Datorbutiken.com vill ha DINA synpunkter. Hjälp oss bli ditt förstahandsval!

Permalänk
Medlem
Permalänk

NetNut - Mycket bra synpunkter utöver namnförslaget, de skall vi ta till oss allihopa och göra något bra av! Maila mig för en fraktfri leverans.
http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=DBDELTYST...

Amstaff - Priset som bekräftas gäller vid leverans, även om kortet säljs slut eller försenas av annan anledning.

rodski - Även montering av datorer ligger externt, och alla ordrar läggs över i rask takt för att levereras snabbare totalt sett.

Amstaff igen angående frakt - Det händer att Kundtjänst missar att uppdatera frakt vid manuell ändring av ordrar, en av många skäl till att vi rekommdenderar kunder att göra detta på egen hand via hemsidan. Maila mig så får du en helt fraktfri leverans nästa gång.

XPerion - Maila mig för en fraktfri leverans du också..

MultiMan - Tänk på att det finns barn här..

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk

Jag är mitt uppe i mitt första datorköp på ett par år och väger nu mellan Datorbutiken och Dustin. Jag har handlat alla mina datordelar från db sen ~2003 och kan inte vara annat än nöjd med leveranser och support. Dustins fria frakt för studenter gör däremot att de verkar mer attraktiva i dagsläget, även fast Datorbutiken generellt sett har bättre priser. Har datorbutiken några planer på att införa en studentrabatt?

Permalänk
Medlem

nej dom har ett bonus system för alla som handlar, oavsett om du är student eller ej och det tycker jag är bättre för inte alla är ju studenter idag.

Permalänk
Medlem

Hur är det med DB? beställer du innan 15 så skickas varan samma dag? eller hur har dom det.

Beställdet kl 10 imorses, ordern har inte ens blivit bekräftad =P
Föra året hade man inga som helst problem.
Visst en skitsak, men men, skoj och se att man föll ner i samma grop som andra ang leveranser.

Beställde ett usb-minne & en termosmugg =P
allt fanns i lager med.

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Hedersmedlem

Toivo83, du kan väl ändå inte ha missat allt som skrivits om datorbutikens problem. De har snart avvecklat hela sitt egna lager och allt skickas externt. Det är möjligt att det kommer gå fortare med leveranserna när allt "faller på plats", men eftersom de inte skickar själva längre har db ingen direkt kontroll över det längre.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

nae, jag har inte missat.
ställde frågan ändå.

EDIT: tja nu har det gått 1 vecka sen beställningen gjordes kl 10.
Inte en produkt har kommit hit än, och allt fanns i lager.
Sen maila jag och frågade vart dom sa, dom va tydligen usb minnet slut.
Begärde få ett annat, vilket jag fick.
Och detta va i tisdags.
Ändå har grejerna inte ens levererats.

29/9 Fick jag orderbekräftelse på min beställning usb minne + bonus varan.
Och det står: Orderstatus: Leveransklar - Avvaktar leverans.

3/10 Fick jag orderbekräftelse på min bonus vara.
Orderstatus: Order.

Vet att dom har knep å knåp hos dom förnärvarande.

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Hej! Måste säga att db verkar rejält sega nu. Jag betställde i måndags kväll och de har fortfarande inte skickat det. Varorna var inte i lager när jag beställde men de har vart det under veckan. Jag beställde ett moderkort från utförsäljningen också och efter en stund så stod det "leveransklart" på det men igår så ändrades det till "beställt" samtidigt som det verkade som varan sålde slut. Jag läste någonstans att de lägger undan varan åt en så länge tills de kan skicka det. Fungerar det så eller? Blir väldigt besviken om jag inte får mitt moderkort nu. Hur lång tid ska det ta innan de får ordning på det nya systemet?

Hur gör man för att få det fraktfritt?

Permalänk

Har beställt en lite modifierad version av deras "Optimum" för ca. 20 dagar sedan. För ca. en vecka sedan var alla delar leveransklara, så jag tänkte ju att de skulle skicka datorn snart, men nehe, då var det monteringen kvar.
Går in och kollar på leveranstiden på montering där det står "15-25 dagar från då ingående artiklar ankommit lager". Hur kan det ta så lång tid att montera datorn?
Dessutom har de nu sänkt priset på montering med 300kr! Har sett att priset på montering har ändrats hit och dit hela tiden. Hur kan det göra det egentligen? Det är ju exakt samma tjänst man får.

/otålig kund

Permalänk

ojojoj, tyvär få du nog vänta 20 dagar till på datorn, det gåt tiktigt segt för dem.

