Tips på riktigt bra datorhögtalare – ingen baslåda, bara klart och rent ljud?

Permalänk
Medlem
Skrivet av an_77:

Kolla på https://www.referenceaudio.se/produkt/devialet-phantom-reacto...

Bra ljud inte så stor tänk er ett stort påsk ägg i size, men inte billiga...

Devialet är verkligen pytteliten, men har en helt galet kraftfull djupbas för sin storlek. Och låter väldigt bra.
Men de är alldeles för dyra för de flesta.

Permalänk
Medlem

Om du inte har något emot en sound bar så kan jag tipsa om https://www.inet.se/produkt/6306065/creative-sound-blaster-gs...

Bara en kabel! Ljudet är garanterat inte lika bra som två separata högtalare, men smidigt och enkelt.

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Iloud micro är väldigt renommerade, kika lite reviews.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4221429 (Priset är per styck).
Små och låter bra. DSP. 3/8" gänga i botten så man kan montera dem väldigt smidigt om man vill.
Men som sagts tidigare, ljud är väldigt subjektivt.
Skulle jag köpa hyfsade datorhögtalare så är det dessa jag hade gått med.

Jag har dessa och är mycket nöjd! Dock verkar du ha rört ihop det lite med deras dyrare storasyskon MTM. Länken du skickade är till micro och priset är då för två högtalare.

Permalänk
Medlem

Kör Qacoustics 3030 och emotiva ta1 förstärkare samt svs SB2000 pro sub , grymt nöjd men det är rätt dyrt.

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ 2x Asus 27GP850P/Fractel Design North

Soffdator: Macbook Air M3 16GB/256GB

Ljud : Qacoustics 3030i / AMP Emotiva TA1 / Sub SVS SB2000 Pro

Permalänk
Medlem

Hade också ett par z4 som jag la på tippen för ca en månad sedan. Har fastnat i vad jag ska köpa för högtalare själv som ersättning. Så denna tråden är perfekt för mig.

Mina hade börjat få ett brummande ljud. Tydligen vanligt vid lång användning och uppstår tydligen av en svällande kondensator om jag fattade rätt.

Skriver så jag hänger med.

Tack.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

Hej KEF gör riktigt bra små och trådlösa högtalare typ LSXII LT.
https://www.hembiobutiken.se/produkter/hogtalare/aktiva/37784...
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem

Jag var i exakt samma sits som du för en månad sen. Jag var beredd att lägga 4000-5000 kr för ett par nya högtalare till datorn. Kriteriet var kompakta, bra ljud och bas, utan subwoofer. De skulle helst också ha bluetooth ifall jag vill koppla mobilen ibland.

Efter att ha forskat i några veckor slutade det med att jag köpte Edifier m60 för ca 1500 kr. Jag skulle gå så långt och säga att var nog det mest prisvärda tekniska produkten jag köpt det senaste deceniet. Galet bra ljud för den här storleken och priset, kristallklart ljud och tillräckligt med bas utan subwoofer. Man känner verkligen att ljudet är fylligt även på låg volym. Har haft de i nån vecka och jag är fortfarande lika impad varje gång jag hör de.

Såg att någon tidigare i tråden nämnde de också där de jämfördes med bra högtalare som kostar mer än dubbelt, inte alls förvånad. De finns i svart, vitt eller trä på amazon där priset just nu är 1675 kr men kan säljas billigare vid rea, häromdagen var de 1410 kr exempelvis.

Permalänk
Medlem

Det är många här som rekommenderar studio högtalare men analytiskt ljud är inte nödvändigtvis det man vill ha till konsumtion av media innehåll.
Kanto Ora 4 är bra till media.

https://youtu.be/yK4y4Sdjy0Q?si=_miNF-65N_n7Jzcb

Visa signatur

Alienware AW2723DF- LCD2C-
Apollo Twin X-MacBook Pro M1
Aune X1S-GT- Ryzen 7 9800X3D- RTX4080- NCase M2
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem

Vart ska man börja,

Många bra förslag i tråden där några klassiker har blivit lyfta Yamaha HS serie, Genelec osv.

