Ibland räcker det att jag försöker ändra nån inställning i Intel Graphics Software för att mjukvaran ska krascha och stängas ner helt utan förvarning, och när det väl "fungerar" så är det som om det är någon delay när man klickar på de olika inställningarna innan dessa "laddas in". Jag spelar inte Starfailed men "nya" GTA V Enhanced funkar utan problem så där kan jag inte klaga. Kanske Battlemage fick lite optimeringar kring dessa två spel som inte Alchemist fick ta del av.. Vem vet?
Vissa spel fungerar utmärkt för mig, särskilt de med stöd för Vulkan eller DX12, men så fort det är ett äldre spel med DX11 eller OpenGL så är det som att man kör in i en vägg eller nåt, rejäla prestandaförluster jämfört med mitt tidigare RTX 2060 Super. CPU-overhead är verkligen inte ett skämt när det kommer till Intels grafikkort, vilket är lite poängen i min första kommentar här - man behöver en vettig prolle för att köra detta grafikkortet. Min i7 8700K är så klart gammal, men mitt resultat i 3DMark Steel Nomad DX12 hamnade strax under 400 poäng efter Intel Core i5 12400F vilket är en processor som enligt Intel helt stödjer Arc B580.
Intels Arc B580 har rekommenderats flitigt lite här och var på Internet det senaste halvåret så det är inte helt ovanligt kanske att vi som hade äldre hårdvara men sökte nytt och prisvärt, hamnade i tankarna att köpa Intel.. 12GB VRAM har varit väldigt lockande för mig i alla fall, men just det här med DX11 och CPU-overhead är ingenting jag visste om före köpet av kortet.
Det är som om algoritmerna på YouTube med mera slog till i efterhand, när jag redan satt med kortet. SweClockers testade ju om jag inte missminner mig, Arc B580 med en 9800X3D, vilket inte motsvarar vad majoriteten av gamers sitter med, utan jag tror nog att det är rätt många som sitter kvar på Coffee Lake, och tidiga generationer av Ryzen även idag och ser man då ett Arc B580 med 12GB minne till ett pris oftast lägre än konkurrenterna AMD/NVIDIA så är det nog inte bara jag som gör valet att köpa Intel, men min poäng i det hela är att för att få ut maximal prestanda av detta grafikkort, så räcker inte ens vilken modern processor som helst, utan tydligen så har ju Hardware Unboxed med flera upptäckt att även nyare processorer inte räcker till helt, utan just X3D-processorerna slår konkurrenterna rejält i prestanda med B580. Så köper man då ett Intel Arc B580 då typ SweClockers rekommenderar detta som i detta fallet med prestanda per krona, så faller det helt på mållinjen då man faktiskt behöver en ganska dyr processor istället.