Windows Update ska hantera ”alla” uppdateringar

Permalänk
Medlem
Skrivet av warp64:

Windows Update har hanterat (vissa) drivrutiner från tillverkare i många år.
Ibland har det fungerat okej, ibland har det varit en katastrof.

Ja, men det är ju bara drivrutiner. HPs program uppdateras ju inte i Windows Update

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Använd Aktiva timmar, går att ha upp till 18 timmar, på de timmar du inte är vid datorn, då kommer nog inte datorn starta om sig själv. Själv har jag aktiva timmar på automatiskt och min dator startar aldrig om sig automatiskt. Varken min stationära som stängs av varje kväll eller min bärbara som startas om ca 1 gång/veckan.

Hur menar du att aktiva timmar ska hjälpa? Vill inte att datorn startar om utan att jag bestämmer mig för att göra det. Lämnar jag saker och fönster och annat framme när jag går och sover, så ska de vara där jag lämnade dem när jag kommer tillbaka nästa dag. "Upp till 18 timmar" är mycket mindre än de 18 dagar eller mer som jag många gånger behöver om datorn renderar något som tar en jävla tid.

Enda som hjälper ett tag är att gå till group policy och stänga av skiten helt. Men ett halvår senare så har Microsoft släppt en uppdatering som resetat denna inställning, och plötsligt har datorn startat om sig själv för att den varit utanför mina "aktiva timmar". Har hänt Windows 10 och Windows Server 2022. Sistnämnda känns ganska katastrof.

Permalänk
Medlem

Patchmypc brukar jag använda för 3e-parts program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Hur menar du att aktiva timmar ska hjälpa? Vill inte att datorn startar om utan att jag bestämmer mig för att göra det. Lämnar jag saker och fönster och annat framme när jag går och sover, så ska de vara där jag lämnade dem när jag kommer tillbaka nästa dag. "Upp till 18 timmar" är mycket mindre än de 18 dagar eller mer som jag många gånger behöver om datorn renderar något som tar en jävla tid.

Enda som hjälper ett tag är att gå till group policy och stänga av skiten helt. Men ett halvår senare så har Microsoft släppt en uppdatering som resetat denna inställning, och plötsligt har datorn startat om sig själv för att den varit utanför mina "aktiva timmar". Har hänt Windows 10 och Windows Server 2022. Sistnämnda känns ganska katastrof.

Detta är den största anledningen till varför vi bytt till Linux på datorer för labb och debug. Ibland måste man köra diagnostik och debug över lång tid med externa verktyg och det fungerar helt enkelt inte när Win11 startar om på eget bevåg.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Enda som hjälper ett tag är att gå till group policy och stänga av skiten helt.

Mig veterligen fungerar detta bara om du har W11 Enterprise, rätta mig gärna om jag har fel. Kör själv W11 Pro och har inte lyckats disabla MS Update via GPO...

Helt idiotiskt med påtvingade uppdateringar oavset vilken mjukvara. Det skall vara upp till den som äger datorn!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyCat:

Mig veterligen fungerar detta bara om du har W11 Enterprise, rätta mig gärna om jag har fel. Kör själv W11 Pro och har inte lyckats disabla MS Update via GPO...

Helt idiotiskt med påtvingade uppdateringar!

Jag har W11 pro och inga uppdateringar installeras tills jag trycker install. Förstår inte riktigt detta problem 🤔

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag har W11 pro och inga uppdateringar installeras tills jag trycker install. Förstår inte riktigt detta problem 🤔

Troligtvis eftersom du installerar dem regelbundet. Prova att inte trycka install så skall du se att du förr eller senare får uppdateringarna vare sig du vill eller inte.

Enda MS "tillåter" är att du kan fördröja installation i 5 veckor (om jag minns rätt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyCat:

Troligtvis eftersom du installerar dem regelbundet. Prova att inte trycka install så skall du se att du förr eller senare får uppdateringarna vare sig du vill eller inte.

Enda MS "tillåter" är att du kan fördröja installation i 5 veckor (om jag minns rätt).

Nej även om vissa legat där en längre tid så installeras dessa inte. Vad jag vet ,och framförallt har den aldrig startat om.

Det gör dock firma laptopen,men det är forcerat från it

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Windows 10/11 är lurig, det finns vissa uppdateringar som installeras i smyg och UI'n blåljuger om att de fortfarande väntar på att installeras, det går att se i Loggboken som visar exakt vilket paket som installeras.

Vissa uppdateringar är till och med fullständigt dolda, d.v.s. att de aldrig syns överhuvudtaget, utan bara tankas ner och installeras av windows update service, i bakgrunden, utan förfrågan eller godkännande.