Ser att du nämner att du vill ha "rent" ljud. Antar att det du syftar på är klarhet och att det ska vara neutralt / balanserat? isåfall tänker jag att det kanske viktigaste är att kolla på en lösning med en vettig DSP (inbyggd/extern) och bra delningsfilter då du ändå ska använda digital ljudkälla.

Om jag skulle slå ett slag för något att köra med som ligger lite i överkant på din prisklass så skulle jag varmt rekommendera dessa https://www.hifiklubben.se/argon-audio-forte-a5-mk2-kompaktho...

Imponerande ljud och fruktansvärt bra inbyggd DSP för pengarna bland annat. Har lyssnat på alla möjliga system, genelec, linn, kef och bw i många olika prisklasser och just Forte Mk2 serien står bra upp på listan om man ska titta på vad man får för pengarna.

Edit: för att klargöra innan det blir frågeställningar så jämställer jag inte studio monitorer med high end hifi system, menar bara att jag har lyssnat på massvis med olika system vare sig i syfte av att njuta av musik eller producera och analysera.

Visa signatur

Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, 4070 Super, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB, Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Stort tack för den helt otroliga responsen – wow! 🙏
Blir verkligen rörd av hur många som tagit sig tid att svara, dela erfarenheter och tipsa om allt från budgetpärlor till premiumalternativ. Det märks att ljud engagerar! 😄

Såg också att tråden lyfts till startsidan – känns lite som att man snubblat in i rampljuset med ett par gamla Logitech från 00-talet, haha. ❤️

För att förtydliga lite: min maxbudget ligger runt 6000 kr. Alltså, jag kan tänka mig att tänja lite om det verkligen motiveras ljudmässigt, men prylar för 8–10k och uppåt ligger tyvärr utanför vad jag kan eller vill lägga. Så alla tips över den gränsen är kul att läsa om, men kanske inte aktuella för just mig.

Återigen – stort tack för engagemanget, ni är grymma. Jag ska ta mig tid att kolla upp så många av era tips som möjligt, och kanske även försöka få till någon provlyssning.

Bor ju i Stockholm så det finns ju iaf några butiker jag kan ta mig till fysiskt för att provlyssning.

Permalänk
Medlem

Farligt att tipsa om något man aldrig hört, men jag sitter i en liknande sits och är väldigt nyfiken på dessa.
https://onkyo.com/emea/home-audio-2/gx-10db

Ser bra ut, vettig prisklass och Onkyo brukar göra ordentliga saker.

Enda "svenska" (egentligen danska) butiken som verkar lagt upp dem är av-connection.se, men leveranstiden avskräcker, så väntar på att någon lite vanligare svensk återförsäljare tar in dem i sortimentet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av VinceAkStyle:

Det är många här som rekommenderar studio högtalare men analytiskt ljud är inte nödvändigtvis det man vill ha till konsumtion av media innehåll.
Kanto Ora 4 är bra till media.

https://youtu.be/yK4y4Sdjy0Q?si=_miNF-65N_n7Jzcb

Många av de modeller som även säljs som datorhögtalare och som rekommenderas här, är inte strikta studiohögtalare på det viset utan har oftast någon kurva som ibland kan justeras. Enklaste varianten jag sett hade bara en tryckknapp som växlade mellan studio/underhållnings-läge.

Lite weeaboo-wizard-varning på den videon för övrigt, kanske inte passar på allas jobb.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ch|CkeN:

Blir verkligen rörd av hur många som tagit sig tid att svara, dela erfarenheter och tipsa om allt från budgetpärlor till premiumalternativ. Det märks att ljud engagerar! 😄

Såg också att tråden lyfts till startsidan – känns lite som att man snubblat in i rampljuset med ett par gamla Logitech från 00-talet, haha. ❤️

För att förtydliga lite: min maxbudget ligger runt 6000 kr. Alltså, jag kan tänka mig att tänja lite om det verkligen motiveras ljudmässigt, men prylar för 8–10k och uppåt ligger tyvärr utanför vad jag kan eller vill lägga. Så alla tips över den gränsen är kul att läsa om, men kanske inte aktuella för just mig.

