Budgetuppgradering AM4: 5800X eller 5700X3D

Permalänk
Medlem

Budgetuppgradering AM4: 5800X eller 5700X3D

Jag går i tankarna att ersätta min gaminglaptop (Legion 5, Ryzen 5 5600, RTX 3060) med en stationär, vilket jag inte haft sedan 2015. Dels för bättre prestanda, dels för att slippa laptopjetmotorn.

Då jag spelar ganska sällan och oftast inte (aldrig..) AAA-titlar så är kraven ganska låga och det blir därför ett budgetbygge.

Jag har en äldre AM4-plattform i en hemmaserver som jag kan hitta annan lösning för. Moderkortet i den datorn klarar av Ryzen 5000-serien enligt tillverkaren.

Planen är att köra på ett RX 9060 XT 16 GB. Skärmen är 1440p.

Nu till funderingen jag har. Den här stationära kommer knappast bli den mest långlivade men kommer att räcka för mig några år. Utifrån grafikkortsvalet, vad är mest värt för mig att välja: en 5700X3D för 2 500 kr eller en 5800X för 1 650 kr?

Jag är fullt införstådd med att en 5700X3D är en mycket bättre spelprocessor, men kommer den att få upp flåset när den blir bottleneckad av ett 9060 XT? I testerna är processorerna parade med ett RTX 4090 för att mäta CPU-prestandan.

Sysslar inte direkt med något annat krävande.

Vill gärna höra andras tankar!

Permalänk
Medlem

Om det ska spelas, 5700X3D alla dagar. Väl värd kostnaden i min åsikt. I de spel som belastar CPU (mycket) mer än GPU drar X3D's iväg rätt jäkla ordentligt.

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Medlem

Har inte 5700x3d själv men en god vän bytte till den (från en gammal 2600, så samma gamla moderkort och ram) och kör den tillsammans med ett 7700xt (vilket är ungefär som ett 9060xt) i 1440 och det är en mycket bra kombo där processorn verkligen presterar när det behövs.

Så har du möjlighet så gå för 5700x3d, tvivlar på att du kommer ångra det.

Permalänk
Medlem

Jag tror du blir nöjd med vad du än väljer.
Men kör du 5700x3d lär du aldrig behöva gå in i am5 träsket, du kan troligen vänta på am6 innan nästa uppgradering.
Även om din spelsituation skulle ändras.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Hedersmedlem

Helt klart är 5700X3D den bättre processorn för spel, men det skiljer inte så mycket i verkligheten.

Där det verkligen blir skillnad är om du siktar på väldigt höga uppdateringsfrekvenser, typ 200Hz och uppåt. Annars med tanke på vilket grafikkort du tittar på så kommer det inte spela någon som helst roll. SweClockers har testat processorerna med ett RTX 4090 vilket är mer än dubbelt så snabbt som ett 9060 XT. Håller du dig i samma klass av grafikkort så kan du vänta tre grafikkortsgenerationer innan budgetkorten är ens i närheten av var RTX 4090 är idag.

Tittar du på produktivitetstester såsom video encoding osv. så är det omvänt mellan 5700X3d och 5800X. Det beror på hur minnet är staplat på de äldre X3D generationerna. Det är svårare att kyla en 5700X3D och en CPU utan X3D kommer kunna köra högre frekvenser.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Tack allihopa!

Kopplat till giplets inlägg så kan jag nämna att jag inte siktar på högre uppdateringsfrekvenser. Skärmen jag har nu är på smått skamliga 60 Hz. Jag kommer även att bygga ett så kompakt system som möjligt, så watten kommer att vara en faktor.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tuppel:

Tack allihopa!

Kopplat till giplets inlägg så kan jag nämna att jag inte siktar på högre uppdateringsfrekvenser. Skärmen jag har nu är på smått skamliga 60 Hz. Jag kommer även att bygga ett så kompakt system som möjligt, så watten kommer att vara en faktor.

5700X3D har långt bättre prestanda/watt i spel. (Och sannolikt utanför spel också för den delen.)
Å andra sidan borde båda var rätt snåla vid 60 fps.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS