Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Flash:

Dåså
En relaterad detalj för USW-24 (om det är den du har) är man kan få upp den till 2 GbE-anslutning med två SFP och köra Link Aggregation. Men det kräver ju två SFP i andra änden också, vilket jag gissar att du inte har.

<Uppladdad bildlänk>

Coolt, det visste jag inte. Men nej, jag har inte två i andra änden

Visa signatur

Smarthemsystem: Home Assistant OS (Supervised) | Körs på: Intel NUC med Proxmox VE
Zigbee: Sonoff ZBDongle-P + Zigbee2MQTT
Fast belysning: Plejd
Övrig belysning: Philips Hue, IKEA Trådfri
Nätverk: UniFi (UCG Ultra, 24-port PoE switch, Flex Mini switch, 2x AP AC-LR, 1x Swiss Army Knife AP)

Permalänk

Hej, en fråga gällande UCG Fiber.
Jag villhöver en sådan, så att jag kan känna mig hyfsat framtidssäkrad 😁
Än så länge har jag en 1 G upp/ner, vilket leder till min fråga.
Wanportarna är 10 G, men klarar de även min 1 G lina, eller klarar portarna enbart 10 G?
TIA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bontrager:

Hej, en fråga gällande UCG Fiber.
Jag villhöver en sådan, så att jag kan känna mig hyfsat framtidssäkrad 😁
Än så länge har jag en 1 G upp/ner, vilket leder till min fråga.
Wanportarna är 10 G, men klarar de även min 1 G lina, eller klarar portarna enbart 10 G?
TIA

10 GbE RJ45 klarar 10G/2.5G/1G
10G SFP+ klarar 10G/1G
https://techspecs.ui.com/unifi/cloud-gateways/ucg-fiber?subca...

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Skrivet av Prelatur:

10 GbE RJ45 klarar 10G/2.5G/1G
10G SFP+ klarar 10G/1G
https://techspecs.ui.com/unifi/cloud-gateways/ucg-fiber?subca...

Stort tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bontrager:

Stort tack!

Samt att du kan sätta en valfri LAN port som WAN1

Permalänk

Ja, jag såg det!
Har beställt en Fiber nu och hoppas att den kommer hålla mig ett bra tag.
Har Edgerouter X just nu, som funkat bra, men den har ju ej varit full-duplex.
Och den har ju inte uppdaterats på flera år, så känns lite shady om jag ska vara ärlig.
Kommer dock hålla liv i mina U6 lite ett tag till, men man ska ju aldrig säga aldrig 😁

Permalänk
Medlem

Såg att det var en del felaktigheter kring ufw flex mini switchen tidigare I tråden. 2.5G varianten har fullt stöd för VLAN per port.

Kör en sådan som ensam unify-pryl då det utan tvekan är den mest prisvärda hanterade 2,5g switchen

Visa signatur

I7-4790K - GTX970 - Asus ROG Swift PG278Q >
I7-8700K - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q >
9800x3d - 7900XTX - LG 38WR85QC-W

Permalänk
Medlem

https://ui.com/us/en/door-access/touch-pass

Det enda jag är ute efter är att köpa en av läsarna och sen använda touch pass via iPhone.

Sen vill jag skicka en webhook när man har ”öppnat” med nyckeln i iPhone.

Måste man ändå ha en ”hubb” då, eller kommer det funka med läsaren direkt in i en switch?

Permalänk
Medlem

Jag har börjat få problem med att mina SSID inte finns...

Sedan en vecka tilbaka så har jag lite sporadiska problem med att mina Wifi SSID inte syns eller broadcastas. OM jag går in på site manager så ser jag att båda är aktiva, och borde sändas ut, men de syns inte på mina devices.

Jag har idag två SSID, en för vanliga devices och en för IoT´s, har märkt att de ibland försvinner, och kommer tillbaka först efter omstart av AP. Kan det vara så att den är på väg att ge upp för mig?

Kör med Cloud Gateway Ultra - 8PoE Switch - UAP-AC-Lite

Visa signatur

Born too late to explore the earth, born too early to explore the stars, born just in time to see AMD rise back to rule the world.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rickie:

Jag har börjat få problem med att mina SSID inte finns...

Sedan en vecka tilbaka så har jag lite sporadiska problem med att mina Wifi SSID inte syns eller broadcastas. OM jag går in på site manager så ser jag att båda är aktiva, och borde sändas ut, men de syns inte på mina devices.

