Konkurrensverket skriver av ärende om Switch 2-pris

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag tror mest att det lutar mot att Bergsala har goda marginaler, vilket ju isf inte kräver något fuffens.

Så goda marginaler kan dom knappast ha

Permalänk
Medlem

Så mao en kartell alltså...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Så goda marginaler kan dom knappast ha

Vem är det som har marginalerna då? För någonstans är det rejäla marginaler.
Har någon visat några siffror på det eller gissar alla bara?

Permalänk
Medlem

Hur fungerar det med garantiärenden/reklamation vid import från annat land?

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Ångrar inte en sekund att jag beställde Nintendo Switch 2 + Mario Kart World från Nintendo Irland och sparade över 1800 SEK.

Måste varit svindyrt på release, idag sparar du "bara" 1200kr. Inte illa ändå!

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 5070Ti | 9800X3D
6000 CL28 | 990 PRO | B650E-F | 1250W | Meshify 2C

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

"Elgiganten, NetOnNet, Power och Webhallen"

Då vet vi vilka företag man ska undvika i Sverige

Ångrar inte en sekund att jag beställde Nintendo Switch 2 + Mario Kart World från Nintendo Irland och sparade över 1800 SEK.

Samma pris på Inet också, verkar vara många som köper, stackare: https://www.inet.se/produkt/6612379/nintendo-switch-2-mario-k...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Så mao en kartell alltså...?

Ja. Alltså. Det finns bara 2 alternativ:
1. Bergsala utnyttjar sitt monopol och har medvetet höjt priset orimligt högt
2. Kartellbildning mellan samtliga återförsäljare i sverige

Inget av alternativen är lagliga. Så hur i hela världen Konsumentverket väljer att lägga ner äredet är förbluffande, och väldigt skrämmande.

Permalänk
Medlem

Jag hör klart och tydligt vad Bergsala säger:

"Vi ser helst att svenska kunder importerar från ett annat EU-land."

Och självklart har dom rätt till den ståndpunkten.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Inget av alternativen är lagliga. Så hur i hela världen Konsumentverket väljer att lägga ner äredet är förbluffande, och väldigt skrämmande.

Det kan du givetvis underbygga med fakta, och inte bara påståenden/indicier...?
För övrigt är det Konkurrensverket som har mottagit den här anmälan, inte Konsumentverket.

Sen är det ju lite "goddag yxskaft" på Konkurrensverkets utlåtande också vad det verkar - det enda som nämns här i artikeln är att de har kollat med fyra återförsäljare och generalagenten/importören som alla säger att "nejmen allt är okej", och att de sen lagt ner ärendet.

Det säger ju typ ingenting överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

1. En lyxprodukt som har ett "orimligt" högt pris. Det blir nog svårt att driva ett sånt ärende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

1. En lyxprodukt som har ett "orimligt" högt pris. Det blir nog svårt att driva ett sånt ärende.

Fast du missar att de har monopol på import av nintendos produkter i norden. De måste förhålla sig till ha (rimligtvis exakt samma) skäliga priser som europa i övrigt. Finns lagstiftning kring både monopol och karteller för att (försöka) förhindra att bolag utnyttjar dessa situationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Fast du missar att de har monopol på import av nintendos produkter i norden. De måste förhålla sig till ha (rimligtvis exakt samma) skäliga priser som europa i övrigt. Finns lagstiftning kring både monopol och karteller för att (försöka) förhindra att bolag utnyttjar dessa situationer.

Nej det har jag inte alls missat.

Många i tråden har utan problem kunnat köpa från en butik i utlandet, så det där med monopol som utnyttjar sin position blir nog svårt att hävda med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maoi:

Samma pris på Inet också, verkar vara många som köper, stackare: https://www.inet.se/produkt/6612379/nintendo-switch-2-mario-k...

Hörde något om att Inet hade ett påslag på ca 300:- per konsol, så de försöker inte försvara Bergsalas ockerpriser på samma sätt.

