Permalänk
Medlem
Skrivet av 0p:

Hej, det är avstängt och 2.4 & 5ghz visar down och jag kör bridgemode

Hur ser det ut om du kör obryggat?

Såg precis att jag hade ett 'hidden network' som jag kunde ansluta till.

För skojs skull lade jag till mitt WiFi-korts MAC-adress som tillåten och modemet knorrade om att WPS då skulle stängas av. Därefter såg jag inte 'hidden network'. Om det nu inte var ett spöknätverk som flimrade förbi... Så testa detta och se om det försvinner för dig också.

Tillägg
Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Hur ser det ut om du kör obryggat?

Såg precis att jag hade ett 'hidden network' som jag kunde ansluta till.

För skojs skull lade jag till mitt WiFi-korts MAC-adress som tillåten och modemet knorrade om att WPS då skulle stängas av. Därefter såg jag inte 'hidden network'. Om det nu inte var ett spöknätverk som flimrade förbi... Så testa detta och se om det försvinner för dig också.

Läste på reddit :

Jepp visst kan prova det senare.

Och det är identisk MAC som modemet förutom dom 2 sista

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0p:

Läste på reddit :

<Uppladdad bildlänk>

Jepp visst kan prova det senare.

Och det är identisk MAC som modemet förutom dom 2 sista

Det dök upp igen, och försvann igen efter ett tag. Finns normalt inga andra nätverksmeshar nära mig och detta hade full signalstyrka.

Vad för nytta finns med en dold WiFi-enhet i modemet? Jag vill veta med bestämdhet att WiFi är av och enbart är påslaget när jag själv behöver det.

Ska man behöva bygga en Faraday-bur runt modemet?

Permalänk
Medlem

Vår villafiber har varit nere sedan kl 1315, Tele2 verkar ha större problem i Mälardalen…

Visa signatur

System: Team Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simonsky:

Vår villafiber har varit nere sedan kl 1315, Tele2 verkar ha större problem i Mälardalen…

Har du fiber så ska du inte alltid skylla på den du köper tjänsten av, det kan lika gärna vara den som äger nätet.

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simonsky:

Samma här men bor i Täby, verkar inte finnas någon info heller? Bara fått sms med att de har stora problem, verkar vara över hela landet.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Har du fiber så ska du inte alltid skylla på den du köper tjänsten av, det kan lika gärna vara den som äger nätet.

Jo så kan det säkert vara, men verkar som väldigt många Tele2 kunder över hela Sverige har är eller har varit utan internet under dagen. Tele2s info är också väldigt bristfällig ”vi har problem och jobbar på att lösa det” inget mer.

Visa signatur

System: Team Red

Permalänk
Medlem

22.05.2025 09:42:25 Info SYS
Modem login was successful
22.05.2025 09:42:24 Info DOCSIS
TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=8c:fd:de:83:8g:37;CMTS-MAC=00:

Undrar över dessa loggar i min C2 wifi hub, är det en uppdatering eller har någon loggat in? Det är inte jag som loggat in och ingen har mina uppgifter vad jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kjell99:

22.05.2025 09:42:25 Info SYS
Modem login was successful
22.05.2025 09:42:24 Info DOCSIS
TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=8c:fd:de:83:8g:37;CMTS-MAC=00:

Undrar över dessa loggar i min C2 wifi hub, är det en uppdatering eller har någon loggat in? Det är inte jag som loggat in och ingen har mina uppgifter vad jag vet.

Själv har jag konstanta urloggningar var 30:e sekund fast ingen är inloggad på mitt C4-modem:

22.05.2025 21:20:03 Info SYS
Modem logout was successful
22.05.2025 21:19:33 Info SYS
22.05.2025 21:19:03 Info SYS

Uppe i över 1600 sidor med urloggningar...

Permalänk

Hej!