Jag har idag två SSID, en för vanliga devices och en för IoT´s, har märkt att de ibland försvinner, och kommer tillbaka först efter omstart av AP. Kan det vara så att den är på väg att ge upp för mig?

Kör med Cloud Gateway Ultra - 8PoE Switch - UAP-AC-Lite

Rent spontant tycker jag att det låter som att den håller på att ge upp

Permalänk
Medlem

Hoppas det här inte sticker alltför långt från trådens syfte, men jag lider av följande problem:

Jag försöker streama min Ps5 till min steam deck. Det här fungerar halvdåligt. Upplevelsen är oftast helt perfekt, men vid slumpvisa(?) tillfällen tappas anslutningen helt. Jag blir då tvungen att stänga av Wifi på min steam deck, och sedan slå på det igen efter ett par sekunder. Då återgår det till att fungera perfekt igen, fram tills att jag behöver genomföra samma manöver igen.

Jag har en lite äldre uppsättning Ubiquiti-prylar

Usg-3p : (Produktsidan verkar ha utplånats av ubiquiti )
Switch 8p60wPoe: (Tror det är denna) https://techspecs.ui.com/unifi/switching/us-8-60w?subcategory...
2x UAP-AC-PRO: https://eu.store.ui.com/eu/en/products/uap-ac-pro

Min steam deck är oled-varianten som borde stödja Wifi6e.

Jag bor i kedjehus och har väl ett förhållandevis lågt antal trådlösa nätverk runtom mig. Steam deck och AP används på ca 5-8 m avstånd när jag streamar, endast innerväggar av gips + träreglar emellan.

Tidigare skickade jag ut ett kombinerat 2.4/5ghz-ssid från både AP. I mina försöka att avhjälpa problemet har jag nu istället separerat dem till varsitt ssid, där jag skyfflat in allt "okänsligt" till 2.4 (tänk typ smarta hem-prylar och dylikt).

Utöver detta har jag även stängt av så att den AP jag vill använda steam decken mot endast skickar ut 5ghz-ssid, för att försöka minimera felkällor, då jag läste att steam decken var dålig på att roama mellan APs.

Jag har haft nuvarande nätverks-setup i ca 5 år, och är enormt nöjd i övrigt.

Finns det något ytterligare jag borde prova för att förbättra situationen?

Hade det kunnat hjälpa att skaffa en ny AP som kan skicka ut 6ghz-ssid istället (utifall att där är någon störning runtom mig på 5ghz-bandet)?

Om ja på ovanstående, passar fästningsplåten som redan sitter i mitt tak med en nyare AP från ubquiti?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iDEOT:

Om ja på ovanstående, passar fästningsplåten som redan sitter i mitt tak med en nyare AP från ubquiti?

Jag bytte en AC-PRO mot en U7 Pro i förra veckan, och där funkade det gamla fästet iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iDEOT:

Hade det kunnat hjälpa att skaffa en ny AP som kan skicka ut 6ghz-ssid istället (utifall att där är någon störning runtom mig på 5ghz-bandet)?

Har du kollat hur många andra nät som använder samma kanal som den AP din Steam Deck är ansluten till? Det bör du kunna se i Unifi-gränssnittet, alternativt med Ubiquitis WifiMan-app om du har en Android-telefon. Det kanske finns en kanal som är mindre använd som du kan testa att växla till.

Om der beror på störningar på 5 GHz så skulle 6 GHz kunna hjälpa, ja. Man vill väl gärna försöka konstatera om så är fallet innan man spenderar pengar i onödan dock.

Skrivet av Thex:

Jag bytte en AC-PRO mot en U7 Pro i förra veckan, och där funkade det gamla fästet iaf.

Jag tror att U7 Pro och U7 Pro Max har samma fäste, ja.

Har fått för mig att U7 Pro XG och U7 Pro XGS har ett annat mindre fäste dock, även om jag inte vågar säga säkert. Är definitivt något man bör undersöka innan köp.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av iDEOT:

Hoppas det här inte sticker alltför långt från trådens syfte, men jag lider av följande problem:

Jag försöker streama min Ps5 till min steam deck. Det här fungerar halvdåligt. Upplevelsen är oftast helt perfekt, men vid slumpvisa(?) tillfällen tappas anslutningen helt. Jag blir då tvungen att stänga av Wifi på min steam deck, och sedan slå på det igen efter ett par sekunder. Då återgår det till att fungera perfekt igen, fram tills att jag behöver genomföra samma manöver igen.