Återigen – stort tack för engagemanget, ni är grymma. Jag ska ta mig tid att kolla upp så många av era tips som möjligt, och kanske även försöka få till någon provlyssning.

Bor ju i Stockholm så det finns ju iaf några butiker jag kan ta mig till fysiskt för att provlyssning.

Yamahas HS-högtalare som jag, och ganska många här, har tipsat om verkar ha sålts en hel del och dyker ofta upp på Blocket och Tradera. De kan kanske vara värda att hålla lite koll på och ryms garanterat inom din budget; även de större modellerna som begagnade.

Permalänk
Medlem

Funderar själv på ett par Micca MB42X G2. Har tidigare haft ett par presonus eris 3.5 som jag inte alls gillade, gjorde mig av med dem för ett par Creative Pebble som får funka tills vidare.

Permalänk
Medlem

Jag sitter på ett par urgamla verkligen BostonAcoustics Gateway2000-högtalare med tillhörande subwoofer. De är nog bortåt 25 år nu eller så. De låter verkligen super på många sätt, men ur en rent audiofil synvinkel är de kanske inte helt neutrala. Spelar heller inte hur högt som helst, men håller man sig till lagom nivå räcker de till. Tyvärr finns de inte längre att få tag i så inget att tipsa om här. Mina börjar bråka lite med distat ljud i förstärkningen så uppdatering är aktuell nu. Så den här tråden kom ju lägligt.

Det som utmärker dessa är perfekt stereoseparation tack vare att de är byggda med bara ett bredbandigt högtalarelement. Det ger en punktformad ljudkälla och dessutom slipper man delningsfilter vilket ofta kan vara en källa till sämre ljud på billigare högtalare. Så jag kikade lite och det enda jag hittar är KEF LSX II som säkert är super, det är dock också priset på ca 15.000 kr
Genelec finns ju också med koaxialelement för punktformig ljudkälla. Men där är det kanske inte bara ett element. Prisnivån är hög här också, och samtidigt är dessa primärt studiomonitorer med analytiskt och korrekt ljud. Passar nog inte alla.
Creative Pebble är ett alternativ, men det verkar alldeles för budget.

Man får nog punga upp rejält för en KEF, eller gå på tvådelat. Edifier verkar få riktigt bra rekommendationer här och externt, så det lutar ditåt. Finns det nån översikt över serierna? Jag går vilse på alla modeller.

Permalänk
Medlem

Jag har bra erfarenheter av ljudfocus.se. Verkar även kunniga och kan nog hjälpa dig hitta rätt.

Små högtalare utan baslåda låter ofta lite tunt. Jag skulle inte gå under 6.5 tum om högtalaren inte har tex 2 4 tums basar eller liknande.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jag har bra erfarenheter av ljudfocus.se. Verkar även kunniga och kan nog hjälpa dig hitta rätt.

Små högtalare utan baslåda låter ofta lite tunt. Jag skulle inte gå under 6.5 tum om högtalaren inte har tex 2 4 tums basar eller liknande.

Tenderar att hålla med här.
Iaf. om det gäller en HiFi högtalare utan sub.
Men om man vill ha dom på skrivbordet så kan 6.5" bli rätt stort.

Permalänk
Medlem

Kör själv ett par av Yamaha HS5:or. De är nog lite overkill kan jag erkänna då de är ganska stora. Men ljudet är fantastikt!!! Använder dem då jag hade dem.

Om jag skulle köpa nya högtalare till skrivbordet hade jag nog istället valt en av deras mindre modeller, tex Yamaha HS3.

