Testpilot: TCL 65C6K – QD-MiniLED och 144 Hz

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: TCL 65C6K – QD-MiniLED och 144 Hz

Testpiloten André "Yatagarasu" Uppman testar TCL:s nya gaming-TV för vardagsrummet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

LCD kommer Alltid vara "Garbage" vs OLED!
Inget nytt här = Dynga som alltid!

- Once OLED Allways OLED - 🥳

Permalänk
Testpilot
Skrivet av NorthLight:

Tänker att det egentligen inte(*) finns dåliga produkter – bara dåliga priser!

Som det ser ut just nu ligger ordinarie priset om drygt 17 000 kronor lite för nära OLED-konkurrenterna för att det ska kännas riktigt motiverat. Men skulle det hamna närmare 13 000 kr – eller rentav under 12 000 som nämndes i Piloten – då börjar det helt klart bli intressant att överväga 65C6K. Åtminstone om fokus ligger på vardagsrums-gaming som huvudsakligt användningsområde för TV:n

*Visst finns det dåliga produkter – men det här är inte en av dem.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorthLight:

Back in the day var man fanboy av varumärken, men nuförtiden är man tydligen fanboy av paneltekniker

Med det sagt - MiniLED-tvs med runt 1000 dimzoner tycker jag sneglar farligt nära OLED, med fördelarna att de är mer ljusstarka och inte drabbas av inbränning! Runt 250 som denna har är dock för få, det håller jag med recensenten om.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: GeForce RTX 3070 | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Bildexpert 📺

Det är inte mängden zoner som avgör utan hur de används, typ.

Fast man kan tänka relativt inom en och samma tillverkare. En TCL med 1000+ zoner gör antagligen jobbet bättre än en hyfsat jämngammal TCL med 250 zoner. Fast ingen av dem kanske riktigt kan matcha en Sony med bara 100 zoner.

C6K-serien är bättre basmodeller som fått en hyfsad mini-LED och FALD som standard. Egentligen en rätt enkel modell i sammanhanget som får ett tekniskt värde jämfört med andra modeller i samma klass. Plastigheten och sådant som rätt sunkiga högtalare och halvdåligt reflexfilter är kvar, medan den teknik som hela tiden utvecklas och förbättras används mer och mer.

Det är också lite av TCL:s styrka där de adderar värde som 120/144 Hz och FALD med mini-LED till de enklare serierna. När andra tillverkare istället formar sina enklare modeller utfrån vilken teknik de tar bort från modellerna.

Permalänk
Medlem

Intressant! Har noll koll på fabrikatet TCL?! Sprang på en TCL C855 75" hos Elgiganten häromdagen och blev stående en stund då jag blev riktigt imponerad av svärtan! Trodde först att jag stod å tittade på en Oled?! Har en Oled hemma, inköpt 2017 så den börjar ju bli till åren.

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, ASUS RTX-4070 DUAL 12G, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Nästa TV jag skaffar åt föräldrarna får nog bli något annat än OLED, så blir väl säkert nån MiniLED. De har haft både Plasma och OLED nu men efter ca 6 års användning börjar det i båda fallen dyka upp inbränning/skuggor där i området var text visas som syns speciellt mot vissa ljusa färger (grön, gul, orange så tyder på lite ojämnt nött panel i längden då de färgerna tycks hålla sämst i OLED). Tror inte deras ~12 timmar i snitt dagligen användande (TV:n står tydligen ofta på fast ingen kanske tittar...) och kolla nyheterna dagligen och massa sport osv lämpar sig för OLED.

Tar redan gärna emot tips om vilka som är de bästa icke-OLED 55" TV:na och gärna med Google TV inbyggt, viktigt att ska vara ljusstarkt och funka bra i ljust utrymme.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av RPGWiZaRD:

Nästa TV jag skaffar åt föräldrarna får nog bli något annat än OLED, så blir väl säkert nån MiniLED. De har haft både Plasma och OLED nu men efter ca 6 års användning börjar det i båda fallen dyka upp inbränning/skuggor där i området var text visas som syns speciellt mot vissa ljusa färger (grön, gul, orange så tyder på lite ojämnt nött panel i längden då de färgerna tycks hålla sämst i OLED). Tror inte deras ~12 timmar i snitt dagligen användande (TV:n står tydligen ofta på fast ingen kanske tittar...) och kolla nyheterna dagligen och massa sport osv lämpar sig för OLED.

Tar redan gärna emot tips om vilka som är de bästa icke-OLED 55" TV:na och gärna med Google TV inbyggt, viktigt att ska vara ljusstarkt och funka bra i ljust utrymme.

TV-guiden rankar i vanlig ordning vilka som är bäst. I ditt fall de modellerna som rankas under guiden för TV i ljusa rum: https://www.sweclockers.com/artikel/40090-tv-guiden-hitta-rat...

Där kan du ju hoppa över OLED-modellerna. Stämmer bra att OLED inte lämpar sig för den som behöver en skval-TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Intressant! Har noll koll på fabrikatet TCL?! Sprang på en TCL C855 75" hos Elgiganten häromdagen och blev stående en stund då jag blev riktigt imponerad av svärtan! Trodde först att jag stod å tittade på en Oled?! Har en Oled hemma, inköpt 2017 så den börjar ju bli till åren.

Made in China.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.