Perifractic på väg att köpa Commodore ?? (Företaget/varumärket)

Permalänk
Medlem

Perifractic på väg att köpa Commodore ?? (Företaget/varumärket)

Christian Simpson aka Perifractic
Som har YouTube kanalen Retro Recipes
Är i förhandlingar om att eventuellt köpa Commodore.

Alltså inte bara köpa en begagnad Commodore 64.
Utan att eventuellt köpa hela varumärket/företaget Commodore.

Med tanke på att Christian och många han arbetar med brinner mer för Commodore än de som i dagsläget äger Commodore, så hade det varit spännande om de lyckas.

Han släppte en video tidigare idag där han pratar om situationen.

Permalänk
Medlem

Jag ser gärna att rättigheterna byter ägare, det är på tiden och jag tror att Christian utan tvekan gör ett mycket bättre jobb än tidigare ägare
CUSA's försök att mjölka märket har vart allt annat än angenämnt bland annat.

Jätte bra att du delar så fler får följa detta

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Sitter det kvar några patent där månne? Tänker lite att SID chippen är väl fortfarande aldrig nytillverkade/klonade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Sitter det kvar några patent där månne? Tänker lite att SID chippen är väl fortfarande aldrig nytillverkade/klonade?

Tänker du som klonad i kisel så är problematiken i den unika analoga / digitala utformningen av SID chippet, tänker du i valfri form så finns det en myriad av moderna SID ersättare som ARMsid och SwinSID.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Tänker du som klonad i kisel så är problematiken i den unika analoga / digitala utformningen av SID chippet, tänker du i valfri form så finns det en myriad av moderna SID ersättare som ARMsid och SwinSID.

Jag har i ärlighetens namn inte kikat vidare på det utan mest bara sett diverse youtube kanaler där de alltid vill ha/behöver orginal chippen för systemen, så det var därför jag fuunderade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Jag har i ärlighetens namn inte kikat vidare på det utan mest bara sett diverse youtube kanaler där de alltid vill ha/behöver orginal chippen för systemen, så det var därför jag fuunderade.

Jo, SID chippen är eftertraktade, många är döda så turligt nog finns det ersättare men självklart föredrar majoriteten originalen
Sen finns det fördelar och nackdelar med både 6581 och 8580 och alla har sin favorit.

Många bygger eller köper expansioner för att använda båda versionerna för att kunna växla eller köra stereo, mycket låter bättre på ena eller andra SIDFX, DualSID, Stero SID, finns en hel del som gör att man vill ha mer än en i maskinen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Jo, SID chippen är eftertraktade, många är döda så turligt nog finns det ersättare men självklart föredrar majoriteten originalen
Sen finns det fördelar och nackdelar med både 6581 och 8580 och alla har sin favorit.

Många bygger eller köper expansioner för att använda båda versionerna för att kunna växla eller köra stereo, mycket låter bättre på ena eller andra SIDFX, DualSID, Stero SID, finns en hel del som gör att man vill ha mer än en i maskinen

Häftigt! Då har man lärt sig nåt nytt idag \o/

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Du har säkert rätt.

Men jag är inte helt säker på om jag är med på vad du menar med den beskrivningen ?
"klonad i kisel så är problematiken i den unika analoga / digitala utformningen av SID chippet"

Går det att säga det på ett tydligare vis ?
(utan att behöva göra en doktorsavhandling i ämnet )

Permalänk
Medlem

Kan dom köpa Suncom och börja producera lite Tac-2s också då så blir jag glad!

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, 5700x3d, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Asus RTX 4070 Dual White OC, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Seasonic G12 GM-850, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Du har säkert rätt.

