Motverka inbrott i källarutrymme med dörr sensor.

Permalänk
Medlem

Så otroligt tråkigt!

Bodde själv tidigare i en hyresrätt där vi hade inbrott i precis ALLA förråd förutom mitt (lyckligt nog)

Hyresvärden kollade igenom loggen med alla in/utpasseringar med tagg och kunde snabbt gå vidare till Polisen med ärendet.

Trots detta så säkrade jag upp mitt förråd ganska rejält.

Förutom 2 varianter av Ikea Parasoll på insidan dörren, så monterade jag upp en rejäl variant av regel (nästan som en fängelsedörr) och borrade fast på insidan ihop med ett BRA klassat lås, samt slängde på dekal om kameraövervakning...osäker om det avskräcker, men man kan ju alltid hoppas.

Vi hade faktiskt aldrig några mer besök efter detta.

Trist dock att kameraövervakning som alternativ faller bort...hade varit så mycket enklare då och fler möjligheter hade funnits!

Hoppas du kommer fram till en lösning som funkar!

Permalänk

En liten uppdatering.
Jag har nu lyckats att hitta ett eluttag i källaren där jag tänkte koppla in en Smartplug (Zigbee). Denna har kontakt med mitt system hemma med bra respons. Nu har jag ingen Sensor att provade med men tog en IKEA kontroller och den hade kontakt med systemet hemma om jag har smart pluggen ansluten i källaren.
Så jag slipper att ha den ansluten hemma hos någon av grannarna.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5500 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: MSI B-550 Gaming Plus | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 16 GB TridentZ 3200MHz DDR4 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

Ang kamera, skulle det även vara förbjudet att sätta en kamera i förrådsburen som tar en bild eller filmar en kort sekvens just när dörren öppnas för att fånga personen i fråga på bild?

Permalänk
Medlem

Ställ bara skräp i källaren/förrådet som du kan leva utan typ tomkartonger till tv etc, blir det inbrott så whatever.

Permalänk
Skrivet av No_Jah:

Ang kamera, skulle det även vara förbjudet att sätta en kamera i förrådsburen som tar en bild eller filmar en kort sekvens just när dörren öppnas för att fånga personen i fråga på bild?

Jag har kollat upp kamera. Jag får sätta upp en kamera så sätt, men jag kan inte använda materialet som bevis tyvärr. Och då försvinner hela syftet med kamera.

Skrivet av Megacrash:

Ställ bara skräp i källaren/förrådet som du kan leva utan typ tomkartonger till tv etc, blir det inbrott så whatever.

Jag har inte plats att förvara skräp/tomkartonger.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5500 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: MSI B-550 Gaming Plus | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 16 GB TridentZ 3200MHz DDR4 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

Appropå kamera så är det såvitt jag förstår tillåtet att ha kameraövervakning i sitt enga källarförråd.

Iallafall efter vad jag fårfram ganom att gollga "tillåtet att sätta kamera i eget källarförråd i frelbostadshus"

Då kommer detta upp.

"AI-översikt

Läs mer

Ja, det är oftast tillåtet att sätta upp en kamera i eget källarförråd i ett flerbostadshus, men det finns vissa regler att följa.
Integritetsaspekter och tillåtande av kamerabevakning:
Källarförråd anses vara mindre integritetskänsliga:
De boende behöver inte passera dessa utrymmen för att ta sig till sina bostäder och vistas inte där under längre stunder.
Begränsning av upptagningsområdet:
Kameran ska inte fånga grannars bostäder eller andra platser dit allmänheten har tillträde.
Dörrklocka med kamera:
En dörrklocka med kamera som filmar utanför tomtgränsen eller i trapphuset ingår inte i privatundantaget och kräver oftast tillstånd.
Information om kamerabevakning:
Det är viktigt att informera de boende om att kamerabevakning pågår,.
Intresseavvägning:
Om kamerabevakningen är tillåten eller inte ska avgöras efter en intresseavvägning,.
Regler för kamerabevakning:
Ingen särskilt tillstånd krävs:
Privatpersoner som vill sätta upp kameror i sina egna hem eller källarförråd behöver inte ansöka om särskilt tillstånd.
Dataskyddsförordningen (GDPR) gäller:
Även om tillstånd inte krävs, måste kraven i dataskyddsförordningen (GDPR) följas, särskilt om kamerorna riktas mot utomhusområden.
Kamerabevakningslagen:
Om kamerabevakningen omfattar platser utanför det egna hemmet eller tomten kan kamerabevakningslagen bli aktuell.
Privatundantaget:
Om kamerans upptagningsområde endast omfattar den egna bostaden eller inhägnad trädgård och inte är avsedd att spridas, kan det så kallade privatundantaget tillämpas.
Exempel:
Tillåtet:
Sätta upp kamera i eget källarförråd, riktad endast mot förrådets insida.
Inte tillåtet:
Sätta upp kamera i källargången som också filmar trapphuset, lägenhetsdörrar eller grannars bostäder. "

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Jag har kollat upp kamera. Jag får sätta upp en kamera så sätt, men jag kan inte använda materialet som bevis tyvärr. Och då försvinner hela syftet med kamera.

