VGA vs Displayport (DP) - USB försvann, vaffödå?

Permalänk
Medlem

VGA vs Displayport (DP) - USB försvann, vaffödå?

G:la burken: Skärmen kopplad till VGA-porten. Skärmen har USB-portar. Dessa funkar OK. (Dataöverföring samt ström)
Nya Mobo har 3 portar: 1 Dp, 1 HDMI å en VGA.
Samma skärm kopplad till DP (med DP kabel, såklart) MEN...
... då funkar inte USB-portarna längre (ingen ström, ingen dataöverföring)

Vad är skillnaden?
1. DP har inte USB funktion till skärmen?
2. Någon inställning i Mobot eller skärmen måste göras?
3. Om jag byter från DP till HDMI funkar då USB?

Permalänk
Rekordmedlem

Det du skriver är mycket underligt då vga inte överför usb utan bara analoga signaler och DP inte överför vga utan bara digitala signaler.
Har du några signalomvandlare du utelämnat i beskrivningen av hur du kopplat ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du hade inte en usbkabel kopplad mellan dator och skärm som inte kopplades in efter datorbyte?

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

Kompletterar med följanda: G:la uppsättningen där USB i skärmen funkade har VGA kabel men på datorsidan är kabeln
kopplad till en DVI->VGA adapter. Möjligen är det DVI-porten i datorn som via VGA kabeln kan överföra USB-funktionen?

HDMI kan väl överföra USB-funktionen till skärmen?

Permalänk
Medlem

Du hade garanterat en USB-B till USB-A kabel som gick mellan skärm och dator tidigare för data upstream Finns mig veterligen inga skärmar med USB-hub som inte haft separat kabel för huben, förutom skärmar som kan använda USB-C då möjligtvis.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jookeer:

Kompletterar med följanda: G:la uppsättningen där USB i skärmen funkade har VGA kabel men på datorsidan är kabeln
kopplad till en DVI->VGA adapter. Möjligen är det DVI-porten i datorn som via VGA kabeln kan överföra USB-funktionen?

HDMI kan väl överföra USB-funktionen till skärmen?

Vga har inga ledare i kabeln för usb men dvi-a kontakten är vga bara att den har en annan kontakt, den har dock inte heller usb.
DVI M1-DA innehåller däremot usb men det är ett ovanlig iunterface och jag har bara sett den på projektorer, aldrig på en monitor eller grafikkort/dator.

Vad är det för skärm du har och varför kopplar du den inte "rakt" dvs samma kontakt i båda ändar ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Du har en USB-kabel till skärmen som du glömt koppla in/tagit bort när du bytte dator.
Alla skärmar jag sett som haft en USB-hub har haft en separat kabel för det. Mest troligt är det så med din skärm också.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Problemet troligen löst. Hittade i kabelröran (=skatbo) en USB-kabel mellan g:la datorn
och skärmen. Flyttar jag denna till nya kommer troligen USB-funktionen igång på den
nya. Mao, i mitt fall, kan jag glömma ev. funktionalitet avseende överföringsförmågor
mellan VGA, DVI, DP och HDMI.

TACK till alla som svarat.

Mission accomplished!

/jookeer