Men jag är inte helt säker på om jag är med på vad du menar med den beskrivningen ?
"klonad i kisel så är problematiken i den unika analoga / digitala utformningen av SID chippet"

Går det att säga det på ett tydligare vis ?
(utan att behöva göra en doktorsavhandling i ämnet )

Problemet ligger i att det är både analog och digital del i den, den analoga delen är ytterst svår att återskapa för att få rätt ljud just för att den är analog. För att förklara mer måste man dyka ännu djupare i tillverkningen. Analogt är ohyggligt svårt i kretstillverkning att återskapa utan utrustningen som användes en gång i tiden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Problemet ligger i att det är både analog och digital del i den, den analoga delen är ytterst svår att återskapa för att få rätt ljud just för att den är analog. För att förklara mer måste man dyka ännu djupare i tillverkningen. Analogt är ohyggligt svårt i kretstillverkning att återskapa utan utrustningen som användes en gång i tiden.

Ja okej.
Jag nöjer mig med den förklaringen.

Permalänk
Medlem

Så... folk kan få olika Commodore-brandade och förhoppningsvis supportade produkter från en producent?
Tja, varför inte?

Det känns förstås som om det finns en uppsjö lösningar redan om man vill emulera, men inte i ett fint C=-skal förstås med hög flexibilitet och garantier, support, m.m.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

En uppdatering från Perifractic

Om jag förstod det rätt så är det färdigt att Perifractic och hans affärspartners köper Commodore.
Men att de ännu inte har betalat, eller åtminstone inte hela summan.
Att de får tid på sig att slutföra den ekonomiska biten av köpet vid ett senare tillfälle.
Exakta detaljer om när det måste vara betalt och den exakta summan framgick inte.
Men Perifractic sa "We agreed on a price in the low seven figures".

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Asus Rog Strix X570-F | AMD Ryzen 7 5800X3D | G.Skill 2x16GB DDR4 3600MHz CL16 Trident | Noctua NH-U12A | Asus Geforce RTX 4080 Super 16GB TUF Gaming | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | Corsair Force MP600 1TB | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Fractal Design Define 7 Compact Vit TG | Acer 27" Predator XB273K | QPAD MK-85 (Brown) | Razer DeathAdder Chroma | Logitech Z623 | Sennheiser GAME One
http://www.youtube.com/channel/UCl0ZJPJ7XZkjvUoR7zgPOLg

Permalänk
Medlem

Ny video med de första produkterna under nya Commodore flag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mugen08:

Ja precis

Kul att Commodore börjar sälja produkter.
Några olika utgåvor av Commodore 64 Ultimate, En joystick, Commodore märkta kläder, mm.

Om någon köper något från Commodore (www.commodore.net) så får ni gärna posta bild i tråden när ni fått hem produkten/produkterna.

Permalänk
Medlem

Så kort och gott en relativt dyr C64 emulator i snyggt skal?

Det ovan kanske låter mer negativt än vad det är, köpfingret kliar extremt att trycka på en pre-order, givetvis den i guld

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Så kort och gott en relativt dyr C64 emulator i snyggt skal?

Det ovan kanske låter mer negativt än vad det är, köpfingret kliar extremt att trycka på en pre-order, givetvis den i guld

Nja,

"The first official Commodore 64 in over 30 years is here - a faithful recreation of the original motherboard on FPGA hardware"

FPGA = Field-Programmable Gate Array
Det är en konfigurerbar krets.

Det är inte "emulator/emulering" på samma vis som brukar menas med de termerna.
Det är inte att man kör en mjukvaruemulator ovanpå hårdvaran.
Utan en krets som kan konfigureras hur man vill att den ska bete sig (inom vissa gränser).
Man skulle kunna kalla det för en slags hårdvaruemulering.
Liknande vad Analogue har gjort med vissa retrokonsoler.

Jag vet inte om jag förklarar det bra?
Det är mer hårdvarunära än vanlig emulering.
Men med nyproducerade kretsar så är det inte beroende av att det hålls liv i kretsar som var producerade för flera årtionden sen.
Eftersom hårdvaran är konfigurerbar så kan det gå att rätta buggar eller lägga till funktioner utan att fysiskt byta kretsar.
Ger möjlighet som att lägga till saker som att de nya har HDMI utgång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Nja,

"The first official Commodore 64 in over 30 years is here - a faithful recreation of the original motherboard on FPGA hardware"

FPGA = Field-Programmable Gate Array
Det är en konfigurerbar krets.