Skrivet av ChaosClocker:

Måste varit svindyrt på release, idag sparar du "bara" 1200kr. Inte illa ändå!

Var hittar du bundlen med Mario Kart World för under 7490:-? Är väl bara gråimport från typ (Retro)Spelbutiken och liknande? Alla som har Bergsala som leverantör håller stenhårt på 7490:- likt en kartell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Det kan du givetvis underbygga med fakta, och inte bara påståenden/indicier...?
För övrigt är det Konkurrensverket som har mottagit den här anmälan, inte Konsumentverket.

Sen är det ju lite "goddag yxskaft" på Konkurrensverkets utlåtande också vad det verkar - det enda som nämns här i artikeln är att de har kollat med fyra återförsäljare och generalagenten/importören som alla säger att "nejmen allt är okej", och att de sen lagt ner ärendet.

Det säger ju typ ingenting överhuvudtaget.

My bad. Konkurrensverket.
Men min poäng är densamma. Visst är det en gnutta antagande i mitt påstående. Men har väldigt svårt att se vad det, i någon rimlighet, skulle kunna finnas för ytterligare alternativ. Det är egentligen inte mycket svårare än att jämföra det europeiska riktpriset med vad, samtliga stora svenska återförsäljare, sätter för pris. I princip alla, har samma prissättning, trots att denna, helt utan motivation, hamnat på ett pris som är 30-40% högre än det europeiska riktpriset. Faller på sin orimlighet att alla dessa bolag vaknat en morgon, och alla, helt oberoende av varandra bestämmer sig för att sätta priset på exakt 7490:- när det egentligen borde legat på ~5700:-. Där samtliga av dessa bolag istället borde konkurrerat för att hamnat så nära riktpriset för att locka kunder, och samtidigt ha någon form av marginal. (som de ändå oftast får på tillbehör)
Antingen har det styrts upp (av bergsala) eller så har återförsäljare kommit överens om ett gemensamt pris.
Rätta mig gärna om jag är helt fel ute, eller om det finns ytterligare sannolika alternativ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Nej det har jag inte alls missat.

Många i tråden har utan problem kunnat köpa från en butik i utlandet, så det där med monopol som utnyttjar sin position blir nog svårt att hävda med.

Bergsala AB har ensamrätt på importen av Nintendo-produkter till Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Bergsala AB har ensamrätt på importen av Nintendo-produkter till Sverige.

Återigen, det vet jag.
Vi kan utan problem köpa till samma pris som andra Europeiska konsumenter utan att behöva åka utomlands, så vi måste inte betala Bergsalaskatten. Det finns alternativ, det gör det inte när det är ett riktigt monopol.

Permalänk
Medlem

Allt ligger som sagt på Bergsala, inte ÅF. Både Inet och Spel&Sånt har varit skapligt öppna med vad de tjänar på konsolerna. Vilket som är pyttelite.

Bergsala är det som gjort en fuling, och lagt på en hög marginal, som de aldrig gjort förut.

De har ungefär 18% marginal per konsol om jag inte räknat fel på ett ungefär (räknar bort kemikalieskatt samt ÅFs marginal, samt vilket pris nintendo lär ta)

Det är SJUKT högt! Så Bergsala tjänar deg på detta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Återigen, det vet jag.
Vi kan utan problem köpa till samma pris som andra Europeiska konsumenter utan att behöva åka utomlands, så vi måste inte betala Bergsalaskatten. Det finns alternativ, det gör det inte när det är ett riktigt monopol.

Hur många tror du vet och håller koll på priser i övriga Europa? Det finns alternativ, absolut, men inte direkt ett jättetydligt alternativ för de allra flesta som köper konsolen. De tror nog att det är detta pris som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av esafesa:

Allt ligger som sagt på Bergsala, inte ÅF. Både Inet och Spel&Sånt har varit skapligt öppna med vad de tjänar på konsolerna. Vilket som är pyttelite.

Bergsala är det som gjort en fuling, och lagt på en hög marginal, som de aldrig gjort förut.

