Övriga Fynd – Diskussionstråd

Permalänk
Medlem

Köp inte Samsungs tvättmaskiner bara. Vi har haft två (med flytt emellan) och båda två har krånglat. Första gången tog det flera veckor för servicekillen att komma, trots att vi bodde nära Göteborg. Inte jättekul när man har en 8-månaders bajsmaskin som just börjat äta barnmat.

Den andra maskinen har vi nu, bara 4 år gammal har ett lager nästan gett upp och det går inte att byta utan att byta hela trumman (!). Kostnadsförslaget var 7000-9000 kr, men en ny maskin kostar 6500 kr. Det finns inte heller reservdelar att köpa så det går inte att fixa själv.

När den skär ihop totalt blir det en ny Siemens eller Bosch.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Är det någon som har koll på hur tvättmaskinen från LG placerade sig i Råd & Röns stora test av tvättmaskiner...?

Har inte tillgång till testet längre men kollade noga för cirka 1,5 år sen. I råd & röns test var bästa kvartilen i stort endast tyska märken med Miele i topp, och Siemens/ Bosch strax efter. Tror att det fanns enstaka Samsung och LG som placerade sig bra men också många riktigt långt bak i fältet så verkar vara mer "hit or miss".

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

Köp miele. Svider kanske lite, men håller!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickSWE:

Köp miele. Svider kanske lite, men håller!

Man får dock 2-3 Siemens för priset av en Miele 🙂

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Många vitvaror från Siemens och Bosch är identiska under skalet – de enda skillnaderna är rent kosmetiska, till exempel i form av frontpaneler med olika look (men exakt samma grundlayout och funktioner om man kollar lite mer noggrant). Så har det varit i många år – till och med redan när jag köpte min tvättmaskin år 2000. Och man hymlar inte med detta eftersom allt tillverkas av och säljs via det gemensamma företaget BSH (Bosch und Siemens Hausgeräte GmbH).
I dag är det bara de dyrare modellerna som tillverkas i Tyskland, men det är också dessa modeller som sägs ha högst kvalitet.
Om du till exempel kollar på en tvättmaskin från Bosch eller Siemens är det alltid värt att kolla upp om det finns en ”systermodell” av det andra märket eftersom priserna kan skilja sig åt eller du kan hitta någon av dem till extrapris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Gardena Rollup 30M. Gardena är vad jag vet Rolls Royce av väggslangar. Slog själv till på en.

1439:-
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5696924
https://www.proshop.se/Traedgaardsvattning/Gardena-Vaeggmonte...

Utmärkt tips! Alltid saknat en sådan här vi bilparkeringen! 👍

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem

Börjar med att ödmjukast tacka för all insiktsfull input från er kära forum medlemmar!

Som jag skrev tänkte jag passa på att fynda medan det var billigt/fynd-läge. Mielen jag har funkar men är snart 15 år o har lite ”hyss” för sig så min tanke var att handlar i förebyggande syfte då Mielen går på övertid.

Då flest röster säger Bosch/Siemens så undrar jag om följande maskin kvalar in som en BRA Bosch…?
Är det tex en tyskmonterad modell?

https://www.tretti.se/vitvaror/tvattmaskin/frontmatad-tvattma...

Återigen - stort tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Börjar med att ödmjukast tacka för all insiktsfull input från er kära forum medlemmar!

Som jag skrev tänkte jag passa på att fynda medan det var billigt/fynd-läge. Mielen jag har funkar men är snart 15 år o har lite ”hyss” för sig så min tanke var att handlar i förebyggande syfte då Mielen går på övertid.

Då flest röster säger Bosch/Siemens så undrar jag om följande maskin kvalar in som en BRA Bosch…?

Återigen - stort tack!

Jag har en serie 6 köpt 2023 so far so good. Tidigare också haft en Bosch som höll ca 8-9 år sen gick något lager till trumman sönder och kostnaden var för hög för att reparera så det bidde en ny istället

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Återigen - stort tack!

Min erfarenhet är att Siemens Bosch håller 5-10 år. Miele ca 15 år +- 5 år.

Permalänk
Medlem

Bosch har hållt sjukt bra för mig. Skulle aldrig köpa nätt annat! såvida det inte var löjligt billigt då!

