Kunna köra samma skärm på två datorer med en switch!

Permalänk
Medlem

Kunna köra samma skärm på två datorer med en switch!

Hej!

Jag har ingen aning om ordet på prylen jag söker, men någon form av switch kan jag tänka mig.
Jag letar efter en adapter jag kan koppla in en skärm till, som jag även kopplar in två datorer, så att jag enkelt kan switcha vilken dator skärmen visar. Finns det ens? Om inte, finns det något annat som i princip ger samma resultat?

Ha en grym dag!

Mvh Lucas

Permalänk
Medlem
Skrivet av shodiaq:

Hej!

Jag har ingen aning om ordet på prylen jag söker, men någon form av switch kan jag tänka mig.
Jag letar efter en adapter jag kan koppla in en skärm till, som jag även kopplar in två datorer, så att jag enkelt kan switcha vilken dator skärmen visar. Finns det ens? Om inte, finns det något annat som i princip ger samma resultat?

Ha en grym dag!

Mvh Lucas

Det du söker är en KVM-switch:
https://www.dustin.se/product/5011222819/2-port-dual-display-...

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

KVM-switch, kolla bra så att de du väljer har rätt portar

Permalänk
Medlem

En KVM-switch låter dig dela både skärm, tangentbord, och mus (KVM = Keyboard Video Mouse), men om du bara vill dela en skärm så finns det även t.ex. rena DP- eller HDMI-switchar också som eventuellt blir billigare.

Permalänk
Medlem

Underbara svar! Tusen tack!!!

Är det vissa KVM- switchar ni tycker är extra bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shodiaq:

https://noerdic.se/ har rätt gott rykte. Det finns dock begränsningar som man kan behöva ta hänsyn till så som upplösning och uppdateringshastighet. Så vilken som passar dig bäst beror på vad du har för krav

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

https://noerdic.se/ har rätt gott rykte. Det finns dock begränsningar som man kan behöva ta hänsyn till så som upplösning och uppdateringshastighet. Så vilken som passar dig bäst beror på vad du har för krav

Tack!
Mitt enda krav är att jag ska kunna köra min 160hz gamingskärm och få ut all hz.
Utöver det har jag inga krav mer än att det ska fungera för min gaming-PC.

Permalänk
Medlem

Har inte skärmen fler ingångar?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

En KVM-switch låter dig dela både skärm, tangentbord, och mus (KVM = Keyboard Video Mouse), men om du bara vill dela en skärm så finns det även t.ex. rena DP- eller HDMI-switchar också som eventuellt blir billigare.

Hade helt klart varit nice att koppla in allt, faktiskt. Så jag kan alltså köra in min gamingmus, tangentbord och skärm i switchen, så jag kan klicka på en knapp och switcha skärmen och tangentbordet/musen till jobbdatorn, sedan tillbaka till gamingdatorn via en enkel switch?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shodiaq:

Hade helt klart varit nice att koppla in allt, faktiskt. Så jag kan alltså köra in min gamingmus, tangentbord och skärm i switchen, så jag kan klicka på en knapp och switcha skärmen och tangentbordet/musen till jobbdatorn, sedan tillbaka till gamingdatorn via en enkel switch?

Ja, det är hela poängen med en KVM-switch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Ja, det är hela poängen med en KVM-switch.

Tusen tack! Ska köpa en direkt.

Permalänk
Medlem

Påminner om frågan en bit upp: finns inte fler ingångar på skärmen?

Isåfall slipper du handla nånting, men du förlorar USB-möjligheten. Vilket som nu är värt mest för dig då.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av shodiaq:

Tack!
Mitt enda krav är att jag ska kunna köra min 160hz gamingskärm och få ut all hz.
Utöver det har jag inga krav mer än att det ska fungera för min gaming-PC.

Vad har du för skärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shodiaq:

Ska du ha bland det bästa som finns i entusiastväg så är det att importera från USA och köpa dom som Wendell hos Level1Tech har knåpat ihop. Är custom byggen med befintlig existerande hårdvara som fanns på marknaden . Och har bra stöd för en hel del som många andra KVM switchar saknar som t.ex g-sync/VRR.

men då kostar dom också