jag har aldrig haft en omstart från Windows sen W7 ,min dator har ganska många tusen timmar sen dess... 10-20k utan problem

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Om man gillar det eller inte är ju en smaksak, men jag ser oerhört ofta folk som stör sig på att deras (Windows-) dator startat om just för att de då behöver återställa allt som det såg ut innan för att kunna fortsätta sitt arbete.

Sen behöver naturligtvis applikationerna också implementera kontinuerligt sparande av sitt tillstånd så de inte bara startar med datorn efter en omstart utan också landar i det läge de befann sig innan.

Och jag har inte hört någon som sagt det

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Och jag har inte hört någon som sagt det

Inlägget jag svarade på och som du kommenterade hade uttryckligen detta klagomål… 🙄

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

HP? HP ger väl inte ut Windows uppdateringar? HPs kritiska uppdateringar är väl uppdateringar till drivrutiner eller till HP program? Det som nyheten pratar om har inte genomförts än

Windows Update har hanterat (vissa) drivrutiner från tillverkare i många år.
Ibland har det fungerat okej, ibland har det varit en katastrof.