Spel (främst CS2) kraschar med svart skärm, hör ljud men måste starta om manuellt

Permalänk
Medlem

Spel (främst CS2) kraschar med svart skärm, hör ljud men måste starta om manuellt

Mitt problem är att spel crashar utan felkod osv, mestadels cs2. Båda skärmarna blir svarta, jag hör allting i discord osv men kan inte göra nått, ctrl+alt+delete funkar inte ens, utan måste tvinga den å slå av/starta om på knappen på datorn. Trodde först de va för jag körde ram i 6200mhz så drog ner till standard klock på 6000. Kör curve optimizer men funkat 1år utan problem. Någon med tips?
har följande specs.

asus prime b650
corsair ddr5 2x16gb 6000mhz
corsair 850w nätagg
rtx 4080 super
win10 pro (nej kommer inte byta till win11 pga för mkt problem med vissa spel)

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om. - MOD
Permalänk
Medlem

Har haft exakt samma problem med mitt RTX 3080 (I olika krävande spel, Rocket league, Red dead redemption 2, God of War Ragnarök). Många på nätet verkar ha haft problem med nätagget. Antingen att en kabel glappar eller liknande. Testa dra ut allt och stoppa in det igen.
Jag har inte riktigt fått bukt på mina problem. Dom kom för första gången i julas (4 år efter jag köpte datorn). Testade allt inklusive det jag skrivit ovanför, installerade linux, endast ett ram minne i burken på olika ställen, kolla efter synliga skador på moderkort/grafikkort, resetat bios fleralet gånger. Har helt normala temps kring 70c på processor och 65c på grafikkortet.

En sak som fungerade länge var att jag drog ner power limit på grafikkortet via MSI Afterburner till 98%. Det lustiga i det hela är att jag trodde jag hade slagit på Afterburners autostart med windows och att det var därför det funkade.
Men när problemet kom tillbaka för några veckor sedan insåg jag att jag kört närmare 6 månader utan MSI afterburner alls.
Så jag skulle tro det är något glapp/fel med strömförsörjningen. Jag har inte haft tillgång att testa ett annat nätaggregat, men om du har det kan det nog vara en bra grej att testa.

Det som fungerat i någon vecka nu är att jag dragit ner power limit till 97% och faktiskt slagit på MSI afterburners autostart funktion Lycka till

Visa signatur

Ryzen 7 3800 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC | Corsair 32GB DDR4 3600MHz CL18

Permalänk
Medlem

Låt mig gissa, Det är när du är inne i steam overlay?
https://steamcommunity.com/discussions/forum/1/60190515105317...

Av vad jag läst så är det någon kombination av Steam update och Nvidia.

Någon som verkar ha löst det för mig är antingen att avaktivera drivrutiner för HDMI ljud på Nvidia eller att stänga av hårdvaru acceleration i steam overlay

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av burkarn:

Har haft exakt samma problem med mitt RTX 3080 (I olika krävande spel, Rocket league, Red dead redemption 2, God of War Ragnarök). Många på nätet verkar ha haft problem med nätagget. Antingen att en kabel glappar eller liknande. Testa dra ut allt och stoppa in det igen.
Jag har inte riktigt fått bukt på mina problem. Dom kom för första gången i julas (4 år efter jag köpte datorn). Testade allt inklusive det jag skrivit ovanför, installerade linux, endast ett ram minne i burken på olika ställen, kolla efter synliga skador på moderkort/grafikkort, resetat bios fleralet gånger. Har helt normala temps kring 70c på processor och 65c på grafikkortet.

En sak som fungerade länge var att jag drog ner power limit på grafikkortet via MSI Afterburner till 98%. Det lustiga i det hela är att jag trodde jag hade slagit på Afterburners autostart med windows och att det var därför det funkade.
Men när problemet kom tillbaka för några veckor sedan insåg jag att jag kört närmare 6 månader utan MSI afterburner alls.
Så jag skulle tro det är något glapp/fel med strömförsörjningen. Jag har inte haft tillgång att testa ett annat nätaggregat, men om du har det kan det nog vara en bra grej att testa.

Det som fungerat i någon vecka nu är att jag dragit ner power limit till 97% och faktiskt slagit på MSI afterburners autostart funktion Lycka till

Men cs2 är ju inte gpu krävande ens... Fläktarna startar inte ens på kortet lixom för de går så svalt Och nätagg är inte alls gammalt. Polarn hade samma problem me sin gamla burk, och där gjorde dom test av nätagg osv på firma. Dock hände de han oavsett vad han gjorde och spel för mig endast på cs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Låt mig gissa, Det är när du är inne i steam overlay?
https://steamcommunity.com/discussions/forum/1/60190515105317...

Av vad jag läst så är det någon kombination av Steam update och Nvidia.

Någon som verkar ha löst det för mig är antingen att avaktivera drivrutiner för HDMI ljud på Nvidia eller att stänga av hårdvaru acceleration i steam overlay

Nej de händer mitt i match lixom när man spelar därför de är lite frustrerande och tappa 1-3 rundor på starta om dator och ansluta igen Och det började mitt i allt. Och endast i cs, tror inte ens de hänt i bo6 när man kör maxad grafik därför jag utesluter typ ish problem med hårdvara. (förhoppningsvis)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoJe:

Men cs2 är ju inte gpu krävande ens... Fläktarna startar inte ens på kortet lixom för de går så svalt Och nätagg är inte alls gammalt. Polarn hade samma problem me sin gamla burk, och där gjorde dom test av nätagg osv på firma. Dock hände de han oavsett vad han gjorde och spel för mig endast på cs.

Vad hjälpte för honom då?
Rocket league är inte heller speciellt krävande 🙂
Verkar inte vara helt beroende på hur krävande det är... Inte för mig iaf

Visa signatur

Ryzen 7 3800 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC | Corsair 32GB DDR4 3600MHz CL18

Permalänk

Låter i första hand som gpu krasch.

Skärmen blir svart men du hör fortfarande ljud påstår du, då går ju fortfarande cpu och ram.

Testa sänk vram clock, gpu max clock, öka spännings kurvan och sänk power limit. Testa med allting och se om det blir stabilt.

Bara för din gpu inte ligger och maxar kan den vara ostabil i något annat läge, haft samma sak där det funkar i furmark längre tider men inte i spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joceninja:

Låter i första hand som gpu krasch.

Skärmen blir svart men du hör fortfarande ljud påstår du, då går ju fortfarande cpu och ram.

Testa sänk vram clock, gpu max clock, öka spännings kurvan och sänk power limit. Testa med allting och se om det blir stabilt.

Bara för din gpu inte ligger och maxar kan den vara ostabil i något annat läge, haft samma sak där det funkar i furmark längre tider men inte i spel.

Både jag och polaren som hade samma problem har testat annan gpu. Och våra testade i andra burkar utan problem. Sänkte som sagt även ram från 6200 till 6000. (6000 är dom egentligen men drog upp) testat slå av curve optimizer men inge skillnad, och bara märkt i cs2 inte i dying light, black ops 6, gta, wow eller nått annat.

Permalänk
Medlem

Jag har ett rx 590 som crashar vid höga fps. Vad har du för fps i cs2? Så om jag spelar lego harry potter oså crashar det nästan direkt, men om jag kör något krävande som hogwarts legacy så går det stabilt.
Min lösning är att jag dragit ned kortets maximala klockfrekvens med 80 MHz. Nu är det mer eller mindre stabilt.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Jag har ett rx 590 som crashar vid höga fps. Vad har du för fps i cs2? Så om jag spelar lego harry potter oså crashar det nästan direkt, men om jag kör något krävande som hogwarts legacy så går det stabilt.
Min lösning är att jag dragit ned kortets maximala klockfrekvens med 80 MHz. Nu är det mer eller mindre stabilt.

typ 600-1000 beroende på karta. Men testat locka fps med ingen skillnad och cs vill du ha 3-400+ för de ska flyta på som bäst pga deras kassa motor.

Permalänk
Medlem

Luktar ostabil minneskontroller/minnesfel. Vanligtvis ser man drivrutinskrascher först då det är mest känsligt för ostabilt ram vilket ofta leder en fel.

Har man sänkt hastigheten och kört stabilt i ett år, sedan kommer det tillbaka? Kan man ha en degraderad minneskontroller i processorn. AMD hade stora kvalitetsproblem fram tills de ändrade tillverkningsprocessen nyligen.