Det är inte "emulator/emulering" på samma vis som brukar menas med de termerna.
Det är inte att man kör en mjukvaruemulator ovanpå hårdvaran.
Utan en krets som kan konfigureras hur man vill att den ska bete sig (inom vissa gränser).
Man skulle kunna kalla det för en slags hårdvaruemulering.
Liknande vad Analogue har gjort med vissa retrokonsoler.

Jag vet inte om jag förklarar det bra?
Det är mer hårdvarunära än vanlig emulering.
Men med nyproducerade kretsar så är det inte beroende av att det hålls liv i kretsar som var producerade för flera årtionden sen.
Eftersom hårdvaran är konfigurerbar så kan det gå att rätta buggar eller lägga till funktioner utan att fysiskt byta kretsar.
Ger möjlighet som att lägga till saker som att de nya har HDMI utgång.

"Retrokonsol" i modern tappning då?
Syftet är ju trots allt "det samma", därav mitt ordval ^^

Dock lär det finnas en del mjukvara då man kan använda sig av "usb-kassetter", hdmi till modern tv (färger/upplösningar/skalning etc).

Oavsett vad man nu vill kalla det är den transparenta en riktigt "godbit" och det är ytterst svårt att stå emot för tillfället Retro-marknaden har ju fullständigt exploderat, men denna tycker jag ändå sticker ut lite då man kan addera egna spel i väldigt många olika format, vet att jag har ett gäng digitalt i min "emulator".

G.i. Joe och Defender Of The Crown spenderades det åtskilliga timmar med ^^

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem

Ojoj, detta blev ett val jag inte trodde jag skulle behöva fundera på.

https://www.commodore.net/product-page/commodore-64-ultimate-...
Villhöver verkligen den där, även om det är extremt redundant med min Mega65 som redan har en C64 Core också.
Men att ha en brödlåda så jag får barndomsnostalgin också vore något.

Ska ta mig en funderare närmsta dagarna om jag ska köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Oavsett vad man nu vill kalla det är den transparenta en riktigt "godbit" och det är ytterst svårt att stå emot för tillfället Retro-marknaden har ju fullständigt exploderat, men denna tycker jag ändå sticker ut lite

Jo jag tycker också den är läcker och är sugen på den.
Har inte bestämt mig ännu.

Jag tycker också om Defender Of The Crown.
Giana Sisters och Bubble Bobble gick mycket också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jo jag tycker också den är läcker och är sugen på den.
Har inte bestämt mig ännu.

Jag tycker också om Defender Of The Crown.
Giana Sisters och Bubble Bobble gick mycket också.

Spelade faktiskt Bubble Bobble förra veckan!
Och till och med min 75-årige mor minns Giana's Sisters med värme och tjatar än idag om hur hon vill ha det igen De moderna versionerna är inte alls lika bra.

Såg att de även pratade med de som sitter på rättigheterna till Amiga, det vore ju faktiskt extremt kul om detta kunde bli ett riktigt bra retro-företag och inte bara en "snabb cash-grab" för att håva in på retro-boomen, där de fortsätter stödja och utveckla saker till både Commodore och Amiga

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Spelade faktiskt Bubble Bobble förra veckan!
Och till och med min 75-årige mor minns Giana's Sisters med värme och tjatar än idag om hur hon vill ha det igen

Skrivet av Necrophor:

Såg att de även pratade med de som sitter på rättigheterna till Amiga, det vore ju faktiskt extremt kul om detta kunde bli ett riktigt bra retro-företag och inte bara en "snabb cash-grab" för att håva in på retro-boomen, där de fortsätter stödja och utveckla saker till både Commodore och Amiga

Ja det är kul att det kan eventuellt finnas något på gång där också.
Ett Commodore Amiga igen hade varit häftigt.

