Köpt hus med öppen fiber, vilken trådlös router ska vi köpa?

Permalänk

Köpt hus med öppen fiber, vilken trådlös router ska vi köpa?

Hej!

Jag och min sambo har köpt ett hus på 136 kvm(1-plan) med öppen fiber och jag skulle gärna vilja få lite köpråd angående trådlös router. Routern kommer att sitta centralt i huset i "teknikrummet" och vi har valt att dra 4 nätverkskablar(cat 6) från den under den nya plattan till barnens rum, vardagsrummet och till kontoret. Datorer och tv kommer med andra ord köras trådat(om man vill) för stabil uppkoppling men vi vill gärna ha möjlighet till helt ok WiFi med. Vi har aldrig haft snabbare bredband än 100/100 mbit fiber via gruppabonnemang när vi bodde i lägenhet men tänkte hoppa på någon av Global connects kampanjer med antingen 500 eller 1000 mbit när vi flyttar in i huset efter sommaren. Efter att ha försökt läsa på en del så känns det som att både WiFi 6e och 7 routers känns overkill för oss så det är väl främst WiFi 6-routers vi gärna får köpråd för.

Tacksam för alla svar och ha en härlig helg!

Vänliga hälsningar,

Viktor

Permalänk
Medlem

Jag gillar Ubiquiti.
En Cloud Gateway Ultra, dvs UCG-Ultra samt 2-3 accesspunkter, så är det fixat å klart upp till 1000mbit.
1500-isch för router, 1000-isch/st för accesspunkter.
Och du bör väl kanske komplettera routern med en switch också om inte 4 portar räcker.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

Fråga dig själv om du verkligen behöver snabbare än 100/100 också, ser enormt många som bara har det för att högre siffror är bättre men inte nyttjar det. Du och sambon kommer kunna se Netflix och gejma samtidigt utan att maxa 100/100

stavfel
Permalänk
Medlem

Hade nog köpt en sånnhär och så borde det vara bra wifi i hela huset: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=14494998

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS RTX 5090 TUF Gaming | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Medlem

"Teknikrummet" kanske inte är det bästa stället att sätta ditt wifi. Jag rekommenderar, som mrTLU, Ubiquiti's UniFi system. De har router utan inbyggt wifi som är perfekt för att sätta i teknikrummet och sedan sätta ett par wifi accesspunkter lite utspritt så att det täcker hela huset. Kan vara bra med en POE switch också så du både får fler portar, samt slipper separat ström till APs.

Router: UCG Ultra - 1500kr
Wifi AP: U7 Lite - 1300kr/st
Switch: Switch Ultra - 1300kr

Visa signatur

Smarthemsystem: Home Assistant OS (Supervised) | Körs på: Intel NUC med Proxmox VE
Zigbee: Sonoff ZBDongle-P + Zigbee2MQTT
Fast belysning: Plejd
Övrig belysning: Philips Hue, IKEA Trådfri
Nätverk: UniFi (UCG Ultra, 24-port PoE switch, Flex Mini switch, 2x AP AC-LR, 1x Swiss Army Knife AP)

Permalänk

Stort tack för alla svar. Ubiquity verkar vara ett väldigt uppskattat system så får sätta mig in i deras produkter. Låter som en bra idé med trådad router i teknikrummet och sen trådlösa APs efter behov, kanske räcker med en till och med om inte maxhastighet är ett krav med tanke på att alla viktiga enheter kommer vara trådad uppkoppling. Om man ska sätta Ubiquity mot något annat märke för att jämföra pris/produkter vad skulle ni rekommendera då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappsen87:

Stort tack för alla svar. Ubiquity verkar vara ett väldigt uppskattat system så får sätta mig in i deras produkter. Låter som en bra idé med trådad router i teknikrummet och sen trådlösa APs efter behov, kanske räcker med en till och med om inte maxhastighet är ett krav med tanke på att alla viktiga enheter kommer vara trådad uppkoppling. Om man ska sätta Ubiquity mot något annat märke för att jämföra pris/produkter vad skulle ni rekommendera då?

Jag köpte ett deco meshsystem plus en switch och är nöjd med det, räcker mer än väl till för det vi använder.

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/mesh/tp-link-deco-...

Jag köpte det dock på rea för 3000:- och använder i nuläget bara två av puckarna, tanken är att sätta upp den tredje i attefallshuset som "äkta" mesh om vi behöver bättre täckning i trädgård eller har gäster som övernattar där.

Vi har fiber in i ena hörnet av huset så vår lösning är en puck där fiber kommer in, nätverkskabel från den till nätverksskåpet där det sitter en switch med stöd för PoE, sedan den andra pucken trådat i andra änden av huset.

Fiber->fiberkonverterare->Decopuck->nätverksuttag->mediaskåp->switch->övriga nätverksuttag i huset->sekundär Decopuck

Går ju att köra med strömkabel till AP också, men väldigt trevligt att bara behöva bekymra sig om kabelränna för nätverkskabeln. Och så ser det bättre ut också

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

Köpte ett gäng asus bt8 till farsan verkar vara riktigt stabila och ger bra täckning och hastighet. Är halva priset hos Telia.
https://www.telia.se/bredband/routrar/asus-bt8-2-st

Permalänk
Visa signatur

Live for fun, Loyal to none