De har ungefär 15% marginal per konsol om jag inte räknat fel på ett ungefär (räknar bort kemikalieskatt samt ÅFs marginal, samt vilket pris nintendo lär ta)

Dom passar på innan Nintendo tar över nordiska marknaden själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Gör ett spontanköp härifrån istället:
https://store.nintendo.ie/en/nintendo-switch-2

Fri expressfrakt via DHL samt en snygg Mario-kartong på köpet

<Uppladdad bildlänk>

Då är allting på Engelska ?

För ofta om man köper från Tyskland så kan saker stå på Tyska.
Vilket kanske inte är så konstigt.
Men min Tyska är ganska begränsad, så jag föredrar helt klart om det står på Svenska eller Engelska.

Säg om man vill spara boxar och manualer och sånt är det lite tråkigt om allt är på Tyska.

Annars hade det varit spännande om allt hade varit på Irländska.
I så fall hade tyskan varit lättare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Men min Tyska är ganska begränsad, så jag föredrar helt klart om det står på Svenska eller Engelska.

Säg om man vill spara boxar och manualer och sånt är det lite tråkigt om allt är på Tyska.

Förbokade från Amazon Frankrike och allt på kartongen och manualen är i flera språk, först på Engelska, sen franska sen några språk till. All denna text är också minimal över hela kartongen. Läser nån ens den?

Switchens mjukvara har alla tillgängliga språk, inklusive Engelska såklart. Dock inte svenska, men det har väl inte Switch 2 sålda i Sverige heller. Funkar perfekt.

Finns verkligen noll anledning att köpa Switch 2 lokalt i Sverige.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem

Måste vara en sommarjobbare som tagit beslutet.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Det är ju därför man lär sig språk i skolan. Oder?

Permalänk
Medlem

Så en prisskillnad på 1500kr är inte en tillräcklig indikation på att konsumenten skadas? 🤣

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av esafesa:

De har ungefär 18% marginal per konsol om jag inte räknat fel på ett ungefär (räknar bort kemikalieskatt samt ÅFs marginal, samt vilket pris nintendo lär ta)

När allt fler börjar köpa sina spel digitalt istället så måste Bergsala tjäna sina pengar genom hårdvaran ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Så en prisskillnad på 1500kr är inte en tillräcklig indikation på att konsumenten skadas? 🤣

Det är väl dock ännu sjukare med pålägget på paketet med Mario Kart World? Nästan 2000:- dyrare i Sverige om jag räknar bort valutapåslaget.

Dvs priset på enbart spelet går från under 500:- till över 700:- för en kod på en liten papperslapp. Då är det billigare att köpa spelet löst utomlands.

Sen pratas det väldigt lite om tillbehören, men även där har vi påslag på upp till 50% jfm vad Nintendo of Europe tar för prylarna. Har svårt att se hur man kan hänvisa till elektronikskatten på en tygväska

Edit:
Lade till upp till 50%, då 10-30% visade sig vara alltför lågt räknat.

Permalänk
Medlem

Förtroendet för svenska myndigheter fortsätter att vara i absoluta botten för mig, inget nytt.

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Återigen, det vet jag.

Systembolaget har alkoholmonopol i Sverige. Du kan fortfarande köpa alkohol från resterande av EU så länge du betalar alkoholskatten, det förändrar ändå inte att det är ett monopol i Sverige. D.v.s att i och med att inga andra företag kan importera Switch 2 utan att gå igenom Bergsala för att kunna sälja i Sverige så har Bergsala ett monopol, ett som de uppenbarligen utnyttjar om nu återförsäljare som t.ex NetOnNet o.s.v. som är omnämnda inte gått ihop och satt ett pris tillsammans.

Permalänk

Svenska granskande myndigheter gör alltid sitt bästa för att göra så lite som möjligt. Tittar man på budgeten är det helt sjukt hur lite som görs.

Permalänk
Medlem

Har inte Bergsala varit enda importör av Nintendos produkter sedan NES?

Och nu som först efter alla år verkar det inte ok? Skumt.