Samlingstråd - Avbrutna ordrar vid ’prisfel’

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det är förstås redan inräknat svinn, misstag och annat skit i budgeteringen och prissättningen av alla deras produkter hela tiden.

Jag nämnde inte dig i den här tråden överhuvudtaget förrän du citerade ett annat irrelevant inlägg av mig.

Nej, du förkastade en annan individ för att den eventuellt skapat en ekonomisk oangelägenhet för dig genom att kontakta Komplett och då kunnat försämra chanserna för dig att ta del av det rabatterade erbjudandet.

Den ekonomiska oangelägenhet du skapade för mig var att tydliggöra varans inköpspris vid ditt bud, detta på grund av vad jag kan anta som småsinthet.

Därav självmålet, att du gick emot dig själv när det inte fanns någon vinning för dig.

Edit: Men jag lämnar det nu. Tack för mig. 😊

Permalänk
Medlem

Men vad sjutton, har ni inte fått något svar från Komplett än? Trodde det skulle komma ganska omgående på morgonkvisten...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackwell:

Men vad sjutton, har ni inte fått något svar från Komplett än? Trodde det skulle komma ganska omgående på morgonkvisten...

Nä händer ingenting tråkigt nog. Bättre att dom makulerar ordrarna direkt istället för att dra ut på det.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / ASRock B650M PG Riptide / ASRock AMD Radeon RX 7900 XT Phantom Gaming 20GB OC / 32GB DDR5-6000Mhz Corsair Vengeance RGB EXPO / 2TB WD Black WDS200T3X0E / Corsair iCUE H150i Elite LCD XT / Corsair RM850x / Corsair 3000D RGB Airflow

Permalänk
Medlem

Jag vet inte, komplett är alltid så här sega tycker jag. Sker inget imorgon känns det dock inte så najs.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevada:

Nä händer ingenting tråkigt nog. Bättre att dom makulerar ordrarna direkt istället för att dra ut på det.

Tror de behöver fundera lite.. rent lagmässigt så kan ta tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av smel:

Jo, det är klart att butiken kan hävda att det var en felprissättning – det betyder dock inte att det automatiskt var ett “uppenbart fel” enligt lagens mening. Det är en viktig skillnad.

Det faktum att många köpte produkten eller att folk gillade inlägget i en fyndtråd säger egentligen inget om huruvida priset var orimligt lågt i juridisk bemärkelse. Dem är mitt i en kampanjperiod där det skyltas med upp till 50–60 % rabatt på olika produkter, och en sänkning på runt 44 % är inte särskilt ovanlig eller “häpnadsväckande”.

Vad som är ett “uppenbart fel” enligt Konsumentköplagen (1990:932) handlar om omständigheterna kring köpet – inte om andra i ett forum tyckte det var ett bra pris. Ett pris som verkar ovanligt för en insatt nischgrupp är inte automatiskt uppenbart fel för en vanlig konsument. Och det är den vanliga konsumentens perspektiv som gäller i en rättslig prövning.

Om Komplett nu väljer att vara tysta istället för att informera, och att dem eventuellt nu kommer försöka lägga över skulden på konsumenterna (vi), säger mer om deras krishantering än om vår rätt att stå på oss. Vi har lagstiftning, ARN och Konsumentverket av en anledning – och det här är exakt varför.

Och detta är inget som arn etc kommer röra vid då beställningsbekräftelse inte är bindande det blir det först när du får köpbekräftelse/leveransbekräftelse

https://www.konsumentverket.se/konsumentratt/inga-avtal/

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Eftersom ledet från beställning till leverans normalt sett inte hanteras av människor alls, så ökar du förstås risken att ordrar för både dig själv och andra avbryts när du blandar in människor från kundtjänst och dessutom gör det flera gånger.

Vars får du din information från nu? Det var inte fallet för några veckor sen och jag tror inte dom har implementerat ett sånt system på så kort tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av modular:

Nej, du förkastade en annan individ för att den eventuellt skapat en ekonomisk oangelägenhet för dig genom att kontakta Komplett och då kunnat försämra chanserna för dig att ta del av det rabatterade erbjudandet.