Permalänk
Avstängd

Är det bara jag eller har sidan sjunkit lite i hastighet :P? Tar 10 sek för mej för att den ska ladda upp det jag har tryckt på Kör Firefox 3 och 10/1 mb/s anslutning

Visa signatur

Intel E8400@3,15 Ghz (AMAZING?)| XfX 9800 GTX+ @ 800/1988/1165 | Corsair Dominator PC2-8500 | Aerocool Extremengine <3t | Gigabyte EP35-DS3 | 900 GB...
Hp NC8000 Intel Pentium 1,6 Ghz | 1 GB ram | Amd Mobility 9600 64mb | Slutkört batteri...

Permalänk
Medlem

Speca revision/stepping/batch etc på processorer och liknande!
För folk på den här communityn är det ofta sådanna saker som avgör var man köper tror jag. Jag inser att det är ett merjobb att hålla reda på det, och det också kan ge problem när man håller större lager och sitter på en äldre revision som vips blev mindre attraktiv. Men det gäller i ärligthets namn ett fåtal av konsumenterna, men många av dom finns på dessa forum. Tror också att många skulle vara beredda att betala en lite extra för att kunna få en garanterad revision etc. I vissa fall kan det mao vara enkla pengar för er!
/Andy

Visa signatur

Q9550[E0]@3.74ghz (440FSB)/1.26V, TRUE, Gigabyte EP35-DS4, 4gb Corsair XMS2 DHX@880mhz, Radeon HD3850 accelero S1.
Allt i en sprängfylld vit Antec P150

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aeye
Speca revision/stepping/batch etc på processorer och liknande!
För folk på den här communityn är det ofta sådanna saker som avgör var man köper tror jag. Jag inser att det är ett merjobb att hålla reda på det, och det också kan ge problem när man håller större lager och sitter på en äldre revision som vips blev mindre attraktiv. Men det gäller i ärligthets namn ett fåtal av konsumenterna, men många av dom finns på dessa forum. Tror också att många skulle vara beredda att betala en lite extra för att kunna få en garanterad revision etc. I vissa fall kan det mao vara enkla pengar för er!
/Andy

Är nog väldigt svårt att genomföra nu när de inte har ett eget lager. DB vill ju inte ens garantera att man skickar ut E0 rev. på t.ex. E8500, vilket Inet som har eget lager har absolut inget problem med.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Jag förstår att det blir problem och att det kan vara kostsamt. Samtidigt är det precis som du säger, dvs att Inet har en konkurensfördel av det.
Valde av den anledningen just inet i fredags då jag beställde min q9550 E0.
Så jag antar att det beror lite på vilken målgrupp man jobbar med.

Visa signatur

Q9550[E0]@3.74ghz (440FSB)/1.26V, TRUE, Gigabyte EP35-DS4, 4gb Corsair XMS2 DHX@880mhz, Radeon HD3850 accelero S1.
Allt i en sprängfylld vit Antec P150

Permalänk
Inaktiv

Datorbutiken har en snygg hemsida, leveranserna är för långa på varor som finns i lager.

Permalänk
Medlem

Skulle vara intresserad av att höra med datorbutiken.com hur deras lagersystem fungerar. Om jag beställer ett system med 10 komponenter varav 9 finns i lager och den sista är leveranstid på, kommer de 9 komponenterna läggas undan åt mig så att ordern kan gå iväg direkt när nummer 10 kommer in? Eller riskerar jag att få vänta ytterligare för att några av de 9 plötsligt inte längre finns i lager?

Några synpunkter:

Att min(a) leveransstatus(ar) verkar pendla mellan Avvaktar leveransdatum och Obekräftad, tidigast... är lite synd. Att de tidigaste leveransdatumen ibland infaller på helger(!) känns som det skulle vara enkelt att programmera bort.

Eftersom din genomsnittlige teknik-nörd är lite som ett barn på julafton när de beställer dataprylar ("vill ha nu, nu NUU") och säkert går in och kolla leveransstatus flera gånger om dagen, tror jag ni skulle kunna tjäna mycket goodwill på att lägga krut på att få den funktionen att funka väl.

Mvh

Permalänk
Medlem

Sheo: jadu bra fråga faktiskt, för när jag beställde usb minne & termosmugg (allt fanns i lager)
Det är den 26/9.
Så har inget kommit iväg än.
Och nu när det har gått 1 & ½ vecka är båda grejerna slut på lager.

Så hoppas inte på nåt.

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk

Tycker synd om DBmannen att försöka försvara o fixa till alla problem när det bara skapas och kommer fram en massa nya. Men det är ju klart, det kan inte fortsätta så här länge till, antingen kommer det fixa sig inom en närmare framtid eller så kommer datorbutiken gå i konkurs.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Är nog väldigt svårt att genomföra nu när de inte har ett eget lager. DB vill ju inte ens garantera att man skickar ut E0 rev. på t.ex. E8500, vilket Inet som har eget lager har absolut inget problem med.

Enligt detta svar på en av mina frågor: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=850... så har inte Inet något eget lager heller.

"MultiMan - Priset är en viktig faktor, precis som blomqvist nämnde, och sortimentet kan med detta breddas. Vi har tagit stryk för lagerhållning och leveranser länge av olika skäl, och det handlar nog mer om att skala bort något man inte är riktigt bra på än att förlora en konkurrensfördel. Du som kund har ju inget att vinna på att vi driver ett eget lager om vi inte är bra på detta och om vi istället, genom att lägga det externt, kan erbjuda dig ett bättre lagerfört sortiment och snabbare leveranser, eller hur? Ett exempel är Inet som kör ett liknande koncept, vad tillför de marknaden i din mening för en jämförelse?"

Vilket är det korrekta?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mike Spike
ojojoj, tyvär få du nog vänta 20 dagar till på datorn, det gåt tiktigt segt för dem.

Om jag får det kommer jag ALDRIG mer att handla på db. Är redan riktigt less på att vänta.

Permalänk

Sheo - Tillgängliga varor reserveras till dig i väntan på resterande. Vi har lite störningar i leveransstatusen nu i samband med att vi skickar över ordrar externt.

Toivo83 - Du kan inte dra slutsatser om din order genom att titta i listningen hemsidan, just din status står i din order.

sl2wm-rocks - Det är inte nya problem som dyker upp, utan samma problem som återkommer..

MultiMan - Våra priser har i anledning av "flytten" inte påverkats hittills, och sortimentet har utökats med ca 2000 nya artiklar. Inets koncept får de svara för i detalj själva, dock kör de som vi externt lager annat än i butikerna. Självklart finns det fortsatt möjligheter att få reda på specifika egenskaper hos produkter då vi givetvis har har god kontakt med vårt externa lager, men det är inte lika snabbt/enkelt som förr när vi kunde gå ut och kolla med egna ögon.

Wildenboy - Mike Spike skall nog inte anses vara representant för oss Maila mig!

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datorbutiken.com

Wildenboy - Mike Spike skall nog inte anses vara representant för oss Maila mig!

Nej, jag förstår det. Datorn är skickad nu, tack för att ni i alla fall skyndar er med att skicka grejorna Sen tror jag att ni behöver skaffa tillbaka ert centrallager för att behålla fler kunder.

Förresten förstår jag inte varför ni gick ihop med JME Data. De har ju riktigt dåligt rykte, i alla fall i min bekantskapskrets. Dessutom har deras förändringar gjort det sämre för er, om jag har förstått det rätt.

Permalänk
Medlem

Jag har problem med en order som är leveransklar men aldrig blir skickad. Notera även att den är betald redan. Jag har skickat ett mail till dig DB och hoppas att du svarar snart! Jag fortsätter gärna att handla hos er - bara ni får ordning på leveranserna. Om en vara inte finns i lager kan jag vänta, men jag har ingen lust att vänta flera dagar på att ett paket ska skickas.

Edit: Mitt paket har skickats nu, Misstänker att DB-mannen ligger bakom det. Tack så jättemycket för hjälpen!

Edit2: DB-mannen bad mig meddela att han kommer besvara alla mail och att han arbetar för fullt.

Permalänk

Verkar som att DB-mannen och hans crew favoriserar oss här på Sweclockers

Permalänk
Medlem

Jag har en historia för er alla om hur DB har lyckats förstöra all min tillit.

Lade en order den 29 september.

Börjar bli orolig efter ca en vecka, jag har gått in och tittat på hur ordern står till, statusen på samtliga varor hoppar runt helt på måfå, från inkommer tidigast xx xx xx, till avvaktar leveransdatum.

När jag lade ordern hade alla datordelar (förutom 1)+ skärm statusen "1-3 dagars leverans" alternativt "I lager".

Efter 2 veckor (9 arbetsdagar) mailar jag DB och undrar vad som försegår, de svarar att de byter leverantör och inte har koll på något just nu.

Dagen efter mailet så verkar det som om dom har tittat lite på min 16 000 kr order, och ändrar ca hälften av grejjerna till leveransklar.

Hälften av grejjerna får nu ett "Bekräftat xx xx xx" datum när de ska inkomma i lager.

Och några blir uppskjutna på obestämd tid.

Känns lite tråkigt att vara tvungen att vänta 3-4 veckor på en dator när allt borde varit i lager eller med 1-3 dagars leverans. De borde verkligen ha skrivt något på sin hemsida om att de bytte leverantör så att man kunde ha bytt butik/varit förberedd.