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, 5700x3d, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Asus RTX 4070 Dual White OC, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Seasonic G12 GM-850, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Återigen - stort tack!

För några år sedan kunde man se på modellbeteckningen (jag vet inte hur det är i dag) om en Bosch var tillverkad i Tyskland. Då handlade det om att vissa serier, med tillhörande beteckningar, tillverkades i Tyskland. Det var syrran som nämnde det i samband med att hon köpte en ny tvättmaskin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Köp inte Samsungs tvättmaskiner bara. Vi har haft två (med flytt emellan) och båda två har krånglat. Första gången tog det flera veckor för servicekillen att komma, trots att vi bodde nära Göteborg. Inte jättekul när man har en 8-månaders bajsmaskin som just börjat äta barnmat.

Den andra maskinen har vi nu, bara 4 år gammal har ett lager nästan gett upp och det går inte att byta utan att byta hela trumman (!). Kostnadsförslaget var 7000-9000 kr, men en ny maskin kostar 6500 kr. Det finns inte heller reservdelar att köpa så det går inte att fixa själv.

När den skär ihop totalt blir det en ny Siemens eller Bosch.

håller med 100%, Samsung tvättmaskiner och torktumlare är absolut inget att ha, åtminstone om man vill ha något som håller.
livslängden på de är max 5 år detta om man har tur, räkna även med en del service under dessa år,
köpte både dyra och "billiga" samsung vitvaror och de håller knappt,
en av servicekillarna som var på plats har även sagt att dessa tillverkas med problem som upptäcks först efter produktionen och att de håller mycket sämre kvalitet än konkurrenterna .
tyvärr har jag lärt mig läxan först efter att ha betalat ca 60K för vitavaror från samsung både till mig och till föräldrarna,
en av de senaste torktumlare inköpta för 3-4 år sedan har nu sjungit sista versen (går säkert att reparera men att betala minst 1500 för självrisk kanske inte är värt)
aldrig mer Samsung,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Bosch har hållt sjukt bra för mig. Skulle aldrig köpa nätt annat! såvida det inte var löjligt billigt då!

Helt med dig. Köpte deras självdoserande tvättmaskin och nyss deras diskmaskin och håller mig till Bosch överlag. Riktigt nöjd.

Permalänk
Medlem

Mod kanske kan döpa om det här till allmänna tvättmaskinstråden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

För några år sedan kunde man se på modellbeteckningen (jag vet inte hur det är i dag) om en Bosch var tillverkad i Tyskland. Då handlade det om att vissa serier, med tillhörande beteckningar, tillverkades i Tyskland. Det var syrran som nämnde det i samband med att hon köpte en ny tvättmaskin.

Ställde frågan till tretti.se som svarade snabbt och lät meddela att just den specifika Boschen är tillverkad och monterad i Turkiet.
Frågan är om jag kanske ändå skulle satsa på LG:n...?

Decisions, decisions....

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Ställde frågan till tretti.se som svarade snabbt och lät meddela att just den specifika Boschen är tillverkad och monterad i Turkiet.

Decisions, decisions....

Av deras Tvättmaskiner och Torktumlare brukar Serie 8 vara tillverkade. Du kan sortera på deras olika serier på deras hemsida så ser du vad som är tillverkat i Tyskland (flagga) vid produkten.

https://www.bosch-home.se/produkter

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Decisions, decisions....

Turkiet verkar ha blivit ett stort tillverkningsland för vitvaror på senare år. Men jag har ingen aning om den allmänna kvaliteten på sakerna som tillverkas där.

Permalänk
Medlem

Angående Wilfa 16" pizzaugn hos netonnet för 1990kr som det tipsades om. Hittade i alla fall något om den på den här norskasidan: https://www.tek.no/samletest/i/qLamqL/pizzaovn#produkt-24176

Copilot
Självklart! Här är texten översatt till svenska:

Wilfa Pizzaugn 16"

Wilfa Pizzaugn 16 är mer eller mindre lik sin lillebror på 13 tum med undantag av storleken. Och det är också det som gör att denna ugn kommer lite efter sin lillebror totalt sett.