Den ekonomiska oangelägenhet du skapade för mig var att tydliggöra varans inköpspris vid ditt bud, detta på grund av vad jag kan anta som småsinthet.

Därav självmålet, att du gick emot dig själv när det inte fanns någon vinning för dig.

Edit: Men jag lämnar det nu. Tack för mig. 😊

Jag har inte beställt något grafikkort från Komplett, så det påverkar inte mig överhuvudtaget. Men det påverkar andra och när du scalpar så påverkar det också andra.

Att du köper flera grafikkort för att sälja mycket dyrare tycker jag är fult gjort.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Och detta är inget som arn etc kommer röra vid då beställningsbekräftelse inte är bindande det blir det först när du får köpbekräftelse/leveransbekräftelse

https://www.konsumentverket.se/konsumentratt/inga-avtal/

Det stämmer inte riktigt – ARN prövar den här typen av ärenden hela tiden. Ett bindande avtal kan uppstå redan vid beställningsbekräftelsen, så länge det tydligt framgår vad som köpts, till vilket pris. Det krävs inte nödvändigtvis en separat leveransbekräftelse för att ett avtal ska anses ingånget.

Konsumentköplagen gäller även vid e-handel, och om butiken ensidigt häver ett köp med hänvisning till “felpris” så måste det vara uppenbart orimligt – vilket 44 % rabatt under en kampanj inte är.

ARN har tidigare prövat liknande fall, och bara för att företaget vill ogiltigförklara köpet betyder inte att det är rättsligt korrekt.

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av pippisfarfar:

Jag skulle säga det är ett ganska uppenbart svar, jag vill veta om jag kommer få grafikkortet eller inte. Mitt datorbygge saknar bara grafikkortet och det är inte så kul att gå och vänta på något som inte kommer komma. Men du kanske ska sälja kortet vidare och bryr dig inte när det kommer?

Jag ser på det hela lite annorlunda, eftersom att det är avikelser med denna beställning så har komplett uppenbarligen pausat alla beställningar nu och väntar med att bestäma hur dom ska göra. Om många människor kontaktar kundtjänst tror jag att chansen ökar att dom väljer att skicka ut korten i good will.

Dom har all rätt att häva alla beställningar. 44% rabatt på ett så nytt kort som sålt bra sen lansering är orimligt, det vet alla som la en beställning samt alla 136 personer som gillade inlägget i fynd tråden om. Det är hela anledningen till varför denna tråd finns, det var för bra för att vara sant.

Det är lite tråkigt att du och många andra här på sweclockers ska vara så dryga och nedvärdera andra människor.

Alltså, det är inte så kul att gå och vänta på något som inte kommer komma
Köp ett annat grafikkort då isåfall, du har öppet köp på båda oavsett.
Hjälper inte att du kontaktar kundtjänst två gånger första dagen de kommer tillbaka på jobbet efter kaos helg.

Permalänk
Medlem

Komplett har haft massor av tid att makulera ordrar, är det någon som fått sin avbruten än?

Permalänk
Medlem
Skrivet av srgb:

Komplett har haft massor av tid att makulera ordrar, är det någon som fått sin avbruten än?

Nej, de har inte börjat behandla ordrarna. Ingen har fått något skickat eller makulerat än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smel:

Det stämmer inte riktigt – ARN prövar den här typen av ärenden hela tiden. Ett bindande avtal kan uppstå redan vid beställningsbekräftelsen, så länge det tydligt framgår vad som köpts, till vilket pris. Det krävs inte nödvändigtvis en separat leveransbekräftelse för att ett avtal ska anses ingånget.

Konsumentköplagen gäller även vid e-handel, och om butiken ensidigt häver ett köp med hänvisning till “felpris” så måste det vara uppenbart orimligt – vilket 44 % rabatt under en kampanj inte är.

ARN har tidigare prövat liknande fall, och bara för att företaget vill ogiltigförklara köpet betyder inte att det är rättsligt korrekt.