Vad händer med grejjerna som har fått "obekräftad leveranstid"? 90% av alla grafikkort över 2000 kronor verkar inte finnas att få tag på.

Ajja, det jag ville få fram var väl bara ett stort (!) varning för DB denna månad eller två.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wondR

Lade en order den 29 september.

Börjar bli orolig efter ca en vecka, jag har gått in och tittat på hur ordern står till, statusen på samtliga varor hoppar runt helt på måfå, från inkommer tidigast xx xx xx, till avvaktar leveransdatum.

När jag lade ordern hade alla datordelar (förutom 1)+ skärm statusen "1-3 dagars leverans" alternativt "I lager".

Efter 2 veckor (9 arbetsdagar) mailar jag DB och undrar vad som försegår, de svarar att de byter leverantör och inte har koll på något just nu.

Dagen efter mailet så verkar det som om dom har tittat lite på min 16 000 kr order, och ändrar ca hälften av grejjerna till leveransklar.

Hälften av grejjerna får nu ett "Bekräftat xx xx xx" datum när de ska inkomma i lager.

Och några blir uppskjutna på obestämd tid.

Känns lite tråkigt att vara tvungen att vänta 3-4 veckor på en dator när allt borde varit i lager eller med 1-3 dagars leverans. De borde verkligen ha skrivt något på sin hemsida om att de bytte leverantör så att man kunde ha bytt butik/varit förberedd.

Vad händer med grejjerna som har fått "obekräftad leveranstid"? 90% av alla grafikkort över 2000 kronor verkar inte finnas att få tag på.

Ajja, det jag ville få fram var väl bara ett stort (!) varning för DB denna månad eller två.

Man tycker lite synd om DB som har varit ypperliga i leverans o sånt innan. Jag fick vänta på min dator i en månad och lite till, idag ligger den på lokala ICA:P Men då beställde jag visserligen montering också.
Jag visste dock att DB hade svårt att leverera i tid just denna tiden men det fanns ingen annan affär där man kunde skapa sitt eget system, så jag beställde ändå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wondR

Jag sitter i samma sits som du. Lade en order ungefär samtidigt. En del av prylarna var i lager, en del inte. Fram tills för några dagar sedan var alla produkter listade som "avvaktar leveransdatum", jag tror det var under den tiden det trasslades för dem med deras leveranssystem. Nu när man kollar står det mer tydligt vad som är leveransklart och vad man väntar på. Jag har själv jobbat i detaljbranchen så jag vet hur jobbigt det kan bli när sådana system brakar så jag är inte sur.

Själv är den största bromsklossen i min order ett asus 4870X2.

Jag valde att beställa från DB eftersom det var med råge det billigaste alternativet. Jag jobbar bara ett stenkast från Webhallen, men därifrån skulle det kostat runt tusenlappen mer. Så jag valde db trots att jag visste att det skulle ta längre tid. Det är lite den avvägningen man får göra. Hade jag velat kompromissa skulle jag valt prylar som bara varit i lager på webhallen istället och fått betala mer och kanske inte fått det jag velat ha.

Ja, det suger att vänta. Men Sverige är ett litet land, och avsett vad som kommer ut och är hett på teknikmarknaden blir våra butiker ofta underlevererade till förmån för större marknader. Sunkigt men sanning.

Jag väntar iallafall hellre en vecka extra eller två än att köpa grejer jag inte är säker på att jag vill ha för en tusenlapp mer.

Permalänk
Medlem

Har lite samma "fenomen" som endel andra här just nu, min order las i slutet av förra veckan och har varit leveransklar hela tiden står det, men den skickas aldrig, varför?
Ni brukar alltid vara så snabba som möjligt med detta. Hinner jag inte få min order innan helgen blir jag smått tokig, sitter på en dator med 512Mb minne just nu...

Visa signatur

| Opteron 146 | DFI NF4 Ultra-D | OCZ EL Platinum Rev.2 2x512MB |
| C3D X800GTO 16p
| 640GB HDD | Chieftec CA-01B-B-SL | Antec TruePower 380W |
| H2O-kyld: | Maze4 CPU | Maze4 GPU | Hydor L20 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Norbius
Hinner jag inte få min order innan helgen blir jag smått tokig, sitter på en dator med 512Mb minne just nu...

Hehe, helgen som kommer här i veckoslutet ? Du får nog räkna mer med Julhelgen om du läser lite i tråden...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Var har hänt med demo-kategorin? Ja, eller där ni säljer ut demo-produkter/utgående produkter osv. (kommer inte ihåg vad den hette..)

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------