Switch 8p60wPoe: (Tror det är denna) https://techspecs.ui.com/unifi/switching/us-8-60w?subcategory...

Jag bor i kedjehus och har väl ett förhållandevis lågt antal trådlösa nätverk runtom mig. Steam deck och AP används på ca 5-8 m avstånd när jag streamar, endast innerväggar av gips + träreglar emellan.

Tidigare skickade jag ut ett kombinerat 2.4/5ghz-ssid från både AP. I mina försöka att avhjälpa problemet har jag nu istället separerat dem till varsitt ssid, där jag skyfflat in allt "okänsligt" till 2.4 (tänk typ smarta hem-prylar och dylikt).

Utöver detta har jag även stängt av så att den AP jag vill använda steam decken mot endast skickar ut 5ghz-ssid, för att försöka minimera felkällor, då jag läste att steam decken var dålig på att roama mellan APs.

Som en jämnförelse så hade jag nyligen liknande problem när jag kör PCVR mot ett Meta Quest 3. Jag har dock en separat U7 Pro enbart för detta och den är i taket i rummet där jag går runt. Mitt problem var snarlikt, dock dog det aldrig helt. Det blev bara väldigt hackigt och så kanske hälften av gångerna jag provade, extremt slumpmässigt. Hälften fungerade allt perfekt.
Det som löste det för mig var att jag faktiskt aktiverade 2,4GHz igen på det nätet som VR körs på. Jag hade avaktiverat det i tron att det skulle fungera bättre om det tvingades använde 5/6GHz istället. Men så fort jag satte på 2,4GHz igen så har allt fungerat perfekt 100% av gångerna.

I mitt fall har jag dock knappt några grannar att tala om, det är minst 50m till närmsta andra hus. Har dock 3st AC Lite som sköter resten av husets behov vilket inte är mycket då jag dragit kabel överallt. Mest mobil och lite IoT prylar som kör WiFi så ingen direkt konkurens på något nät mer än att det väl kanske är totalt en 30 enheter anslutna alltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iDEOT:

Om det börjat helt plötsligt, så ta och byt plats på dina accesspunkter och se om problemet flyttar sig. En av accesspunkterna kanske fått en defekt

Permalänk
Medlem

Har en CK2.
Displayen visar ingen statistik, troligtvis för att den enbart visar default site.
Det går inte att byta default site eller importera en site till default, jag har iallafall inga alternativ att göra det.
Hur kan man få det att fungera?
Jag har en USG 4.
Står bara 0 devices 0 clients

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av iDEOT:

Fick problem nyligen med att min dream router helt plötsligt började tappa bort min trådlösa skrivare och mina AirPlay högtalare, eller ja dom fanns i routern men gick inte att att få kontakt med från datorer och telefoner.

Efter en del googling så visa de sig att Ubiquiti i nån ny firmware implementerat och aktiverat en AI funktion som ständigt övervakar och skiftar kanalerna på wifi, något som skapat liknande problem hos många användare.

Efter att ha avaktiverat all ai trams jag kunde hitta i routerns inställningar så försvann alla problem.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har testat en Unifi Fiber med Telias SFP modul direkt in? Såg att det hade diskuteras i tråden men ingen hade bekräftat funktion 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bitfenix:

Är det någon som har testat en Unifi Fiber med Telias SFP modul direkt in? Såg att det hade diskuteras i tråden men ingen hade bekräftat funktion 😊

Provat en Ownit modul rakt i en Unifi Fiber, funkat super. Även testat i en TP-link fiberkonverter och det funkar också fint.
Kan inte tala för Telia tyvärr.

Tänk på att det kan bli gnäll om det blir problem så se till att ha kvar möjligheten att koppla tillbaka.
Är det någon konstig koppling eller annat som blir fel är det risk att något går sönder så bra att göra research innan.

Permalänk
Medlem

Uppgraderade till Ubuntu 25.04

ändrade till Yes i filen:

root@fox:/etc/apt/sources.list.d# cat 100-ubnt-unifi.sources Types: deb URIs: https://www.ui.com/downloads/unifi/debian Suites: stable Components: ubiquiti Enabled:yes

men får ändå:

Hit:5 https://dl.ui.com/unifi/debian stable InRelease Reading package lists... Done N: Missing Signed-By in the sources.list(5) entry for 'https://www.ui.com/downloads/unifi/debian' root@fox:/etc/apt/sources.list.d#

public key for the UniFi repository:

-rw-r--r-- 1 root root 1196 Nov 11 2017 unifi-repo.gpg x@fox:/etc/apt/trusted.gpg.d$

vad har jag glömt?