För du betalar ganska mycket mer för denna ugn, men det är fortfarande bara en brännare i bakkant. Det är helt vanligt för mindre ugnar, men i denna klass är det vanligt att få värme tillförd från sidan också.

Det gör att du upplever samma utmaningar som med den lilla modellen från Wilfa, alltså att värmen är markant högre i bakkant, och därmed kräver något mer än om du går för en ugn med brännare även på sidan.

Återigen gillar vi att ugnen kommer komplett med allt du behöver i paketet, men även på denna större modell är hela konstruktionen lite vinglig på grund av lite för raka fötter på undersidan.

Återigen har du också samma problem med regleringen av gas, där det inte finns något klick som talar om att du har stängt av tillförseln.

Ändå finns det också en del positiva saker med denna modell, så att den inte gör sig helt bort heller. Men till detta pris får du testvinnaren för knappt en billigare peng.

Stor och bra, men vi saknar en sidobrännare i denna viktklass.

Fördelar
Gott om plats
Blir snabbt varm
Följer med regulator och slang i lådan
Enkel att använda
Hög maxvärme
Följer med överdrag och pizzaspade Saker att tänka på

Nackdelar
Inga klick på värmejusteringen
Lite vingliga fötter jämfört med de bästa
Lite "lågt i tak"
Endast brännare i bakkant i denna storlek blir lite svagt

Visa signatur

ASRock X870E Phantom Gaming NOVA WiFi | 9800X3D | Corsair iCUE H150i ELITE LCD | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Samsung 980 Pro 2TB, Crucial P5 Plus 2TB, Kingston NV1 2TB M.2 NVMe, Samsung 870 QVO 4TB, Samsung 870 QVO 8TB | Powercolor RX 9070 XT Red Devil | Sound Blaster AE-9 | Corsair HX1500i | Logitech Z906 | Lian Li V3000 Plus GGF Edition | Aorus FV43U + Ergotron LX | LG OLED42C2 + Ergotron LX | 27GS95QE-B

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Återigen - stort tack!

Har en serie 5 som hållit i snart fem år nu. Hade en Siemens innan i 10 år. Fick byta borstar en gång då det blev många tvättar med barnkläder. Men efter det höll den ett år till innan den gav upp.

Permalänk
Medlem

Här finns mätningar på Fosi Audio BT10A

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/fo...
Verkar som det är en nyare version som länkas men bör vara liknande prestanda.

Hade personligen gått upp någon nivå. Men för små högtalare funkar det nog fint. Köpte en AIYIMA A07 med TPA3255 till mamma för TVn och den spelar riktigt fint. 80 eur i november 2022.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Måste handla för 699 kr annars kostar de 449

"Aktivera din rabatt
Shoppa minst 2 varor för totalt 699 kr eller mer. |"

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Potatissallad:

"Aktivera din rabatt

Bra påpekat, det missade jag totalt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potatissallad:

"Aktivera din rabatt

Jag tror faktiskt att de menar att man behöver shoppa för 699 kr före rabatten, för jag lyckades beställa (när jag lagt till en kökshandduk för minsta beställningsbelopp är 300 kr ex. frakt).

Så jag köpte:

2 st Björn Borg COTTON STRETCH BOXER 3p
1 st Noble House KÖKSHANDDUK CHECK GUL 50x70

för totalt 361 kr inkl. 59 kr frakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnigelMF:

Jag tror faktiskt att de menar att man behöver shoppa för 699 kr före rabatten, för jag lyckades beställa (när jag lagt till en kökshandduk för minsta beställningsbelopp är 300 kr ex. frakt).

Så jag köpte:

2 st Björn Borg COTTON STRETCH BOXER 3p
1 st Noble House KÖKSHANDDUK CHECK GUL 50x70

för totalt 361 kr inkl. 59 kr frakt.