Från Christian / Perifractic så tror jag inte att det handlar om en snabb cash-grab.
Alltså så klart att om man ska bedriva företag så måste det finnas en ekonomi i det.
Det förnekar de ju inte heller.

Men som denna videon från Perifractic

Retro Recipes 1st Video!: Commodore 64 Diode Power Surge Protection

Den är postad Januari 2018.

Sen dess har han släppt många videos med koppling till Commodore eller andra retroinspirerade saker.

Ett exempel;

Part 1: Full-Size Working Lego Commodore 64! #TheBrixtyFour

Jag tror inte han har varit aktiv i retrocommunityn i 7+ år bara för att göra en snabb cash-grab, utan jag tror han har ett genuint intresse och vill att det ska bli något bra för communityn.

Sen är det klart att ha goda intentioner inte nödvändigtvis är det samma som att ha gott resultat.
Men jag tror åtminstone att det finns goda intentioner.

Jag tror detta kan vara det bästa för Commodore näst efter att resa till ett parallellt universum där Commodore aldrig gick under.
Commodore gjorde ju även PC x86 modeller.
Om Commodore hade klarat sig så hade de troligtvis varit den rutt de hade gått.
Att de hade blivit en PC tillverkare likt Compaq, HP, Dell, etc.
Att de hade haft sina anor i VIC20, Commodore 64, Amiga 500, mm,
men att de idag hade varit en vanlig PC tillverkare likt HP, Dell, etc
Så kanske att detta är ännu bättre för de som tyckte om det gamla Commodore än om Commodore fortsatt och troligtvis blivit en i mängden istället.

Permalänk
Medlem

USB: 3 × USB-A 2.0, 1 × USB-C MicroSD: Internal slot (card sold separately) Display Output: HDMI (cable included) 8-pin DIN (CVBS, S-Video, or RGB via optional cable) Audio: 3.5 mm headphone jack Optical S/PDIF Networking: Ethernet (100 Mbps) Wi-Fi (built-in) No social media Expansion & Peripherals: Cartridge port (>99% compatible) Datasette port (6-pin edge connector) Disk drive port (6-pin IEC DIN) 2 × DB-9 joystick/paddle ports User port (26-pin internal, adapter sold separately) Power: 12V DC

Förstår inte riktigt. Tar den spelkassetter (=cartridges?) direkt eller kräver den externa läsare som för "datasetter" och disketter? Hade ingen aning om att C64:an läste från så många format, såg bara någon enstaka hos kompisar när jag var barn och tror att det alltid var med datasette-läsare men har sett bilder på diskett-stationer till C64.

Var mer Amiga 500 som gällde när jag var barn, så blir nog ingen C64. Kunde kanske vara lite roligare om man kunde få med en diskettläsare och en handfull tom-disketter för att låta barnen och en själv få återuppleva krånglet i sin helhet. Lite roligare att kunna "hålla i sina spel".

Visa signatur

Asus Rog Strix X570-F | AMD Ryzen 7 5800X3D | G.Skill 2x16GB DDR4 3600MHz CL16 Trident | Noctua NH-U12A | Asus Geforce RTX 4080 Super 16GB TUF Gaming | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | Corsair Force MP600 1TB | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Fractal Design Define 7 Compact Vit TG | Acer 27" Predator XB273K | QPAD MK-85 (Brown) | Razer DeathAdder Chroma | Logitech Z623 | Sennheiser GAME One
http://www.youtube.com/channel/UCl0ZJPJ7XZkjvUoR7zgPOLg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Ojoj, detta blev ett val jag inte trodde jag skulle behöva fundera på.

https://www.commodore.net/product-page/commodore-64-ultimate-...
Villhöver verkligen den där, även om det är extremt redundant med min Mega65 som redan har en C64 Core också.
Men att ha en brödlåda så jag får barndomsnostalgin också vore något.