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D - ASUS Radeon RX6900XT - ASUS ROG Strix B650E-I - G.Skill 64GB DDR5 6000MHz CL30 Flare X - 2x Samsung 980 PRO 1TB - Corsair SF850 - FormD T1 v2.5 - Alpenföhn Black Ridge rev.D + NF-A9x14 - 2x Phanteks T30-120

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Det är också ett bra tips. LSX-högtalarna från KEF brukar få väldigt bra betyg i tester.
Men då rör vi oss uppåt i prisklasserna.

Jag har dessa till tvn, i grönt riktigt snygga. Nu har jag inget att jämföra med beträffande ljudet men jag är nöjd. Saknar lite mer bas kanske men det går att koppla in en subwoofer om man så vill.

Permalänk

Såg att det tipsats om Yamaha HS serierna.
Ville bara ge ett heads up där.
Jag hade ett par HS7 när jag mixade och prodda musik förr.
Det är otroligt fint ljud i de, men ljudet var också rätt "kallt" eller hur man ska säga.
Det är inte högtalarna jag hade valt för att enbart lyssna på musik och att det ska låta härligt.
Om du är ute efter en mer varm och harmonisk känsla i lyssnandet så skulle jag välja några andra modeller.

Permalänk
Medlem

Dessa är jag sugen på.

Swans os10.
Denna sidan har jag hittat som skickar till sverige.
https://www.soundimports.eu/en/hivi-os-10.html?srsltid=AfmBOo...

Permalänk

Jag har lite olika setups och är budgeten utan begränsningar så är Genelec det givna valet. Jag har jobbat med en del olika modeller och de har ett trevligt neutralt ljud och spelar stort. Jag har ett par 1030 till datorn och ett par 1037 i vardagsrummet. Äldre modeller men de levererar efter 20+ år. Jag har testat monitorer från Yamaha, M-audio o Presonus i de lite mer överkomliga priserna. Måste säga att ett par Presonus Eris 5 https://www.djservice.se/artikel/presonus-eris-studio-5 är en bra monitor som har både rca o xlr in, säljs per st men fortfarande överkomligt. Den finns i en variant med en master o slave i par med bluetooth in. Har aldrig hört den varianten så vågar inte rekommendera dem. Eris5 är det bra drag i och de kan spela större än de ser ut. Bättre än M-audio. Likvärdiga med Yamaha hs serien. Ska du lägga mer så hade jag kollat på begagnade som finns på säljsidor. gearloop.se tex där kan du hitta genelec inom budget om du har tur.
Lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av yugurt:

Jag har dessa och är mycket nöjd! Dock verkar du ha rört ihop det lite med deras dyrare storasyskon MTM. Länken du skickade är till micro och priset är då för två högtalare.

Perfekt, halva priset då Ett ännu enklare köp.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Rent ljud, dvs platt som i studio? Yamaha eller Genelec typ.
Hifi.. ja KEF kanske?

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify Skärm: LG C2 oled GPU: 6950XT CPU: 5800X3D SSD: 480GB, M2 3TB PSU: Dark Power Pro 1,5KW Mobo: TUF GAMING X570-PLUS RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy Tbord: Logitech MX Mech Mini Lurar: DT1990 Pro OS: Win10Pro AI: Tascam 20x20 Monitorer: Yamaha HS7 Router: Wyse 5070 @ opnsense WIFI: Ubiquiti U7 Pro Switch: Zyxel 2.5Gbit. Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ch|CkeN:

https://www.ljudmakarn.se/ och https://www.referenceaudio.se ligger i Stockholm och kan vara värt ett besök.

Permalänk
Skrivet av Ch|CkeN:

Tja!

Jag är på jakt efter nya högtalare till datorn och tänkte höra om det finns några bra tips här. Har i dagsläget ett par Logitech Z4 som jag köpte begagnat i Umeå för typ 12 år sen (!), så det känns väl helt ärligt som att det är dags att uppgradera.