Jag beställde 6st Björn Borg COTTON STRETCH BOXER 3p
Fick även 100kr extra rabatt, så totalt 704,04 kr för 18 kallingar.
Ger ett styckpris på ca 39kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Många vitvaror från Siemens och Bosch är identiska under skalet – de enda skillnaderna är rent kosmetiska, till exempel i form av frontpaneler med olika look (men exakt samma grundlayout och funktioner om man kollar lite mer noggrant). Så har det varit i många år – till och med redan när jag köpte min tvättmaskin år 2000. Och man hymlar inte med detta eftersom allt tillverkas av och säljs via det gemensamma företaget BSH (Bosch und Siemens Hausgeräte GmbH).
I dag är det bara de dyrare modellerna som tillverkas i Tyskland, men det är också dessa modeller som sägs ha högst kvalitet.
Om du till exempel kollar på en tvättmaskin från Bosch eller Siemens är det alltid värt att kolla upp om det finns en ”systermodell” av det andra märket eftersom priserna kan skilja sig åt eller du kan hitta någon av dem till extrapris.

Jag jobbade på Bosch ett antal år (dock inte med vitvaror) så lite klargöring av fakta.

Det är absolut samma maskiner, men det är inte ett gemensamt bolag längre. Bosch köpte ut Siemens för många år sedan (2014 visar en snabb googling) men fick rätt att behålla märket Siemens på vitvaror.

Tror man hade en plan på att fasa ut Siemens men då olika marknader/kunder gillar olika märken har man kvar båda i sitt sortiment. Även Gaggenau och Neff är samma, i alla fall vissa modeller.

Modell 6 och uppåt vad gäller Bosch i alla fall är gjorda i Tyskland och håller bra kvalitet. Serie 8 brukar vara typ en serie 6 med fler finesser och lite krom. Du får mest för pengarna med en serie 6. Serie 4 och under är gjorda i östeuropa, eller var i alla fall när jag jobbade där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Jag jobbade på Bosch ett antal år (dock inte med vitvaror) så lite klargöring av fakta.

Det är absolut samma maskiner, men det är inte ett gemensamt bolag längre. Bosch köpte ut Siemens för många år sedan (2014 visar en snabb googling) men fick rätt att behålla märket Siemens på vitvaror.

Tror man hade en plan på att fasa ut Siemens men då olika marknader/kunder gillar olika märken har man kvar båda i sitt sortiment. Även Gaggenau och Neff är samma, i alla fall vissa modeller.

Modell 6 och uppåt vad gäller Bosch i alla fall är gjorda i Tyskland och håller bra kvalitet. Serie 8 brukar vara typ en serie 6 med fler finesser och lite krom. Du får mest för pengarna med en serie 6. Serie 4 och under är gjorda i östeuropa, eller var i alla fall när jag jobbade där.

Kan inte svära på att detta gäller alla serie 6 men många serie 6 från Bosch tillverkas i Turkiet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dartan:

Kan inte svära på att detta gäller alla serie 6 men många serie 6 från Bosch tillverkas i Turkiet.

Det kan säkert vara sant nu. En hel del år sedan jag jobbade där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dartan:

@Doomfarer

Den aktuella Serie 6 som jag länkade till är enligt det säljande företaget tillverkat i Turkiet iaf!
Om det sedan betyder sämre kvalité eller ej kan inte jag svara på.
Har fortfarande inte kommit till skott o beställa en reserv-tvättmaskin men har ju knappt en vecka till på mig medan erbjudandet varar.
Det lutar dock åt tidigare nämnd LG (som ändå är 1500 bagis billigare)....

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

@Doomfarer

Den aktuella Serie 6 som jag länkade till är enligt det säljande företaget tillverkat i Turkiet iaf!
Om det sedan betyder sämre kvalité eller ej kan inte jag svara på.
Har fortfarande inte kommit till skott o beställa en reserv-tvättmaskin men har ju knappt en vecka till på mig medan erbjudandet varar.
Det lutar dock åt tidigare nämnd LG (som ändå är 1500 bagis billigare)....

Ah. Verkar som Bosch blivit som Electrolux, lite lotteri var din enhet är producerad och vilken kvalitet den har.

Lite sidospår. Byggde hus för 11 år sedan och köpte en Miele fast den var dyrare än allt annat. Den funkar fortfarande finfint medan grannarna som köpte Electrolux och sedan Samsung är inne på sin tredje maskin.

Permalänk
Medlem

Som sagt - På Bosch hemsida när man kikar på produkter ser man vad som är tillverkat i Tyskland eller inte. Finns lite olika/blandat med Serie 6 och Serie 8 i blandade kategorier.

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070