Ganska skrämmande faktiskt.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-4960X 4GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Det jag menar är att under de 6 timmar om dagen som du inte kan ha aktiva timmar så använder du datorn, sedan de övriga 18 timmarna om dagen startar inte den om automatiskt bara för att du inte använder den. Varför inte bara starta om datorn när den säger att uppdateringar behöver verkställas genom en omstart? Varför vänta så länge?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Nej även om vissa legat där en längre tid så installeras dessa inte. Vad jag vet ,och framförallt har den aldrig startat om.

Du får nog kolla din uptime!

Permalänk
Medlem

Som när min fullt fungerande drivrutin för grafikkortet skulle tvångsuppdateras av Windows Update och vägrade sluta försöka... så jag tog den 3 månader nyare och installerade med en djup suck och undrade varför de skulle förstöra mina 3 fria timmar av en stressig dag. Allt sådant här förstör för mig, kan jag inte opta ut så är det en försämring.

Visa signatur

i7 960 TRUE(2*120mm ScytheGT) @ 3.85GHz|ROG Rampage III Formula x58|FD Define R4 Titanium(5*140mm)|XFX CE850W|6x4GB DDR3|RTX3060|Intel X25-M 160GB+Crucial m4 512GB+PNY 1TB+HDD 500GB+HDD 1,5TB+2TB|Externa: 2*WD 2TB|Fåner: Fairphone 5|Mi Mix 2S|Galaxy S22|Moto G5|Galaxy S5|Galaxy S4Lurar på huvudet: Shokz OpenRun

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det jag menar är att under de 6 timmar om dagen som du inte kan ha aktiva timmar så använder du datorn, sedan de övriga 18 timmarna om dagen startar inte den om automatiskt bara för att du inte använder den. Varför inte bara starta om datorn när den säger att uppdateringar behöver verkställas genom en omstart? Varför vänta så länge?

Aha då förstår jag. Dock så är jag nödvändigtvis inte aktiv alls vissa dagar som datorn jobbar intensivt med något. Speciellt inte på min server, som ju ska vara på 24/7 utan att någon rör den. Och varför vänta så länge? För att jag inte vill behöva starta om det datorn jobbar med. Och för att jag själv ska kunna bestämma en acceptabel tidpunkt för när servern kan vara nere en stund.

Permalänk
Medlem

Stora skillnaden mellan Windows och Linux är väl att Windows inkluderar en massa saker som du inte vill ha och som du inte vet hur man tar bort. Linux har exkluderat massa saker som du vanligen klarar dig utan, om du inte har specifika behov.

Vilken metod som är bäst kan antingen diskuteras men skulle säga att det är lättare att lära sig att lägga till saker i Linux än att städa upp i Windows, såvida du inte plågar dig själv med en extremt bantad version.

En sak som jag märker är att hela Windows mer och mer blir ett gigantiskt office-paket och det är en av de mer irriterande saker som man fastnar i. Tänk dig att behöva köpa ett nytt badrum när tvålen är slut eller nytt kök när du tappar en tallrik i golvet.

Linux har en betydande separation här och är helt oberoende av vad man kör medans Windows mer och mer blir ett program för allt.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Jag förstår hur de tänker, och så länge som användaren själv har möjlighet att välja OM och NÄR något ska uppdateras, och då menar jag ned på manuell detaljnivå för varenda jävla program/modul, så skulle det kunna bli bra.

Men det är Microsoft. Och det är Windows Update. Så det är snudd på garanterat att det kommer bli uruselt och (nära nog) omöjligt att få bestämma något själv. Microsoft varken vet, vill eller kan bättre.

Personligen föredrar jag UniGetUI.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Aha då förstår jag. Dock så är jag nödvändigtvis inte aktiv alls vissa dagar som datorn jobbar intensivt med något. Speciellt inte på min server, som ju ska vara på 24/7 utan att någon rör den. Och varför vänta så länge? För att jag inte vill behöva starta om det datorn jobbar med. Och för att jag själv ska kunna bestämma en acceptabel tidpunkt för när servern kan vara nere en stund.

Om du kör windows home på en server dator dock så tycker jag att du får skylla dig själv lite då det är väldigt långt ifrån intended use, de andra versionerna går det att konfigurera uppdateringar till att bara hända när man själv vill.

Group policy har jag personligen inte sett ändrats av en uppdatering, ja har själv kört windows 11 pro på min server burk ett tag och group policy inställningen för manuellt välja windows uppdateringar har inte ändrats än så länge, kan inte säga detsamma om andra inställningar dock då de ofta gillar att ändras.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Sapphire RX 9070 XT Pure | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Jag gillar windows 11 men jag gillar inte de delar som de försöker kopiera mobiltelefoners UI. Appar, widgets och sånt skit. Bort!

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.