Så du menar att Konsumentverket har fel? 🙂

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Nej, Konsumentverket har inte fel – men det är viktigt att inte tolka deras sida som en absolut regel. Ett avtal anses ingånget när säljaren godkänner beställningen, ja, men det godkännandet kan mycket väl ske genom den bekräftelse kunden får direkt efter köpet.

I flera ARN-fall har beställningsbekräftelsen bedömts som tillräcklig, speciellt om priset inte varit uppenbart fel. Ett pris som är 44 % lägre under en kampanj där det utlovas upp till 50 % rabatt är inte uppenbart orimligt – och då är det långt ifrån säkert att butiken har rätt att häva.

Det är alltså inte svartvitt. ARN tar hänsyn till helheten.

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk

Jag misstänker att hen menar att "en bekräftelse på köpet" kan tolkas olika. Du verkar tolka det som att det ska behöva komma en till bekräftelse efter den sedvanliga orderbekräftelsen man får på mailen för att ett bindande avtal ska uppstå. Jag håller med smel att orderbekräftelse via mail där allt relevant avtalsinnehåll såsom vara, pris osv. ingår bör anses vara "en bekräftelse på köpet".

En annan tolkning skulle betyda att de allra flesta internetköp du går inte utgör bindande avtal (då säljaren bara skickar ut en orderbekräftelse), vilket såklart är helt orimligt.

Permalänk
Medlem

Kan inte alla bara ta och tagga ned en smula nu?

Permalänk
Medlem

Konsumentverket skriver:

Citat:

Avtal via nätet
När du gör en beställning i en nätbutik blir det inte automatiskt ett avtal. Då är det du som lägger ett anbud om att få köpa varan. Först när företaget bekräftar ditt köp uppstår ett avtal.

Ofta krävs det både en bekräftelse på beställningen och en bekräftelse på köpet för att avtalet ska vara bindande. Om företaget enbart bekräftar att de tagit emot din beställning, är det inte säkert att ni har ett bindande avtal.

Det ska framgå av företagets köpevillkor när ett köp på nätet blir bindande.

kompletts köpvillkor:

Citat:

2.1 Beställning av Kompletts produkter sker via www.komplett.se. För att en beställning skall vara bindande för Komplett, måste beställningen skriftligen bekräftas av Komplett före genomförd leverans. Detta innebär bland annat att om produkt i Komplett sortiment utgått eller av annan anledning inte finns att tillgå med iakttagande av rimliga ansträngningar, är Komplett ej skyldig att tillhandahålla sådan produkt oaktat att kunden beställt densamma enligt ovan.

Alla som beställt har väl fått orderbekräftelse på mail som säger:

Citat:

Hej!

Tack för att du valde att beställa hos oss.

Alltså har Komplett bekräftat beställningen.

Det är också intressant att de vidare skriver

Citat:

2.4 Vi förbehåller oss rätten att neka eller annullera en beställning eller delar av den, om den avviker från vad vi har erbjudit i vår webbutik, i vår marknadsföring eller på annat sätt inte överensstämmer med det erbjudande som vi har givit. T.ex. begränsningar i antal per kund och/eller köp.

så man kan nog räkna med att de som beställt flera exemplar får sina beställningar makulerade.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Nu glömmer du att MSPR är alltid utan moms eftersom vi bor i Sverige så läggs 25% på det priset.

Nej det glömmer jag inte. jag vet det. Säger det för 6-7 gången vet alla poteniella köpare det. Var det som var en del av disskusionen.

Permalänk
Medlem

Är det ändå inte lite skumt att det fortfarande står öppen på ordern? De borde väl annullerat redan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av smel:

Nej, Konsumentverket har inte fel – men det är viktigt att inte tolka deras sida som en absolut regel. Ett avtal anses ingånget när säljaren godkänner beställningen, ja, men det godkännandet kan mycket väl ske genom den bekräftelse kunden får direkt efter köpet.

I flera ARN-fall har beställningsbekräftelsen bedömts som tillräcklig, speciellt om priset inte varit uppenbart fel. Ett pris som är 44 % lägre under en kampanj där det utlovas upp till 50 % rabatt är inte uppenbart orimligt – och då är det långt ifrån säkert att butiken har rätt att häva.

