Webhallen krånglar och drar ut på återbetalning efter krediterat köp

Permalänk
Medlem

Helt sanslöst, 7 månader? Mycket har man ju hört men det här tar priset. Så får det ju inte gå till. Tror det enda raka är kronofogden. Det kostar 600kr att handlägga men det läggs på till webhallens skuld om jag minns rätt. kanske är annorlunda när ett företag är i skottlinjen än en vanlig dödlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Skriv och ge dem 72h att överföra pengarna eller så lämnar du över ärendet till kronofogden, brukar kunna hjälpa mindre hjälpsamma företag att prioritera ärendet.

Håller med 100%
De har redan haft en vecka på sig att "kika på detta".

Inte ok någonstans!

Permalänk
Skrivet av Vethut:

Helt sanslöst, 7 månader? Mycket har man ju hört men det här tar priset. Så får det ju inte gå till. Tror det enda raka är kronofogden. Det kostar 600kr att handlägga men det läggs på till webhallens skuld om jag minns rätt. kanske är annorlunda när ett företag är i skottlinjen än en vanlig dödlig.

Bara för att förtydliga. Det var 7+ månader sen jag lämnade ifrån mig monitorn till deras servicepartner. Jag fick efter några veckor en ersättningsskärm, som också den var defekt. Efter att återigen skickat in den till servicepartnern så kom beskedet att tillverkaren har valt att kreditera monitorn. I denna veva hade jag redan köpt en ny skärm och meddelade därför Webhallen att jag vill häva köpet. Därefter har den oändliga karusellen med veckovisa uppföljningar pågått, systembyten, nerlagda avdelningar och pengar som tydligen är på vift

Permalänk
Medlem

Bara av nyfikenhet; hur skedde service-flödet?

Du nämner att du kontaktade Webhallens servicepartner. Menar du då att ett RMA öppnades direkt mot verkstaden och inte mot Webhallen? Det skulle ju kunna förklara en stor del av Webhallens förvirring när de plötsligt får höra att allt är krediterat och löst från tillverkarens sida eftersom det inte finns ett ärende att koppla det hela till internt för dem.

Absolut ingen ursäkt oavsett, de har ju helt tappat bollen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Har du legit fakta om att dom går i KK eller är det bara ord i rymden? lite skillnad.

De har gått back 160 MSEK senaste två åren (2024 är inte ute ännu).
https://www.allabolag.se/foretag/webhallen-sverige-ab/solna/b...

Utöver detta har de en skatteskuld på 294 MSEK (2024 år siffra) till Skatteverket och enligt ovan, eget kapital på 100 MSEK (utgången 2023).

Detta är ingen hälsosam ekonomi och konstanta poster på detta forum, reddit osv borde betyda att de har mer problem än lagret flyttas till NON.
Vet inte om det var denna tråd eller annan där TS fick ett svar att supportavdelningen lägger ned. Hade det vart tillfällig svacka så hade nog Webhallen / Komplett vart lite mer kommunikativa, för varumärket är rätt kört vid detta lag.

En sista edit: Här kan ni läsa hur liknande scenario spelade ut sig med längre och längre leveransen från DB.com innan de kursade. Det som gör mig mest oroad.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/680314-datorbutiken-co...

Permalänk

Jag skrev i en annan tråd om hur kasst de har kommunicerat (alltså inte svarat) och när jag fick tag på nån till slut så "löste" det sig genom att jag ska skicka tillbaka varan och få den återbetald men nu börjar man ju fundera på om man vågar det.
En stund innan det kollapsar lär de ju sluta återbetala och blir det konken kommer man ju aldrig se sina pengar.

Permalänk
Skrivet av Vemodsvals:

Bara av nyfikenhet; hur skedde service-flödet?

Du nämner att du kontaktade Webhallens servicepartner. Menar du då att ett RMA öppnades direkt mot verkstaden och inte mot Webhallen? Det skulle ju kunna förklara en stor del av Webhallens förvirring när de plötsligt får höra att allt är krediterat och löst från tillverkarens sida eftersom det inte finns ett ärende att koppla det hela till internt för dem.