Jag är inte ute efter något 2.1-system eller separat subwoofer – vill bara ha två riktigt schyssta högtalare som står på skrivbordet och låter bra. Alltså gärna nåt aktivt stereopar med klart och rent ljud. Behöver inte spela superhögt eller ha öronbedövande bas, jag är inte audiofil direkt – men jag gillar när ljudet känns "rätt", typ.

Har en Fiio K7 DAC, så tänker att det kanske kan hjälpa lite när det kommer till att få ut bättre ljud – men vet inte om det gör någon större skillnad i praktiken?

När det kommer till budget så är jag inte helt låst. Ett par tusen är helt fine. Men jag är nyfiken på om man faktiskt hör någon skillnad mellan grejer för typ 2000 kr, 4000 kr eller 6000 kr – eller om det mest är marginalnytta efter en viss nivå? Finns det nån "sweet spot" där man som vanlig dödlig känner att det verkligen var värt det?

Tar tacksamt emot alla tips – både specifika modeller och allmänna tankar!

Tjo!

2st av dessa är det svårt att gå fel med: https://www.thomann.se/adam_t7v.htm alternativt denna bundle: https://www.thomann.se/adam_t7v_desktop_stand_bundle.htm där du får med ställ vilket också går att justera lutningen på.

Du kan använda klassiska röda&vita RCA-kablar till dem. Observera att du behöver två ytterligare eluttag då vardera högtalare kräver en. När det gäller högtalare så är också rumsakustiken viktig. Om ditt rum där högtalarna ska stå är väldigt tomt på ljuddämpande material såsom gardiner, mattor och/eller mjuka möbler så kan det vara värt att se över eller så får du konfigurera EQ:n i efterhand för att motverka den förstärkta diskanten.

Du kan även experimentera med hur långt ifrån och/eller mellan dig högtalarna ska stå för att få den typ av stereoljud just du vill ha. Tänk på att du högtalarnas höjd bör vara så att de mindre ljudelementen går parallellt med dina öron vid användning.

Mvh,
WKF.

Visa signatur

(V)ulnerabilities
(I)n
(B)asically
(E)verything
Programming

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ch|CkeN:

Tja!

Jag är på jakt efter nya högtalare till datorn och tänkte höra om det finns några bra tips här. Har i dagsläget ett par Logitech Z4 som jag köpte begagnat i Umeå för typ 12 år sen (!), så det känns väl helt ärligt som att det är dags att uppgradera.

Jag är inte ute efter något 2.1-system eller separat subwoofer – vill bara ha två riktigt schyssta högtalare som står på skrivbordet och låter bra. Alltså gärna nåt aktivt stereopar med klart och rent ljud. Behöver inte spela superhögt eller ha öronbedövande bas, jag är inte audiofil direkt – men jag gillar när ljudet känns "rätt", typ.

Har en Fiio K7 DAC, så tänker att det kanske kan hjälpa lite när det kommer till att få ut bättre ljud – men vet inte om det gör någon större skillnad i praktiken?

När det kommer till budget så är jag inte helt låst. Ett par tusen är helt fine. Men jag är nyfiken på om man faktiskt hör någon skillnad mellan grejer för typ 2000 kr, 4000 kr eller 6000 kr – eller om det mest är marginalnytta efter en viss nivå? Finns det nån "sweet spot" där man som vanlig dödlig känner att det verkligen var värt det?

Tar tacksamt emot alla tips – både specifika modeller och allmänna tankar!

Genelec är ljudmagi. Jag har nu ett 2.1 system med 8020+7050 till TV:n och det är fruktansvärt bra ljud. Högtalarna är monterade med VESA-fästen på monitorarmar så de svävar på varsin sida av TV:n och subben har jag gömt bakom soffan.
Köpte hela kitet på blocket för 6500, förmodligen den bästa affär jag någonsin gjort.
Även utan sub har 8020 fantastisk bas för sin storlek, men när du väl hört dem med tillhörande sub finns det ingen återvändo.
Jag har ett 2.0 8020 system på stativ vid min arbetsstation. Perfekta datorhögtalare.
I studion har jag ett 2.0 system med 8050 och en 43" skärm men det är en helt annan liga.