Vet inte om det här är rätt tråd för mitt inlägg – annars får gärna en moderator flytta det.
Jag försöker få Jellyfin att fungera utanför mitt hemnätverk men stöter på problem. Här är min setup:
* Jag har Tele2 via fiberkoax.
* Modemet/routern från Tele2 är satt i bryggat läge.
* Bakom den har jag en UniFi Dream Machine.
* Jellyfin körs i en Docker-container på mitt Synology NAS.
* Jag använder Synologys DDNS och deras reverse proxy för att publicera Jellyfin externt.
* Port forwarding för port 443 är korrekt inställd i Dream Machinen mot NAS:et.
Problemet:
Jag kan nå Jellyfin internt via min DDNS-adress, men inte utifrån.
När jag kollar mitt publika IP via t.ex. whatsmyip.com får jag ett IP.
Kollar jag sedan vilket IP som används av Synologys reverse proxy så får jag ett helt annat.
Jag har testat att manuellt uppdatera reverse proxy-inställningen med IP:t från whatsmyip, och då fungerar det internt, men fortfarande inte externt.
Min fråga:
Sitter jag bakom CG-NAT trots att Tele2 säger att jag inte gör det? Eller är det något annat som är fel?
Det faktum att jag får två olika publika IP-adresser rapporterade känns misstänkt

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Usernameandpassword:

Min fråga:
Sitter jag bakom CG-NAT trots att Tele2 säger att jag inte gör det? Eller är det något annat som är fel?

Det är enkelt att själv testa genom att kolla om du har blivit tilldelad ett publikt eller privat ip eller ett inom CGN området på din Dream Machine´s wanport.

CGN innebär en adress i området 100.64.0.0 till 100.127.255.255 och om du har en privat ip så vet du att Comhemmodemet inte är bryggat och om du har en publik ip fungerar bryggningen och du är inte bakom CGN utan har konfat fel i dina agna prylar.

Jag tror du konfat fel (eller inte bryggat) för ingen har skrivit nått om att Comhem använder CGN och jag har inte heller själv upplevt det men kolla ditt ip så ser du.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är enkelt att själv testa genom att kolla om du har blivit tilldelad ett publikt eller privat ip eller ett inom CGN området på din Dream Machine´s wanport.

CGN innebär en adress i området 100.64.0.0 till 100.127.255.255 och om du har en privat ip så vet du att Comhemmodemet inte är bryggat och om du har en publik ip fungerar bryggningen och du är inte bakom CGN utan har konfat fel i dina agna prylar.

Jag tror du konfat fel (eller inte bryggat) för ingen har skrivit nått om att Comhem använder CGN och jag har inte heller själv upplevt det men kolla ditt ip så ser du.

Hej,
Det är i bryggat läge.
IP enligt whatsmyip är 83.x.x.x (vilket matchar wanport i dreammachine)
Och enligt ddns i naset börjar är den 102.x.x.x

Tack för hjälpen.
Då vet jag att det inte är problem

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Usernameandpassword:

Hej,
Det är i bryggat läge.
IP enligt whatsmyip är 83.x.x.x (vilket matchar wanport i dreammachine)
Och enligt ddns i naset börjar är den 102.x.x.x

Tack för hjälpen.
Då vet jag att det inte är problem

Ja du har uppenbarligen fått ett publikt ip till din DMs wanport så bryggningen funkar och du är inte bakom CGN

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Mycket märkligt.
Efter omstart av nas och UniFi router så behåller Inifi samma IP men DDNS i naset får ett nytt ip.

Edit:
Hittade felet.
En container i docker använde VPN.
Av någon anledning fångar naset upp den externa IPn

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Det dök upp igen, och försvann igen efter ett tag. Finns normalt inga andra nätverksmeshar nära mig och detta hade full signalstyrka.

Vad för nytta finns med en dold WiFi-enhet i modemet? Jag vill veta med bestämdhet att WiFi är av och enbart är påslaget när jag själv behöver det.

Ska man behöva bygga en Faraday-bur runt modemet?