Det är alltså inte svartvitt. ARN tar hänsyn till helheten.

Beror på hemsida och deras regler nu verkar Glemmy letat finstilta hos komplett och då är det ännu mer rörigt då även vid bekräftelse (gissar pga automatiskt via robot) så kan det fortfarande avsluta ordern pga fel pris

Skrivet av megabävern!:

Jag misstänker att hen menar att "en bekräftelse på köpet" kan tolkas olika. Du verkar tolka det som att det ska behöva komma en till bekräftelse efter den sedvanliga orderbekräftelsen man får på mailen för att ett bindande avtal ska uppstå. Jag håller med smel att orderbekräftelse via mail där allt relevant avtalsinnehåll såsom vara, pris osv. ingår bör anses vara "en bekräftelse på köpet".

En annan tolkning skulle betyda att de allra flesta internetköp du går inte utgör bindande avtal (då säljaren bara skickar ut en orderbekräftelse), vilket såklart är helt orimligt.

Ja exakt, beställningsbekräftelse och sen brukar man få orderbekräftelse som påvisar att man har ett avtal.
Nu verkar kanske inte komplett göra så?

Skrivet av glemmy:

Konsumentverket skriver:

kompletts köpvillkor:

så man kan nog räkna med att de som beställt flera exemplar får sina beställningar makulerade.

Ok då verkar det som de kommer bli svettigt för dem att hantera allt 🙂

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrJiM:

Är det ändå inte lite skumt att det fortfarande står öppen på ordern? De borde väl annullerat redan?

Beror på hur många ordrar,med ett sådant pris ,om det även var på alla deras nordiska sidor så kan det handla om 10 000+ beställningar som skall manuellt kontrolleras

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrJiM:

Sist ordern var uppdaterad var ju runt midnatt. Nu vet jag inte om det är relevant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Konsumentverket skriver:

kompletts köpvillkor:

5. Pris och betalning
5.1 På Komplett hemsida och i dess katalog förekommande priser och avgifter är exklusive mervärdeskatt och andra skatter och pålagor samt även exklusive eventuella frakt- eller portokostnader vilka utgår enligt Komplett gällande prislista på leveransdagen. Komplett.se levererar endast inom Sverige och samtliga produkter säljs med 25% moms.

5.2 Komplett förbehåller sig rätten att när som helst innan Leveransdagen justera under punkten 5.1 angivna priser, under förutsättning att kunden därvid meddelas. Kunden äger då skriftligen häva köpet i enlighet med punkten 8 nedan.

5.3 Vid beställning från Kompletts hemsida finns möjlighet till betalning med VISA- och Master Card-kort och Swish. Efter särskild kreditprövning kan betalning även ske mot faktura, eller avbetalning, via vår betalningspartner "Walley/Collector Bank" eller med Komplett FLEX och vår partner "Resurs Bank". Fakturor utfärdas på leveransdagen.

5.4 Vi reserverar oss för slutförsäljning, feltryck och prisjusteringar där prissättningen är orimligt låg, i dessa fall förbehåller vi oss rätten att korrigera dessa enligt punkt 5.2.

Permalänk
Medlem

Ha is i magen, alla vi kommer få ett 9070 XT

Permalänk

Beror på hemsida och deras regler nu verkar Glemmy letat finstilta hos komplett och då är det ännu mer rörigt då även vid bekräftelse (gissar pga automatiskt via robot) så kan det fortfarande avsluta ordern pga fel pris

Ja exakt, beställningsbekräftelse och sen brukar man få orderbekräftelse som påvisar att man har ett avtal.
Nu verkar kanske inte komplett göra så?

Ok då verkar det som de kommer bli svettigt för dem att hantera allt 🙂

Du får gärna ge några exempel på webbshoppar där man både först får en "beställningsbekräftelse" och sen en annan "orderbekräftelse", mig veterligen är detta extremt ovanligt och kan defintiivt inte utgöra en förutsättning för att en bindande avtal ska ha kommit till stånd.