Om jag varit dig och budget tillät, hade jag bevakat begagnatmarknaden och satsat på 2nd hand 8010 med en 7040 sub. Alternativt köpa ett par 8010 nu och komplettera med subben sen. 8020 och 7050 kan dock vara lättare att hitta 2nd hand pga större utbud.

En faktor som måste nämnas med Genelec är service. Om något går sönder så kan du få dem reparerade i princip oavsett hur gamla de är. De har servicepartners över landet och det gör det till en säker investering. Jag har själv testat hur bra det funkar när en av mina 8050 fick problem efter typ 20 års användning. Du får vad du betalar för. Köper du ett Genelec-system kan du vara trygg med att det kommer leverera i decennier framåt.

Permalänk
Medlem

Nästan OT, men nästan lika viktigt som valet av högtalare är hur dom monteras/placeras. Du vill "decouple" högtalarna totalt från bordsytan för att få klart ljud, och gärna ha ett bord med ordentligt tung och styv skiva som inte börjar harmonisera med dom. Några skivor elastomerer i varierande styvhet(t.ex. fraktskyddsgummi/liggunderlag/inlagor från t.ex. grafikkortskartonger) fungerar bra här om man vill ha det förmånligt, olika högtalartillverkare och hifiormoljekrängare säljer en uppsjö av olika baser med olika verkningsgrad med såklart för fantasifulla summor i fräcka utföranden med. Rikta diskantelementet rakt mot örat som utgångspunkt.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Skrivet av FlyingFinn:

Nästan OT, men nästan lika viktigt som valet av högtalare är hur dom monteras/placeras. Du vill "decouple" högtalarna totalt från bordsytan för att få klart ljud, och gärna ha ett bord med ordentligt tung och styv skiva som inte börjar harmonisera med dom. Några skivor elastomerer i varierande styvhet(t.ex. fraktskyddsgummi/liggunderlag/inlagor från t.ex. grafikkortskartonger) fungerar bra här om man vill ha det förmånligt, olika högtalartillverkare och hifiormoljekrängare säljer en uppsjö av olika baser med olika verkningsgrad med såklart för fantasifulla summor i fräcka utföranden med. Rikta diskantelementet rakt mot örat som utgångspunkt.

Att ha ett stabilt underlag är bra och att ha ett möblerat rum. Gärna lite för mycket saker och någon matta. En bit liggunderlag är bra som dämpning under. Bara o klippa till. Finns massor med hifi underlag som är hittepå. Stabila möbeltassar i gummi funkar oxå bra.
De flesta studiohögtalare har justering för olik placering. Genelec har vippbrytare bak som justerar responsen. Liknande på presonus plus de har vred för justering för mellanregister och diskant. På mina första monitorer. Alesis monitor one så är där dubbla basportar. Där pluggar man igen med skumpropp/socke en eller 2 portar beroende på om de står nära vägg eller i hörn. Nu kan många vilja ha lite mer bas och då låter man bli att justera ner responsen när man placerar nära vägg. Där är ofta inbyggt filter i monitorer så man kan koppla mot en sub senare. Ofta kan man även slå av responsen under 80Hz. Det medför att man ofta kan spela mycket högre tillsammans med sub och mellanregistret blir renare vid högre volymer.
Men köp det du gillar. Alla har sina favoriter. Men ett neutralt ljud brukar man leva länge med och det reagerar korrekt på justerad EQ om man vill justera ljudet.

Permalänk
Medlem

Printade dessa https://www.printables.com/model/509072-35-inch-full-range-sp...
Kör med element Dayton audio ps 95-8.

Med lite dämpning förvånansvärt bra ljud för närfältslyssning.
Bara som ett väldigt budgetvänligt alternativ...

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB