Permalänk

Speldator, budget 10-12k

Jag är på jakt efter en speldator till sonen som fyller 10 år och behöver hjälp då jag är helt novis på området.
Jag har plockat ihop nån dator i yngre dagar (hedenhös tid) och är inte främmande för att sätta ihop den själv. Men jag kan också tänka mig att köpa en redan färdig burk om det skulle finnas nått prisvärt.

Idag spelar han mest Fortnite, Minecraft, Roblox och den typen av spel, men det vore fint om datorn kunde hänga med några år och den utveckling i spel han förmodligen kommer ta (har själv ingen aning vad det finns för spel).
Han är en dedikerad gamer och spelar mycket Fortnite och är som jag förstår det ganska duktig på det och jag vill ge honom så bra förutsättningar som möjligt för sitt intresse, men med en ändå begränsad budget.

Datorn kommer bara användas för gaming och allt annat utöver själva datorn finns redan.

Jag håller mig helst runt 10-11k och har ett absolut tak på 12k.
Om någon kan tänka sig hjälpa mig att plocka fram ett bra paket till honom vore jag väldigt tacksam och glad.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Allt ska köpas nytt från butik? Annars finna ganska mycket andrahand (både begagnat och ibland nyskick) nuförtiden, dock har även de priserna gått upp så man sparar inte jättemycket heller.

Man kanske kan spara c.a 2000kr och få lite bättre gpu med 16gb vram ifall köper delar andrahand. Men grafikkortet med 8gb räcker absolut utan några som helst begränsningar på de spelen du nämnt. Möjligen är Nvidia lite bättre för Fortnite, beroende på vilka inställningar de vill ha på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Allt ska köpas nytt från butik? Annars finna ganska mycket andrahand (både begagnat och ibland nyskick) nuförtiden, dock har även de priserna gått upp så man sparar inte jättemycket heller.

https://komponentkoll.se/bild/eAlKs.png

Man kanske kan spara c.a 2000kr och få lite bättre gpu med 16gb vram ifall köper delar andrahand. Men grafikkortet med 8gb räcker absolut utan några som helst begränsningar på de spelen du nämnt. Möjligen är Nvidia lite bättre för Fortnite, beroende på vilka inställningar de vill ha på.

Spelen kanske körs bra med 8 GB VRAM nu men jag hade lagt till 600 kr för 16 GB. Kan ju även bli aktuellt med andra spel och 8 GB är verkligen i underkant idag i många spel.

Permalänk

Stort tack för era inputs!
Det är mycket uppskattat och värdefullt att ni lägger tid att hjälpa med tips och kunskap här inne.
I min situation värdesätter man det mycket!

Jag tänker att ditt råd att gå för ett 16GB är bra Alastor Moody, så framtidssäkrar man lite i alla fall.

Tack för att ni tog er tid att hjälpa!