Tror jag löste det av en slump, jag satt och kollade runt i tele2 appen och är uppkopplad med mobildata och inte med wifi. Såg då att wifi visade PÅ så jag stängde av det via appen och nu ser jag inte längre hidden wifi

Testa det själv om du inte löst det ännu.

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0p:

Tror jag löste det av en slump, jag satt och kollade runt i tele2 appen och är uppkopplad med mobildata och inte med wifi. Såg då att wifi visade PÅ så jag stängde av det via appen och nu ser jag inte längre hidden wifi

Testa det själv om du inte löst det ännu.

Har inte tillgång till appen, men det borde väl vara samma som står på Tele2's Mina Sidor tycker man. Där är WiFi avslaget.

Permalänk

C4 Hub, Bredband Plus (500/10) ej bryggad.
Konstant fördröjning/timeouter och avbrott. Kablat till stationära. Byter jag tillbaka till C2 Hub (ComHems relik) blir det inga problem längre.

Ringde Tele2 som sa att signalstyrkan var låg och ville skicka ut en ny Coax-kabel. Det är väl bara rätta sig i ledet och testa men svårt att tro då C2an fungerar utan problem.

Någon annan som har upplevt problem med C4 Routern?

Permalänk
Medlem

Allmänt gnäll , kanalvisningen i tablån(appen) har ändrats , förut såg man tre program per kanal nu ser man bara ett , jaja man kan gå in på varje kanal så ser man allt men i min mening vart det mycket sämre.

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackosh30:

C4 Hub, Bredband Plus (500/10) ej bryggad.
Konstant fördröjning/timeouter och avbrott. Kablat till stationära. Byter jag tillbaka till C2 Hub (ComHems relik) blir det inga problem längre.

Ringde Tele2 som sa att signalstyrkan var låg och ville skicka ut en ny Coax-kabel. Det är väl bara rätta sig i ledet och testa men svårt att tro då C2an fungerar utan problem.

Någon annan som har upplevt problem med C4 Routern?

Medföljande kabeln som jag fick med C4:an var totalt muppad, gick inte att surfa alls då sidorna laddades ner som på telemodem-tiden. Använde den gamla och fungerar felfritt än så länge. Men uppgraderad hastighet har jag fortfarande inte fått, trots utlovad 1GBit/50Mbit. Huruvida det har med kabeln att göra vill jag inte ens spekulera i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Har inte tillgång till appen, men det borde väl vara samma som står på Tele2's Mina Sidor tycker man. Där är WiFi avslaget.

Nej, det är ju det som är själva grejen som jag lyckades fixa av en ren slump, som du borde testa om du har möjlighet.

Visa signatur

Permalänk

Hej Tråden,

Kommer flytta in i ett Tele 2 kopplat hus.

Skulle vilja ha en Asus router som har en coax så jag slipper låna deras Router.

Någon som kan bistå med tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av IcenovaSwe:

Hej Tråden,

Kommer flytta in i ett Tele 2 kopplat hus.

Skulle vilja ha en Asus router som har en coax så jag slipper låna deras Router.

Någon som kan bistå med tips?

Det finns inte vad jag vet. Finns väl knappt DOCSIS modem att köpa alls på svenska marknaden?

Alternativet är att brygga modemet från Tele2 till en egen router.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Avveckling av Tele2s kabel-tv-nät påbörjad

Det har väl länge varit en tidsfråga, men nu är Tele2 på gång att börja avveckla kabel-tv-nätet i hela Sverige för alla med individuell anslutning.

Våren 2024: Grundutbudet blir HD-kvalitet!
Tele2 plockar äntligen(!) bort krypteringen för HD-kanaler i kabel-tv-nätet så det inte längre krävs något ytterligare abonnemang för att kunna se grundutbudets kanaler i HD-version.