Absolut ingen ursäkt oavsett, de har ju helt tappat bollen.

Vad jag gjorde är att jag inifrån min order hos Webhallen valde "Felanmäl till verkstaden", detta leder mig till Conmodos Webhallen brandade portal där processen startas. Svaret från Conmodo vid reparation av skärm nummer två var "Hej. MSI har krediterat enheten, vänligen hör av dig till webhallen för info om hur dom vill göra. mvh".

Vid min första kontakt med Webhallen säger de att enheten har utgått och att de kan erbjuda ett presentkort. Jag uppger att jag vill häva köpet då de inte längre kan leverera produkten.

Sen hur Webhallens system och samarbetspartners ser ut borde inte vara min huvudvärk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoxInTheSnow:

Vad jag gjorde är att jag inifrån min order hos Webhallen valde "Felanmäl till verkstaden", detta leder mig till Conmodos Webhallen brandade portal där processen startas. Svaret från Conmodo vid reparation av skärm nummer två var "Hej. MSI har krediterat enheten, vänligen hör av dig till webhallen för info om hur dom vill göra. mvh".

Vid min första kontakt med Webhallen säger de att enheten har utgått och att de kan erbjuda ett presentkort. Jag uppger att jag vill häva köpet då de inte längre kan leverera produkten.

Sen hur Webhallens system och samarbetspartners ser ut borde inte vara min huvudvärk.

Tackar! Ville mest se ifall de skulle ha något att skylla fördröjningen på (RMA som aldrig gick igenom dem själva, tillverkare krediterade dem, systemknas då de inte kan kreditera för ett ärende som inte existerar osv.).

Självklart är det inget som ska landa på kunden oavsett, skulle bara inte bli förvånad om de försökte dra något sånt kort om chansen fans.

Permalänk
Medlem

Har enbart köpt produkter från Webhallen de senaste åren som ej krävt garantiärende, sist var ett par m.2 skruvar och en m.2 kylare och innan dess lite lego när de haft rea

Konkursen är ett faktum, de har väl egentligen gått ganska knackigt de senaste 10 åren? det var väl lite därför de blev uppköpta av komplett?

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst denna tråden loggade jag in på Webhallen och insåg att den senaste "dyra" (över 1000kr) varan jag köpt på Webhallen är ett RTX 2080 Ti inköpt i februari ...2019.

Har visst undermedvetet undvikit dom det senaste halvdecenniet redan.
Med tanke på tätheten i antalet trådar på Sweclockers som framställer dom i dålig dager så ser det onekligen ut som att dom tyvärr gått ner sig rejält och det är väl bara en tidsfråga innan dom är ett minne blott..

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av Ibymafayhas:

Utöver detta har de en skatteskuld på 294 MSEK (2024 år siffra) till Skatteverket och enligt ovan, eget kapital på 100 MSEK (utgången 2023).

Detta är ingen hälsosam ekonomi och konstanta poster på detta forum, reddit osv borde betyda att de har mer problem än lagret flyttas till NON.
Vet inte om det var denna tråd eller annan där TS fick ett svar att supportavdelningen lägger ned. Hade det vart tillfällig svacka så hade nog Webhallen / Komplett vart lite mer kommunikativa, för varumärket är rätt kört vid detta lag.

En sista edit: Här kan ni läsa hur liknande scenario spelade ut sig med längre och längre leveransen från DB.com innan de kursade. Det som gör mig mest oroad.

När jag köpte min första dator så beställde jag på datorbutiken, hade sparat ihop 16 000 och skulle äntligen få min första dator.

Det tog lång tid för dem att få iväg ordern och de svarade inte på mejl så min mor kontaktade de på telefon (jag var typ 11-12). De svarar och ordern blev avbruten och pengarna tillbaka.

Typ 1-2 veckor efteråt så går de i konkurs. Snacka om tur (för mig). Idag köper jag alltid på kredit.