Varför kan inte bild/film användas som bevis om inspelningen är lagligt gjord?
Och förmodligen skulle det väl räcka at själv konfrontera ev. granne?

Permalänk
Medlem

Hade också problem med inbrott i förråd i förre detta föreningen. Hade inte heller tillgång till wifi eller liknande. Fick göra det bästa jag kunde och det var att sätta magnetbrytare med inbyggd siren. Tror jag köpte dem på kjell&co. De tjuter som f*n! De skrämde faktisk bort tjuvarna en gång när de åter igen försökte göra inbrott.

Permalänk
Skrivet av No_Jah:

Varför kan inte bild/film användas som bevis om inspelningen är lagligt gjord?
Och förmodligen skulle det väl räcka at själv konfrontera ev. granne?

Jag får inte använda kamera då utrymmet är klassat som gemensamt utrymme. Oavsett om den filmar enbart i mitt utrymme eller hela utrymmet. Det är fortfarande gemensamt utrymme. Det spelar ingen roll vad kameran får med på film och inte får med på film. Materialt får/kan inte användas i domstol. Polisen får inte använda filmen heller.

Skrivet av eatme@live:

Hade också problem med inbrott i förråd i förre detta föreningen. Hade inte heller tillgång till wifi eller liknande. Fick göra det bästa jag kunde och det var att sätta magnetbrytare med inbyggd siren. Tror jag köpte dem på kjell&co. De tjuter som f*n! De skrämde faktisk bort tjuvarna en gång när de åter igen försökte göra inbrott.

Hur avaktiverade du larmet när du skall in i utrymmet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Jag får inte använda kamera då utrymmet är klassat som gemensamt utrymme. Oavsett om den filmar enbart i mitt utrymme eller hela utrymmet. Det är fortfarande gemensamt utrymme. Det spelar ingen roll vad kameran får med på film och inte får med på film. Materialt får/kan inte användas i domstol. Polisen får inte använda filmen heller.

Vi har fri bevisprövning i Sverige, dvs du kan använda saker som du fått på icke lagligt sätt, du kan däremot sen få ett straff för det olagliga.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Vi har fri bevisprövning i Sverige, dvs du kan använda saker som du fått på icke lagligt sätt, du kan däremot sen få ett straff för det olagliga.

Jag hade lätt tagit böterna för att i gengäld få sätta dit de som gjort inbrottet. Du lär inte få det maximala straffet utfärdat för inspelningen heller, när det framgår vad den har använts för, det har jag väldigt svårt att se.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Hur avaktiverade du larmet när du skall in i utrymmet?

Hade satt dem så jag kunde nå dem ifrån "ventilations hål" och då stänga av dem. Annars så får man ju bara vara lite snabb och stänga av dem efter man öppnat dörren.

Permalänk
Medlem

Okej, ett par tips:

1. Aptus finns med ett gäng olika RFID-lösningar. Den vanligaste i Sverige är EM Marin. Den standarden hackades för bra många år sedan och det är extremt enkelt att kopiera dessa taggar. Det gör att det är väldigt vanligt med kopierade taggar vid inbrott. Typ att en entreprenör som jobbar år bostadsbolaget med tillgång dygnet runt låter en kompis kopiera hans tagg. Så fråga vad det är för standard man använder. Om dom inte svarar på detta, hänvisa till offentlighetsprincipen och begär ur informationen.

2. De flesta bostadsbolag brukar ha en regel att dom inte lämnar ut information från passageloggar om det inte är något riktigt allvarligt som hänt, med fängelse i straffskalan. Utlämnandet sker till Polisen som utreder, inte till någon annan. Vid större inbrott lämnar man som standard ut informationen.

3. Det ligger absolut i bostadsbolagets intresse att reda ut vad som hänt. Har någon gått in med kopierade taggar, har någon boende släppt in tjuvar (= har någons barn lånat ut tagg etc). Ni betalar extra på hyran för den ökade trygghet ett passagesystem innebär, då ligger det på bostadsbolaget att hålla det tryggt och säkert.

4. Jobba dig uppåt i chefsleden på bostadsbolaget, hör av dig personligen till fastighetschef eller liknande och säg att det upplevs som otryggt att personer kan röra sig fritt i passagesystemet nattetid. Det borde ta lite skruv i varje fall.