Ska ta mig en funderare närmsta dagarna om jag ska köpa.

Mega 65 är väldigt cool också.

Jag såg att innan så hade SweClockers en nyhet om Commodore köps av Youtuber.
Att du postade någon bild på Mega 65 med Commodore klistermärke.

Är det något du har fixat själv?
För så vitt jag vet så har inte Mega65 haft någon licens att säljas under Commodores varumärke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mugen08:

USB: 3 × USB-A 2.0, 1 × USB-C MicroSD: Internal slot (card sold separately) Display Output: HDMI (cable included) 8-pin DIN (CVBS, S-Video, or RGB via optional cable) Audio: 3.5 mm headphone jack Optical S/PDIF Networking: Ethernet (100 Mbps) Wi-Fi (built-in) No social media Expansion & Peripherals: Cartridge port (>99% compatible) Datasette port (6-pin edge connector) Disk drive port (6-pin IEC DIN) 2 × DB-9 joystick/paddle ports User port (26-pin internal, adapter sold separately) Power: 12V DC

Förstår inte riktigt. Tar den spelkassetter (=cartridges?) direkt eller kräver den externa läsare som för "datasetter" och disketter? Hade ingen aning om att C64:an läste från så många format, såg bara någon enstaka hos kompisar när jag var barn och tror att det alltid var med datasette-läsare men har sett bilder på diskett-stationer till C64.

Var mer Amiga 500 som gällde när jag var barn, så blir nog ingen C64. Kunde kanske vara lite roligare om man kunde få med en diskettläsare och en handfull tom-disketter för att låta barnen och en själv få återuppleva krånglet i sin helhet. Lite roligare att kunna "hålla i sina spel".

Original Commodore 64 hade port för att ansluta bandspelare (Datasette), port för att ansluta diskettstation och Cartridge port.

Jag hade ingen ny C64 utan fick min begagnad.
I det köpet så ingick både bandspelare och diskettstation.

Jag tror att Commodores egna diskettstation i princip var som en till Commodore 64, men utan tangentbord och joystick portar och sånt och istället en diskettstation då.
Att logiken i diskettstationen var i princip en till C64.
Att det var en del av varför den var så dyr.

Jag hade inte Commodores original diskettstation.
Utan något annat märke, men var kompatibel med C64.

Jag hade inga cartridges på den tiden och tror inte någon av de jag kände hade cartridges heller på den tiden.
Men jag har skaffat några cartridges retroaktivt.
Både några gamla "riktiga" cartridges från den tiden och någon Easy flash som var nytillverkad.
Den Easy Flash hade ett flash minne som var uppdelat i några virtuella cartridges som man kunde växla mellan.

Jag har även någon SD2IEC
Liknande denna
SD2IEC+
Men min är någon äldre version med 2 knappar istället för 3 knappar på den nya.

Att använda cartridges eller lägga spel/program på interna minneskortet* eller använda SD2IEC eller andra (retro-)moderna alternativ är väl det smidigaste.

* Internt minneskort på Commodore 64 Ultimate. Original C64 hade inte den möjligheten.

Men vill man använda spel på fysiska kassettband eller disketter så ska det vara fullt möjligt också.
Bara att det då kräver att man även har bandstation och/eller diskettstation.

Laddningstiderna på kassetband kunde vara långa.
Det fanns spel som tog över 10 minuter att ladda in.
Även om runt 5 minuter var mer vanligt.

Har man spel eller program på cartridge så är laddningstiderna mer eller mindre omedelbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mugen08:

Ja, 64:an har alltid stött cartridges/expansioner via den porten, oftast nyttoprogram men även några spel släpptes på cart. Även RAM/CPU-expansion men de var snuskigt dyra på sin tid. IEC-bussen (seriell) tog 1541/C/II (5,25") och 1581 (3,5") diskdrivar bl.a.