Permalänk

Det senaste i kommunikationen med kundtjänst. Vad kan man säga... ge er inte in i affärer med Webhallen.

Edit: inget nytt i deras meddelande. De har under 2 månaders tid påstått att pengarna är på väg

--------
Hej!
Jag har nu fått information att pengarna är på väg åter till dig, jag har dessvärre ingen information om varför det har dröjt.

Pengarna bör synas att det har kommit åter till dig inom ca 2-5 bankdagar men kan ta upp till 14 bankdagar vid tider då vi har högre belastning.

Angående avkastningsräntan ligger på 0 kr är du inte okej med detta så kan du gärna ta det vidare med konsumentköpslagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoxInTheSnow:

Det senaste i kommunikationen med kundtjänst. Vad kan man säga... ge er inte in i affärer med Webhallen.

Edit: inget nytt i deras meddelande. De har under 2 månaders tid påstått att pengarna är på väg

--------
Hej!
Jag har nu fått information att pengarna är på väg åter till dig, jag har dessvärre ingen information om varför det har dröjt.

Pengarna bör synas att det har kommit åter till dig inom ca 2-5 bankdagar men kan ta upp till 14 bankdagar vid tider då vi har högre belastning.

Angående avkastningsräntan ligger på 0 kr är du inte okej med detta så kan du gärna ta det vidare med konsumentköpslagen.

Heh, har du frågat om de själva läst konsumentköplagen (som den heter, inget köpSlagen - om de inte ens kan stava till den känns det inte sannolikt att de har så bra koll på den)? Specifikt 8 kap. 3 §?

Du kan ju även länka Konsumentverkets hållning i frågan. Bra att du skriftligen meddelar att du begär ränta (har inte annat än skummat igenom det specifika fallet, så jag såg inte tydligt om det är avkastningsränta eller dröjsmålsränta som är aktuellt), att de motsätter sig det känns som ett ärende värt att driva vidare till ARN för att se vad de säger.

Lycka till - tråkigt att se alla erfarenheter på forum som tyder på hur WH har fallit, inte minst sedan Komplett tog över.

Permalänk
Medlem

De kommer skita i konsumentköplagen och göra sin egen tolkning.
Är kostnaden och kravet på återbetalning över 500kr gå vidare med ARN.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Speciellt om konkursen ligger runt hörnet så kunde dom bry sig mindre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Ganska irrelevant fakta. Däremot är det relevant vad ägaren(komplett har jag för mig) tycker och tänker. Älskar de webhallen och har stor tilltro kan de om pengar från övriga bolag finns hålla webhallen vid liv hur länge de vill. Finns företag som går med förlust i årtionden där ägarens goda övriga ekonomi håller de flytande.

Mest logiskt om de ska bort är stt komplett avvecklar varumärket och döper om alla butiker till tex netonet som gjordes med siba.

Började inte webhallens problem när de blev uppköpta?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ganska irrelevant fakta. Däremot är det relevant vad ägaren(komplett har jag för mig) tycker och tänker. Älskar de webhallen och har stor tilltro kan de om pengar från övriga bolag finns hålla webhallen vid liv hur länge de vill. Finns företag som går med förlust i årtionden där ägarens goda övriga ekonomi håller de flytande.

Mest logiskt om de ska bort är stt komplett avvecklar varumärket och döper om alla butiker till tex netonet som gjordes med siba.

Började inte webhallens problem när de blev uppköpta?

Komplett Group går ju inte direkt lysande heller, så lär inte finnas mycket hjälp därifrån:

2023: -1050 MNOK
2024: -236 MNOK

Samt sjunkande marknadsandelar. https://www.komplettgroup.com/investor-relations/financial-in...

Mest troliga är väl som du säger att Webhallen försvinner och blir NoN. Finns ingen direkt anledning för dem att ha två "märken" när bägge ändå är inriktade på E-handel med ett fåtal varuhus.