Sommaren-hösten 2025: Kabel-tv-nätet avvecklas för alla med individuell anslutning!
Det vill säga där kunden har ett individuellt tecknat avtal med Tele2 och har en kabel mellan sitt hus och Tele2s kabel-tv-skåp. Oftast kallat Villanät.

Alla berörda kunder fick ett informationsbrev från Tele2 i mitten av maj med rubriken "Snart släcks kabel-tv-nätet i ditt område ner". De flyttas från och med nu i juni över till tv-tjänst genom bredbandet och får en TV Hub med abonnemanget Tv Bas (199kr/mån utan bindningstid). De som inte redan har internetanslutning har fått erbjudande om att teckna 5G-abonnemang.

Hittills har jag bara sett en enda tidningsartikel som berört denna avveckling, det är i Borlänge Tidning måndagen 9 juni. (Artikel bakom betalvägg)
I den artikeln framkommer det att endast ca 7000 kunder i hela Sverige berörs, det vill säga finns kvar i deras så kallade Villanät.

De som har Tele2 kabel-tv via bostadsrätts- eller samfällighetsförening omfattas inte av detta, enligt nämnd artikel ovan.. Men det kanske är en tidsfråga innan Tele2 helt avvecklar sin kabel-tv-infrastruktur [DVB-C] i Sverige?

Vad vill jag då säga med detta inlägg? Mest en notering till historien. Mina föräldrars hushåll är en av Tele2s kunder som flyttas över till detta så på så vis tog jag del av brevet. Jag har inte hittat någon information om avvecklingen på Tele2s hemsida.

Permalänk
Medlem

Intressant information helt klart. Ja de frigör väll en hel del kapacitet genom det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahforce:

De som har Tele2 kabel-tv via bostadsrätts- eller samfällighetsförening omfattas inte av detta, enligt nämnd artikel ovan.. Men det kanske är en tidsfråga innan Tele2 helt avvecklar sin kabel-tv-infrastruktur [DVB-C] i Sverige?

För de i BRF får antagligen alla så småningom minst fiber till fastigheten, och bara kort koax ner till källaren. Jag fick det förut och jag har 1200/1200 nu och det fungerar bra för mig. Självklart är fiber fortfarande bättre, framförallt för svarstid/latens. Tycker de skulle börja erbjuda BRF fiber hela vägen, även om det blir en extra kostnad för all kabeldragning. Våran förening fick i alla fall en bra deal på fiber till fastighet + ha kvar kort koax ner till källaren. Jag betalar ingenting extra för max hastighet nu vilket sänkte mina månadskostnader flera hundralappar. Men hade som sagt gärna sett att få en fråga på om att dra fiber till alla lägenheter, även om det blivit dyrare.

Permalänk
Medlem

Mina svärföräldad blev av med sin villacoax förra våren. Ganska kort notis från tele2 också utan nått alternativ. De valde att dra in fiber istället.

Permalänk
Medlem

Nån mer med Wi-Fi Hub C2 som haft problem sista dagarna. Har haft betydligt lägre hastighet och lagg sista dagarna. Va in i routerns inställningar och av nån jävla anledning var wifi påslaget och den var inte längre i bryggat läge. Ändrade på detta och det fungerade ok igår kväll. Nu idag är det segt och laggar igen trots rätt inställningar i routern!

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, 5700x3d, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Asus RTX 4070 Dual White OC, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Seasonic G12 GM-850, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahforce:

Det har väl länge varit en tidsfråga, men nu är Tele2 på gång att börja avveckla kabel-tv-nätet i hela Sverige för alla med individuell anslutning.

Våren 2024: Grundutbudet blir HD-kvalitet!
Tele2 plockar äntligen(!) bort krypteringen för HD-kanaler i kabel-tv-nätet så det inte längre krävs något ytterligare abonnemang för att kunna se grundutbudets kanaler i HD-version.

Sommaren-hösten 2025: Kabel-tv-nätet avvecklas för alla med individuell anslutning!
Det vill säga där kunden har ett individuellt tecknat avtal med Tele2 och har en kabel mellan sitt hus och Tele2s kabel-tv-skåp. Oftast kallat Villanät.