Final Cartridge och Action Replay -serien var väldigt populära cartridges som hade turboloader för kassett och diskett vilket gjorde laddning 10-20ggr snabbare än en "standard" C64... ganska så mycket trevligare upplevelse.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Mega 65 är väldigt cool också.

Jag såg att innan så hade SweClockers en nyhet om Commodore köps av Youtuber.
Att du postade någon bild på Mega 65 med Commodore klistermärke.

Är det något du har fixat själv?
För så vitt jag vet så har inte Mega65 haft någon licens att säljas under Commodores varumärke.

Jag köpte dessa: https://www.retro8bitshop.com/product/c65-mega65-replacement-...

Tror vi är rätt många i Mega65-communityn som köpt Commodore65 stickers.
Finns även dessa: https://www.retro8bitshop.com/product/original-lookalike-c65-...

Eftersom Commodore själv aldrig gjorde någon sticker/badges till 65an så är stilarna/fonterna etc. ren fantasi.

Mega65an inkluderar licens från Cloanto för Commodore65 Kernal och Basic ROMen men inte varumärket. Därav är t.ex det då en MEGA-logga och inte en Commodore-logga på tangenten längst ner till vänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Eftersom Commodore själv aldrig gjorde någon sticker/badges till 65an så är stilarna/fonterna etc. ren fantasi.

Den första du länkade, jag ser att det finns både en Flat och en Doom(ed) version.
Den designen med Commodore loggan och de färgade raderna.
Det ser ut som något som är tänkbart att om Commodore faktiskt hade släppt C65, att det hade kunnat se ut så eller liknande.

Så man kanske kan kalla det för realistisk fantasi ?

Skrivet av Commodore FAQ:

How much will you charge for official Commodore licenses?

Past owners charged flat fees or high percentages - often with complicated terms. We’re keeping it simple: just 6.4% of net sales. Full stop. (We call it "Commodore 6.4").

If you sell a product - say a Commodore case badge - for $1 net, you send us 6 cents. No setup fees. No hassle. We want to support creators, not drain them, while keeping Commodore from blipping out again at the same time.

Undrar om de som säljer klistermärkena har haft avtal med/tillstånd från gamla Commodore, eller om de bara chansat på att inte bli stämda.

Om reglerna enligt nya Commodore ska följas så ska de betala 6.4% av försäljningen till Commodore.

Blir i så fall lite mer än 4 cent eftersom €4,25 respektive €6,25 är mer än 1 dollar.
Men fortfarande en relativt liten summa per klisterlappspaket.

Om hela Mega65 skulle bli officiell så hade summan blivit större, eftersom en hel Mega65 kostar betydligt mer än ett paket klistermärken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Den första du länkade, jag ser att det finns både en Flat och en Doom(ed) version.
Den designen med Commodore loggan och de färgade raderna.
Det ser ut som något som är tänkbart att om Commodore faktiskt hade släppt C65, att det hade kunnat se ut så eller liknande.

Så man kanske kan kalla det för realistisk fantasi ?

Undrar om de som säljer klistermärkena har haft avtal med/tillstånd från gamla Commodore, eller om de bara chansat på att inte bli stämda.

Om reglerna enligt nya Commodore ska följas så ska de betala 6.4% av försäljningen till Commodore.

Blir i så fall lite mer än 4 cent eftersom €4,25 respektive €6,25 är mer än 1 dollar.
Men fortfarande en relativt liten summa per klisterlappspaket.

Om hela Mega65 skulle bli officiell så hade summan blivit större, eftersom en hel Mega65 kostar betydligt mer än ett paket klistermärken.

Dan Sanderson som är ROM-utvecklare för Mega65an är partner i nya Commodore så det är inte helt osannolikt att mega65an blir en officiell Commodore65 iaf. Gideon är han som utvecklat Ultimate64 förövrigt.