Permalänk
Medlem

Utan att ha insyn i Webhallen innebär gissningsvis lagerflytten också att kundservice flyttas/görs om och får helt nya system (NetOnNets) att arbeta i, förmodligen också NetOnNets personal som får ta över. Bakom detta är det ändå mycket arbete då det fortfarande handlar om olika företag som ska redovisa var för sig.

Jag skulle inte tro att Webhallens varumärke är på väg att försvinna nu, NetOnNet vill knappast ta över de butiker som finns. Webhallen är uppenbart från början ett Stockholmsfenomen och håller åter på att bli detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Komplett Group går ju inte direkt lysande heller, så lär inte finnas mycket hjälp därifrån:

2023: -1050 MNOK
2024: -236 MNOK

Samt sjunkande marknadsandelar. https://www.komplettgroup.com/investor-relations/financial-in...

Mest troliga är väl som du säger att Webhallen försvinner och blir NoN. Finns ingen direkt anledning för dem att ha två "märken" när bägge ändå är inriktade på E-handel med ett fåtal varuhus.

Kommer sakna vad webhallen en gång var. Det var bra en gång i tiden.
Beställde filmer som inte fanns någon annanstans på den tiden och även om det tog typ ett halvår så hittade de vartena en, det är dedikation.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Har enbart köpt produkter från Webhallen de senaste åren som ej krävt garantiärende, sist var ett par m.2 skruvar och en m.2 kylare och innan dess lite lego när de haft rea

Konkursen är ett faktum, de har väl egentligen gått ganska knackigt de senaste 10 åren? det var väl lite därför de blev uppköpta av komplett?

Nja, det var först när komplett köpte upp webhallen som det började gå utför i en rask takt. Komplett äger också NoN sedan 2022, så det är bara en tidsfråga innan det går utför även där.

Permalänk
Medlem

Alltså, detta beteende "Angående avkastningsräntan ligger på 0 kr är du inte okej med detta så kan du gärna ta det vidare med konsumentköpslagen." Gör mig så inuti helvete förbannad. Det är väl inte meningen att jag som kund, som är den som blir drabbad av företagets inkompetens ska behöva JAGA kompensering som jag, som ts i denna tråden, är helt solklart i sin rätt att kräva. Bra företag ERBJUDER kompensation när de har fuckat upp. Men det verkar inte existera något sådant alls idag. Jag hade själv ett reklamations-ärende men Biltema nyligen där de säger till mig "du får väl gå till ARN då" lite spydigt fast de är fullt medvetna om att jag inte KAN pga att värdet understiger ARNs lägsta-gräns på 2000:-. Det är så jävla dåligt.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joshua2024:

Nja, det var först när komplett köpte upp webhallen som det började gå utför i en rask takt. Komplett äger också NoN sedan 2022, så det är bara en tidsfråga innan det går utför även där.

Butiken i Halmstad brakade igen från en dag till en annan utan att de anställda fick reda på något redan 2017, kanske deras e-handel fungerade på den tiden men butikerna runtom i landet har gått knackigt länge.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1481913-webhallen-stan...

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Butiken i Halmstad brakade igen från en dag till en annan utan att de anställda fick reda på något redan 2017, kanske deras e-handel fungerade på den tiden men butikerna runtom i landet har gått knackigt länge.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1481913-webhallen-stan...

Det var i samband med att franska Pixmania sålde Webhallen till Komplett allt gick utför. Jag har en arbetskollega som var lagerchef på Webhallen när dom såldes till Komplett. I samma runda som försäljningen gick igenom så fick Webhallens dåvarande VD sparken.

Permalänk

Kort uppdatering på detta.

Fredag förra veckan kom jag fram till kundtjänst på telefon. Representanten var väldigt förstående och lovade återkomma senast tisdag kring vad som gått fel.

As of today har ingen återkommit. Återbetalningen har heller inte dykt upp på kontot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoxInTheSnow:

Kort uppdatering på detta.