Sen kan Komplett skriva hur mkt de vill i deras köpvillkor att de äger rätten att ändra pris vid en viss tidpunkt men det har egentligen ingen betydelse om ett bindande avtal innan dess har kommit till stånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

5. Pris och betalning
5.1 På Komplett hemsida och i dess katalog förekommande priser och avgifter är exklusive mervärdeskatt och andra skatter och pålagor samt även exklusive eventuella frakt- eller portokostnader vilka utgår enligt Komplett gällande prislista på leveransdagen. Komplett.se levererar endast inom Sverige och samtliga produkter säljs med 25% moms.

5.2 Komplett förbehåller sig rätten att när som helst innan Leveransdagen justera under punkten 5.1 angivna priser, under förutsättning att kunden därvid meddelas. Kunden äger då skriftligen häva köpet i enlighet med punkten 8 nedan.

5.3 Vid beställning från Kompletts hemsida finns möjlighet till betalning med VISA- och Master Card-kort och Swish. Efter särskild kreditprövning kan betalning även ske mot faktura, eller avbetalning, via vår betalningspartner "Walley/Collector Bank" eller med Komplett FLEX och vår partner "Resurs Bank". Fakturor utfärdas på leveransdagen.

5.4 Vi reserverar oss för slutförsäljning, feltryck och prisjusteringar där prissättningen är orimligt låg, i dessa fall förbehåller vi oss rätten att korrigera dessa enligt punkt 5.2.

Ganska säker på att det strider mot konsumentköplagen, men någon som är mer insatt får gärna kommentera. (Edit: att justera priset alltså, inte delen om uppenbart prisfel)

Nu var det dock inte vad mitt inlägg du citerar handlade om, jag svarade bara på om ett avtal ingåtts eller ej.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Ganska säker på att det strider mot konsumentköplagen, men någon som är mer insatt får gärna kommentera. (Edit: att justera priset alltså, inte delen om uppenbart prisfel)

Nu var det dock inte vad mitt inlägg du citerar handlade om, jag svarade bara på om ett avtal ingåtts eller ej.

Vet inte om folk minns men med 30-serien lanseringarna så var det ju mycket sånt här, man beställde kort men sen var den "ej i lager" utan man fick antingen välja att vänta 2-3år, eller kunde man betala 2-3x pris för att köpa samma kort fast med annat produkt/artikelnummer.

Permalänk
Skrivet av megabävern!:

Du får gärna ge några exempel på webbshoppar där man både först får en "beställningsbekräftelse" och sen en annan "orderbekräftelse", mig veterligen är detta extremt ovanligt och kan defintiivt inte utgöra en förutsättning för att en bindande avtal ska ha kommit till stånd.

Sen kan Komplett skriva hur mkt de vill i deras köpvillkor att de äger rätten att ändra pris vid en viss tidpunkt men det har egentligen ingen betydelse om ett bindande avtal innan dess har kommit till stånd.

Inet, Komplett, Proshop, Computersalg och webhallen är bland några hemsidor jag satt och höll koll på vid launch av 5080/5090 släpper och alla sidor hade såna texter i sina avtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Ja 5.2 gäller garanterat bara vid uppenbara prisfel. Min analys som okej juridiskt bildad (sitter med exjobbet nu) är att i sammanhanget kan det anses som uppenbart prisfel, var dock ett tag sen jag satt med KKL så om någon är mer juridiskt bildad än vad jag är så refererar jag till denne

Permalänk
Medlem

Hmm... Undrar hur man skall tolka statusuppdateringarna under dagen. Först gul och bekräftad. Sedan såg jag även att det uppdaterats till att ha ett kort "reserverat" och fortfarande gul men nu senast har den lämnats som "öppen" med blå färg.

EDIT: Ett bra tecken borde väl vara iaf att det verkar finnas ett lagersaldo kopplat till beställningarna och att de först nu är "slut".

Visa signatur

X2 3800+ A64 Manchester (10*240, 2400 mhz 1.55v), MSI K8N NEO 2 Platinum, 2048 mb Corsair TwinX 3200C2 (2.5-3-3-8, 200 mhz, 2.75v), AIW X800XT (544/544), 74 gb Raptor, 250 Seagate, Tagan 480w