Alla berörda kunder fick ett informationsbrev från Tele2 i mitten av maj med rubriken "Snart släcks kabel-tv-nätet i ditt område ner". De flyttas från och med nu i juni över till tv-tjänst genom bredbandet och får en TV Hub med abonnemanget Tv Bas (199kr/mån utan bindningstid). De som inte redan har internetanslutning har fått erbjudande om att teckna 5G-abonnemang.

Hittills har jag bara sett en enda tidningsartikel som berört denna avveckling, det är i Borlänge Tidning måndagen 9 juni. (Artikel bakom betalvägg)
I den artikeln framkommer det att endast ca 7000 kunder i hela Sverige berörs, det vill säga finns kvar i deras så kallade Villanät.

Det verkar vara framtiden att i stort sett all TV ska skickas på internet, så det är väl bara att tugga i sig om man vill ha TV-kanaler. Men Inget vidare upplyftande alternativ för honom artikeln handlar om, jag skulle också vara irriterad över att med kort varsel få priset fördubblat om jag inte får nåt extra för pengarna. Jag klarar mig bra, men det finns alltid de som inte kan få vettigt internet som räcker till TV-mottagning, liknande som vid avvecklingen av fasta telefonnätet. Sen finns också de som inte kan tillgodogöra sig ny teknik, som t.ex. ska fortsätta med sin papperstidning för att de är tryggare med hur det alltid har varit.

Skrivet av Dahforce:

Ja, jag tror det är en tidsfråga innan all coax är avvecklad. Hos mig som bor i lägenhet och hade gruppavtal för TV hos Tele2, försvann coax-nätet för ett par år sen med hänvisning till att den tekniken "är föråldrad". Så blir det nog överallt i framtiden.

Skrivet av Dahforce:

Vad vill jag då säga med detta inlägg? Mest en notering till historien. Mina föräldrars hushåll är en av Tele2s kunder som flyttas över till detta så på så vis tog jag del av brevet. Jag har inte hittat någon information om avvecklingen på Tele2s hemsida.

Det enda jag har sett på sajten är att man inte verkar kunna köpa ett abonnemang i DVB-C längre.

Gjort stycken för tydlighets skull.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Nån mer med Wi-Fi Hub C2 som haft problem sista dagarna. Har haft betydligt lägre hastighet och lagg sista dagarna. Va in i routerns inställningar och av nån jävla anledning var wifi påslaget och den var inte längre i bryggat läge. Ändrade på detta och det fungerade ok igår kväll. Nu idag är det segt och laggar igen trots rätt inställningar i routern!

Har ett annat konstigt fel som hände mig för några dagar sen. Jag har C4 routern. Nätet blev väldigt segt och omstart av router hjälpte inte. Gick in och kollade inställningar och då hade mobila backupen tagit över (en 5g sticka som ska fungera som backup om vanliga nätet går ner). Drog ur usb stickan och då slog den över till vanliga nätet igen och var gick snabbt. Men i inställningarna på routern står det fortfarande "offline" även nu när det fungerar. Väldigt udda, sannolikt något fel i routerns styrprogram. Ska nog ringa Tele2 supporten och fråga.

Permalänk
Medlem

Ser att dom på hemsidan har tagit bort uppladdningshastigheten för bredband Premium, har idag 1200/100 fiber coax undra om dom planerar på att dra ner uppladningshastigheten generellt till 50 i framtiden som dom specar bredband 500/50 till. Jag kan absolut inte hitta någon information om uppströmshastigheten för bredband premium längre.

Hoppas verkligen inte dom försämrar tjänsten ytterligare, kommer byta till Telia istället. Dyrare och sämre hastighet 100/100 plus att vi sitter fast i ett gruppavtal genom brf. Men nu får dom fan ge sig, höja priset kan dom göra......