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe-2k:

Uppgraderade till Ubuntu 25.04

ändrade till Yes i filen:

root@fox:/etc/apt/sources.list.d# cat 100-ubnt-unifi.sources Types: deb URIs: https://www.ui.com/downloads/unifi/debian Suites: stable Components: ubiquiti Enabled:yes

men får ändå:

Hit:5 https://dl.ui.com/unifi/debian stable InRelease Reading package lists... Done N: Missing Signed-By in the sources.list(5) entry for 'https://www.ui.com/downloads/unifi/debian' root@fox:/etc/apt/sources.list.d#

public key for the UniFi repository:

-rw-r--r-- 1 root root 1196 Nov 11 2017 unifi-repo.gpg x@fox:/etc/apt/trusted.gpg.d$

vad har jag glömt?

Du måste peka ut vilken nyckel (gpg-filen) som den ska kolla signaturerna mot med Signed-By.

Signed-By: /etc/apt/trusted.gpg.d/unifi-repo.gpg

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Du måste peka ut vilken nyckel (gpg-filen) som den ska kolla signaturerna mot med Signed-By.

Signed-By: /etc/apt/trusted.gpg.d/unifi-repo.gpg

snyggt tackar

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem

Någon som vet var man kan få tag i en strömadapter till Ubiquitis Switch 8P? (https://www.inet.se/produkt/5480018/ubiquiti-unifi-switch-8p-...)

Ska vara på hela 48v DC men jag har inte lyckats hitta något som känns seriöst.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Någon som vet var man kan få tag i en strömadapter till Ubiquitis Switch 8P? (https://www.inet.se/produkt/5480018/ubiquiti-unifi-switch-8p-...)

Ska vara på hela 48v DC men jag har inte lyckats hitta något som känns seriöst.

48V brukar vara lite lättare än 52 eller 54V. Tycker att Mean Well, Channel Well Technology (CWT) eller FSP borde ha någon lämplig modell. Kolla dock upp exakt vilken barrel plug det är.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

48V brukar vara lite lättare än 52 eller 54V. Tycker att Mean Well, Channel Well Technology (CWT) eller FSP borde ha någon lämplig modell. Kolla dock upp exakt vilken barrel plug det är.

Tack, var någonstans kan man hitta dessa? Hade hoppats att typ Kjell hade haft något men icke.

Fick tag i switchen för en billig peng på ett second hand men utan nätkabeln, därav behovet. Tanken var kanske att sälja den vidare om den fungerar som den ska.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Tack, var någonstans kan man hitta dessa? Hade hoppats att typ Kjell hade haft något men icke.

Fick tag i switchen för en billig peng på ett second hand men utan nätkabeln, därav behovet. Tanken var kanske att sälja den vidare om den fungerar som den ska.

Det varierar lite. Mitt senaste Mean Well-agg för 12V köpte jag från Sotel.de, men har aldrig handlat från den butike innan.

Exakt vilka specifikationer är det på det officiella nätagget? 48V, men hur många Ampere krävs (alternativt antal watt)?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Det varierar lite. Mitt senaste Mean Well-agg för 12V köpte jag från Sotel.de, men har aldrig handlat från den butike innan.

Exakt vilka specifikationer är det på det officiella nätagget? 48V, men hur många Ampere krävs (alternativt antal watt)?

Den ska kunna ge 60 watt är vad jag minns. Ska plocka fram den imorgon om det hinns med för att kika

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Den ska kunna ge 60 watt är vad jag minns. Ska plocka fram den imorgon om det hinns med för att kika

Det är väl 60W PoE det syftas på dock, så det behöver kunna leverera mer än så för att även täcka in förbrukningen för själva switchen, med lite marginal.

Kan förövrigt tänka mig att folk på Ubiquitis officiella forum kan ha lite bra förslag. Kan vara värt att fråga där också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Vad jag kan se från databladet är det 48V, 1.25A. @NodCommander

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vad jag kan se från databladet är det 48V, 1.25A. @NodCommander

Stämmer bra det.

Visa signatur