Fredag förra veckan kom jag fram till kundtjänst på telefon. Representanten var väldigt förstående och lovade återkomma senast tisdag kring vad som gått fel.

As of today har ingen återkommit. Återbetalningen har heller inte dykt upp på kontot.

Har du pratat med ARN och/eller lokal konsumentrådgivare? (Som finns på kommunal nivå.)
WH har fått både en och två chanser att faktiskt göra rätt för sig i det här fallet inom en skälig tidsram.
Konsumenten må inte alltid ha rätt, men inte heller företaget. Det känns som att de börjar tänja rätt hårt på gränserna för vad som är skäligt.

Permalänk
Medlem

Var uppmärksam att kravet för att gå via ARN måste vara att det du önskar tillbaka är minst 500kr.

Så ställ inte krav på ex 100kr utöver återbetalning för varan.
Kravet måste överstiga 500kr tydligt.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Var uppmärksam att kravet för att gå via ARN måste vara att det du önskar tillbaka är minst 500kr.

Så ställ inte krav på ex 100kr utöver återbetalning för varan.
Kravet måste överstiga 500kr tydligt.

Med tanke på att kravet för återbetalning av varan redan överstiger 500kr (om inte WH körde en vähähäldigt bra kampanj på den där MSI 34":aren 😅) bör det räcka för att ARN ska pröva ärendet - ev. krav på ersättning (så som ränta) bör inte räknas separat. Källa: ARN.

Tänk dock på att inte dröja för länge, då anmälan till ARN ska göras inom ett år från det företaget fått första klagomålet i ärendet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Med tanke på att kravet för återbetalning av varan redan överstiger 500kr (om inte WH körde en vähähäldigt bra kampanj på den där MSI 34":aren 😅) bör det räcka för att ARN ska pröva ärendet - ev. krav på ersättning (så som ränta) bör inte räknas separat. Källa: ARN.

Tänk dock på att inte dröja för länge, då anmälan till ARN ska göras inom ett år från det företaget fått första klagomålet i ärendet.

Vad hade du tänkt ARN skall döma? Att de bör betala åter beloppet som de är skyldiga?

I detta fall, med butiken på obestånd, så är det bara ge dem valet om betalning inom 72h eller lämna över ärendet till kronofogden för indrivning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Vad hade du tänkt ARN skall döma? Att de bör betala åter beloppet som de är skyldiga?

I detta fall, med butiken på obestånd, så är det bara ge dem valet om betalning inom 72h eller lämna över ärendet till kronofogden för indrivning.

Med tanke på WHs omsättning och tillgångar (och att de därutöver är del av en större koncern) skulle jag inte kalla dem "på obestånd" - det är det för övrigt tingsrätten som avgör.

Det spekuleras vilt kring WHs framtid här, känns lite tveksamt vad gäller hur konstruktivt och underbyggt det faktiskt är i ett sådant här fall och/eller i det här läget. Men visst finns alternativ så som att kontakta Kronofogdemyndigheten för ett betalningsföreläggande. Skulle dock rekommendera en konsumentvägledare först i de allra flesta fall. Även detta.

Permalänk
Medlem

Haha, även jag satt i samma skit med Webhallen och just en MSI 34 ultrawide förra året.. Det var gängpaj i gängorna för VESA-fästet, precis som du så blev jag hänvisad till deras servicepartner. Det blev en lång jäkla historia, tror det tog ett halvår, minst, med bollande mellan dem och deras servicepartner fram och tillbaka. De hävdade att jag haft sönder gängorna, medan de själva totalt demolerat skiten när de försökte på egen hand få i/ur en skruv för att bevisa att det gick (det gick inte).. Men hävdade fortfarande att jag varit "vårdslös" vid montering.

Efter typ 6 månader och säkert 40 mail så fick jag till slut en "ny", fick ta enbart skärmen utan fot/tillbehör från en ny kartong och byta mot min.

Det var sista gången jag handlade på Webhallen, och då har jag varit trogen kund sedan butiken på Sveavägen öppnade.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10