5. Här har du ett klipp om hur enkelt det är att kopiera en tagg. Du kan ju skicka det klippet till lokala medier om inte Förbo gör något åt saken. https://www.youtube.com/watch?v=DzDpwryv_zE

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk

Nu så har jag införskaffat sensorerna jag och grannen behöver.
Så nu jobbar jag på att skicka meddelande från home assistant till Whatsapp.
jag har fått det att fungera.
Just nu har jag en automation jag provar med bara där det skickas iväg ett whatsapp meddelande när min ytterdörr öppnas.
Men jag har "typ" problem med att det står rätt text i meddelandet.

I configuration.yaml så har jag lagt till följande (jag sensurerar telefonnummret och api:n)

rest_command:
send_whatsapp_message:
url: "https://api.callmebot.com/whatsapp.php?phone=4673-------&text..."
method: get

Automationen ser ut så här:
alias: Whatsapp entredörren
description: ""
triggers:
- type: opened
device_id: e92b3d6112cd982ab2b76b7e6b362ae8
entity_id: 81299666cfc95f925ac17ed3f7293fab
domain: binary_sensor
trigger: device
conditions: []
actions:
- data:
phone: "+467--------"
apikey: 1------
action: rest_command.send_whatsapp_message
mode: single

Problemet jag har är att koden i configuration.yaml skickar meddelandet "Entredörren Öppnades" och inte automationen som har meddelandet "Front door just opened".
Jag vill kunna ha flera automationer med olika meddelanden.
Automation 1: Dörr öppnades
Automation 2: Låg batterinivå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Just nu har jag en automation jag provar med bara där det skickas iväg ett whatsapp meddelande när min ytterdörr öppnas.

I configuration.yaml så har jag lagt till följande (jag sensurerar telefonnummret och api:n)

rest_command:
send_whatsapp_message:

triggers:
actions:
- data:

Problemet jag har är att koden i configuration.yaml skickar meddelandet "Entredörren Öppnades" och inte automationen som har meddelandet "Front door just opened".

Är du säker på att det är den automationen som triggar meddelandet?
Jag skulle skapa att skript för själva WhatsApp biten och skapa 2 automationer som kallar på det skriptet.
inspiration

Var försiktig med logiken när du skapar notifikationen för batterinivån, det kan lätt bli många meddelanden.

Visa signatur

Kör Archlinux

Permalänk
Skrivet av /bin/sh:

Är du säker på att det är den automationen som triggar meddelandet?
Jag skulle skapa att skript för själva WhatsApp biten och skapa 2 automationer som kallar på det skriptet.
inspiration

Var försiktig med logiken när du skapar notifikationen för batterinivån, det kan lätt bli många meddelanden.

Det med batteriet har jag inte aktivt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Även om det inte är tillåtet att sätta upp en dold kamera finns det inte mycket andra kan göra åt det, eller hur?
Och om inbrottstjuven visar sig vara en granne som fångas på bild finns det ju inget som hindrar att du ”råkar” dela med dig av eventuella bilder till övriga grannar för att ge alla en möjlighet att hålla ögonen på den här personen?

Visa signatur

Tar en paus från Swec och har gått in i ett passivt lyssningsläge med enstaka, oregelbundna besök här.
Ha det gôtt allihop!

Permalänk
Skrivet av LANberg:

Även om det inte är tillåtet att sätta upp en dold kamera finns det inte mycket andra kan göra åt det, eller hur?
Och om inbrottstjuven visar sig vara en granne som fångas på bild finns det ju inget som hindrar att du ”råkar” dela med dig av eventuella bilder till övriga grannar för att ge alla en möjlighet att hålla ögonen på den här personen?

Sant.
Jag har pratat en del med en av mina grannar som har WIFI täckning i förrådet. Vi har pratat om kamera med. Kan vara värt att få dagsböter bara för att sätta åt dessa individer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Sant.
Jag har pratat en del med en av mina grannar som har WIFI täckning i förrådet. Vi har pratat om kamera med. Kan vara värt att få dagsböter bara för att sätta åt dessa individer.

Och om alla i huset sedan ”vet” att det är en granne som har gjort inbrott lär hen inte vilja bo kvar någon längre tid.
Jag förordar absolut inte ”name and shame” för saker som kan lösas på bättre sätt, men ibland kan det tyvärr vara enda lösningen.

Visa signatur

Tar en paus från Swec och har gått in i ett passivt lyssningsläge med enstaka, oregelbundna besök här.
Ha det gôtt allihop!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

rest_command:
send_whatsapp_message:

triggers:
actions:
- data:

Du har ju hårdkodat meddelandet i rest-kommandot.
Här är en en guide där de gör på ett annat sätt så att du använda "notify"
https://www.callmebot.com/blog/whatsapp-text-messages-from-ho...