Hjälp, privatbostad eller näringsfastighet?
Hej!
Jag har ganska nyligen fått köpa grannens hus (mittemot) för en mindre peng och står nu med två hus. Vi vill bo kvar i vårt första hus och vill inte sälja det nya huset direkt (2-5 år, det var en del av dealen kan man säga).
Vi har nu tänkt hyra ut det andra huset korttids och/eller långtids. Huset är placerat i en ganska attraktiv del av landet så uthyrning är nog inte större problem (tror vi).
Någonstans på vägen blev jag varse att det eventuellt kan tänkas bli ett problem att vi inte bor där permanent och att det därför kan övergå till en näringsfastighet efter typ 2-3 år.
Efter att ha läst på lite, framförallt på skatteverkets hemsida om “gränsdragningen mellan privatbostads- och näringsfastighet” så blir jag bannemig inte klokare. Naturligt nästa steg är såklart att läsa ett par prep. och domar om när det ena blir det andra men inte heller efter det känner jag mig speciellt förstående. Snarare förvirrad: i ena domen räknades ett hus som hyrdes ut 50 veckor om året som privatbostad då det fanns ett avtal som påvisade att det användes som fritidshus under de sista 2…
Så nu försöker jag förstå, vad gäller? Hur länge kan vi hyra ut det per år utan att det blir en näringsfastighet? Som jag förstår det är svaret typ “det spelar ingen roll, det som spelar roll är om du (eller närstående) bor/ använder huset som fritidshus”
Kan min frus far (som bor ca 10 mil bort) bo där två veckor över julen och på så sätt kan vi säga att det används som fritidshus. Hur ska vi påvisa det? När ska vi påvisa det? När vi deklarerar? Jag hänger inte riktigt med på den delen.
Huset har en väldigt fin utsikt (bättre än vår) så vi använder det någon gång i veckan som matplats. Kan vi anse att vi använder det som fritidshus när vi inte hyr ut? (säg att vi bara hyr ut semestermånaderna).
Långtidsuthyrning gissar jag på är ett problem…
Som ni förstår så har ja grävt ner mig i ett hål och kommer inte riktigt ur. Nästa steg är typ att ringa och prata med skatteverket men ja tänkte att jag började här.
Tack för den som tog sig tid att läsa hela romanen. Än mer tack för den som kan bringa mig lite klarhet.
Vänligen
Samuel